Frida: Jag skulle inte gödsla med människobajs, för det är ju inte alltid helt nedbrutet utan innehåller fortfarande partiklar av mat. Men urin däremot är faktiskt sterilt.
I de trädgårdsböcker jag läst står tydligt att det enda skälet till varför man INTE ska lägga animalisk kompost på trädgårdslandet (tex rester av fisk och kött), är för att det kan locka till sig råttor. Det är ju helt naturligt med animaliska rester, ute i naturen bryts det ned precis som växter bryts ned. Så växterna i trädgårdslandet skulle inte klaga om det låg lite köttrester bland grönsakskomposten.
Jag menar alltså att det spelar ingen roll om djuret/människan har ätit animaliska saker eller inte, egentligen.
Men jag ser det så här: Det man äter är det som kommer ut. Äter man som jag i princip endast ekologisk mat, och är vegetarian (äter dock mjölkprodukter), så är det osannolikt att till exempel mycket gifter eller rester av mediciner, eller liknande, skulle finnas i min urin.
Äter man däremot konvetionellt framställt kött och sådana mjölkprodukter, så får man nog i sig rester av mediciner, konstgödsel, etc, som kossorna har fått i sig. Då kanske ämnen av detta finns i urinen, men det är alltså inte köttet jag ätit i sig som är det dåliga, utan allt annat man fått i sig, det onaturliga.
Dessutom spädes urinen ut 10 gånger som sagt. Och efter DET så bryts den ner ännu mer i sina beståndsdelar och tas upp av växterna.
Jag är för allt som är naturligt! Och är noga med att äta så naturligt som möjligt för att inte samla gifter i min kropp. Fram för mer ekologiskt säger jag bara :)
Detta var ett sidospår såklart.. Men jag tyckte det du skrev var intressant, för jag tycker inte människors urin måste vara äckligare än djurens urin på något sätt - allt beror på vad man själv har stoppat i sig. Det var dit jag ville komma :)