Kattsand i bottensubstratet.

#1 - 11 februari 2008 12:58
I min tidigare tråd på "övrigt" diskuterade jag om jag kunde ha jordbotten i mitt lilla 42-liters och ha finkornig sand uppepå. Det kan fungera, sade en del, så jag tänker göra ett försök.

Så till min fråga:
När jag frågade i Svenska Bonsaisällskapets forum vad som är bra att blanda ut jord till bonsai-träd med, så fick jag svaret att Coop X-tra kattsand är mycket bra. Den består ENBART av bränd lera, så kallad "bränd moler", från Danmark. Det är granulat på cirka 3-5 millimeter. Den är porös och har små små luftgångar i sig, varför den ju är bra på att dra åt sig fukt.

Detta borde väl vara ett bra material för bakterier att sätta sig fast på även i vattenmiljöer? Jag vet att man använder granulat av Lera i bland annat hydrokulturer ibland, med stor framgång. Jag vet också att många som odlar krukväxter köper kattsand istället för jättedyrt granulat i växtaffärer......

Nu undrar jag alltså: Skulle det vara möjligt, och kanske gynna växterna på något sätt, att blanda sådan kattsand (väl sköljd) med såjorden i bottenmaterialet? Finns det några risker? Jag antar att granulatet består av mycket kalk, vilket kanske skulle höja pH-värdet, vilket inte är bra om pH-värdet redan är högt (cirka 7 eller högre).

Det är i Stockholmsvatten jag ska ha 42-liters med jordbotten och finkorning sand över. Akvariet befolkas endast av 6 små pansarmalar. Det ska ha mycket växter, är tanken.

Tacksam för åsikter :)
#2 - 11 februari 2008 13:18
Vad jag har förstått inne i växttråden är kattsanden bl a ganska rik på järn så det kan ju vara en vinst. Sök på kattsand så hittar du massor bra info :)
#3 - 11 februari 2008 13:30
Både lera och jord används ju av folket som håller på med växtakvarier och jag tror att det här substratet som ADA saluför är någon form av bränd lera. Det man vill åt är den enormt stora ytarean som blir på jord och lera eftersom det är på den ytan dom goda bakterierna lever och frodas. Jämför man ytan på en liter lera med ytan på en liter engelsk sjösten så inser man att ytan på leran är ungefär 10000 ggr större än ytan på sjösten... tiotusen gånger större yta för "nyttobakterna" att leva i :)

Det finns väl nån form av innehållsförteckning på kattsanden... det kanske går att utröna vad påsen innehåller innan man provar.
#4 - 11 februari 2008 13:33
kattsand är ofta montmorillonit dvs bentonit!
#5 - 11 februari 2008 13:42
På tal om lera, min kära mor pysslar med lite lera och drejning. Går det använda den lerar som bottengödning? Ungefär som dessa 7-kulor eller vad de heter? Man trycker ner en liten klick vid rotsystemet.
#6 - 11 februari 2008 14:52
Kattsandens innehållsförteckning lyder "bränd moler från danmark". Ingenting är tillsatt. Nu menar jag alltså Coop X-tras kattsand, det är den jag har i tankarna.

Tittar man då på Google så står det på lite olika sidor att:

Moler er en naturligt forekommende mineralsk lerart, karakteristisk ved sin rosa farve. Råleren kalcineres, d.v.s. brændes ved ca. 750 grader, hvorved produktet bliver sterilt samt kornene hårde og super absorberende.

Moler (diatomit). Diatomit är den geologiska beteckningen för den speciella naturblandning av diatoméer och lera, som bara finns på och kring öarna Fur och Mors på Jylland. Huvudbeståndsdelen är små fossila skelett av encelliga kiselalger, diatoméer, vilka har byggts upp som små runda porösa strukturer. Diatoméerna har avlagrats för ca. 54 milj. år sedan i ett subtropiskt hav som den gången täckte stora delar av Skandinavien. Samtidigt med avlagringarna ägde en bottenfällning av plastisk lera rum. Detta tillsammans gav denna enastående naturblandning som inte kan framställas maskinellt.

Kan det alltså vara värt att pröva att ha detta blandat med jord, väl sköljt, under sanden? Jag menar kanske 3/4 jord och 1/4 kattsand eller kanske 2/3 jord och 1/3 kattsand.

Classekoi - Vad menar du egentligen, förklara gärna närmare för oss som inte har koll på termerna... Som du ser ovan är den kattsand jag pratar om Diatomit från danmark.
#7 - 11 februari 2008 14:58
Man kanske skulle testa kattsanden till nya akvariet så står och väntar på att bli igångsatt.
Är det någon speciell livslängd på kattsanden så den måste bytas efter ett år?
Tänkte jag skulle göra allt rätt nu med detta kar så jag slipper framtida bekymmer med omstarter för påfyllning av mottengödning osv..
#8 - 11 februari 2008 15:15
Kattsand och vanlig lera är två olika saker. Kattsand är ju bränd (vissa märken kan innehålla antibakteriella medel eller annat skit, tror Coop X-tra är bäst) och annan lera är ju...lerig. Färsk lera kanske är bra för växterna men det smutsar nog ner något otroligt i akvariet eftersom det långsamt löser upp sig.

Men alltså, jag VET ju inte om det går, det är därför jag postade denna tråden... Så "MagArne", du får nog vänta på fler svar innan du kan få svar på dina frågor.

Jag skulle inte tro att kattsanden behöver bytas ut. Däremot så ger den väl inte gödning till växterna direkt, jag ska ju ha jordbotten! Jag menar bara att kattsanden är bra för att den ger mycket yta för nyttobakterier i botten.... Det är därför jag vill ha den.

Vill du ha en botten som inte kräver någon extra gödning är det nog jord som gäller.. 2,5 centimeter med såjord/kaktusjord (har ej för mycket näring) och så 2,5 cm grus uppepå det. Man lägger i jorden när akvariet är tömt, planterar växterna försiktigt och lägger gruset uppepå, så att växternas rötter är typ mitt emellan skikten... Det ska tydligen funka jättebra, men man måste ha mycket växter och helst några snabbväxande växter så att man inte får alginvasion i början. Men jag har aldrig haft jordbotten, ska testa nu..
#9 - 11 februari 2008 15:21
Jord och kattsand ska vara näringsfattigt... näringen ska komma från ned nedbrutna avföringen, förmultnade växtdelar och överblivet fiskfoder som nyttobakterierna äter av och därigenom skapar näring till växterna :) Med humusjord kommer det dock alltid finnas ämnen för nyttobakterierna att äta redan från dag ett... men det innebär inte att det finns tillräckligt med nyttobakterier från samma "dag ett"

Testa att hälla jord, kattsand eller vad ni nu tänker ha i botten på akvariet i ett glas med vatten så ser ni ju hur mycket det färgar och om diset/färgen lägger sig efter några dagar...
#10 - 11 februari 2008 15:37
Jo jag förstår din tanke Patrik. Självklart bidrar annat i akvariet till den näringsnivå som skapas, inte bara bottenmaterialet. Men jag har fått för mig att det är mer näring i jord än i kattsand just på grund av att jorden innehåller mer organiskt material i inte-lika-nedbruten-form.

Men min tanke var alltså att ha en stor mängd jord och en liten mängd kattsand utblandat i jorden, för att gynna bakterier... Eftersom jag, som du vet, planerar att ha finkornig sand uppepå detta så vill jag ju göra skiktet under den finkorniga sanden så gynnsamt som möjligt för att undvika problemet med "täthet".

Men den stora frågan är ju: Kan Coop X-tra kattsand av "bränd moler" skada fiskarna eller påverka vattenkvaliteten negativt om man använder det nere i botten, under sanden?

Det har ingen sagt något om ännu riktigt...
#11 - 11 februari 2008 15:40
toccata skrev:
Men den stora frågan är ju: Kan Coop X-tra kattsand av "bränd moler" skada fiskarna eller påverka vattenkvaliteten negativt om man använder det nere i botten, under sanden?

Det har jag inte en aning om dessvärre... men om jag får spekulera helt fritt och gissa så tror jag inte att det är farligt alls. Det är väl inte varje dag nån går och stoppar i kattsand i akvariet ;)
#12 - 11 februari 2008 17:31
Men står inte allt detta och faller i och med att det finns 6 pansarmalar som bökar i botten och river fram jorden/bända leran?
#13 - 12 februari 2008 08:18
Åheim: De är ju så små, cirka 3 cm, de bökar i de översta 5-6 millimeterna av sanden! Jag tänkte ju ha jord + eventuellt leran som de understa 2 cm, sedan kanske 2,5 cm sand över detta. Och mycket växter! Det rör sig alltså om ett 42-liters.

De två riskerna som jag ser det är alltså:

1.) Det kan bli för tätt med sand över, så att det bildas sumpgas(?) i jorden. Jag har iallafall grävande snäckor och bra cirkulation. Denna fråga ställde jag i "Flytt och sen jordbotten"-tråden under "övrigt".

2.) Leran i form av kattsand från Coop kanske inte är bra för akvarier. Det var detta jag ville få reda på i denna tråd :)

Vad tror ni om dessa risker? När det gäller risk 1 så tänkte jag iallafall försöka.. Jag tror det kan gå bra utan att det bildas en massa gaser... När det gäller risk 2 är jag ju inte beredd att försöka om någon säger att det kan vara jättefarligt.
#14 - 12 februari 2008 09:01
Av min erfarenhet av kattsand (dock inte coop extras) så löser den upp sig i vatten. Har inte testat att ha det i ett akvarium, men eftersom jag är kattägare så har jag märkt att om man råkar tappa några bitar i vasken och de får vatten på sig så löses de upp. Risken finns ju då att vattnet i akvariet blir väldigt grumligt. Som sagt, jag har ingen erfarenhet av just coops kattsand.

Är den klumpbildande förresten? För då finns det ju också en risk att den kittar ihop alldeles för hårt, vilket klumpbildande kattsand i alla fall gör i kattlådan när den kommer i kontakt med vätska...
#15 - 12 februari 2008 09:19
Hm, det enda jag vet är att den är ganska dammig och måste sköljas av ordentligt. Den Coop-kattsand jag har i bonsai-krukan har inte börjat lösas upp, trots ihärdig vattning.

Men det där med klumpförebyggande är säkert rätt, det kan hända att de klumpar ihop sig och blir som klumpar av cement! Jag hade ju dock tänkt sprida ut kattsanden i jorden, så att det är 2/3 jord och 1/3 utspridd kattsand... Då borde det inte vara någon fara. Och tanken är ju att det ska vara sand uppepå, som ytterligare förhindrar att den dammar.

Men jag måste onekligen undersöka detta närmare.... Hm. Kanske enklast att skita i kattsand och bara köra jord som jag hade tänkt. Men har hört att bränd lera kan vara bra för bakterierna som sagt.
Bilagor:
#16 - 12 februari 2008 09:20
Kör med kattsanden Miss Cat från Coop Forum i ett 60 liters med Crystal Red räkor sen 2 veckor. Har inte grumlat vattnet alls (2 cm grus över) och växterna skjuter i höjden och räkorna ser ut att trivas bra.
Bilagor:
#17 - 12 februari 2008 09:38
:confused:
Hur ser den här kattsanden egentligen ut i blött tillstånd?
Hur dammig är den - hur mycket behöver den sköljas?
Sjunker den från start eller blötlägger alternativt kokar man den först?

Varför inte testa sanden på någon fisk helt enkelt.
Eller göra det med vatten som kattsanden legat i under några veckor...
#18 - 12 februari 2008 09:53
Blötte den och kramade ur den, hade ingen tendens till att flyta. Fick en konsistens som risgrynsgröt ungefär.
#19 - 12 februari 2008 10:30
Jag tror inte att "Coop X-tras" kattsand blir som gröt... Tror den bevarar sin hårda form eftersom den är bränd i 750 grader.

Men jag ska testa i en bunke med vatten för säkerhets skull...

I mitt fall så handlade det ju om att ha kattsand tillsammans med jord, och jag har inte möjlighet att testa under en tid, då detta akvarium ska fixas direkt efter en 6 timmars flytt med bil... Och fiskarna måste i direkt och jordbotten fixas på högst en timme liksom.

Jag hoppas att "Mycat" också är helt ren från andra saker än lera då. Det verkar iallafall Coops vara, och leran är dessutom från danmark, vilket känns tryggt på något sätt. Man vet ju mindre om hur lerbrytning sköts i andra länder.
#20 - 12 februari 2008 10:32
Erikthur
Jag har bara erfarenhet av den som heter "coop x-tra", har hört att den ska vara utan tillsatser som sagt. Den är mycket dammig, men det försvinner så fort man sköljer ordentligt i enhink! Sedan är det små hårda korn... Men jag har alltså inte testat ännu vad som händer när dessa korn ligger länge i vatten. Ska testa nu!
#21 - 12 februari 2008 10:38
toccata skrev:
2.) Leran i form av kattsand från Coop kanske inte är bra för akvarier. Det var detta jag ville få reda på i denna tråd :)

Om det inte är något tillsatt ser jag ingen anledning till att leran skulle vara farlig på något vis. Det är bränd lera med kisel (dvs glas; kiselalger bygger glashus, bokstavligen).
#22 - 12 februari 2008 12:19
Ja, leran är från kiselalger som sagt... I danmark... Men frågan är vad det gör med pH-värdet? Äsch, jag försöker nog blanda ut 1/3 kattsand med 2/3 jord, och så massa växter, och sand uppepå. Går det dåligt så märker jag väl det efter ett tag. :P
#23 - 12 februari 2008 12:47
toccata skrev:
Ja, leran är från kiselalger som sagt... I danmark... Men frågan är vad det gör med pH-värdet?
Det innehåller säkert lite kalk, men det är knappast ett problem. I lowtech-kar brukar man väl tillochmed tillsätta kalk i jorden.
Bilagor:
#24 - 12 februari 2008 14:46
En fråga till.
Var är det för färg på Coop X-tra kattsand ssk i blött tillstånd?
#25 - 12 februari 2008 16:50
Den är beige-brun. Ganska ljus tycker jag, men svårt att beskriva färgen exakt.
#26 - 12 februari 2008 18:11
Kolla i Växter och alger delen av forumet, där har kattsand diskuterats en del och jag tror du hittar/får svar på dina frågor där. Finns även info på Plantswap, http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=387&postdays=0&postorder=asc&highlight=kattsand&start=40
#27 - 12 februari 2008 18:57
Jo jag glömde söka på kattsand innan jag startade tråden. Annars är jag en sån som alltid söker först. Ska kolla på sidan du länkade med, tack.
#28 - 12 februari 2008 19:01
Och sedan dyker det dessutom upp (längst ner - what?) ett antal trådar med liknande ämnen (eg rubriker) som kan vara intressant att titta i.
;)
#29 - 14 februari 2008 16:50
Alldeles för nyfiken för att inte köpa en förpackning av Coop X-tra kattsand idag.
Priset var alltså 19 kr för 8 liter.
Dammigt värre men sjönk direkt vid blötläggning.
Och färgen så där tegelrödbrun (ok - jag är aningen färgblind enligt testerna).
Första intrycket är att det kan definitivt vara ett alternativt bottenmaterial efter sköljning.

EDIT - liknar det bottenmaterial som Södermalms akvarieaffär säljer.
#30 - 15 februari 2008 08:19
Jag har själv en påse hemma, men har inte testat ännu. Men jag vet att det är dammigt fast blir odammigt efter sköljning.

Låter ju bra det du säger. Hoppas de inte börjar lösa upp sig och klumpar ihop sig och blir som cement då... Återkom gärna med mer fakta i denna tråd senare, om du provar som bottenmaterial :)
#31 - 19 februari 2008 12:07
Om det är så att leran har stor yta för nyttobakterier, hade det inte varit något att ha i filtret då? Istället för makaroner eller biobollar?
#32 - 19 februari 2008 15:05
Har man makaroner i filtret? :confused:
#33 - 19 februari 2008 15:16
Nja, man har bitar av keramikrör i filter, och de kallas makaroner för de har samma form som makaroner...
#34 - 19 februari 2008 17:45
Dahla: man vill ha andra sammansättningar nyttobakterier i substratet än i filter. Leran kan också binda näringsämnen för att sedan göra dem tillgängliga för växtrötterna och även avge egna om den t.ex. är rik på järnoxid.

Att kattsanden är röd är just oftast = hög järnhalt.

Angående skjölja kattsand. Det borde ni inte. Sedimentet är bra för växterna även om det kan ta ett tag för det att sjunka. När väl bakteriefilmen i substratet bildats ordentligt kommer det inte virvla runt mer.

Vidare kan det vara "farligt" att blanda torv/jord med kattgrusen. Om nåt av det förstnämnda har lågt PH eller läcker humussyror komer det att lösa ut mineralerna från leran och göra dem tillgängliga i överflod i vattnet. Det ger en fin algodlig det. Och har man riktig otur kan koncentrationen som bildas i substratet skada rötterna på växterna.
#35 - 19 februari 2008 19:57
(lum), du får mig att vilja strunta i kattsanden när du skriver så där, att det kan skada att blanda den med jord... Det är vanlig näringsfattig såjord jag tänkte använda nu på fredag...

Att jag sköljer kattsanden är för att jag ska fixa detta akvarium i samband med flytt och mina fiskar ska i direkt, så jag har inte tid att vänta på att grumlet ska lägga sig. Chocken efter flytten räcker för dem, vill att det ska vara så ogrumligt som möjligt...

Men du skulle ha struntat i att testa kattsand+jord då? Och kört bara jord?
#36 - 19 februari 2008 20:39
Eller så testar du vulkansten? http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115121

...bara för att krångla till det lite till ... :p
#37 - 19 februari 2008 20:50
Grumlet tar inte fiskarna skada av. Möjligtvis blire de tryggare då de kan gömma sig lite. Det blir ju lite som att ha det nedsläckt.

Skulle jag vara dig skulle jag ta väldigt lite jord. Kanske ½-1 cm och toppa det med kattgrus.

Lustigt nog så ska jag själv påbörja en flerdagars flytt imorgon och då ska våra stora kar konverteras till liknande. Kommer ta tid dock men tack och lov har jag flera stora kar över där fiskarna kan vara undertiden (i den gamla lghtn).

I mitt recept ingår sphagnumtorv (stavning? det är torv på vitmossa iaf), såjord, kattgrus och vanlig sand. Lite invecklat men jag kommer ha olika områden i karet.
Bilagor:
#38 - 20 februari 2008 09:02
Vet inte om jag tog upp det i den här tråden men jag ska alltså ha finkornig sand till mina pansarmalar, över jorden. Det funkar ju inte att ha jord, sen kattsand, sen finkornig sand, då denna kommer ramla ner i kattsanden. Anledningen till att jag ville ha kattsand MED jorden var för att göra jorden lite mindre tät.... Hade iallafall tänkt att ha ett ganska tunt sandlager (1-2 cm), mycket växter. Jag kommer ha bra cirkulation och massor av sandsnäckor har jag också, jag hoppas detta ska vara tillräckligt för att undvika sumpgas under sanden.

Men frågan är alltså hur jag ska göra med kattsanden... tror jag struntar i den... Det du sade om att jordens ämnen kan bryta ner kattsandens mineraler lät ju inte kul. hmmm.
#39 - 20 februari 2008 11:29
Själv ska jag ha sand i framkant då pansarmalarna älskar det som du sa. Men kattgrus därbak där växterna ska va.

Saken är att det är bara bra om gojs trillar ner mellan kattgruskornen och malarna inte kommer åt. Det blir ju växtnäring.

Och självklart får man mata mer i en sådan tank så att malarna inte svälter. ;)
#40 - 20 februari 2008 12:42
Jo fast nu menade jag ju inte att gojs/bajs skulle trilla ner, utan att den sand jag lägger uppepå kommer trilla ner....

Visst skulle jag kunna göra som du och ha sand endast i framkant, men det hade jag inte tänkt. Akvariet är ju så litet att det i princip ska vara växter överallt (42 liter). Sen undrar jag om inte hummus-ämnena från jorden kan reagera med kattsanden även om de inte ligger mot varandra?

Men jag struntar nog i kattsanden, det får bli nån annan gång...

Hoppas som sagt bara att det inte blir för tätt med jord + sand. Vi får se! Massor av växter som sagt...
#41 - 23 februari 2008 18:32
Flytten gick bra! Fiskarna har överlevt resan (blev 8 timmar innan de packades upp).

Jag sket i kattsanden (hehehe, lät kul) och tog endast såjord med sand över. Enda problemet nu är väl att jag kanske har för få växter. Tänkte skaffa flytväxter också som kan sno lite näring.

Och så tror jag att det är luftfickor under sanden, i jorden, måste peta lite mer tror jag.

Kommer kanske få alginvasion..... Vi får se hur det går :P

Tack för all hjälp jag fick i den här tråden.
#42 - 24 februari 2008 17:58
Lite rörigt här också. Vi har precis flyttat alla stora ting från vår gamla lägenhet. Nu återstår bara ett par kubik med småting... :/

Iaf så har alla våra fiskar klarat sig också. Men det största karet är inte igång ärn. Fiskarna från det får tills vidare gå i ett 240l. Det gamla var lite över 400l.

Självklart skada man foten och flytten är till tredje våning utan hiss...

Jaja, jag började med att sätta fast lite kartong i karet med tejp. Där gränsen mellan substraten skulle gå. Sen sprider jag ut en centimeter plantagens så/kaktus-jord. Den består huvudsakligen av just sphagnumtorv och lite sand. Sen täckte jag den med sju cm kattsand därbak och lätt sluttande motsvarande där fram med biltemas. Sen drog man bort kartongen och fick fina gränser utan alt för mycket blandning.

Skjölde inget och idag är det helt klart. Icke planterat än dock...hinner inte!
#43 - 24 februari 2008 19:06
Jag gjorde så här: Blötte jorden och hällde bort överflödigt "svart" vatten. Lade cirka 1-2 cm på botten av 42-liters-akvariet (lämnade tom fläck under pumpen). Lade växterna uppepå och puttade ner rötterna litegrann i jorden. Tog torr sjösand och strödde över växterna och skakade på dem så att sanden kom fint över alla växters rötter. Cirka 2 cm sand.

Sen fyllde jag försiktigt på det gamla akvarievattnet jag hade med mig, och hälften av akvariet blev med nytt stockholmsvatten. Fixade till växterna lite och borstade av sand från bladen, flyttade någon växt och drog upp någon växt så att det blev lite snyggare.. Tyvärr revs lite jord upp men verkligen inte mycket, bara några små svarta bitar.

Sen på med pumpen, massor av vattenberedningsmedel (orkade inte dosera innan) som fick vispas runt i akvariet medan alla fiskars påsar låg och guppade....

Pansarmalarna är fortfarande stressade och simmar upp och ned längs rutan, men de kommer lugna sig efter cirka en vecka, det vet jag sedan förut.

Nu blir det spännande: Blir det alginvasion eller inte? Kanske bäst att köpa en bra stor flytväxt som kan ta upp lite näring... Jag struntar i att byta vatten och ser vad som händer nu de närmaste veckorna.

Annons