kattfrågor var annars ;)

#1 - 28 november 2005 06:01
God Morgon.
tänkte höra om nån har länkar till olika sidor som beskriver kattbeteenden ?

fixade till en liggplats till åt katten uppe på ett skåp men då ja ska kasta ut sängen får jag ta å bygga en trappa till katten.
skåpet är 1.50 högt räcker det med ett trappsteg vid 50cm och en vid 100cm ?
eller bör jag sätta 3 trappsteg med 37.5cm mellanrum ?
bör tilläggas att katten saknar balanssinne och va kamikazepilot i sitt förra liv :rolleyes:

nåt enkelt sätt å få kattan att sluta springa i duschen efter att jag varit där ?
hon har nämligen ovanan att ta en tur via lådan när hon ska ut så de fastnar ett halvt kilo sand på varje tas.

God Natt
Raven
#2 - 28 november 2005 08:21
Om hon har dålig balans varför inte göra en ramp upp, den kan vara rätt brant och du kan klä den i någe tjockt tyg så hon får fäste. Dom gillar ju att klättra =)

Och att hon gillar duschen får du nog leva med =) mina gör likadant, fast jag slipper kattsanden den följer bara med så den hamnar precis utanför lådan, vad har du för katsand?
#3 - 28 november 2005 13:29
Var glad att katten bara vill gå igenom duschen! Pga en liten tråkig ovana min katt hade började vi tappa upp vatten i badkaret (han vände på en femöring första gången). Nu har vi fått ett följdproblem: finns det inget vatten i badkaret klagar syrrans katt. Den ena hatar vatten, den andra älskar att bada... Ibland ska han ner och dricka efter att han har varit på lådan. Det var lite jobbigt då vi hade klumpande sand, men mest har vi vanligt kattgrus som han tursamt nog inte drar med sig alltförmycket av.
#4 - 29 november 2005 02:43
[QUOTE=anna7607]Om hon har dålig balans varför inte göra en ramp upp, den kan vara rätt brant och du kan klä den i någe tjockt tyg så hon får fäste. Dom gillar ju att klättra =)[/QUOTE]
ramp finns det inte plats för men en liten trappa får plats.

Och att hon gillar duschen får du nog leva med =) mina gör likadant, fast jag slipper kattsanden den följer bara med så den hamnar precis utanför lådan, vad har du för katsand?

hon gillar inte bara dushen, handfatet anser hon va perfekt sovplats numer.
använder pussi ultrakompakt.
lätt å använda billig(82kr 10kg) och kattan tycker om den också aldrig strulat med den
#5 - 29 november 2005 08:16
prova en kattsand som heter fresch, det är som små stenar, som suger upp och kapslar in, dom är rätt stora och följer inte med så lätt. 1 påse till 1 katt 1 månad. Jag slipper iaf ha kattsand överallt, dom ramlar av tassarna när dom kliver ur lådan =)

Jag skulle nog sätta 3 trappsteg =)
#6 - 29 november 2005 08:49
Ever Clean är överlägset i kattsands väg ( ca 179 10 kg) luktar inget heller.... Och ca 90% av det som fastnar på tassarna ramlar loss innan katten når badkaret :D .

Egentligen behöver katter inga trappsteg, men det underlättar. Min ena katt går på något vis upp och lägger sig på överskåpen ute i köket, dit det är närmare två meter. Försök att få tag på en restbit av någon heltäckningsmatta som du kan spika på trappstegen, så får din kamikazekatt lite bättre fäste :D
#7 - 29 november 2005 12:16
tror nog ja vill ha trappsteg till tjejen.
hon e lite för bra på å missa bordskanter stolar och dylikt när hon hoppar runt här.

nnå form av heltäckningsmatta alternativt nåt bra tyg blir de på.

nä tror ja behåller kattsanden ja har, är bara problem om kattan är blöt om tassarna och då tror ja inte de spelar så stor roll va man har för de mesta suger sej ju fast då dessutom är den enkel att använda å luktfri
#8 - 29 november 2005 12:40
Det är ju onödigt att byta om det fungerar, en del katter kan få för sig att lådstrejka om man byter kattsand... :D
#9 - 29 november 2005 16:37
jo precis.
sen ska ja egentligen ha en matta i badrummet som är tillfälligt borttagen.

blev mycket irriterad inatt på kattan.
ligger i sängen börjar precis komma till ro och klonk KLIIIIIIIIIIIRRRRR hör jag från badrummet.
då har hon gått in i duschen kört ner klorna i avloppet och ryckt upp metalllocket.
ska silikoniseras fast om ja orkar de ida och inte har för ont i käften.
#10 - 29 november 2005 20:03
Har du inte gått till tandläkaren än????? Jag har tillgänglig rörtång och ev. 4-hjulsdrift vid behov... :D

Badrumsmatta...? LYX! om jag skulle komma upp en morgon utan att den mattan hade varit utsatt för diverse övergrepp under natten hade jag varit överlycklig...:p
#11 - 29 november 2005 20:21
haha har de mesta i verktygsväg sen har ju polarn ett helt dubbelgarage med verktug ja kan använda vid behov :rolleyes:
grejen är att tanden togs ut ida men dom fick ta fram stora slaktarkniven å skära bort köttslamsorna som va i vägen haha
sen sydde dom ihop de så de känns inte direkt....nice

kan inte ens lägga en spottloska utan att de gör ont och börjar blöda igen och imrgon och övermorgon ska tydligen bli ännuvärre enligt informationsbladet ja fick sen ska det bli bättre.
om ja nu inte för en infektion för då blir de bara värre runt 10% råkar ut för de.
kattan va väldigt intresserad av min andedräkt när ja kom hem lukta gott :rolleyes:

skämt osidå va inte ens hälften så skrämmande som ja trodde de skulle va men för omväxlingskull tog jag bedövning...2 ggr

märkt nu när badrumsmattan varit borta en vecka att den gör mycke skillnad.
kattan är mycket väluppfostrad.
vält 3-4krukor sen ja fick henne och får anses acceptabelt.
hållt sej till lådan alldeles utmärkt.
det enda hon gör som jag blir sur på är att hon är på en spann som står bredvid akvariet är växter i den.
#12 - 29 november 2005 21:05
Så trevligt....... :D det är sådanna berättelser som får mig att borsta i 10 minuter åt gången, tandtråd, flour mm. Det är inte jobbigt att gå till tandläkaren eller nåt men just räkningsdelen retar mig lite. Finns ju betydligt roligar sätt att sätta sprätt på pengar :p

De har en tendens att alltid pilla på saker de inte får! När jag målade en husvägg i somras så skulle de självklart vara med, blåfläckiga katter... Även om jag gärna skule vilja måla om trappan så får det nog vänta... :D har ingen dörr att stänga just där och även om jag hade det så hade de suttit på andra sidan och gnällt hjärtskärande...
#13 - 29 november 2005 21:13
[QUOTE=Gummiankan]men just räkningsdelen retar mig lite. Finns ju betydligt roligar sätt att sätta sprätt på pengar :p [/QUOTE]

vadå bara gått 5000 denna månaden nästan hela min inkomst [:O]
pengar ja skulle använt för å starta upp ett 375liters [xx(]
men det va bara en tidsfråga va prat om bl.a den tanden för 15år sen.
irriterat på att folktandvården inte tog hand om visdomständerna i underkäken för dom låg ner båda 2 och va bara en tidsfråga innan det skulle bli problem med dom.

ska iallafall köpa en eltandborste så fort ja får loss pengar men blir väl till sommarn nån gång :mad:
kattan ska ju kastreras
#14 - 29 november 2005 21:21
[QUOTE=Raven][QUOTE=Gummiankan]men just räkningsdelen retar mig lite. Finns ju betydligt roligar sätt att sätta sprätt på pengar :p [/QUOTE]

vadå bara gått 5000 denna månaden nästan hela min inkomst [:O]
pengar ja skulle använt för å starta upp ett 375liters [xx(]
men det va bara en tidsfråga va prat om bl.a den tanden för 15år sen.
irriterat på att folktandvården inte tog hand om visdomständerna i underkäken för dom låg ner båda 2 och va bara en tidsfråga innan det skulle bli problem med dom.

ska iallafall köpa en eltandborste så fort ja får loss pengar men blir väl till sommarn nån gång :mad:
[color=black]kattan ska ju kastreras[/color][/QUOTE]

Ska du avreagera dig på katten?
#15 - 29 november 2005 21:27
[

jo när man väl har gratis tandvård så är inget galet, men så fort man måste betala för den så är allt skevt och vint och behöver bytas/spacklas/slipas/dras/borras... Eltandborstar lär slita en hel del på tänderna har jag hört, men det är ju smidigt...

det är ju tyvärr dyrare att kastrera honor än hanar... mina brakade loss på 802, 54 kr för båda :D och det var ju långt ifrån överpris. Fast pengar är inte pengar när det handlar om mina bebisar... det här är lite hemligt i de här kretsarna men akvariet köpte jag i första hand för att katterna skulle ha något att titta på när de var ensamma. Självklart är det inte så längre, men det var så det började... :p
#16 - 29 november 2005 21:31
Roligt att du katterna delar samma intressen. Fisk:D
#17 - 29 november 2005 21:32
jo, fast jag tror inte att de har samma ädla avsikter som jag har... :D det är något i deras blick som säger; MAT!
#18 - 29 november 2005 21:44
är glad, klarat mej lindrigt undan när de gäller tandläkarbesök ändå.
och så j***a gla att ja inte har tandläkarskräck.

men kan ju säga så här finns i en chans i h*****e att ja nånsin kommer gå till folktandvården.
dom misslyckades TOTALT med att laga en tand 3ggr.
kom till privattandläkare titta på den å testade känseln och sa att antagligen måste den rotfyllas och då hade han inte ens börjat borra i den.
den blev rotfylld och inga problem sen dess.
#19 - 29 november 2005 22:24
Nej det är helt otroligt! Det enda som behövs är ett lite instrument som skickar en svag puls igenom tanden för att se om roten är skadad... Jag gick med tandvärk i bra över ett år innan någon ens kollade vad som var fel, de anklagade mig för att borsta för hårt. Istället hade personen som lagat tanden ifrån början borrat för djupt och perforerat rotkanalen.... det är nog helt klart säkrast med privat tandvård...
#20 - 29 november 2005 22:35
lagade ju 2 tänder för 2-3 veckor sen kom hem ioch märkte under helgen att ena lagningen va lite hög.
ringer om det på onsda half fem.
fick tid kvart i 4 dan efter för att putsa till den kostnadsfritt.

de instrumentet du nämnde visa att jag hade minst 1 levande nerv i tanden finns 3 st totalt om ja mins de hela rätt.
kan ju tillägga att folktandvården prova ingenting sånt utan borrade upp lagningen och fyllde igen bara.
får hoppas dom har bättrat sej sen ja va där

kirurgen ja va hos ida va ju privat med.
tyckte det gick mycket smidigt där bortsett att det tog tid innan allt kom igång men läkarn fick ett akut samtal från en vanlig tandläkare som försökt ta ut en tand som gått av och inte hade rätt utrustning för att gräva så djupt.

gillar också att på de infobladet jag fick står tydligt allt om blödning att man kan få förhöjd kroppstemperatur va ja bör äta men även att är det nåt så ska ja ringa.
är det akut finns även ett mobiltelefonnummer att ringa och skulle man inte nå dom på något av deras nummer står det ett tredje nummer till sahlgrenska sjukhuset och att man ska begära käkskadejouren tror ja de stog.

men är nog så att dom som jobbar privat måste ta hand om sitt rykte annars försvinner folk.
den tandläkarn ja går till går jag enbart till pga att mer än 5 pers runt mej har gått dit innan och tycker han är bra.
#21 - 1 december 2005 17:19
1,5 högt?? Behövs väll inga trappsteg då ;)
Våran katt hoppar då rakt upp på vårat 540 kar med bänken och allt, är nog 1,75 högt med allt :)
#22 - 1 december 2005 17:44
behöver trappsteg utan tvekan.
står en säng bredvid skåpet md ett 375L på och tja hon misslyckades nästab ned att komma upp när hon stog på akvariet.

varken balansen eller avståndsbedömmningen verkar va på topp men är mycket bättre nu än för ett par månader sen.

suck är egentligen 2 skåp som står bredvid varann och det ena förvarar jag kläder i och just nu sitter hon längst upp å drar ut alla mina strumpor å hon e inte mycke för att städa heller :rolleyes:

och hon har fortfarande inte lärt sej att det är farligt å ligga vid mina fötter i sängen
#23 - 2 december 2005 16:16
Hur gamal är din katt egentligen? Låter som att hon antingen är en unge eller ganska gammal...

Lycka till m säkerhetsanordningarna! :P
#25 - 6 december 2005 19:03
En riktig pest låter det som oavsett ålder.... :D
#26 - 6 december 2005 19:21
hon e rätt go ändå.
sitter ofta i köksfönstret när ja kommer hem.
sitter där när ja åker.
står vid dörren när ja låser upp angelägen om att hälsa.
följer efter mej när ja går runt i lägenheten.
säger jag mat kommer hon studsandes.
hhmm vänta lite låter som beskrivning på en hund :rolleyes:

hon har iallafall lärt sej att inte ligga i handfatet när ja ska tvätta händerna.
hon vet om att ja vrider på kranarna även om hon ligger där och riktigt så blöt gillar hon inte att bli.

nu ligger hon å knör mot benet och vill sova.
#27 - 6 december 2005 19:39
just sovandet verkar vara väldigt viktigt... :D en riktigt dålig dag börjar min ena gnälla vid sjutiden om att han vill gå och lägga sig... självklart måste han ha sällskap också!
#28 - 6 december 2005 20:01
oftast föredrar kattan å sova ensam i handfatet sängen fönsterbrädan till exempel.
gjorde en liten plattform runt 40x40 och skruva fast i fönsterbrädan och skruvade fast en gammel badrumsmatta och klippte till.
va mycket uppskattat.
funderar på att släpa in köksbordet och ställa i ett hörne i v-rum och bygga en liten klätterställning till kattan.
bordet använs ju aldrig ändå så.

Annons