Ja...finns det några fördelar/nackdelar det ena ställt mot det andra alternativet?
Är något av dem bättre lämpade för växtlighet....fiskar?
Är det en bra idé att använda dem båda i två lager var för sig...eller blandat?
robbanbobban skrev:Skrivet av defdac i denna tråd
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109432&
"Lera har skyhög CEC (katjonbytesförmåga, dvs suger till sig och ger ifrån sig näringsämnen lätt) och brukar även innehålla en ansenlig mängd mineraler, t ex järn."
Om jag var du skulle jag köra kattsand och rådan i lager för sig, tycker det blir snyggast :) Men läs i tråden om vilken kattsand du ska ha och så :)
hoppas att mitt svar hjälpte
andersfiskar skrev:Nu antar jag att ni menar kattsand i form av bentonitlera och den löser sig i vattnet. Det skall du i så fall ha under grus eller sand för att tillföra mineraler o prylar. Om du rör i den blir det lervatten ett par dagar. Om du inte har ett täckande lager grus över bentonitleran ser karet alltid ut som en lerpöl. Om du har ett kar med grus eller sand i kan du frysa kattsandsklumpar och köra ned i sanden runt växterna så funkar det ungefär som 7kulor-micronäringen. blanda med lite vatten o rulla. Man känner sig som ett barn igen när man får gegga ner sig.
Nasso skrev:Om du har fiskar som gräver väldigt mycket så kan det vara opraktiskt. Tex. Lamprologus Multifasciatus skulle göra så att allt blev blandat. Om du har ett rejält lager sand på så är det ingen fara med malajserna dock. Jag har kattsand med sand ovanpå i mitt yngelkar och där går ett gäng malajser. De borrar sig mest genom sanden, de flyttar inget, som Multifasciatus och många andra ciklider gör.