Med dyr inredning så menade jag om man skulle köpa allt i affär. Men visst, vet man vad som kan stoppad ner i ett akvarie utan risk för att ställa till det det för biotopen så är det ju bara fantasin som sätter gränsen där med :).
Jag är ju en nybörjare så jag är väldigt osäker på
vad för sorts krimskrams man kan slänga ner till småttingarna.
Antar att det mesta funkar sålänge man rengör och steriliserar det?
alltså menar du typ grottor å dykare å sådan inredning?
du kan i princip stoppa ner det mesta i akvarium, det man ska undvika är grenar från barrträd då dom innehåller ett ämne som inte är speciellt nyttigt.
men exempelvis fruktträd, äpple, päron osv funkar bra. även ek och bok tror jag ska funka. även löven från dessa träd kan man använda.
dom flesta stenar funkar utan problem, ska man ha skiffer så finns det 2 sorters, en som innehåller nån form av olja kan man säga. den ska man inte ha.
man behöver inte sterilisera någonting, det räcker att du sköljer ren stenarna, eller om du vill, koka dom en stund å gör rent dom.
grenarna kan du skölja av lite lätt å sen äre bara å stoppa i dom.
kolla i min kub tråd (signaturen) så ser du hur jag har använt grenar från äppelträd och vanliga stenar från älven. har även kokosnöts grottor men dom syns nog inte på bilderna.
kolla även tråden "akvariestugan" mats har mycke grenar å naturmaterial i sina kar å det är riktigt snyggt.