KH och GH ?

#1 - 15 februari 2005 11:18
Ursäkta min okunskap men vad är KH och GH. Hur påverkar detta fiskarna/växterna? Är det mycket viktigt att kolla detta?

Mvh
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 februari 2005 11:22
[QUOTE=carmahan]Ursäkta min okunskap men vad är KH och GH. Hur påverkar detta fiskarna/växterna? Är det mycket viktigt att kolla detta?

Mvh[/QUOTE]

KH är väldigt viktigt - se Zoopetavdelningen om "Akvarievatten"
#3 - 15 februari 2005 11:36
Ställde frågan för snabbt, läste artikeln medans du svarade. Ska ner till centrum och köpa lite tester tror jag. Vet du om det brukar vara problem med Sth vattnet. Hörde en kommentar i Zooaffären att det var ovanligt många som hade sjukdomar i sina akvarium.

Mvh
#4 - 16 februari 2005 12:41
Jag var ner i centrum och frågade efter KH test, tyvärr slut men det kommer in på fredag så jag får ge mig tills dess. Men om jag har haft ett Ph 7,5 varje gång som jag har testat vattnet och det har legat på det oavsett om jag har gjort delvattensbyte dagen innan eller precis dagen efter delvattensbytet kan det tyda på att mitt KH har varit bra?

Mvh
#5 - 16 februari 2005 13:05
Nja, riktigt så hänger det inte i hop.

Att ditt pH ligger stabilt på 7.5 betyder att du inte har, eller tillför, något till karet som påverkar pH:t speciellt mycket. Detta kan bero på att KH är "tillräckligt högt" så det som eventuellt skulle kuna påverka pH:t inte har så stor inverkan.

Ett (1) exepmel på hur pH och KH hänger i hop:

Koldioxid (CO2) tex. sänker pH:t
Låtsäga att du har pH 7.5, KH 4 och tillför 20 gram CO2 då kommer pH:t att sjunka till 6.7
Om du istället har pH 7.5, KH 14 och tillför 20 gram CO2 så landar pH:t på 7.1

Slutsats vid lågt KH är risken för pH-svängningar större än vid högre KH
Vid lågt KH behövs mindre dos av det "pH ändrande ämnet/preparatet" för att pH ska ändras.

Tex kan rötter påverka pH:t, även växter faktiskt.
#6 - 16 februari 2005 13:36
Tack för svaret. Och jag fattade!!!! Tror jag!
Det är alltså bättre med ett högt KH än ett lågt. Nu till några följd frågor
Kan man ha för högt KH ?
Vad höjer man KH bäst med? Bikarbonat? I så fall hur mycket ?
Mvh
#7 - 16 februari 2005 13:46
Jag skulle vilja påstå att man sällan behöver göra något åt KH, iallafall om man ligger på 3 eller mer.
Visst, bikarbonat höjer KH men det höjer även pH.
Det vanligaste är nog att bikarbonat används i kar där man vill få upp pH:t (kan bli så högt som runt 8.3)
Vill man bara öka KH så blir det problem med bikarbonat.
Man kan visserligen sänka bara pH med CO2 men då blir det genast krångligare.

Det finns preparat för att "buffra" pH, dvs att man får det stabilt vid det värde man vill ha, utan att det påverkas nämnvärt av andra saker.
#8 - 16 februari 2005 14:42
Tack för svaret igen! Jag får återkomma på lördag om vilket värden jag har i mina kar. Jag kanske inte behöver göra någonting alls, man kan alltid hoppas.

Mvh
#9 - 21 februari 2005 17:30
Jaha! Nu har jag köpt KH test, Tetratest. Men nu är tyvärr bruksanvisningen på Tyska som jag inte kan! Italienska som jag inte heller kan, Franska som är helt oförstårligt och till sist Hollänska!

Jag har i alla fall förstått att det blir olika färger men inte vad som visar vad eller hur många droppar etc. Så snälla, snälla hjälp mig!!!!!

Mvh
#10 - 21 februari 2005 21:36
Snälla, hur gör man med Tetras test?

Snälla, är det någon som vet?

Mvh
#11 - 22 februari 2005 08:40
Du fyller mätkyvetten med 5 ml akvarievatten, sedan droppar du i mätvätska TILLS vattnet i kyvetten ändrar färg (blått). Håll gärna kyvetten mot en ljus bakgrund. De antal droppar mätvätska du droppat i motsvarar ditt KH. Har man så mjukt vatten som här i Göteborg blev KH endast 2 :(.
#12 - 22 februari 2005 20:37
Jag trodde att det var så här. Att man droppar i tills det ändrar färg till, när jag droppar en droppe blir det blått, när jag har droppat i 3 droppar så är det naturellt igen? Han i butiken trodde att det var så. Så nu blir jag förvirrad. Är det någon annan som vet?

Mvh
#13 - 23 februari 2005 09:02
Är det inte så att det blir gult efter 3 droppar?
KH 3, låter förövrigt rätt normalt för kommunalt vatten.
#14 - 23 februari 2005 11:00
[QUOTE=carmahan]Jag trodde att det var så här. Att man droppar i tills det ändrar färg till, när jag droppar en droppe blir det blått, när jag har droppat i 3 droppar så är det naturellt igen? Han i butiken trodde att det var så. Så nu blir jag förvirrad. Är det någon annan som vet?

Mvh[/QUOTE]
Jag tycker att du ska kräva att affären skaffar en användbar instruktion till testen.
Det kan vara olika färger, olika mängd vatten och olika enheter på olika tester.
Om du gissar hur du ska göra kunde du lika gärna ha gissat värdet.
#15 - 23 februari 2005 17:41
Å andra sidan så borde det gå att utläsa ur de andra språken vilken mängd vatten man ska ha. Bara leta efter en siffra följt av "ml". ;)
Men annars så kan man ju läsa den engelska instruktionen på nätet.
Tetra KH instruktion
Och då kan man läsa att 5ml vatten ska användast.
Räkna antal droppar tills du får ett färgomslag från blått till gult.
Antal droppar = KH i tyskagrader.
#16 - 23 februari 2005 17:44
[QUOTE=heeke]Å andra sidan så borde det gå att utläsa ur de andra språken vilken mängd vatten man ska ha. Bara leta efter en siffra följt av "ml". ;)
Men annars så kan man ju läsa den engelska instruktionen på nätet.
Tetra KH instruktion
Och då kan man läsa att 5ml vatten ska användast.
Räkna antal droppar tills du får ett färgomslag från blått till gult.
Antal droppar = KH i tyskagrader.[/QUOTE]

Missade att det var Tetratest, trodde att det kanske var mer udda.
#17 - 23 februari 2005 20:26
Då hade de i butiken rätt, från blått till gult att det ska vara 5 ml var jag helt säker på. Jag är inte helt dum :D Blev lite frågande av emilyms svar.

Med andra ord så har jag KH 3 och det är på gränsen är det rätt uppfattat. Nu till nästa fråga, bör jag göra något för att ändra på det eller?
Mvh

Annons