Keramikreaktor!?

#1 - 12 november 2005 19:38
Hittade en mojäng för ett tag sen som fångade mitt intresse! En keramikreaktor (typ http://www.aquaristic.net/AQf2cf05916f15ae5000007a51f2fc531a/artikelbilder/198070.jpg).
Har jag fattat det rätt att trycket "klämmer" ut co2 genom en keramikgrej?
Blir det små bubblor eller är det helt löst när det kommit igenom?
Hur många bubblor/sek klarar den?
Är det nån som använder en sån eller har nån erfarenhet?
Tackar!
/C
#2 - 12 november 2005 20:54
Om du läser trådarna om Tom Barrs nya rön om microbubblor vs, upplösning så tror jag att det var nån här som hade ett par sånna.
#3 - 13 november 2005 00:17
är inte de bara en annan taskig version på syresten ?
PatrikMalmo
#4 - 13 november 2005 06:18
Raven,
nope, det är en CO2-reaktor som ger väldans fina bubblor. Har inte testat någon sådan, men sett dem i växtkar i Tyskland. Har ingen pejl på vilken kapacitet de har, men väldans små bubblor blev det av dem. Tror inte de är någon höjdare till mäskvarianten då det alltid verkar komma med något från mäsken som gör att syrestenar/reaktorer med små bubblor kloggar igen. Med CO2-tub är det en annan femma!! :)

Har också läst Barr´s funderingar kring microbubblors effektivitet kontra total upplösning i vattnet. Fascinerande - blev ännu mer sugen på att testa hans venturi-design på reaktor. Snart dags att bygga om filterlösningen i växtkaret rejält, så då ska jag koppla på en sådan.

brams,
om de inte är för jäkla dyra så testa och rapportera!! :)

Hilsen,

P
#5 - 13 november 2005 09:43
hmmm, jo, är helt klart lite sugen. inte allt för dyr heller! Problemet om det handlar om microbubblor som ska fastna på växterna så har jag reaktorn i filterkaret nu. Får väl flytta upp den då!
Lucas_no1
#6 - 13 november 2005 10:02
är det en oxidoator så vet jag hur den funkar men är det en sådan på bilden?

Oxidoatorn är i allafall grymt bra på att syresätta vatten.
#7 - 13 november 2005 10:59
[QUOTE=PatrikMalmo]Raven,
nope, det är en CO2-reaktor som ger väldans fina bubblor. Har inte testat någon sådan, men sett dem i växtkar i Tyskland. Har ingen pejl på vilken kapacitet de har, men väldans små bubblor blev det av dem. Tror inte de är någon höjdare till mäskvarianten då det alltid verkar komma med något från mäsken som gör att syrestenar/reaktorer med små bubblor kloggar igen. Med CO2-tub är det en annan femma!! :)

Har också läst Barr´s funderingar kring microbubblors effektivitet kontra total upplösning i vattnet. Fascinerande - blev ännu mer sugen på att testa hans venturi-design på reaktor. Snart dags att bygga om filterlösningen i växtkaret rejält, så då ska jag koppla på en sådan.

brams,
om de inte är för jäkla dyra så testa och rapportera!! :)

Hilsen,

P[/QUOTE]
Har du någon aning om hur denna "grej" är kopplad?? är den kopplad till CO2-tub eller mäsk eller hur används den?
PatrikMalmo
#8 - 13 november 2005 13:32
brams,
kan ju funka fint ändå - är det hyfsad fart på vattnet så lär det komma med microbubblor in i växtkaret (lite beroende på var du har reaktorn).

Lucas,
ingen oxydator - CO2-reaktor. Något helt annat. Den syresätter inte vattnet alls, men ger friska växter som syresätter vattnet mer än man kan trixa till med de flesta filterlösningar... :)

danturion,
har som sagt inte testat den själv. De jag har sett har varit direktkopplade till tub (enbart bubbelräknare emellan). Går säkerligen fint att koppla den direkt till mäsk också, men kruxet är som jag skrev ovan att finporiga reaktorer har en tendens att klogga igen om man kopplar dem till mäsk. Ingen aning om hur man gör ren dem. Personligen hade jag inte kört dem med mäskvarianten - till CO2-tub tror jag däremot en hel del på dem - fortfarande utan att ha testat och ha pejl på kapaciteten.

Hilsen,

P
#9 - 13 november 2005 14:54
[QUOTE=PatrikMalmo]men kruxet är som jag skrev ovan att finporiga reaktorer har en tendens att klogga igen om man kopplar dem till mäsk.[/QUOTE]

borde väl gå att komma runt det problemet med tvättflaska ?
PatrikMalmo
#10 - 13 november 2005 15:55
Om du med tvättflaska menar bubbelräknare modell större, så tycker jag mig ändå ha fått med en del "skit" in i de syrestenar av olika modell som jag testat. Men kör på - inte den som är den.

Hilsen,

P
#11 - 13 november 2005 18:25
jag kan tänka mig att trycket blir för dåligt om man kör med mäsk. Antar att det är trycket som doserar ut co2:n i form av små bubblor. Med mäsk finns nog risken att det blir förhögt tryck och det börjar läcka i korken eller nått annat hemskt!
#12 - 13 november 2005 18:30
Jag har testat denna typ, har papillons.

Fungerar säkert bra till små akvarier men även om man får väldigt små bubblor så hinner en hel del stiga till ytan utan att bli upplösta, altså ganska mycket co2 förlust.

DIY är inte att fundera på den sätts igen av minsta lilla skit, vilket det är en hel del i mäsk, samt att den "dämmer" upp / Kräver ett väldigt högt tryck vilket inte är så bra när man inte har koll på trycket.
#13 - 13 november 2005 19:49
[QUOTE=PatrikMalmo]Om du med tvättflaska menar bubbelräknare modell större, så tycker jag mig ändå ha fått med en del "skit" in i de syrestenar av olika modell som jag testat. Men kör på - inte den som är den.[/QUOTE]

nope ingen bubbelräknare (iofs funkar ju som räknare också)
gasen leds ner i en slang som slutar på botten av en petflaska.
sen går gasen genom vattnet som finns i flaskan och går sen ut i en slang i toppen av flaskan.
då har ju gasen gått genom vatten och då stannar ju skräpet kvar i vattnet.

och om då inget skräp följer med så skulle ju en sån reaktor funka.
PatrikMalmo
#14 - 14 november 2005 05:07
NE,
tackar för erfarenheterna!

Raven,
det är en sådan jag menar - har en sådan, men det kommer med skit från min mäsk som kan klogga igen syrestenar i allafall. Har slutat köra med finporiga saker till mäsk, använder numera en Aquamedic reaktor kopplad till en pump, inte helt olikt venturi-designen som Barr klurat ut.

Hilsen,

P
#15 - 14 november 2005 18:13
Kör dubbelflaska så slipper du skit från mäsken
#16 - 15 november 2005 01:19
Har kört keramikreaktor ett tag nu, inte just den typen som det länkas till på bild dock.

Någon ville likna det vid en syresten, och ja, fast betydligt mer kompakt. Körde syresten till min mäsk innan, fungerade inte alls, alträbit fungerade bättre, men inte bra. Hoppade sen på detta, fungerar kanon!

Sätter man bara den "framför" utblåset på filtret, så får man ut all co2 i vattnet. Är flödet för dåligt, så ptja, då fungerar det mer som en syresten, en bubbla bildas, och släpper sen när lyftkraften blir nog. Men med den framför tblåset, eller åtminstonde med vatten som rör sig "över"/"runt" den, så har inte jag sett något av detta, inte heller sett några bubblor bildas alls, dvs, så fårt det kommer ut något, följer det med "strömmen".

Så visst fungerar det, bra och utan problem med mäsk

Annons