Läckert att se en art som jag aldrig ägt över huvud taget. Vad är det som gör att du trivs med dem? Har du lust att berätta lite om beteenden och annat som du tycker är artspecifikt? Blir intresserad av den.
Jag har själv varit på jakt efter dom här snygga fiskarna länge, och har tidigare bara sett dom på bild och film på Internet eller på någon akvarieutställning.
Dom lever i det vilda i Australien, och kan bli uppemot 10 cm.
Den snygga oranga färgen visar hanarna bara under leksäsongen, annars är dom som honorna ganska så intetsägandes grå.
En av mina "honor" har börjat få lite svart och orange färg på rygg och analfenorna så jag misstänker att det är en omogen hane.
Dom har haft en grupp i ett utställningsakvarium hos DjurKompaniet i Familia i Hyllinge härnere i Skåne länge, men så för några veckor sen såg jag att akvariet var borta och att gobisarna var flyttade till dom vanliga försäljningskaren nu med en prislapp på 149 kr st!
Jag hade inte planerat att köpa något alls den dagen, men kunde inte hålla mej utan köpte alla dom hade kvar dvs 5 st.
Dagen efter började dom att leka och det var då jag filmade den här videon.
Det är en av dom fiskarter som har dom minsta rommkornen och kan lägga upp till 3000 st under en lek!
Hanen vaktar ensam äggen tills dom kläcks efter ca 24 tim, sen bryr han sej inte om ynglen längre.
Jag har inte sett några yngel i mitt kar, så jag förmodar att dom käkar upp dom.
Det skall dock vara väldigt svårt nästan omöjligt att föda upp ynglen, då dom kräver absolut minsta möjliga mikroskopiska levande foder!
Dessutom så flyter ynglen ut i havet efter kläckningen där dom lever i kustbanden i salt eller bräckt vatten, innan dom som halv-vuxna vandrar upp i sötvatten där dom lever sitt vuxna liv.
Finns dock uppgifter att dom förökat sej i det vilda i sötvatten.
http://seriouslyfish.com/species/Hypseleotris-compressa/
Mina går i ett 535 liters kar med några gamla kardinal tetror och "white-tip" rosen tetror inga problem, men däremot så började dom omedelbart att jaga mina Amano räkor i samma kar så snabbt jag släppt i dom efter köpet, och jag har inte sett skymten av räkorna sen dess!
Jag matar dom med olika sorters ciklid pellets för att vänja dom vid torrfoder, men tror nog att dom helst vill ha levande foder så jag får nog åka ut en runda snart på mygglarvs jakt!
Thaifighter