Det har du rätt i, dessutom har jag för mig att ammonium blir till ammoniak, om det finns i vattnet, vid höjning av just pH-värdet. Däremot visste jag inte att det kunde dra iväg så pass högt. Men i så fall är väl, som du skrivit tidigare, kalkmjöl ett gott alternativ och dessutom enkelt att handskas med.
Bikarbonat höjer logaritmiskt eller vad det nu kallas. Dvs vid ett väldigt lågt pH så krävs det extremt lite (några ml) för att t.ex. höja pH med 0,5, medan om man har ett pH på 8,5 så krävs det en 50 kilos säck för att höja pH 0,5% (kanske lite överdrivet men det behövs i alla fall en jäkla massa). Upp till 8,2-8,3 går det i alla fall rätt snabbt vilket ju är bra om man har fiskar som vill ha ett högt pH.
Sedan som du skriver så händer ju en del tråkiga saker om pH stiger väldigt mycket och snabbt därför brukar jag alltid rekommendera att om man tillsätter bikarbonat så gör det alltid vid ett vattenbyte då brukar det inte bli några negativa konsekvenser om man inte har extremt surt vatten i akvariet.
Kalk är som sagt bättre - för förutom att buffra, så verkar det i "slow motion" och driver inte heller upp pH så högt.