Kattsand??

#1 - 7 december 2005 21:07
Hej en extremt löjlig fråga :o men den måste ställas :p

Kan man ha kattsand i ett 20L akvarium? Bara guppy ska det va ;)
#2 - 7 december 2005 21:15
Kattsandens funktion är att suga upp kattens kiss och vätskan ur kattens avföring, när kattsandens har mättats med vätska blir den upplöst och kladdig så nej, jag hade inte hällt kattsand i akvariet.
#3 - 7 december 2005 21:17
Vad bra att jag inte gjorde det då :P
#4 - 7 december 2005 21:19
[QUOTE=SoapPuppy]Hej en extremt löjlig fråga :o men den måste ställas :p

Kan man ha kattsand i ett 20L akvarium? Bara guppy ska det va ;)[/QUOTE]Det finns inga dumma frågor!!!

Jag hade heller inte använt mig av kattsand. Om du bor nära en sjö så kan du kanske ta med dig en liten spann med sand som du sen rengör mycket noggrant och kokar.
#5 - 7 december 2005 21:23
Vad kan jag då ha i mitt guppy akvarium? (20L) Jag vill ha yngel om en massa växter..
#6 - 7 december 2005 21:23
obs viktigt att sanden kokas (som marie j säger) eftersom annars kan du få in parasiter från sjön in till ditt akvarium.

annars kostar 25kg sand 50kr på biltema.. fin är den också.
#7 - 8 december 2005 02:09
kan ju även plocka lite sand från en sandlåda men bör dock ej göras om polisen ser det, klassas som stöld :rolleyes:

ska du inte ha nåt djur som ligger på botten går det nog att använda singel också.
finns så här års lite överallt på vägar å trottoarer bara ta skyffeln å gå ut ;)
#8 - 9 december 2005 18:14
Problemet med singel kan vara att den är kraftig nedsmutsad med bla tungmetaller och dessa vill man ej ha i akvariet.
Jag vill nog ändå rekomendera dig att gå och köpa lite akvariesand i en djuraffär, till dit lilla kvarie behöver du inte en så stor mängd så det kostar inte så mycket.
Viktigt är att tänka på att det är svårare att få en bra balans i ett litet kar så jag hade nog satsat på bra grejjer som inte riskerar ställa till med djävelskap för dina guppysar.
#9 - 21 december 2005 14:09
Annars så finns det stränder . Bara ut å gräva men man får passa sig så att ingen ser .
#10 - 22 december 2005 09:20
[QUOTE=SoapPuppy]Hej en extremt löjlig fråga :o men den måste ställas :p[/QUOTE]

Katt-toasand är egentligen lera. Vissa sorter är behandlade med olika medel som är bakteriedödande och motverkar dålig lukt, så dessa sorter skulle nog innebära döden för fiskarna.

Har dock läst en artikel skriven av en low-tech akvarist som körde med obehandlad katt-toasand istället för jordbotten *under* gruset, just för att ha ett lager lera underst.

Det är dock inget att rekommendera eftersom lera i ett akvarium kan leda till trådalginvasion.
#11 - 22 december 2005 12:34
[QUOTE=batski]Det är dock inget att rekommendera eftersom lera i ett akvarium kan leda till trådalginvasion.[/QUOTE]

om den är järnrik vilket lera oftast är.
#12 - 22 december 2005 17:37
Men va bra ^^ då vet jag vad jag ska göra, jag slänger mina fiskar över till mitt 100L istället och har 20L som växt kar. Det finns ju faktiskt sand i lösvikt på väla 12Kr/Kg tror jag ska ta.. 1-3kg, eller blir det för mycket?
#13 - 22 december 2005 18:35
då kan jag istället rekommendera djurriket. De har jättebra sortiment på grus!
#14 - 28 december 2005 07:24
[QUOTE=SoapPuppy]Hej en extremt löjlig fråga :o men den måste ställas :p

Kan man ha kattsand i ett 20L akvarium? Bara guppy ska det va ;)[/QUOTE]

Vill man byta vatten med en spade så går det väl bra men jag tror inte att fiskarna uppskattar det .
#15 - 28 december 2005 09:49
vikt

Hejsan!
Nu när ni ändå håller på o diskuterar sand o så så lägger jag mig i lite. :D

Ni snackar kilo hela tiden (av förståeliga skäl) men ungefär hur mycket beräknar man att ett kilo sand är i volym? (eller tvärtom?) Är ju enklare att räkna på volym hur mycket sand man behöver...
#16 - 28 december 2005 10:03
Tämligen enkelt att räkna ut sandvolymen!
Säg att du vill ha ca 8cm sand längs bakrutan och 4 längs framrutan! Då kan du anta att
genomsnittlig höjd på sanden är 4 cm!
formel= 4*akvariets längd*akvariets bredd = liter sand!
Säg att akvariet är 100 cm långt och 40 cm brett då blir det 4*100*40 =16 liter! Tre decimaler bort!
eller 0,4*10*4=16
#17 - 28 december 2005 10:32
[QUOTE=laerni]Tämligen enkelt att räkna ut sandvolymen!
Säg att du vill ha ca 8cm sand längs bakrutan och 4 längs framrutan! Då kan du anta att
genomsnittlig höjd på sanden är 4 cm!
formel= 4*akvariets längd*akvariets bredd = liter sand!
Säg att akvariet är 100 cm långt och 40 cm brett då blir det 4*100*40 =16 liter! Tre decimaler bort!
eller 0,4*10*4=16[/QUOTE]

det var ju det jag listat ut! :D

Men om jag nu ska ha 20liter sand, hur många kilo ska jag då köpa? Sand säljs väl oftast efter kilopris, om jag förstått det hela rätt.
#18 - 28 december 2005 11:15
Beror på vad för sorts sand! räkna mellan 4-6 kg/liter!
#19 - 28 december 2005 11:17
Eller fråga vad en liter väger av den sand du vill ha!

Annons