Kattrelaterad akvarieolycka!

#1 - 4 januari 2006 16:47
Att katterna gillar akvariet och jagar fisk lite då och då gör ju ingenting, inte heller att de ligger och värmer sig på lampan ibland. Men hädanefter får inte katterna komme i närheten av karet!
Idag när jag kom hem efter att ha varit iväg och köpt filtermaterial, upptäcker jag att det är en mindre sjö på golvet i rummet där karet står.

Fattar först inte var det kommer ifrån, men upptäcker snart att katterna gnagt hål på en av alnagarna till ytterfiltret! Är det någon annan som varit med om detta, eller har jag ovanligt illasinnade katter? Kan det vara den lilla, som håller på att få tänder som tyckte att den räfflade fluval-slangen var bra att "klia" på?
För att undvika det i framtiden tänkte jag pensla slangarna med en balnding av stark chili och wasabi, låter det som en bra ide?
#2 - 4 januari 2006 16:50
låter som katt som vill masera tandköttet.
ren citron har jag läst ska funka.
vitpeppar funkar definitivt.
#3 - 4 januari 2006 21:32
Hej Nils

Har du katt med?!
Vi har tre! Som erfaren i livsmedelbranschen och kattägare bör du å det bestämdaste koppla bort tankar på Wasabi!

Citron tror jag mer på!

Tack för hjälp på annan tråd!
#4 - 4 januari 2006 21:42
nån form av matolja blandat med stora mängder vitpeppar ?
finns nån matolja som inte härsknar utan håller sej luktfri länge.

citron har funkat för en del men för min del va de mer effektivt på mej än på min katta.
#5 - 4 januari 2006 22:14
Tandkräm fungerade på mina katter!!! Inte helt osynligt men tuggbegäret gick över. Elsladdar var annars en favorit...
#6 - 4 januari 2006 22:16
Vi har också tre katter, Elvis som är en 10 veckors kattunge, Cliff som är världens klantigaste kattarsle och Katt som mest håller sig för sig själv och surar.
Varför är inte wasabi bra? härsknar det?
citron ska jag prova. man ksnske kan blanda citronsaft och vitpeppar?
#7 - 4 januari 2006 22:23
[quote=Nils Holmström]man ksnske kan blanda citronsaft och vitpeppar?[/quote]

tror inte de funkar då citronsaften torkar och pepparn dammar iväg.
min tanke med olja va just att oljan inte torkar utan fortsätter binda pepparn under längre tid.

på tal om tandkräm, min katta avskyr doften av de.
för starkt för hennes lilla nos.
#8 - 4 januari 2006 22:53
hehe

Jag har själv ingen katt men min kompis katt hoppade upp på täckglaset och satt där och lurpassade på fiskar.. och ibland lyckades han plocka upp en och annan:P jädrar vilket tålamod den måste haft:P Så jag rekomenderar heltäckande täckglas till er med katt:P
#9 - 4 januari 2006 22:56
nitr2am du missade hållbara heltäckande täckglas ;)

kattan lyckades ha sönder ett täckglas för mej och rev ner 2 lampor i akvariet samtidigt :rolleyes:
aldrig sett sorgmanteltetrorna så bleka som dom va då.
#10 - 4 januari 2006 23:02
[quote=Raven]nitr2am du missade hållbara heltäckande täckglas ;).[/quote]

får be om ursäkt för den missen:D ;) skönt att jag slipper oroa mig för katter;)
#11 - 4 januari 2006 23:06
okej, men jag har ett nytt kar som jag har köpt begagnat. jag ska rengöra det nu innan jag släpper in fiksar och vatten. men jag provar det med korten och isskrapan. tack för hjälpen. mvh _Anil
#12 - 5 januari 2006 01:14
[QUOTE=_Anil]okej, men jag har ett nytt kar som jag har köpt begagnat. jag ska rengöra det nu innan jag släpper in fiksar och vatten. men jag provar det med korten och isskrapan. tack för hjälpen. mvh _Anil[/QUOTE]

eh, nu måste du ha svarat i fel tråd.
#13 - 5 januari 2006 01:24
svaret skulle varit i denna tråden
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82980
#14 - 5 januari 2006 01:45
har också en kattjäkel. Han går och dricker ur karet hela tiden, springer rakt över täckglasen och trampar av en massa frigolit från nattbelysningen så det trillar ner i vattnet och jag har också hittat en liten torr tetra ungefär 2 m från karet en gång, finns inte så många andra misstänkta till det dådet iaf.

Det värsta med det hela är nog inte att han går och dricker ur karet, utan snarare att man verkligen märker på honnom att han vet om att han inte får det men skiter bara i det. Passar bara på att dricka ur det om jag inte är på rummet eller ligger och sover.
Lekte ett tag med tanken på att skaffa pirayor för att lära honnom att inte dricka där längre :D
#15 - 5 januari 2006 01:50
läste nyligen en tråd där en hade en katt som pissa i akvariet.
hoppas han hade bra filtrering :rolleyes:

hört 2 historier om oscar.

den ene där sitter katten och fiskar efter en oscar som biter tag i tassen.
katten gick aldrig nära akvariet igen.

den andra historian va rätt lik men där va oscarn tillräckligt stor för att orka dra ner katten I akvariet.
den katten gick heller aldrig nära.

piraya är rätt elakt med tanke på tänderna så blir det nog veterinären efteråt.
#16 - 5 januari 2006 03:08
[quote=Raven]läste nyligen en tråd där en hade en katt som pissa i akvariet.
hoppas han hade bra filtrering :rolleyes:

hört 2 historier om oscar.

den ene där sitter katten och fiskar efter en oscar som biter tag i tassen.
katten gick aldrig nära akvariet igen.

den andra historian va rätt lik men där va oscarn tillräckligt stor för att orka dra ner katten I akvariet.
den katten gick heller aldrig nära.

piraya är rätt elakt med tanke på tänderna så blir det nog veterinären efteråt.[/quote]

Jo det är klart, men det var aldrig några seriösa planer. Dock så vet jag att mina guldsömmar är väldigt glada i att naffsa på allt som erbjuds så det ska bli skoj att se vad som händer när dom blir lite större :D
#17 - 5 januari 2006 06:38
Wasabi är för starkt, det är en japansk pepparrot i pastaform, lämpligt med en pytteliten udd till sushi för en hel karl.

Vad gäller tandkräm kan det vara vettigt att testa, antingen skyr misse det som pesten eller så är han som vår "äldste" som fullkomligt älskar tandkräm, tuggummidoft, rengöringsmedel såsom t ex Ajax - att delta vid städning är hans favoritsyssla.

Vi hade en kisse som gick på våtrumsilikonet i vårt nykaklade badrum, där var jag på med grön Yes ett par vändor sedan upphörde problemet. Gjorde lika på de elsladdar han visade intresse för.
Allmänt sägs att katter inte tycker om citron, blir ju heller inte "dåligt" som jag kan tänka mig att olja blir med tiden.
Vitpeppar är en bra idé, men hur får man det att stanna kvar utan att landa med t ex olja.
#18 - 5 januari 2006 07:21
[quote=guppymamma]Vitpeppar är en bra idé, men hur får man det att stanna kvar utan att landa med t ex olja.[/quote]

är man inte för kinkig går ju smörjfett ;)
annars borde ju andra former av olja som symaskinsolja till exempel funka.

den är ju inte animalisk/vegetabilisk utan mineralisk och härsknar inte.
#19 - 5 januari 2006 09:58
Sågkedjeolja till mortorsågar rinner inte utan är klibbiga! Kanske fungerar?
#20 - 5 januari 2006 10:05
den sågkedjeoljan jag har varit i kontakt med ska man DEFINITIVT INTE använda.
fick höra den skulle va å smörja kedjan på moppen med sluta med att oljan hade konsistens som tuggummi och lukta riktigt härsket.
va såndär miljöolja, vet inte vad det va för märke fick de färdigt på dunk nämligen
#21 - 5 januari 2006 11:44
Hmm Olja verkligen? :) Vi har en yngre katt hemma som tuggade på allt när han fick tänder och jag gjorde så att jag gned in en toarulle(tom asså) med olivolja .. katterna blir som tokiga av det! jag vet inte varför men de tuggar på den tills inget är kvar... kom på det en dag när katten med våld snodde åt sig en oliv som jag satt o käkade!
#22 - 5 januari 2006 12:16
Finns ju "stay away" att skaffa i djurbutiker annars. Inte så farligt dyrt, och räcker rätt länge. Har gjort åt 2-3 burkar på mina katter samt illern ;).
Funkar bra tycker jag. Iaf till katterna. Illern tycker tydligen bara det blir lite mer spännande med stay away på ;). Citron ska de inte heller gilla, men han springer fram och slickar när han hittar citron någon stans, så det har motsatt effekt ;).
"Stay away" i en liten sprayburk av plast funkar bäst annars tycker jag. Man pumpar flaskan för att kunna spraya, så man slipper drivgasen =)
#23 - 5 januari 2006 13:33
jo, annars kan ju kanske typ stop-och-väx för naglar funka.

men jag kör med citron och ser hur det går.
#24 - 5 januari 2006 13:41
Har också funderat på stop och väx... men ännu så länge funkar det med Cayennepeppar! Har dock inte katt utan gris... men hon gillar också att tugga! Ytterfiltret byggde vi in ordentligt redan innan Gloria flyttade in, men hon är ju inte så smidig, så det var säkert enklare än att stänga en katt ute från filterslangarna...
#25 - 6 januari 2006 12:41
Jag hadde sladdarna till datorn inklädda i aluminiumfolie ett tag för att min ena katt ville bita i dem, hon slutade bita i dem men tyckte att det var jätteroligt att det prasslade när man slog med tassen på dem.
När jag tog bort folien så struntade hon i dem helt.
Min yngsta katt brukar gnaga i trädgårdslangen jag använder vid vatten byten men jag tror inte att ens hans vassa tänder tränger igenom den.
#26 - 6 januari 2006 14:49
säg inte det, det var en gasnka hård plastslang som de gnagde igenom hos mig...
#27 - 6 januari 2006 16:36
[quote=Rambo]Jag hadde sladdarna till datorn inklädda i aluminiumfolie ett tag för att min ena katt ville bita i dem[/quote]

själv blängde jag och fräste när min katta va på sladdarna.
efter 2-3ggr sluta hon med det och har inte rört dom sen dess och då hänger ändå vissa sladdar inbjudande.
#28 - 6 januari 2006 16:43
Vår Cliff är tyvärr för dum för att fatta när man blänger/säger till/skriker/sprutar vatten/lyfter bort honom. Ärligt talat, katten måste vara utvecklinsstörd. När han hoppar upp på akvariet och man går dit för att fösa bort honom, så lägger han sig bara ner. Inte som att han kryper ihop och är rädd, utan han slappnar bara av i hela kroppen. Typ som civil olyndand, när demonstraner bara slappnar av för att vara jobbigare att bära.
#29 - 6 januari 2006 16:45
[quote=Nils Holmström]Vår Cliff är tyvärr för dum för att fatta när man blänger/säger till/skriker/sprutar vatten/lyfter bort honom. Ärligt talat, katten måste vara utvecklinsstörd. När han hoppar upp på akvariet och man går dit för att fösa bort honom, så lägger han sig bara ner. Inte som att han kryper ihop och är rädd, utan han slappnar bara av i hela kroppen. Typ som civil olyndand, när demonstraner bara slappnar av för att vara jobbigare att bära.[/quote]

Och den katten skulle vara dum...???;) Ovanligt smart skulle jag säga!:D
#30 - 6 januari 2006 16:45
hahaha låter som en go katt
#31 - 6 januari 2006 16:48
Han kan inte riktig hoppa upp på saker heller, men det hindrar honom inte från att försöka. Ofta blir han hängande i farmtassarna tills han inte orkar längre. Han brukar hoppa upp i vasken också för att han är nyfiken på vattnet, men när man spolar vatten på honom blir han väldigt förnärmad... efter ett tag. han märker det inte direkt.
#32 - 6 januari 2006 16:55
haha samma problem här borta också.
kattan står å väntar i badrummet när ja duschar och springer in i duschen så fort ja går ur.
lite irriterande dock dom gånger hon går i kattlådan efteråt och drar ur ett halvt kilo sand.
ett tag låg hon mycke i handfatet och en da spärrade hon ut klorna när ja skulle flytta henne så blev lite sur och vred på kallvattnet.
tog 6-7 sekunder innan hon reagera men hon använder aldrig klorna efter det när ja flyttar henne och det är jui positivt

undrar, nån som har problem med att katten springer in i grejjer ?
en da såg jag en petflaska komma flygandes efter att hon körde huvet i den.
kört huvet rätt i mina ben ett flertal gånger och även sprungit in i mina fötter ivlket inte alltid är så lyckad då jag haft stålhättedojjer ett par gånger
#33 - 6 januari 2006 16:57
cliff gör det också. missar saker när han ska hoppa också. mest därför jag itne vill att han ska vara runt akvariet, han ställer till en massa oreda bland ramper, slangar och sladdar.
#34 - 15 januari 2006 12:09
använd INTE vitpeppar... läste att det ska va farligt om katten andas in det....
#35 - 15 januari 2006 18:31
Hur har det gått?

Efter så där 10 dagar undrar man hur det går för er?

Alla erfarenheter kan ju användas av övriga som har kombinationen akvarie och katt.
Är tacksam att mina tre lurvisar låter firrarna vara trots två akvarium i huset.
#36 - 15 januari 2006 19:03
Det går fint nu. jag använde peppar, olja och vinäger och stark chili, (salladsdressing!) och penslade slangarna och de har inte bitit i de fler gånger. och efter uppfostran med vattenspruta har cliff lärt sig att inte stöka för mycket vid akvariet, men han är ganska mycket av en ögontjänare.
#37 - 15 januari 2006 19:33
[quote=lilim]använd INTE vitpeppar... läste att det ska va farligt om katten andas in det....[/quote]

blandar man pepparn med till exempel olja finns ingen risk att katten kan andas in det eftersom oljan inte torkar och då kan inte pepparn damma.
#38 - 15 januari 2006 22:09
[QUOTE=Raven]blandar man pepparn med till exempel olja finns ingen risk att katten kan andas in det eftersom oljan inte torkar och då kan inte pepparn damma.[/QUOTE]

ne det är sant =)

Annons