Keramik

#1 - 22 september 2005 13:46
Vad gör keramiken i filtret för nytta?

Har köpt ett kar på 64 liter med ett filter som består av filter och under där finns det keramikrullar med hål i vad har de för funktion??

Tacksam för svar

mvh RedmAn
#2 - 22 september 2005 16:00
keramiken funkar som ett biologisk filter medan filtermattan funkar som ett grovfilter.keramiken är bland dom bästa filtermatreil man kan ha

mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 september 2005 16:49
[QUOTE=janne dansk]keramiken funkar som ett biologisk filter medan filtermattan funkar som ett grovfilter.keramiken är bland dom bästa filtermatreil man kan ha

mvh janne[/QUOTE]
Jag tycker tvärtom - att keramikrören (om de ser ut som makaroner) inte är något vidare medan däremot filtermattan är ett fantastiskt bra biologiskt filter:D Om det nu var filtermatta du också hade.
#4 - 22 september 2005 16:56
jag vet inte säkert ,men jag tyckte att dett var en intresant diskution att sätta igång:p

mvh janne
#5 - 23 september 2005 03:44
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=janne dansk]keramiken funkar som ett biologisk filter medan filtermattan funkar som ett grovfilter.keramiken är bland dom bästa filtermatreil man kan ha

mvh janne[/QUOTE]
Jag tycker tvärtom - att keramikrören (om de ser ut som makaroner) inte är något vidare medan däremot filtermattan är ett fantastiskt bra biologiskt filter:D Om det nu var filtermatta du också hade.[/QUOTE]

Ja Kjell

Först vill jag tacka för snabba svar.

Det är en rektangulär låda som vattnet går först igenom ett filter sedan ligger det som du skriver makaroniliknande keramikrör under filtret så vattnet passerar genom båda .
âr detta en god kombination??

mvh Redman

Ps Kjell bra bok du skrivit "Back to basic Akvarieguiden"
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 september 2005 06:18
Både "makaronerna" och "filtermattan" fungerar som filter och om det nu ingår tycker jag du skall köra med det.

Kul att du gillade boken:D
#7 - 23 september 2005 20:09
[QUOTE=janne dansk]keramiken funkar som ett biologisk filter medan filtermattan funkar som ett grovfilter.keramiken är bland dom bästa filtermatreil man kan ha

mvh janne[/QUOTE]

läst några kommentarer från folk som tagit filtermatta klippt i kuber och fyllt ytterfilter med detta och bara hört bra kommerntarer om det hittills.
billigt å lätt å rengöra är 2 av dom.

om ja själv skulle göra sånt skulle ja nog börja med grov filtermatta och avsluta med lite finare.

oja alla grovfilter blir biologiska filter om dom inte rengörs ofta.

Annons