Keramik i akvariet?

#1 - 10 april 2007 21:22
Hej!
Jag är nybliven akvarieägare och läser med förtjusning allt möjligt i ämnet.
Jag har också keramikverkstad, och funderar på att gör lite fina grottor och dylikt. Kanske t.o.m bakgrund.
Jag har sett att terracottakrukor förekommer flitigt i akvarier, men undrar över om keramiken påverkar vattenvärdena.
Terracotta som är poröst innehåller t ex mycket järn. Påverkar det?
Jag jobbar i stengods, och några av lerorna har hög järnhalt, men de bränns till så hög temperatur att det mesta är bundet.
Kan dock lösa ut diverse (iallafall ur glasyr) vid mycket lågt Ph.

Har någon erfarenhet av att ha glaserade föremål i akvariet? T ex blått, och svart.

Jag ser framför mig oändliga möjligheter till egentillverkade undervattenslandskap, med olika färg (naturnära) och struktur.

Synpunkter mottages tacksamt. Om keramik funkar kanske jag tar beställningar nån gång i framtiden :)

Anna
#2 - 11 april 2007 05:11
Idén låter fantastisk och jag önskar jag hade samma kunskap som du, men tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Hoppas någon annan kan komma med svar till dig!
#3 - 11 april 2007 07:07
Porslin/keramik?

Jonaflax skrev:
Hej!

Jag är nybliven akvarieägare och läser med förtjusning allt möjligt i ämnet.

Jag har också keramikverkstad, och funderar på att gör lite fina grottor och dylikt. Kanske t.o.m bakgrund.

Jag har sett att terracottakrukor förekommer flitigt i akvarier, men undrar över om keramiken påverkar vattenvärdena.

Terracotta som är poröst innehåller t ex mycket järn. Påverkar det?

Jag jobbar i stengods, och några av lerorna har hög järnhalt, men de bränns till så hög temperatur att det mesta är bundet.

Kan dock lösa ut diverse (iallafall ur glasyr) vid mycket lågt Ph.

Har någon erfarenhet av att ha glaserade föremål i akvariet? T ex blått, och svart.

Jag ser framför mig oändliga möjligheter till egentillverkade undervattenslandskap, med olika färg (naturnära) och struktur.

Synpunkter mottages tacksamt. Om keramik funkar kanske jag tar beställningar nån gång i framtiden :)

Anna

:) Av nostalgiska skäl har jag placerat ett vattenhus med skovelhjul (med vattenhjul i plast) i ett av mina kar. Hur gammalt det är vet jag inte (följde med ett karköp), men att det suttit i ett kar länge är jag säker på. Det verkar vara av porslin, men jag är inte säker. Dessutom är huset målat (lackat? ser nu att det är inbränd färg) i all sköns färger som delvis nötts av. Ett mycket vackert bling-blinginslag som jag inte vet om det avger några gifter, eller mineraler.:confused:
#4 - 11 april 2007 10:15
Jag har gjort egna saker av keramik och haft i dem i akvariet. Jag har använt stengods med 40 % chamotte och glaserat dem. Det har fungerat utmärkt, jag använde livsmedelsgodkänd glasyr och jag har för mig att all glasyr inom EU ska vara det.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=969034&gid=1050977
Om du tittar bakom vattenpesten står mitt keramik"träd". Fiskarna har aldrig reagerat på det eller någonting :)
#5 - 11 april 2007 16:18
Kanon!

:D Då törs jag nog göra diverse byggnationer.
Behöver helt klart ett större akvarium (92 l. nu)

Kan vara kul att leka med nivåskillnader, med gömslen under osv.
Behöver ju inte vara orolig för ras om allt är i ett stycke. Stengodset blir ju inte fult eller flagnar, bleks...

Skoj.
Tack för svaren.
#6 - 11 april 2007 17:10
Se bara till att ha en bred bas att stå på, mitt träd vinglar väldigt lätt. :)

Annons