Katten kissade i gruset..

#1 - 18 januari 2008 16:09
Jag har en påse akvariegrus sen tidigare i en påse och tog lite ur den idag, när jag höll på med det lyckades katten sätta sej och pissa i påsen! [:(!] Märkte när han grävde så jag lyckades schasa bort honom men han lyckades iaf kissa litegrann i det..

Är det farligt att använda nu, om jag sköljer det, går det att använda då? Eller ska jag kasta det?
#2 - 18 januari 2008 16:11
Skölj det så att det inte blir för mycket gödningsämnen i burken.
#3 - 18 januari 2008 16:13
Okej. :)
#4 - 18 januari 2008 18:55
erikthur skrev:
Skölj det så att det inte blir för mycket gödningsämnen i burken.

Jag blev så glad när jag såg den här frågan för vår nyinskaffade kattunge gjorde precis samma sak för några dagar sen :)

Så det är inte farligt att använda då? Jag tänkte om det finns nåt i kattens kiss som kan vara giftigt för fiskar... Men det räcker alltså att skölja det noga man behöver inte koka det?
#5 - 18 januari 2008 19:33
Haha, vilka lustiga katter ni har då :)
#6 - 19 januari 2008 05:59
liknar ju kattsand tycker katten kanske...
sköljning borde räcka - det rör ju sej ju bara om gödningsmedel
#7 - 19 januari 2008 23:26
Mia A skrev:
Jag blev så glad när jag såg den här frågan för vår nyinskaffade kattunge gjorde precis samma sak för några dagar sen :)

Så det är inte farligt att använda då? Jag tänkte om det finns nåt i kattens kiss som kan vara giftigt för fiskar... Men det räcker alltså att skölja det noga man behöver inte koka det?

Hänt mig å. Hade en tioliters hink halvfylld med sand...perfekt tyckte katten, hoppa ner i hinken o gjorde det han brukar göra i sanden....

Orkade inte göra nått åt det, så jag slängde sanden..
#8 - 26 januari 2008 18:33
Haha vilka kul katter. xD Våra skulle inte våga.
#9 - 27 januari 2008 13:44
bara o skölja .. NEJ det räknas inte som gödning då de innehåller amoniak och massa gifter .. alla gifter som djuret har fått i sig som lever o njurear plockat upp.
så använder du kattpiss som gödning lär du inte ha många växter kvar.

Men som sagt skölj i KALT vatten länge ... varmvatten bidrar bara till att bakterierna förökar sig snabbare
#10 - 31 januari 2008 14:07
Hunden kissade på mattan igår...
Suck. Med fiskar har man inte sådana här problem :)
#11 - 31 januari 2008 14:50
mayday: Urin är ett väldigt bra näringsämne. Det rekommenderas att man använder urin som gödning till trädgården MEN den ska spädas med en del urin och 10 delar vatten. Människor äter ju också kött och gifter på olika sätt, och vi är ju uppbyggda ungefär som en katt och vår urin är alltså utmärkt gödning till växter. Men självklart är det en mycket STARK gödning som måste spädas ut. Och därför är den inte lämplig som gödning till akvarier. Inte för att den är giftig, utan för att det blir för kraftig gödning helt enkelt.

Så jag tror det räcker med att skölja akvariesanden riktigt noggrant.
#12 - 31 januari 2008 14:57
Där fick man lära sig nått nytt :)
#13 - 31 januari 2008 15:45
Ja, en del tycker det är äckligt att göda med urin i till exempel grönsakslandet. Men grejen är att grönsakerna suger ju inte upp REN urin, utan urinen (som dessutom är utspädd) sönderdelas i sina beståndsdelar av alla mikroorganismer i jorden och växterna tillgodogör sid dessa ämnen i renare form. Det handlar ju om en hel växtsäsong. Man ska sluta göda med urin några veckor innan man ska skörda så att det sista man häller på hinner brytas ned och tas upp av växterna.

Men det där var bara en parantes till tråden. Är urin bra för akvariet? Nej. Kan urin vara bra ibland? Ja. :D
#14 - 1 februari 2008 00:37
HAHAHA! Ebba du e för skön! Garvade nästan så jag urinerade i brallan när jag läst dina inlägg här i tråden! U rock girl!
#16 - 1 februari 2008 01:11
Kattpiss i gruset är väl en skitsak. Packade en väska för att åka bort några dagar när jag hade katt. I princip färdigpackad men öppen... Vem sitter i väskan och pissar med ett hånflin på läpparna. Hämnden är ljuv tänkte han väl. Aldrig problem med sånt annars men han räknade väl ut hur han skulle göra husse glad när han stressade runt och skulle åka ifrån Hans Höghet några dagar.
#17 - 1 februari 2008 05:00
eriahl skrev:
Kattpiss i gruset är väl en skitsak.

En skitsak vore väl ännu värre...
;)
#18 - 1 februari 2008 07:32
toccata skrev:
Ja, en del tycker det är äckligt att göda med urin i till exempel grönsakslandet. Men grejen är att grönsakerna suger ju inte upp REN urin, utan urinen (som dessutom är utspädd) sönderdelas i sina beståndsdelar av alla mikroorganismer i jorden och växterna tillgodogör sid dessa ämnen i renare form. Det handlar ju om en hel växtsäsong. Man ska sluta göda med urin några veckor innan man ska skörda så att det sista man häller på hinner brytas ned och tas upp av växterna.

Men det där var bara en parantes till tråden. Är urin bra för akvariet? Nej. Kan urin vara bra ibland? Ja. :D

dom som tycker det är äckligt med urin i grönsaklandet bör ALDRIG ta reda på vad bönderna dränker in sina marker med på våren.....

fundera lite på vad det är en bonde sprutar ut på sin mark ur den där stora tanken bakom traktorn på våren nästa gång ni är ute och kör......

låt mig säga så här....inte är det vatten iaf....
Bilagor:
#19 - 1 februari 2008 08:03
Ne.. det är det definitivt inte.. (säger hon som fått en dusch av det mysiga när hon skulle fylla på tanken på spridaren. Kallas "svem" på halländska) :)
#20 - 1 februari 2008 09:42
Tack alla för svaren! :)

Vad skönt att det inte är farligt om man bara sköljer det noga.

Nu har jag fått lära mig något nytt, jag visste inte att man kunde gödsla med urin.

Trevlig helg på er! :)
#21 - 1 februari 2008 11:14
Kensa skrev:
dom som tycker det är äckligt med urin i grönsaklandet bör ALDRIG ta reda på vad bönderna dränker in sina marker med på våren.....

fundera lite på vad det är en bonde sprutar ut på sin mark ur den där stora tanken bakom traktorn på våren nästa gång ni är ute och kör......

låt mig säga så här....inte är det vatten iaf....

[FONT=function(){return this.length}]Håller med, men samtidigt äter kor bara hö, gräs och dricker vatten. Höns käkar pullfor och äggskal och dricker vatten. En människa (som inte är vegetarian) smäller i sig alla möjliga födoämnen varje dag, både vegetabiliska och animaliska produkter. Fick jag välja drack jag hellre kopiss än människopiss. Skulle jag gödsla mina grönsaker skulle jag aldrig för mitt liv göra det med människospillning i någon form, oavsett... *Inte ofta man får prata kiss och bajs, måste ju passa på* [:D][/FONT]
#22 - 1 februari 2008 11:31
Heh.. det man använder på åkrarna kommer rätt ofta från grisar och .. ja.. de äter inte bara hö och gräs om vi säger så.. för en gris har samma behov som människa men de lär ju inte få sojabönor för att täcka upp det...
#23 - 2 februari 2008 15:44
Frida: Jag skulle inte gödsla med människobajs, för det är ju inte alltid helt nedbrutet utan innehåller fortfarande partiklar av mat. Men urin däremot är faktiskt sterilt.

I de trädgårdsböcker jag läst står tydligt att det enda skälet till varför man INTE ska lägga animalisk kompost på trädgårdslandet (tex rester av fisk och kött), är för att det kan locka till sig råttor. Det är ju helt naturligt med animaliska rester, ute i naturen bryts det ned precis som växter bryts ned. Så växterna i trädgårdslandet skulle inte klaga om det låg lite köttrester bland grönsakskomposten.

Jag menar alltså att det spelar ingen roll om djuret/människan har ätit animaliska saker eller inte, egentligen.

Men jag ser det så här: Det man äter är det som kommer ut. Äter man som jag i princip endast ekologisk mat, och är vegetarian (äter dock mjölkprodukter), så är det osannolikt att till exempel mycket gifter eller rester av mediciner, eller liknande, skulle finnas i min urin.

Äter man däremot konvetionellt framställt kött och sådana mjölkprodukter, så får man nog i sig rester av mediciner, konstgödsel, etc, som kossorna har fått i sig. Då kanske ämnen av detta finns i urinen, men det är alltså inte köttet jag ätit i sig som är det dåliga, utan allt annat man fått i sig, det onaturliga.

Dessutom spädes urinen ut 10 gånger som sagt. Och efter DET så bryts den ner ännu mer i sina beståndsdelar och tas upp av växterna.

Jag är för allt som är naturligt! Och är noga med att äta så naturligt som möjligt för att inte samla gifter i min kropp. Fram för mer ekologiskt säger jag bara :)

Detta var ett sidospår såklart.. Men jag tyckte det du skrev var intressant, för jag tycker inte människors urin måste vara äckligare än djurens urin på något sätt - allt beror på vad man själv har stoppat i sig. Det var dit jag ville komma :)
#24 - 2 februari 2008 22:35
En variant på detta är när matte (jag själv[:o]) tar fel påse när kattlådan ska rensas och helt enkelt slänger flera spadar nedkissad kattsand i en påse med akvariesand. Då hånflinade både katter och fiskar: "vi har alltid vetat att hon var korkad:D"

Annons