KH - Ph?

#1 - 12 oktober 2008 18:31
Ph och KH – jag hoppas någon kan hjälpa mig reda ut ett par frågetecken: Jag har förstått att ett ”bra” KH-värde utgör ett skydd mot plötsliga ”Ph-dipp” – att vattnet snabbt blir mycket surare.

Men vad skulle kunna få Ph-värdet att plötsligt dippa? Måste det inte vara minst lika viktigt att undvika de omständigheter som skulle kunna orsaka något sådant? Det här kanske står någonstans men jag tycks ha missat det…

KH-värdet: Mitt ligger stadigt på 4, med nuvarande mätmetod (Sera dropptest). Jag har försökt höja värdet med hjälp av marmorkross i filtret, men efter fyra månader kan jag inte påstå att jag märkt någon skillnad. Mitt Ph ligger lika stadigt på 7,5 (samma mätmetod).

Bör jag sträva efter förändring? Hur? Och vad gör vattnet plötsligt surare?
#2 - 12 oktober 2008 18:41
JeanM skrev:

Men vad skulle kunna få Ph-värdet att plötsligt dippa?

Till exempel tillsats av CO2 får pH-värdet att sjunka.
#3 - 12 oktober 2008 19:44
Du behöver knappast bekymra dig om ditt KH eller Ph. Har du marmorkross som är ett kalkhaltigt matrial och du gör regelbundna vattenbyten var 14:de dag så kommer lågt Ph aldrig bli ett problem. Enda möjligheten att sänka Ph blir att tillsätta t.ex CO2 som nämnts tidigare (och då får man nog ta bort marmorkross). Under alla år som jag haft akvarium så har problemet varit det motsatta dvs. att få ner Ph till 6,7 eller liknande och det har inte varit lätt (utan CO2).
#4 - 12 oktober 2008 21:24
JeanM skrev:
vad gör vattnet plötsligt surare?
Kraftig algbeläggning i karet kan leda till PH dippar på natten då de förbrukar syre och avger mycket co2! på längre sikt gör humusämnen (avfall från växter och djur) vattnet surare!
#5 - 13 oktober 2008 06:21
Eller en rot som börjat ruttna, det drar ner ditt pH ordentligt:).
#6 - 13 oktober 2008 09:32
ansjo skrev:
Eller en rot som börjat ruttna, det drar ner ditt pH ordentligt:).

Ruttnar de rackarna? Det var lömskt... Naturligtvis innifrån då, som träd, utan att det syns?

Har någon en ungefärlig uppfattning om en rots livslängd?

Fast vad tusan - det går väl inte över natten? Om man mäter Ph regelbundet får man väl reda på när den börjar ge upp?
#7 - 13 oktober 2008 10:13
Nej det går defenitivt inte över natten, och under de år som jag har haft akvarium har jag bara råkat ut för det en gång men det ordentligt.
Jag sköter ett akvarium på jobbet och det växte lite dåligt så jag kollade pH:t som råkade vara under 4. Innan jag hittade vad orsaken kliade jag mig både en och två gånger i skallen, men det visade sig som sagt att den bautaroten som var köpt i en akvarieaffär hade börjat mosa sig och drog således ner pH:t.

Annons