katt som skvätter inne. vad göra?

#1 - 30 januari 2004 23:03
Hejsan! jag har en ca 6 mån + katthane som börjat skvätta inne. Oftast verkar det som att han dras till blöta fläckar. handfat/diskho har han skvättat i ett par gånger, sedan ovansidan av ett akvarium efter att jag varit och grejjat där var det lite blött på ovansidan så fann han sin chans.. sedan har han varit på hallgolvet där man dragit in snö..

Jag misstänker att det är för att katten kanske börjar bli könsmogen, men när ska man isf. kastrera katten, och vad skall man tills dess göra för att den skall hålla sig till sin låda?
#2 - 31 januari 2004 09:07
Det låter som det är dags för kastrering [;)] vad du ska göra tills dess vet jag dock inte..
#3 - 31 januari 2004 12:18
Du får väl försöka "tala om" för din katt att han minsan snällt får gå till kattlådan och göra det han ska. Men säg till honom när du verkligen ser att han gör nåt, inte flera timmar efter.

Jag måste ha haft tur min hankatt skvätte inte ett dugg varken före eller nu efter kastreringen.
#4 - 31 januari 2004 12:24
tror att det är svårt för en katt att bli tilltalad till rätta att inte pinka inne. 9 av tio fall är det säkert kastrerings dags och det brukar vare mellan 6 månader till ett år berorende på hur snabbt katten mognar. du bör ha märk om kattens urin luktar starkt. det är nog bara att boka tid hos farbror doktorn för lite nötknäppning
#5 - 31 januari 2004 13:05
OM han är 6 mån +. är det inga problem att kastrera nu.
MIn lille kompis Charlie slutade skvätta på direkten .....
#6 - 31 januari 2004 15:44
Katter bör man inte kastrera förrän 9månaders ålder...men därefter ska det gå bra. Det du gör är att du ringer en veterinär och bokar en tid..brukar kosta någonstans runt 800-900kr för en kastrering.
Efter det bör du vara noga med en hankatts diet..de kan få njurstenar eller få fetma om du ger honom samma mat som du gett honom hittills..specialfoder för kastrerade hankatter hittar du hos veterinären eller i en välsorterad djuraffär.
#7 - 31 januari 2004 16:08
Prova med att lägga lite torrfoder på de ställen du inte vill han skall pinka. Katter pinkar helst inte där mat finns.
#8 - 31 januari 2004 17:15
oj. tack för alla svar.. =) känns alltid bäst att kunna fråga folk som haft katter med samma problem.. mm.. har ju haft katt förut men den var minsann vuxen när jag tog hand om den.. :)
#9 - 10 februari 2004 19:31
Haha!!tog över en honkatt för ett halvår sen-hon har aldrig varit nå jobbig med det men när hon kom hem till mej sate hon igång att pinka överallt!!
Jag har helt enkelt stått ut och torkat..fast mamma har varit tokig..brukar inte hjälpa att bråka på dom..det är helt klart en revirgrej!hon ville väl kissa in sig i sitt nya revir..
nuhar vi kastrerat henne(en mån sen)och hon slutade på en gång!
Men räkna med att det kan pågå ett tag om du inte vill kastrera honom för tidigt..dom kan stanna i växten om man gör det..
ett tips:torka inte upp pisset med något medel med ammoniak!!!Då kommer han att pissa ännu mer!
tips 2:lägg lite prylar på akvarieglaset..(som är synliga för en katts ögon)då brukar dom inte vilja hoppa upp. kan ju inte vara så hälsosamt för fiskarna med katpiss!!haha
#10 - 10 februari 2004 19:41
ställ ut fler kattlådor där det inträffar. min slutade när jag gjorde det.

det där med 9 månaders gräns är bara blaj, när katten är könsmogen så är den. man kan kastrera katten vid 6 mån ålder om den är tillräckligt utvecklad fysiskt, är den fortfarande barnslig i sin byggnad kan man vänta ett par månader, men det spelar ingen större roll. mitt råd är att du gör det illa kvickt innan katten börjar vänja sig för mkt vid att pinka på fel ställen, en sån här grej kan vara svår att få stopp på.
se till att lådan är absolut ren. om det inte hjälper att ställa ut lådor kan du prova med att låta katten bara vistas i ett rum med ett par lådor. han kan fatta lättare vad det ä'r frågan om när det inte finns en massa vrår att pinka i. men i vilket fall som helst, kastrera katten genast innan det blir en vana av saken.
för övrigt är det inte så dyrt som ovanstående säger, beroende på vart man kastrerar. jag gjorde det på djursjukhuset i örebro och då kostade det ca 350-400. det är honor som är dyrare.
#11 - 10 februari 2004 19:44
lite svårt att ställa ut kattlådor när den gör sina behov i diskhon.;) mm.. det har aldrig hänt att den skvättat på nått ställe där det inte först har varit en blöt fläck..

som att den kan vara på diskbänken utan att göra sina behov men så snart det är en blöt fläck som den trampar i med tassen så sätter den som den ska pissa.. då får man illa kvickt lyfta den till kattlådan om man inte vill att det ska hända nån olycka..

sen har den varit i badkaret som sagt, men detta oxå bara när det varit blött, badrumsgolvet om det varit blött etc.

ingen som haft samma problem?
#12 - 8 mars 2004 19:27
Jag lärde min lille skogiskille att tidigt gå i koppel. När han sen visade tecken på att börja kissa runt i lägenheten gick jag helt enkelt ut med honom. Morgon å kväll, varje dag tills det var dags för kastrering vid 1 års ålder. Ville inte ta honom för tidigt. Hur det än är så måste vissa hormoner få verka så naturligt som möjligt.

Hur som, pinkandet inne upphörde och han älskade att få gå till sina invanda markeringsställen ute! Som en hund!

// Therese
#13 - 29 juli 2007 20:02
jag skulle tänka att kastera katten eftersom den är så pass gammal att göra det.
men är det stora eller små skvättar, för är det små skvättar kan det vara urinsten eller urininfektion, min kisse hade samma problem, och nu äter han speciell kost på bestämda tider.
Bilagor:
#14 - 29 juli 2007 20:13
Har det hänt nånting som kan ha gjort honom missnöjd? Är han ensam mycket? Det kan finnas en del orsaker till att katter gör så.

Du kan testa Feliway som innehåller kattferomoner. Det har en lugnande verkan. Annars är det kastrering som gäller. Och tvätta ALDRIG bort kisset med klorin. Det gör bara saken värre.
#15 - 29 juli 2007 20:39
batski skrev:
Och tvätta ALDRIG bort kisset med klorin. Det gör bara saken värre.

Varför blir det värre:confused:
#16 - 29 juli 2007 21:00
Tomiso skrev:
Varför blir det värre:confused:

Enligt vad jag hört från kunniga kattmänniskor ska det finnas nåt luktämne i klorin som påminner katter om något luktämne i katturin. Och då måste de markera igen med sin egen doft.
#17 - 30 juli 2007 05:57
batski skrev:
Enligt vad jag hört från kunniga kattmänniskor ska det finnas nåt luktämne i klorin som påminner katter om något luktämne i katturin. Och då måste de markera igen med sin egen doft.

Är det inte ammoniak i klorin?
#18 - 30 juli 2007 09:00
Jo det är nog det.
#19 - 30 juli 2007 09:11
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nja, Klorin innehåller inte ammoniak, den aktiva substansen är natriumhypoklorit. Om den blandas med produkter som innehåller ammoniak så kan den ge upphov tillriktigt besvärliga gaser. Jag har tvättat av kissiga ställen med Klorin men däremot undvikit produkter som innehåller ammoniak, som typ Ajax och liknande. Mina katter har skytt doften av klorin. Nu var det iofs länge sedan jag hade en innekissande katt... Men jag våndas lite för när mina två kattherrar kommer sätta igång att strätta inne.

Vilken riktigt gammal tråd ni skakade liv i!:D
[/COLOR][/FONT]
#20 - 30 juli 2007 09:16
Säger som jag alltid sagt en katt som kissar eller skvätter inne är det fel på...
#21 - 30 juli 2007 09:21
cobra skrev:
Säger som jag alltid sagt en katt som kissar eller skvätter inne är det fel på...

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ha ha, ja, gurun har talat! :D Det behöver ju inte vara fel på den, det kan ju betyda att den är helt naturlig! Den behöver få pinka in sitt revir, särskilt hankatter, det ligger ju i kattens natur! Selma, min gamla katt, fick spel när barnen föddes och kissade i deras spjälsäng. Det var inget fel på henne, hon var bara tvungen att demonstrera mot de nya människorna som kom och förstörde för henne. Det tog några madrasser och en massa "fy-ningar" innan hon blev som hon skulle igen. Skall man ha sina katter som innekatter bör man för deras egna skull kastrera dem. De allra flesta katter behöver större revir än vad hemmets fyra väggar kan erbjuda.[/COLOR][/FONT]
#22 - 30 juli 2007 15:14
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nja, Klorin innehåller inte ammoniak, den aktiva substansen är natriumhypoklorit. Om den blandas med produkter som innehåller ammoniak så kan den ge upphov tillriktigt besvärliga gaser. Jag har tvättat av kissiga ställen med Klorin men däremot undvikit produkter som innehåller ammoniak, som typ Ajax och liknande. Mina katter har skytt doften av klorin.

[/COLOR][/FONT]

Hmm, kan jag ha blandat ihop det? Men jag var ganska säker på att det var klorin.. Nu blir jag lite förvirrad. Måste fråga och kolla i fall det var jag som mindes fel eller om jag verkligen hade hört det [:o]
#23 - 30 juli 2007 17:47
Förr när jag var aktiv med kattuppfödningen & utställningar så hände de ibland ngn olycka, i början skurade ja med klorin men det hjälpt inte så bra för mina katter rullade sig i det.. Så det var till att byta skurmedel. Numera har jag ingen skvättande katt, den yngsta blev kastrat för inte så länge sedan.

Man kan kastrera redan vid sex månaders ålder, så är dom skvättiga redan då så finns det ingen anledning att vänta..

Hälsningar från Anneth
#24 - 31 juli 2007 06:23
Jag ber om ursäkt ifall jag stjäler tråden.
Vad kan man använda för att tvätta bort katturin?
Jag har fått sådant på visa möbler, och det verkar inte hjälpa att tvätta rent på vanligt sätt, doften sitter kvar ändå.
#25 - 31 juli 2007 08:25
Prova ättika. Kan fungera. :)

//Camilla
#26 - 31 juli 2007 08:29
Jag tror också på ättika.
#27 - 1 augusti 2007 19:58
det behöver inte vara fel på den. om det är bara kastring som gäller att göra..
men på min var det ju lite fel på.. men ett fel som går att göra någonting åt.
som tur är.
#28 - 9 augusti 2007 19:40
I egenskap att kattuppfödare kan jag säga att det inte är fel på en katt som strilar inomhus, han markerar helt enkelt sitt revir. Det ligger i hans natur, en del markerar mer, andra mindre och en del inte alls.

Har själv haft 2 avelshanar, den ena markerade inte en enda gång och den andra mer frekvent. Efter kastrering så slutade det direkt!

Det går bra att kastrera en hane som är 6 månader gammal, hör efter med din veterinär ska du se! Kostar inte mer än en femhundring och du får därefter en glad och trevlig pojke som kan tänka på annat än att markera revir!:)

Att ta bort kattkiss med något som luktar stark (som tex rengöringsmedel) är inte att rekommendera eftersom det kan göra att de markerar ännu mer på just den fläcken! Det finns ett märke som heter Piss-off (ja, det heter så :D) som kan inhandlas på djuraffärer för just detta ändamål. Har dock inte testat det själv. Har inte använt annat än tvål och vatten på mina fläckar.

Lycka till!!
#29 - 9 augusti 2007 19:46
Jag håller helt med Tessan76, tänkte bara tillägga att medlet "piss off", som luktar apelsinolja, inte hade någon som helst effekt på vår Izor när vi försökte få honom att sluta använda en stor blomkruka som toalett. Om din katt reagerar starkt på citrus-lukt då funkar nog Piss Off, men ingen av våra äldre katter reagerar på citrus alls, och bryr sig alltså inte heller om Piss Off.
#30 - 9 augusti 2007 20:12
Det finns även honkatter som markerar, jag hade tidigare en hona som gjorde det på mig utav alla ställen, men det är sånt som man ska ta som en komplimang..

Min gamla kastratpojke som jag har nu blev kastrat när han var nästan 4 år, han gick i avel & han höll inte på med att strila överallt.

Jag brukade skura med, ja vad hette det nu igen , Vircon ngn ting tror jag att det hette. Det fungerade i alla fall att skura med det hos oss dom gånger som vi hade skvättkatter.
#31 - 10 augusti 2007 09:53
det behöver inte vara fel på den,, kan vara så att matte husse inte är någa med kattsanden, eller kattmaten.
#32 - 21 augusti 2007 09:08
DEt bästa och mest effektiva sättet är: kastrerign. Prata med din vetrinär om kastrering vid den åldern. Vi har en 1 årig hankatt som e okastrerad och han kissar inne som protest just nu. Det är inte skvärr utan han kissar stora pölar som inte ligger i katt lådan.
Detta är endas för att vi håller inne honom han går ut i vanliga fall. Han hålls inne pga ormbett.

Men jag säjer somn dom flesta KASTRERA
#33 - 21 augusti 2007 10:06
håller med de flesta.. har man inte gjort kastering så gör först och främst det, pengarna som går åt är värt att slippa kisset överallt..

men fortsätter det, har antagligen katten någe annat problem.. min kisse gjorde lika dant med stora pölar fast han var kasterad jag åkte till veterinären och de visste inte vad det var, men han fick en annan kost och det hjälpte inga stora pölar någon stans.. W/H precption gjorda för katter som har urinproblem, urininfektion, om katten får ofta urininfektion..
#34 - 16 september 2007 06:19
Kastrera!

Att katten ska vara si och så gammal är bullshit, har nötterna trillat ner är det dags. Uppenbarligen är din katt könsmogen, så fixa det med en gång istället.
Min katt var "bara" 4 månader när jag fick det gjort, och jag var orolig att han var för ung. Men vetrinären sa att det inte var några problem, att de inte alls stannar i växten. Det enda de sa som kunde vara med för unga katter är narkosen de får när de ska ta nötterna, och min katt var inte alls för ung!

Slipp skvättandet och kastrera katten!

Och förresten är det faktiskt inte så dyrt, jag betalade bara 550 kr och då fick han kattpestsprutan också, så det är värt pengarna!
#35 - 16 september 2007 14:33
Intressanta råd... fast den som bad om råd gjorde det 2004... så det är ett tag sen...
#36 - 26 september 2007 20:44
Inka skrev:
Intressanta råd... fast den som bad om råd gjorde det 2004... så det är ett tag sen...

Även om inte grundaren till detta inlägg tycker det är aktuellt kanske någon annan tycker det, annars skulle man väl inte vara inne och läsa här eller?

Annons