I min tidigare tråd på "övrigt" diskuterade jag om jag kunde ha jordbotten i mitt lilla 42-liters och ha finkornig sand uppepå. Det kan fungera, sade en del, så jag tänker göra ett försök.
Så till min fråga:
När jag frågade i Svenska Bonsaisällskapets forum vad som är bra att blanda ut jord till bonsai-träd med, så fick jag svaret att Coop X-tra kattsand är mycket bra. Den består ENBART av bränd lera, så kallad "bränd moler", från Danmark. Det är granulat på cirka 3-5 millimeter. Den är porös och har små små luftgångar i sig, varför den ju är bra på att dra åt sig fukt.
Detta borde väl vara ett bra material för bakterier att sätta sig fast på även i vattenmiljöer? Jag vet att man använder granulat av Lera i bland annat hydrokulturer ibland, med stor framgång. Jag vet också att många som odlar krukväxter köper kattsand istället för jättedyrt granulat i växtaffärer......
Nu undrar jag alltså: Skulle det vara möjligt, och kanske gynna växterna på något sätt, att blanda sådan kattsand (väl sköljd) med såjorden i bottenmaterialet? Finns det några risker? Jag antar att granulatet består av mycket kalk, vilket kanske skulle höja pH-värdet, vilket inte är bra om pH-värdet redan är högt (cirka 7 eller högre).
Det är i Stockholmsvatten jag ska ha 42-liters med jordbotten och finkorning sand över. Akvariet befolkas endast av 6 små pansarmalar. Det ska ha mycket växter, är tanken.
Tacksam för åsikter :)