Keramik bakgrund ?

#1 - 5 oktober 2004 14:15
Jag har som så många andra här funderingar på lämplig bakgrund till mitt 260L akvarium.
Frigolit verkar inte bli riktigt bra, skum är för jobbigt och BTN är för dyrt.
Är det någon som har provat med lera, som sedan brännts till keramik i keramik ugn ? Det borde kunna vara en framkomlig väg, kan dessutom göras tunn så att den inte blir så tung. Dessutom tålig, med lite tur kanske den även delar med sig med kalk till Malawicikliderna ?
Behöver inte heller färgas.

vad tror ni ?
#2 - 5 oktober 2004 14:59
Om man kan stoppa en blomkruka av keramik i akvariet (som många gör) borde man kunna göra en bakgrund av keramik också....
Men jag är inte säker. Smart idé om det går... [8)] Fast ganska tung & otymplig förståss.
#3 - 5 oktober 2004 19:03
Jag har själv haft sådana funderingar. Det är, nog, inte så lätt att utföra om man inte har spesialkunskaper och medel, men i flera avseenden bör det vara lämpligt, bland annat för att bränd lera är praktiskt taget kemiskt-nutral. Du skall imte förvänta dig att det påverkar vattnets hårdhet.
#4 - 5 oktober 2004 21:05
Har läst nånstans att det måste brännas i 800-900 grader... Kan vara klurigt att hitta en sån ugn?
#5 - 5 oktober 2004 23:01
Keramik är säkert jättebra, förutsatt att man kan få in den utan att den knäcks, men sen var det ju det där med bränningen...

Jag frågade nån gång om att göra ihåliga stenar i keramik, och fick rådet av en konstnär att det skulle bli knepigt, inte omöjligt men knepigt, för oregelbunden keramik har en tendens att spricka under bränningen. Om man nu hittar en tillräckligt stor ugn.

#6 - 6 oktober 2004 00:02
Om man har lera och (keramik-)ugn är det inte svårt att göra ihåliga saker om man lämnar ett hål för den expanderande luften att kunna ta sig ut. Det kan vara ett väldigt litet hål.
#7 - 6 oktober 2004 00:24
Det kan nog vara väldigt svårt att göra en bakgrund i ett stycke eftersom lera krymper okänt mycket vid bränning. Sedan måste man kunna rigga biten i ugnen så att den inte säckar ihop, särskilt om den är tunn. Det smidigaste sättet är nog att göra "skärvor" eller bitar som man sedan silikonar ihop.
Jag är inte helt säker på om detta är helt likadant med terracotta eftersom jag bara jobbat med stengods, men jag kan gissa att det har liknande egenskaper. (Terracotta är förresten den röda leran i oglaserade krukor, stengods finns en som blir vit, och en som blir gul efter bränning)
Med tanke på allt detta så kan jag bara rekommendera frigolitbakgrund, det funkar jättebra i mitt kar.
#8 - 9 oktober 2004 08:51
Jag har provat nu...
Det var svårare än jag trodde, speciellt att få leran att se ut som något annat än lera. Dessutom blir det väldigt tungt.

Det får bli en svart AquaEl bakgrund istället...
#9 - 9 oktober 2004 09:52
Frigolit bakgrunder blir inte speciellt tunga :)
#10 - 1 mars 2005 14:41
Jag är ochså inne på detta , skall iväg och göra en liten bakgrund
till mitt 70L kar som test för att se om det blir någe bra.
Gjorde en "grotta" för ett par veckor sedan som jag hämtade
i går ny bränd. Blev mycket förvånad över hur bra det blev.
kan tänka mig hur snygg den lär bli när algerna och javamossan
riktigt har vuxit sig fast i "porerna". Gahhh borde ta foto.

/Baggen
#11 - 1 mars 2005 15:32
Nu är detta kanske det dummaste av alla svar, men måste det vara "utstickande" bakgrund av hårt material??? Varför inte bara köpa några meter på rulle med fotomotiv, på med lite matolja och klibba fast på baksidan av akvariet, sedan skrapa jämnt alla bubblor!!!

Dessa bakgrunder finns ju med otroligt många motiv från täta växtdjungler till öppet hav eller stenar & rötter!!! Och det ser också otroligt verklighetstroget ut!
#12 - 1 mars 2005 15:39
de är varken specielt lätta att gömma saker bakom, eller i närheten av så "verklighetstrogna" i akvariet som en "riktig" bakgrund. Det funkar visst, men det e där mycet som gör.
B!
#13 - 1 mars 2005 16:01
Aha, ber om ursäkt, jag tänkte inte alls på att man kan vilja gömma saker bakom!!! Nej, då är det ju ingen idé med en sådan =P...

Annons