Kattsand.

#1 - 23 februari 2010 10:23
Är det någon som testat MissCat Orginal till era växtkar? har sökt som en galning, här och på plantswap men hittade ingenting, tack på förhand.
#2 - 23 februari 2010 13:10
kattsand

Är det någon som testat MissCat Orginal till era växtkar? har sökt som en galning, här och på plantswap men hittade ingenting, tack på förhand.

Varför MissCat? - Jag har Coops kattsand i mina akvarier med växter och bottenfiltre. Det är av ett produkt, som heter Mo-lera och löses inte upp i vattnet, men avger de näringsämnen som växterne behöver.
Det samma produkt har jag i mina Enchy och Grindalkulturer.
OBS. Sanden skall skylles grundigt för dammen.
#3 - 23 februari 2010 13:29
Katty kattströ, säkert kort :)
#4 - 23 februari 2010 15:08
kattsand

Johanski skrev:
Katty kattströ, säkert kort :)

Säkert utmärkt, men det löser sig i vattnet efter vad jag har läst på Plantswab. Det gör inte moleran, som är brändt
#5 - 23 februari 2010 18:55
Vad är denna Mo-lera egentligen?? Är den tänkt som bottensubstrat till akvariehobbyn eller har den något annat användningsområde??
#6 - 23 februari 2010 18:58
Um. Som kattsand?

:D Flåt, kunde inte låta bli... ;)
#7 - 24 februari 2010 02:37
Tack för svar, jag frågade för jag hade en orörd påse hemma och har 9 mil till stan kanske är lite lat, men om ingen har testat den så får jag röra på arslet och ta mig till stan ha ha, ska jag se om jag hittar de ni har angivit ovan, kan passa på och köpa lite grus också:D
#8 - 24 februari 2010 02:46
Katty kattströ blir lera direkt det kommer i kontakt med vatten. Växterna verkar iaf älska det :)
#9 - 24 februari 2010 06:29
Coops kattsand kan du köra med utan något annat bottensubstrat ovan då den är hårdare bränd och håller därmed formen i vatten. Katty kattströ lägger du ett tunt lager av på botten precis så det täcker bottenglaset därovan lägger du grus. Växterna älskar det men att ha katty kattsand enbart ger dig en oduglig lerbotten och troligen massa problem :p
#10 - 24 februari 2010 09:08
kattsand

Vad är denna Mo-lera egentligen?? Är den tänkt som bottensubstrat till akvariehobbyn eller har den något annat användningsområde??

Moleran brytes på 2 danska öer i Limfjorden. Det är en 60 meter tjock havsavlejring (stavning ?) skapar för ca. 54 mill. år sedan. Det är en blanding av kiesel från havet - med massor av förstenade havsdjur och växter, lera från land och aska från kraftig vulkanisme.
Utvinnas för isoleringsmaterial - ljud och branddämpande - och - ja kattsand.
#11 - 24 februari 2010 10:12
lilleulv skrev:
Det är en 60 meter tjock havsavlejring (stavning ?) .

Avlagring :)

Så Mo-leran är havsbotten som blivit kattströ för att sedan åter bli botten i ett akvarium istället. Ironiskt men kul :p.

Hur använder man den (inte som katt utan som akvarist :p)?? Har man ett lager med grus ovanpå?? Påverkar den PH:t?? Skall snart starta upp en 10-15 liters Räkvas-växtakvarium där borde den passa bra eller??
#12 - 24 februari 2010 11:59
lilleulv skrev:
Moleran brytes på 2 danska öer i Limfjorden. Det är en 60 meter tjock havsavlejring (stavning ?) skapar för ca. 54 mill. år sedan. Det är en blanding av kiesel från havet - med massor av förstenade havsdjur och växter, lera från land och aska från kraftig vulkanisme.

Utvinnas för isoleringsmaterial - ljud och branddämpande - och - ja kattsand.

Den är med andra ord kalkhaltig (?) och bör då inte vara speciellt lämplig som bottenmaterial i ett kar där man inte kör Malawi eller liknande.

Kalket kommer ha en starkt buffrande effekt med höjt PH som följd, känns inte så optimalt i en räkburk iaf :d
#13 - 24 februari 2010 18:33
kattsand

Sultanen skrev:
Den är med andra ord kalkhaltig (?) och bör då inte vara speciellt lämplig som bottenmaterial i ett kar där man inte kör Malawi eller liknande.

Kalket kommer ha en starkt buffrande effekt med höjt PH som följd, känns inte så optimalt i en räkburk iaf :d

Huvudparten består av lera och aske. Produktet brännes.
Jag har ingen PH höjninger i mina akvarier. Mina räkor har ingen problemer.
#14 - 24 februari 2010 18:36
kattsand

Avlagring :)

Så Mo-leran är havsbotten som blivit kattströ för att sedan åter bli botten i ett akvarium istället. Ironiskt men kul :p.

Hur använder man den (inte som katt utan som akvarist :p)?? Har man ett lager med grus ovanpå?? Påverkar den PH:t?? Skall snart starta upp en 10-15 liters Räkvas-växtakvarium där borde den passa bra eller??

Jag har ca. 2 cm så bottenfiltret är täckt, sen vanligt grus eller sand ovanpå. Når engång med tiden 720 literen skall läggas om, blir det 3 cm i det kar - ca. 45 kg - så det är bra att Coops kattsand är billigt. Rysar vid tanken på, vad det skulde koste med t.eks. Acadama.
#15 - 26 februari 2010 15:19
Tack för alla svar, jag köpte bara Coops kattsand, tyvärr Johanski jag hade inte 60kr kvar efter jag inhandlat lite annat som jag behövde, så 24kr kattsand räcker gott och väl för mig. köpte lite vanlig sand också från biltema ska se om den kan funka till nå :)
#16 - 9 mars 2010 15:55
hmmm...
Jag har fått lite skumma algproblem efter mitt kattsandstilltag. (trodde det var coop men den var inte vattenfast, det var allafall bentonitlera). Ngn som haft liknande effekt? I 480-litrarn blev det cyano och i 112:an ngn slags grönalg.
#17 - 6 april 2010 22:56
Hur länge funkar kattsanden? Jag tänker att om man ska ersätta tex pmdd med den så måste man väl byta ut den någon gång ibland? är det en månad, 6 månader, ett år, 3 år? Någon som har erfarenhet av det när växterna börjar få näringsbrist? (kan säkert bero på 100 andra saker också men generellt?)
#18 - 7 april 2010 06:39
Man kan inte ersätta PMDD med kattsand. Man kör isåfall både och. Du får näringsbrist ganska omgående om du inte kör med PMDD.
#19 - 7 april 2010 17:11
Kattsanden innehåller en del mineraler och järn så det blir mindre känsligt för slarv med microgödningen. Däremot har jag fått en hinna på ytan och en del alger. Det är förmodligen för mycket järn i 112:an just nu. Har förstått att kattsanden innehåller galna järn-nivåer och kan vara något negativt på det viset. Jag tror dock att jag tog för mycket sand. Skulle nöjt mig med ett superdupertunnt lager men det blev en signifikant tjocklek på vissa ställen. kanske därav mina algproblem. Sanden räcker generellt ett till flera år. I mitt fall mååånga år.
Det blir dimmigt värre när man planterar om någonting men jag ser allafall inga järnbrister längre...
#20 - 1 maj 2010 18:44
helt ny på det här med kattsand, har superfula växter och det verkar som att inget hjälper. kanske kan prova det här? måste man ha ngt mellan kattsanden och gruset eller är det bara lägga kaka på kaka? något annat tips på hjälp till fula växter?
#21 - 2 maj 2010 09:02
kattsand

hmmm...

Jag har fått lite skumma algproblem efter mitt kattsandstilltag. (trodde det var coop men den var inte vattenfast, det var allafall bentonitlera). Ngn som haft liknande effekt? I 480-litrarn blev det cyano och i 112:an ngn slags grönalg.

Ifall det är bentonit är det inte Coop. Den är av Mo-lera och löses inte upp.
Bilagor:
#22 - 2 maj 2010 09:04
kattsand

hmmm...

Det är korekt, att kattsanden i början kan ge lite bruna alger, men de försvinnar når du gödsler med PMDD. Kanske är det järninnhållet i sanden, men jag vet inte.
Bilagor:
#23 - 2 maj 2010 11:57
sofiemedg skrev:
helt ny på det här med kattsand, har superfula växter och det verkar som att inget hjälper. kanske kan prova det här? måste man ha ngt mellan kattsanden och gruset eller är det bara lägga kaka på kaka? något annat tips på hjälp till fula växter?

Pmdd o co2 är lösningen.
#24 - 5 maj 2010 19:59
har provat det med men det händer inte mkt mer än att det blev massor av algeroch smuts i akvariet? men kanske skulle hålla igång lite längre än jag gjorde. hur lång tid tar det för näringen att ge resultat? blir det lätt alger och smutsigt innan det ställer iordning sig?
Bilagor:
#25 - 6 maj 2010 08:54
sofiemedg skrev:
har provat det med men det händer inte mkt mer än att det blev massor av algeroch smuts i akvariet? men kanske skulle hålla igång lite längre än jag gjorde. hur lång tid tar det för näringen att ge resultat? blir det lätt alger och smutsigt innan det ställer iordning sig?

Det borde inte bli smutligare av pmdd eller co2. Alger kan man få av olika anledningar. Svajjiga co2-nivåer triggar gärna toffsar t.ex. Doserade du rätt med pmdd? Använde du vattenlösning eller torrdosering? Använde du både pmd och co2 ? Vilken co2-källa använde i så fall då? Mäsk? Tuber? Easy carbo? På vilket sätt blev det smutsigt?
Med både co2 och pmdd borde du se bra resultat på en vecka. Då växer det utav bara... Med bara pmdd får du inte lika kraftig tillväxt men det blir hyffsat bra.
Var noga att byta vatten samma dag en gång i veckan och ha inte lysrör äldre än ett år.
#26 - 6 maj 2010 10:47
I ett nystartat kar kommer det alger.
#27 - 6 maj 2010 13:29
karet är inte nystartat, men med en ny pump. har bytt tillbaka till den gamla pumpen som det har funkat med och försöker mig på mindre mat, mindre lyse och sen mindre av näringen. det är inte ren pmdd? easy carbo hade erbjudande på tre olika vattenlösliga ämnen som heter, easycarbo-kolnäring , ferro-järn och profito-näringsämnde extra komplett. men det är väl typ samma? alltså ingen co2?.. inte så bra på det här avancerade, har bara kört i med vatten,fisk och växt förut..
#28 - 6 maj 2010 15:14
Vad menar du med "Ren" PMDD? PMDD är ett pulver med näring du vanligtvis löser i flaskor med vatten men det kan också torrdoseras i väldigt små doser.

PMDD=Näring. Komplett och billigt.
Ferro-järn= En typ av näring. finns i pmdd
Profito-näringsämne extra komplett - finns i PMDD.
Easy carbo- kolnäring = CO2
#29 - 6 maj 2010 19:19
alltså har jag allt som finns i pmdd. låter ju bra iaf, hoppas på att den gamla pumpen och näringen ska ge bättre resultat. tack för svaren iaf:)

Annons