jag köpte KH test men hur ser man vad för dH man har för det testet är på nåra konstiga språk och det finns ingen färgkarta vattnet blev ljusblått ser nästan utt som vanligt vatten efter att jag droppat i en droppe
Man mäter upp den mängd med vatten som anges i instruktionen (5 eller 10 ml) och sedan droppar man i testvätskan en droppe åt gången i vattnet - när sedan vattnet byter färg så vet man värdet. Byter det färg efter 3 droppar så är Kh 3
Alltså. Ta akvarievatten *den mängd som står i instruktionerna, 5 eller 10ml*. Sedan droppar man i de här akvarievattnet droppar man tills vattnet ändrar färg. Om du droppat 7ggr och det ändrade färg då, har du tydligen KH 7.
Extra:
I ett KH-test får du fram KarbonatHårdheten. Inte Totalhårdheten (dGH).
om jag har fattat det rätt så är det bara bra med hög dH men kan det bli farligt om man har hög dH och är minnsta ändring i vattnet (blåaktigt) är mätningen klar?
Det finns inga "bra eller dåliga" värden när de gäller KH å GH. Killisar "gillar" låg hårdhet ca 2-6 GH. De flesta levandefödare "gillar" rätt hård vatten på 10-30 GH, men klarar sig i mjukare. Jag har mjukt vatten ex.. Mitt ligger runt 4. Kan bero på min bakgrund, som innehåller torv, silikon, grus m.m
[QUOTE=Guppy_Thorsell]jag testa nyss och blev velldigt ossäker om jag gorde rätt så hade jag 1 GH eller KH!!!!?
om det var rätt hur får jag upp det?[/QUOTE]
GH (dGH) och KH (dKH) är helt olika tester - läs på förpackiningen vad du har.
Så du menar att när du hade haft i en droppe så ändrade den tvärt färg *inte bara en liten nyans, en annan färg*?
Att du skulle ha KH 1 låter inte så troligt. Men det kan vara så.
Alltså, nej. Jag menar inte man fortsätter tills det liksom har blivit svart. Men ja menar att en PYTTEskillnad inte är ngt. Utan att du kommer se en skarpare färg en så.
men det var ju det jag inte kunde! det enda jag kännde igenn var Tetratest GH/KH
sen så var det så att jag skrev i början att jag inte kunde de språken som finns i ínstrucsionerna jag kan vel skriva vad det står på de språken
Mode d` emploi F
pour une evaluation mm.
ett annat språk
lstruzioni l
per la misurazione precisa mm.
2 språk kvar
Gebrauchsanleitung D
fur genaue Messungen der gesamthärte mm.
sista
Gebruiksaanwijzing
voor nauwkeurige bepaling van de totale- mm.
[QUOTE=Guppy_Thorsell]gorde ett nytt test jag droppa 3 det blev blåare för varje droppe sen tog jag i en till då blev vattnet oranget alltså 4 kh gorde jag rätt nu?[/QUOTE]
Sannolikt ja.
Gebrauchsanleitung D
fur genaue Messungen der gesamthärte mm.
Gesamthärte betyder totalhårdhet dvs GH och är inte KH.
[QUOTE=Guppy_Thorsell]gorde ett nytt test jag droppa 3 det blev blåare för varje droppe sen tog jag i en till då blev vattnet oranget alltså 4 kh gorde jag rätt nu?[/QUOTE]