[QUOTE=Geezer]"ok...tack! har pluggat på, men känner mig mycket osäker! Snälla hjälp mig med en diagnos här nu då:
400 liter som jag mätte i dag: (eftersom jag ser att det inte är helt ok: fiskarna aningen trötta.)
1/ Nitrat 100 (aj, aj, aj...!)
Nitrit 0 (ja men det var ju bra iallafall...)
2/ Totalhårdhet någonstans mellan 7-14 dGH (är väl ok?)
3/ Karbonathårdheten 0 (nejmen DET är väl vanskligt! Ph i riskzonen?)
4 / Ph 6,4 (ok så länge det stannar där)
5/ Min lilla försiktiga gissning på detta resultat skulle väl bli att få bort nitraten, och höja karbonathårdheten så att ph-värdet inte blir så instabilt. Är jag ute och cyklar eller???
Nu har jag inte vidtagit några åtgärder innan jag konsulterat proffsen, ( ... )men jag har plockat fram ett gäng snäckskal här...6/ Funderar på att köpa en sån där laddning bakterier i butiken i morgon också. 7 / Vad tycker ni???
§1/ Tyder på övermatning och dåligt med vatten byte.
§2/ Normalt sett följer total hårdheten och karbonathårdheten varandra. Jag skulle nog gissa att ditt test endast mätte mängden hydroxidjoner i vattnet.
§3/ Ajj, ännu ett bevis på dåligt vattenbyte vs övermatning.
§4/ (--)
§5 / Jepp, ute o cycklar.
§6/ inte en dum idee ,om du börjar göra lite vattenbyten.
§7/ Du kan nog få igång ditt akvarium om du bara börjar att engagera dej lite mer... geezer[/QUOTE]
Håller inte helt med dig där geezer..
1) japp, helt klart beror höga nitratnivåer på lång tid mellan vattenbyten och/eller övermatning. Hur länge brukar det gå mellan dina vattenbyten? Hur stora är de?
2) Totalhårdheten behöver man inte bry sig om så mycket, eller alls, om man inte satsar på odling av vissa krävande fiskar :)
3) Karbonathårdhet däremot, eller kH.. 0!??! nja, där skulle jag inte riktigt lita på testresultaten. Precis som Raven skulle jag inte ta i en sticka med tång ens. Köpa nya tester!
4) Vad du ska ha för pH beror på vilka fiskar du har. Precis som du säger så gör en högre karbonathårdhet att pH förändras långsammare. Det agerar buffert. Mao får man ett stabilare vatten med högre kH. Dock inte sagt att ett högt kH alltid är bra och det går att hålla ett stabilt pH med lågt kH (tex jag har 3.5, funkar bra).
5) NEJ, du är inte ute och cyklar. Få bort nitraten gör du med vattenbyten. Men även i det här fallet litar jag inte på dina provresultat, har för mig att jag läst att fiskar dör vid runt 50ppm. Mätte du upp 100ppm så har du döda fiskar eller felaktiga värden (rätta mig någon om jag har fel!).
Höjer du kH får du ett stabilare pH. Det är dock lite svårt att höja kH utan att få en pH-höjning samtidigt. Mitt tips är, köp nya tester, kolla vad de visar.
6) Bakterier på flaska är i det här fallet helt och hållet onödigt eftersom du inte har problem med nitrit. Bakterierna du pratar om omvandlar nitrit till nitrat. Och det steget verkar det inte som du har problem med.
7) Jag tror jag har fått med allt jag tycker ;)