kattfrågor

#1 - 27 augusti 2005 21:19
mors.
har 2 frågor gällande katt.

1.
fick en 12v katt i torsdags och undrar hur små hål kommer den igenom ?
tänker på v-rum och köksfönstren som oftast är uppe dygnet runt.
ska på nät men blir till våren.

2.
katten gillar å jaga pricken från en laserpekare och då jag har en avlång lägenhet (mer än 7 meter från ände till ände) och undrar om det är bra eller dåligt å låta katten jaga pricken från ände till ände.
ger ju lite motion men vet att en hund som får jaga en boll om å om igen blir stressad rätt snabbt.

Tjabo hälsar :)
ööööööööööööööööööpååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååtyyyyyyyyyyyyyyyy

Mvh Raven
#2 - 27 augusti 2005 21:41
En katt kommer igenom överallt där den får igenom huvudet. Du kan låta den springa från ena änden till den andra utan problem vad jag vet, katter blir inte stressade och "blockerade" så som hundar! :)
#3 - 27 augusti 2005 21:43
med andra ord är det mindre än min tumme så är det lugnt.
#4 - 28 augusti 2005 10:28
Tror inte det är något problem att ha fönstern öppna, det har jag haft till min kisse hela tiden...Men det beror klart på hur mycket öppet man har också =)

Låt kissen leka, det är bra motion =)
#5 - 28 augusti 2005 13:28
efter va ja läst är de inget direkt ovanligt att katter hoppar/ramlar ut å ja bor ju på bottenvåningen så det är juinte så långt ner.

har ett par frågor till.

3.
hur hårt ska en sele sitta ?

4.
om man låter bli att klippa klorna innebär det problem för katten ?
#6 - 28 augusti 2005 15:16
[QUOTE=Raven]efter va ja läst är de inget direkt ovanligt att katter hoppar/ramlar ut å ja bor ju på bottenvåningen så det är juinte så långt ner.

min katt ramlade ut från 3dje våningen när vi precis hade fått den den klarade sig men var livrädd när vi hittade den. katten kan ju försvinna eller bli påkörd

har ett par frågor till.

3.
hur hårt ska en sele sitta ?

så att katten inte kan krångla sig ur

4.
om man låter bli att klippa klorna innebär det problem för katten ?

på en innekatt måste dom klippas annarsblir dom förlånga och kan växa in i trampdynan. utekatt kanske klarar sig utan klippning
tips använd en nagelsax och vänj katten tidigt vid att man håller fast tassarna och klipper dom. akta pulpan om du klipper förlångt in så blöder det[/QUOTE]

MVH
Mange
#7 - 28 augusti 2005 17:37
En sele ska sitta såpass löst/hårt så du kan få in runt en finger mellan selen och katten.

Klorna är nog bra om du klipper lite då och då, har iofs aldrig varit med om att dom blivit för långe eftersom alla mina katter kloar på ställning och även ute när jag tar ut dom i sele...

Om du tycker det är svårt att klippa själv kan man beställa tid i en del djuraffärer och kanske även på djursjukhus för att klippa klorna så kanske du får tips och råd för hur du ska gå tillväga om du vill prova själv sen =)
#8 - 28 augusti 2005 19:38
har provat att hålla en tass å "rycka" i klorna och inte fått nån direkt reaktion så den delen tror ja kommer gå smärtfritt.

ska ju iväg nu i veckan för vaccination och tänkte passa på å fråga och be å få visat hur långt klorna kan klippas utan tråkighetern.

sen har ja själv inte så ont av att hon kör klorna rätt i magen bena eller armarna utan blir mer för kattens skull dom klipps
#9 - 30 augusti 2005 06:12
1: katten kommer igenom betydligt mindre hål än du nånsin kan tänka dig.. vill dom så lyckas dom offtast:D
2: Bra att du roar din katt, en uttråkad katt hittar bara på en massa jävulskap. I alla former. Motion och nöje och sysselsättning är rätt.
3: du märker när du är ute med katten och den blir rädd för nåt, om du har satt selen för löst. Ett fingers mellanrum kan nog vara en bra gissning... om inte katten blir skrämd ordentligt, fast då tappar man den nog iaf, hehe. Men jag skulle säjja så hårt du kan utan att vara elak med den lilla:)
4: har iaf aldrig klippt klorna på mina. Men dom har ju klösställning och går ute periodvis. Vet inte säkert med katter som alltid är inne. Skaffa hur som helst en klösbräda, det uppskattas säkert. Och att fråga veterinären verkar ju som ett mycket klokt förslag.

Lycka till med din lilla kisse:)
#10 - 30 augusti 2005 12:43
sitter en dörrmatta i cocos på en väg hon klöser på ibland..

hon e ine så mycke för aktiviteter längre.
tygmössen rör hon inte längre och laserpekarn bara hon tittar på.
men hon springer ofta upp till sin plats i v-rumsfönstret och ibland upp i köksfönstret.
#11 - 31 augusti 2005 10:02
Börjar man när katten är liten så ska det inte vara några problem att klippa klorna själv. Man får bara se till att passa på när katten inte är alltför pigg och leksen och hellre klippa för lite än för mycket, man ska inte klippa ända in till pulpan (syns som en skugga inne i klon på vissa katter) för då gör det ont och blöder.
Ang. hål så kryper min 6månader gamla hona in i akvariebänken som står med ca6-7cm glipa från väggen, det jobbiga är att hon inte har riktigt lika lätt att ta sig ut igen.
#12 - 31 augusti 2005 11:13
Jag kan kloklippa mina katter (95% av gångerna) medan de ligger och vilar. Så skönt att inte behöva hålla fast dem. Anledningen att de sprattlar tror jag ofta är just för att många kissar inte gillar att bli fasthållna eller så är jag för van vid mina otroligt lugna kissar.
#13 - 31 augusti 2005 13:43
kloklippning tror jainte blir nåt problem.
då är isåfall duschning värre.
hon backar barajag är blöt om händerna.

oja mina kardinaltetror stimmar stundtals VÄLDIGT fint ;)
#14 - 1 september 2005 19:26
Det är jätteolika på innekatter om klorna blir för långa eller inte. Man behöver inte ta mycket, bara den allra yttersta spetsen, kanske 2 mm eller så. Då kan hon fortfarande klättra men fastnar inte i möblerna med klorna, om det är den "modellen" på katt ;)
Jag brukade knycka ihop hårda, lätta bollar av aluminiumfolie. Det gillade katterna väldigt mycket. Dom är så lätta så det blir en väldans fart. Sen kan man "öva" katten att fånga pappersbollar med framtassarna som en handbollsmålvakt, om dom vill själva. Kasta tussen över huvudet på henne och kolla hur hon beter sig. Katten jag hade blev otroligt duktig på att fånga stora trollsländor i luften med framtassarna när hon fick gå ut. Det måste vara papperstussövningarna.
Väcker hon dig på nätterna ;)
#15 - 1 september 2005 20:52
hon väcker mej inte när ja sover stör mej inte när ja ligger å tittar film på datorn.
väldigt diskret är hon.
välter inga blommer river inte sönder papper.
leksaken ja hängde upp igår va rolig 1minut har inte rört den sen dess.

känns svårt å hitta på aktiviteter till henne då så lite intresserar.

hon är inte vaccinerad så ja vill inte gå ut med henne utifall.

hon sätter sej gärna på köksbordet å tittar när ja lagar mat.
stänger ja inte toadörren sätter hon sej å tittar.

hon blir dock grinig när ja åker hemifrån för länge.
grejat med moppe nu i 2 dagar och båda gångerna har hon satt sej å kloat högerbenet när ja kommit hem :rolleyes:
#16 - 1 september 2005 21:00
Åh, vad gulligt. Hon kanske är en liten lugn fröken. Alla kattungar är inte små förstörelsemaskiner.
#17 - 1 september 2005 21:15
mycke möjligt men får intrycket ibland av att hon blir rastlös.

vissa dagar kan hon komma springandes från köket upp i fåtöljen till bordet och upp på fönsterbrädet.

ibland hittar jag henne sittandes på golvet och hon tittar sej runt bara.

ibland går hon runt å "småpratar".

kanske bara saknar sina syskon å mamma och kommer igång senare får se.

hon fick iallafall avmaskningsmedel igår så hon ska vaccineras nästa eller nästnästa vecka.
tror hon skulle uppskatta å få komma ut å gå i gräset känna alla dofter.

spinner mycke gör hon iallafall ibland hinner ja knappt röra henne innan hon börjar å hon är lika smidig som en blåval på land haha.

kan ligga ner i soffan hon hoppar upp vid fötterna går upp på benet och vandrar uppåt.
när hon kommer till höften bara hon "ramlar" och förväntar sej att ja ska fånga henne :rolleyes:
vissa dagar ligger hon helst på golvet på en sittdyna.
andra dagar helst i fåtöljen.
ibland ligger helst på mej och ibland helst bredvid i soffan.

just nu jkör hon klornas rakt i benet om ja inte fjäskar med henne och tangentbordet går bra å gå på å ligga på.

EDIT:
titta lite i ena örat igår och såg fint ut.
hon har ett litet sår i nacken men det läker.
hon äter å dricker ordentligt.
har 2 vattenskålar till henne visa katter ogillar att dricka vatten som finns bredvid maten.

behoven sköter hon alldeles utmärkt i lådan så de kan ja inte klaga på men hon går runt å fjärtar [xx(]
#18 - 2 september 2005 11:11
En frisk ungkatt ÄR full av energi som hon behöver få utlopp för även om det varierar hur bra de är på att sysselsätta sig själva. Min Tiffany är hyffsad på att syselsätta sig med sina leksaksmöss, pappersbollar och mina strumpor men naturligtvis måste man leka med henne oxå.
Jag var i helgen och la handpenning på en kattunge till som ska flytta hem till mig i slutet av månaden. Har man två katter så aktiverar de varandra och håller varandra sällskap, dessutom så behåller de kattunge betendena längre.
Så om du är orolig för att hon har tråkigt så kanske du ska överväga att skaffa en katt-kompis till henne.
#19 - 2 september 2005 11:25
Varför skulle du duscha henne? Katter håller sig rena själva.
#20 - 2 september 2005 14:15
[QUOTE=mohlin]Varför skulle du duscha henne? Katter håller sig rena själva.[/QUOTE]

även innekatter behöver duscha ibland.

hon va å röjde igår i köket.
ligger en låda på golvet hon gått omvägar runt men nu har ja hittat henn i den ett par gånger.
#21 - 5 september 2005 07:01
Faktiskt väldigt sällan innekatter behöver duscha.. :)
Har haft mina flickor i strax över 6 år nu och har duschat den långhåriga 2 ggr, båda ggr för att det var så varmt i lägenheten att hon höll på att storkna.

Men visst kan det vara bra att vänja katten vid vatten när de är små. OM något skulle hända och de skulle behöva hjälp med tvättning ett tag, så kan det bli rätt... smärtsamt om de inte gillar vatten alls :)
#22 - 5 september 2005 07:13
Vi har en "ute-katt", dvs hon kommer o går som hon vill, och vi har då aldrig funderat på att duscha henne! Å andra sidan kommer hon hem ibland och är genomvåt när det regnar.
#23 - 5 september 2005 11:23
När din katt har diarre så är du ganska glad om du lärt henne att bada...
Min katt tycker inte om duschen, låter förmycket, men jag kan tvätta henne i en balja med varmt vatten.
En del långhåriga katter behöver badas regelbundet för att hålla pälsen i optimalt skick, precis som de behöver borstas regelbundet. Raskatter är i vissa fall ganska hårt avlade och inte riktigt "utrustade" för att sköta den päls de har.
#24 - 5 september 2005 13:58
tänkte göra ett lugnt försök med vatten nån da när ja har tid å ork för det men då köra utan duschmunstycket så de inte låter så mycket.
#25 - 18 september 2005 18:06
Jag har aldrig behövt duscha någon korthårig katt. Vare sig inne eller utekatt.

Dom håller sig rena själva. Katter hatar att bada och inte vet jag men jag inbillar mig att det inte är bra för dom heller. Jag menar dom har ju egen tvätt/kam anordning. Det borde ju finnas en anledning till det.
#26 - 19 september 2005 09:36
Människor hadde ursprungligen inte schampo och tvål men för det så avstår jag inte från att duscha....
Alla katter tycker inte illa om vatten, variar kraftigt melan raser och individer. En del katter älskar vatten och badar frivilligt. Det verkar vara ganska mycket lättare att bada dem än att duscha dem.
#27 - 19 september 2005 14:10
läste en rekommendation på en sida att INTE använda duschmunstycket då det låter rätt mycket utan skruva bort det så låter det inte så mycket.

även läst att badbalja med vatten och nåt att ösa vattnet med ska funka rätt bra.
#28 - 24 september 2005 09:22
Jag tvättar katterna ibland. Den långhåriga då hon hårar förskräckligt mycket annars och är omöjlig att kamma(ska döda kammen/borsten) och får tovor som är lättare att bli av med efter en dusch då man kan få dra kammen genom hennes päls säkert en eller tillochmed två ggr!

I syfte att bli av med en del löst hår7diare/dålig lukt som katten inte alltid får bort själv är det bekvämt(för mig) att duscha. Men ett måste är det absolut inte. Börjar man att vänja dom när dom är små är det lättare när det känns nödvändigt, men dom fleste katter godtar det aldrig.
Har däremot haft en katt som älskade att duscha, bli schamponerad, borstad tänderna på etc... men han va väl lite udda kanske :D

Och ska man så duscha mot kattens vilja, har man badkar badar man. Det är en klar fördel. En balja kan nog bada dig mer än katten. Att ta av munstycket på duschen verkar mart. Samt att vara noga att man har bra temp på vattnet och inte för hård stråle.

Annons