katt som kissar överallt

#1 - 16 februari 2009 19:24
Vad ska man göra?

Jag har en katt hona på 4 år som lever ihop med sin syster och en gammel katt på 9år.
Denna hona, kissar precis överallt men även i deras toa. detta händer vissa perioder. Jag blir så tokig på henne samtidigt som jag älskar henne och bryr mig om henne, som det våre min bebis.

Jag vill inte ta bort henne, så vad ska jag göra med henne?:confused:
#2 - 16 februari 2009 19:35
Är hon kastrerad? Om inte så kan det hjälpa.
Feliway som du köper hos veterinären och sätter i vägguttaget ger ut dofter som får katten att trivas kan också hjälpa.
#3 - 16 februari 2009 19:45
Eller köpa en "FY" spray och spraya på de ställena där hon kissat. Det borde stoppa henne.
#4 - 16 februari 2009 20:28
aneta skrev:
Eller köpa en "FY" spray och spraya på de ställena där hon kissat. Det borde stoppa henne.
Vilket antagligen om man lyssnar på trådskaparen är ÖVERALLT!!!
Bilagor:
#5 - 16 februari 2009 20:47
Först av allt bör ni nog ta henne till veterinären. Det kan vara infektion som gör att hon inte kan hålla sig.

Sen borde ni kolla om det verkligen är överallt hon kissar, eller om det är på valda ställen (sängen, soffan, korgar...). I så fall kan det röra sig om protest, t.ex. att hon känner sig irriterad av de andra katterna, eller att hon vägrar att gå på lådan om nån annan katt gått där. Om ni lämnar över henne till släkt/vänner några dagar, med egen låda, kissar hon fortfarande inte i lådan då?
#6 - 16 februari 2009 21:29
Jag har provat med det man stoppar i uttaget, men mina katter kissade på den i stället för att sluta kissa inne och fy spray har inte hjälpt heller men förhoppningsvis hjälper det på någons katt.
Jag har tyvärr inte något råd till dig, jag sitter i samma sits med skvättande katter och har stängt av halva huset för dom för att inte behöva torka överallt, här finns många katter utanför så jag tror att det är för att skydda sitt revir som dom kissar här inne.
Kolla även om kissandet är i samband med löpning eller något sådant.
#7 - 17 februari 2009 11:17
jo hon är kastrerad precis som de andra katterna vi har hemma. nja överallt är det inte, men i soffor, mattor, sängar. Men hennes pappa var lika dan, kissar lite varstans i lägenheten, o Skrållan som hon heter har gjort det sen hon var liten.

Men vetrinären man kanske borde besöka då?? Hur mkt kan det kosta att gå dit, har inte behövt gå till någon vetrinär på väldigt länge.

Sen har vi kört med wash and get of på de ställen där hon går och skvätter, men det hjälper inte.
#8 - 17 februari 2009 12:42
nu har man ringt vetrinären,, har fått tid imorgon kl. 13.00 jag hoppas det inte jätte alvarligt med henne, vill inte ta bort henne.ska försöka få till ett urinprov från henne imorgon fm,, hur nu det ska gå till, vet jag inte.
#9 - 17 februari 2009 21:28
Hoppas det går bra med henne och att det inte är något allvarligt.
Skriv gärna hur det går.
Om du vill ha bort lukten på vissa ställen där det går så prova ren ättika.
#10 - 18 februari 2009 09:32
Hehe har provat ättika med, nu är det bara en timma kvar.
#11 - 18 februari 2009 10:07
Lycka till!
#12 - 18 februari 2009 10:35
HM?? Läste din frågan om vad det kan kosta att gå med katten till vetrinären. Min fråga till dig är om du inte har katten försäkrad. Då jag själv hållt på med Somali katt uppfödning kan jag bara tala om för dig att jag hade som krav att köparna tecknade försäkring på katten när dom köpte kattungar av mig. En försäkring kostar ca 60kr i månaden . Har man inte råd med det tycker jag personligen inte att man ska skaffa sig en katt. Många som borde ta mer ansvar för sina djur. Hoppas att katten blivit bättre. Tror att det är någon form av protest. Bytar du i kattlådan var dag så att den är ren? Och har du bytt till en annan sorts sand? Katterna kan vara känsliga om man bytar sanden mot en annan sort. Kan också vara så att katten fått urinvägsinfektion eller nått så den inte kan hålla tätt.
#13 - 18 februari 2009 10:38
elinj skrev:
Hehe har provat ättika med, nu är det bara en timma kvar.

Bor du i finland? Eftersom du sa att det var en timme kvar, vi i sverige hade ju 3 timmar kvar då. ;)
#14 - 18 februari 2009 10:51
Tänkte även på en viktig sak. Du skrev att katten inte varit hos vetrinären på välldigt länge. Du vet väll att katten kan få kattpest och att katten kan bli smittad även om det inte är en ute katt. Om dina katter inte har skydd mot kattpest tycker jag du borde se till att dom får det. Det ska göras regelbundet så att skyddet har verkan. Det är även viktigt att avmaska katterna regelbundet om dom går ute.
#15 - 18 februari 2009 16:57
min katt vägrade bajsa i lådan bytte då sand till cats best öka plus ett klumpbildande 100% organisk fiber. sen dess går hon alltid på lådan.:D
mvh
mange
#16 - 18 februari 2009 18:00
prisoner skrev:
HM?? Läste din frågan om vad det kan kosta att gå med katten till vetrinären. Min fråga till dig är om du inte har katten försäkrad. Då jag själv hållt på med Somali katt uppfödning kan jag bara tala om för dig att jag hade som krav att köparna tecknade försäkring på katten när dom köpte kattungar av mig. En försäkring kostar ca 60kr i månaden . Har man inte råd med det tycker jag personligen inte att man ska skaffa sig en katt. Många som borde ta mer ansvar för sina djur. Hoppas att katten blivit bättre. Tror att det är någon form av protest. Bytar du i kattlådan var dag så att den är ren? Och har du bytt till en annan sorts sand? Katterna kan vara känsliga om man bytar sanden mot en annan sort. Kan också vara så att katten fått urinvägsinfektion eller nått så den inte kan hålla tätt.

bara för att man inte försäkrar sin katt betyder inte att man är en dålig mate eller husse? huvudsaken är väl att man tar hand om djuret och att man betalar alla dess kostnader. det är bara upp till sig själv, det blir bara dyrare,, Nu har jag gjort mitt val att inte försäkra mina kissar, men om jag skaffar mig mera katter vartefter så ska jag inskaffa mig försäkring på dom,, nä jag har inte gått med henne på 4 år, hon har mått bra o så innan, hon är inne katt, så hon har inte avmaskat.
#17 - 18 februari 2009 18:00
JojjeN skrev:
Bor du i finland? Eftersom du sa att det var en timme kvar, vi i sverige hade ju 3 timmar kvar då. ;)

nja det skulle ha varit 3 timmar men fick en lite tidigare tid, så jag tog den istället.
#18 - 18 februari 2009 18:06
har iaf varit hos vetrinären nu och hon hade blod i urinet, får antibiotika i 10 dagar, morgon och kväll. Ska ta det lite lungt under helgen,, men forsätter hon efter det så ska jag försöka göra ett urinprov, för att se om hon hade urin kristaller, men hon hade iaf inte några urinsten för vi kollade på röntgen på henne. detta kostade inte så mkt, bara 1100 och sen antibiotika på 111kr. så det har man råd till sin bebis
#19 - 18 februari 2009 18:30
Villken tur att du åkte till veterinären nu när hon behövde medicin.

Mina katter är inte heller försäkrade.
När en av mina kom i slagsmål och pajade ögat så gick det på ca 5000:- men det var det värt, det är den ända kostnaden förrutom kastrering som jag haft på honom och då var han 11 år.;)

Lycka till med katten.:)
#20 - 18 februari 2009 18:31
solis skrev:
Villken tur att du åkte till veterinären nu när hon behövde medicin.

Mina katter är inte heller försäkrade.

När en av mina kom i slagsmål och pajade ögat så gick det på ca 5000:- men det var det värt, det är den ända kostnaden förrutom kastrering som jag haft på honom och då var han 11 år.;)

Lycka till med katten.:)

Tack ska du ha.. ja det går någ hoppas jag, behöver ta tabletterna, och sen kanske efter helgen få till ett prov, hur gör ni enklast att få tag på urinprov från katten? för det har man inte behövt gjort förrut
#21 - 18 februari 2009 18:45
Jag har bara gjort det en gång och då hade jag nog bara tur, jag hade något plant med lite kanter på som jag förde in mellan benen på honom när han skulle kissa i lådan kommer ej ihåg vad det var för något.[:o]
Bilagor:
#22 - 18 februari 2009 18:46
hehe försöka komma när hon kissar,, det kommer bli svårt .
#23 - 18 februari 2009 18:51
Hoppas någon annan har något bra förslag, jag hade som sagt tur.
Jag tror att jag gick dit när det började krafsa i lådan och lagom till han satt sig så stack jag under grejen vad det nu var.:p
#24 - 18 februari 2009 18:52
solis skrev:
Hoppas någon annan har något bra förslag, jag hade som sagt tur.

Jag tror att jag gick dit när det började krafsa i lådan och lagom till han satt sig så stack jag under grejen vad det nu var.:p

jag har ju 2 andra katter,, så jag måste kuta många ggr på toan för att se om det hon som sitter först,

men men det kommer säkert att gå
#25 - 18 februari 2009 19:07
Jag förstår dig, jag hade 3 till katter vid det tillfället så jag fick springa många gånger.
Men med tålamod så blev det vinst.:p
#26 - 18 februari 2009 19:18
ja men då ska jag försöka jaga henne lite då.. ;) jaga är väl fel ord,, men kolla vart hon tar vägen om dagarna.
#27 - 18 februari 2009 21:43
Det är bra om du kollar hennes rutiner, var när och hur.
Det med att sätta fatet mellan benen blev ju lite fel för dom kissar ju längre bak, men det förstod du ju, skulle bara påpeka min egen felskrivning eller tänkning. lycka till.

Ps ring annars vererinären och se om dom har några goda råd, dom borde ju ha några tips.
Bilagor:
#28 - 19 februari 2009 06:24
Bara för att det är en innekatt så betyder det inte att din katt inte kan smittas av kattpest. Och om din katt råkar riktigt illa ut och behöver opereras eller ligga intagen på djursjukhus så kan det kosta flera tusen. kostnader på över 10,000 och mer.
Så att du är så rädd om dina katter håller jag då inte med om när du inte har försäkring samt INTE sköter om katternas skydd mot kattpest som kan leda till döden om katterna smittas. Bakterier kan komma in i ditt hem genom att du själv varit ute och för med dig bakterier in . Bara så du vet. Alla har vi olika syn på djurskötsel.
Vad jag tycker om att du inte skyddar dina katter mot kattpest behöver jag nog inte tala om.
#29 - 19 februari 2009 08:04
Försäkringen håller inte katten levande utan pengarna gör det, istället för att lägga en massa pengar på försäkring för 4 katter så lägger jag ut dom pengarna på dom när det behövs istället även fast det kan bli dyrare.

Jag älskar mina katter och håller full koll på dom.
#30 - 19 februari 2009 10:33
skönt att det inte bara jag som inte har försäkrat mina katter, o att inte bara jag som är ``dålig´´djurägare vissa andra här i forumet påstår att man är.

Jag tycker fortfarande att huvudsaken är att de får all hjälp de kan få när de blir dåliga, bra mat osv.
Det där med försäkring är bara en kostnads fråga. en som betalar försäkring för sitt djur, kan vara lika dålig den med att sköta om sitt djur.
#31 - 19 februari 2009 10:40
Varför skulle man vara sämre ägare om man inte har försäkring? Den enda skillnaden är ju att den utan försäkring betalar själv det som händer, och den med försäkring får grejerna betalada.

Det handlar ju bara om pengar, inte om skötsel?
#32 - 19 februari 2009 10:42
ja det är ju det jag vill säga,, men prisoner är den som pratar om försäkring o sånt i forumet,, att man inte är någon speciell seriös ägare, men det tycker jag att man är bara att man står för hela kostnaden själv. det är min katt och jag betalar gärna den kostnaden, för den man älskar
#33 - 19 februari 2009 10:47
Precis. :)

Förstår inte riktigt hur h*n tänker, försäkringen handlar ju bara om att han får gratis vård, du får betala
Bilagor:
#34 - 19 februari 2009 10:49
ja det är ju det jag tycker låter så knäppt, visst kattpesten kan hålla med om som han pratar om ,men försäkringen struntar jag i, det gör inget för mig att det kostar lite extra, eller lite kanske fel ord, men all de pengar man bekostar är mitt djur värd. Annars skulle man väl inte ha djur om man inte ha råd att betala om det skulle hända en olycka.
#35 - 19 februari 2009 10:54
tänkte på en liten fråga,, om jag nu får ording på denna underbara tjej, hur tar man bort doften på bästa sätt så att inte katten går dit mera. utan att behöva slänga och köpa nytt.
#36 - 19 februari 2009 12:10
Försäkringen täcker ändå inte hela kostnaden dom får ju betala en viss summa ändå och om kostnaden överstiger den summan som är satt så går försäkringen in och betalar, men inte allt.

Ren ättika utan vatten i fungerar bra men jag vet inte om det försvinner så pass mycket att inte katten känner lukten.

Vissa säger att vitpeppar fungerar att strö på stället men det har aldrig fungerat för mig.

Tyvärr så är det svårt att få bort doften så har någon annan råd så skulle jag vilja höra dom med.
#37 - 19 februari 2009 12:12
vanlig ättika som man använder i mat?
Luktar inte det med efteråt?
Vad bra, några råd iaf?
#38 - 19 februari 2009 12:29
Jag vill inte gå in i en diskussion om försäkring eller inte - men vid en snabb genomräkning så har jag tjänat in mina betalda försäkringspremier och jag har fem innekatter (brutna ben, dåliga njurar och diverse andra krämpor - de är tolv år nu och blir inte direkt friskare med åren).
#39 - 19 februari 2009 12:29
Vanlig matättika billigt och bra, det luktar skarpt när man tvättar med det och ångan kan vara kvar i någon timme efteråt, vädrar man så får man ut ångan fortare, ättika doften ångas bort så det luktar inte efter ett tag.
#40 - 19 februari 2009 12:32
det där låter ju faktist bra det där med ättika.. kanske man testa med..
men hur gör man med täcken och sånt då.
#41 - 19 februari 2009 12:36
Då har du haft tur och valt rätt för dig, mina katter har knappt behövt att åka in så jag har klarat mig bra så sett dom är mellan 6-13år.:p

Du som har försäkring på dina kanske kan svara på vad det kostar i månaden och hur mycket det kostar vid besök innan försäkringen går in och betalar hade varit intressant att veta.
#42 - 19 februari 2009 12:40
elinj skrev:
det där låter ju faktist bra det där med ättika.. kanske man testa med..

men hur gör man med täcken och sånt då.

Det vet jag inte men att tvätta den i tvättmaskinen med tvättmedel några gånger borde få bort det mesta, tycker inte att det luktar efter man har tvättat en gång heller men skulle det göra det så tvätta det igen. :)
#43 - 19 februari 2009 13:20
Betalar 36:- i månaden per katt (mina katter är alla fem drygt 12 år) och fick för ett par veckor sen åka in akut med en katt som fick en allergisk reaktion. Besöket gick på drygt 2600 och så var vi på ett återbesök som gick på dryga 500, försäkringsbolaget har en självrisk på 1200:- per påbörjad 100dagarsperiod + att man betalar 20% av de övriga kostnaderna, håller med om att det är rätt pissiga villkor men ... för mig har det gått med vinst. (katten som bröt benet gick på dryga 8000:-, vad njurundersökningarna kostade kommer jag inte ihåg men eftersom tre av mina pensionärer har dåliga njurar är jag rätt glad att de försäkrades redan i unga år) (Tyvärr täcker ju inte försäkringen saker som FORL så det kan ju bli väldigt dyrt ändå)
Men det är ju som sagt upp till var och en.
#44 - 19 februari 2009 13:43
Emmma skrev:
Betalar 36:- i månaden per katt (mina katter är alla fem drygt 12 år) och fick för ett par veckor sen åka in akut med en katt som fick en allergisk reaktion. Besöket gick på drygt 2600 och så var vi på ett återbesök som gick på dryga 500, försäkringsbolaget har en självrisk på 1200:- per påbörjad 100dagarsperiod + att man betalar 20% av de övriga kostnaderna, håller med om att det är rätt pissiga villkor men ... för mig har det gått med vinst. (katten som bröt benet gick på dryga 8000:-, vad njurundersökningarna kostade kommer jag inte ihåg men eftersom tre av mina pensionärer har dåliga njurar är jag rätt glad att de försäkrades redan i unga år) (Tyvärr täcker ju inte försäkringen saker som FORL så det kan ju bli väldigt dyrt ändå)

Men det är ju som sagt upp till var och en.

Tack för att du gav mig lite kött på benen med försäkringsfrågor det är alltid bra att veta.
Om det blir en annan sjukdom eller något i den 100 dagarsperioden täcker dom 1200 det då eller får man börja om från början.
#45 - 19 februari 2009 14:14
Kastrerade/steriliserade katter har svag lukt på kisset, men för att få bort lukten av vår okastrerade hankatts kiss var jag tvungen att tvätta två gånger i 90 grader, annars satt lukten kvar.

Förhoppningsvis slutar er katt kissa när urinvägsinfektionen ger med sig.
#46 - 19 februari 2009 14:28
jag har alltid tvättat sakerna hon har kissat på i förtvätt och 60grader 2 ggr för att det ska gå bort, men oftast så går det inte bort och det luktar och katten sätter sig på stället och kissar ändå. Bara kasta det eller?
#47 - 19 februari 2009 14:42
Om det inte löser sig med kissandet efter medicinering så kan du ju prova att köpa ett nytt och se om det får henne att sluta kissa där annars så är det nog bara att kämpa vidare och att försöka inte tappa humöret villket är välldigt lätt.
Jag gav mig 2 val antingen fick jag avliva dom som är problem eller acceptera det och bara ta bort kisset.
Valet var lätt jag har inte mage att avliva mina katter för en sån sak och jag mår inte lika dåligt av det sen jag bara accepterade det.
Haft problem i flera år,och dom har en kattgård som är ca 20*20 meter med träd att klättra i växthus att ligga i så dom är inte innestängda i huset heller.
Jag har däremot stängt av halva huset för dom så att dom inte kan kissa på jobbiga ställen som i leksakslådor tvätt och sovrum.
En av katterna får vara överallt men dom andra provar jag ibland om dom kan gå in där utan att märka revir.
#48 - 19 februari 2009 20:41
Det pratas mycket angående det jag nämde om försäkring. Vad jag menar är att om man har riktig otur och en eller flera katter blir alvarligt sjuka kanske man inte har typ 10-20,000 liggande hemma att ta av. Och de flesta djursjukhus kräver att man betalar kontant om man inte har försäkring kan de ställa till det då ju. Att resonera som så att de har ju gått bra innan och det händer nog inte mig anser jag vara ett konstigt sätt att tänka. Vad som skrämmer mig mest är inte angående försäkringen utan att de flesta som komenterat mig helt borsett från att komentera skyddet mot kattpest som du verkar strunta helt i. Det anser jag är dålig djurhållning. Då katter kan dö om dom smittas så borde du ju vara mer angelägen .
#49 - 19 februari 2009 20:51
Visst är det riskabelt att inte vaccinera katterna mot kattpest men det är också riskabelt att släppa ut dom utanför dörren, jag blev av med två katter på 10 månader för att dom kör som dårar på denna vägen.
Därför byggde jag en jättestor kattgård för att skydda dom för vägen ivarjefall.
#50 - 19 februari 2009 21:01
Tråkigt att höra. Alltid jobbigt att mista ett djur då det ju blir som en familjemedlem och man fäster sig fort vid djuren.
#51 - 20 februari 2009 06:45
Inom 100dagars perioden ingår även andra krämpor i självrisken.
Min grannes innekatt smet ut för några månader sen och blev ganska illa påkörd(mycket bilar i mitt område) den notan gick på dryga 30 000 - nu hade hon VÄLDIG otur med ett väldigt knepigt brott precis i knäleden men det kan som sagt bli mycket dyrt.
Möjligt att jag drabbats rätt rejält men kan konstatera att det är rätt bra att vaccinera katterna också... min äldsta (hela ett halvår äldre än de andra) fick kattsnuva i unga år och har nu en kronisk hosta som vi inte lyckas bli av med och har resulterat i lunginflammation inte bara en gång utan två.

Ett tips för de som har flera katter är att läsa Vicky Halls böcker om kattbeteende - jag håller inte med henne i allt men de kan vara rätt tankeväckande.

För att återknyta till det tråden egentligen handlar om kan jag bara säga att jag hoppas problemet löser sig - min ena protestkissar vid förändringar och det är verkligen inte kul. Hon väljer helst trevliga platser som min fruktskål, akvariets ljusramp eller direkt på ytterdörren. Kan inte säga att jag blir särskillt glad för något av ställena.
#52 - 20 februari 2009 08:28
Vår honkatt gick och pinkade lite här o där. det visade sig att hon hade urinvägsinfektion, hon fick antibiotika så blev det bra med pinkandet..
kolla upp om din katt har det, katter kan ju inte säga att det gör ont när dom kissar
#53 - 20 februari 2009 08:37
Emmma skrev:
Inom 100dagars perioden ingår även andra krämpor i självrisken.

Min grannes innekatt smet ut för några månader sen och blev ganska illa påkörd(mycket bilar i mitt område) den notan gick på dryga 30 000 - nu hade hon VÄLDIG otur med ett väldigt knepigt brott precis i knäleden men det kan som sagt bli mycket dyrt.

Möjligt att jag drabbats rätt rejält men kan konstatera att det är rätt bra att vaccinera katterna också... min äldsta (hela ett halvår äldre än de andra) fick kattsnuva i unga år och har nu en kronisk hosta som vi inte lyckas bli av med och har resulterat i lunginflammation inte bara en gång utan två.

Ett tips för de som har flera katter är att läsa Vicky Halls böcker om kattbeteende - jag håller inte med henne i allt men de kan vara rätt tankeväckande.

För att återknyta till det tråden egentligen handlar om kan jag bara säga att jag hoppas problemet löser sig - min ena protestkissar vid förändringar och det är verkligen inte kul. Hon väljer helst trevliga platser som min fruktskål, akvariets ljusramp eller direkt på ytterdörren. Kan inte säga att jag blir särskillt glad för något av ställena.

Mina kissar på eluttag, i stora blomkrukor, på skåp och om det skulle ligga något tygaktigt eller plastpåse på golvet så räkna med att den är blöt.
#54 - 20 februari 2009 09:50
Nu har hon inte kissat någonstans än i toaletten. Jätte skönt, har blivit ännu noggranare med att ta bort kiss och plutt så fort en kisse har varit där, och inte vänta med det.
#55 - 20 februari 2009 11:56
Skönt att en del märkt att jag inte hade fel i det jag sagt angående försäkring och skydd mot kattpest. m.v.h Tommy
#56 - 20 februari 2009 12:00
prisoner skrev:
Skönt att en del märkt att jag inte hade fel i det jag sagt angående försäkring och skydd mot kattpest. m.v.h Tommy

Angående att man är sämre kattägare om man inte har försäkring håller jag fortfarande inte med dig om.

Angående kattpesten så har jag hållt med dig om det hela tiden.
#57 - 20 februari 2009 12:41
prisoner skrev:

Jag har aldrig sagt att du har fel om varken kattpest eller försäkring, jag menar bara att det är upp till var och en om man vill lägga pengar på försäkring eller lägga alla pengar på en gång om det händer något, katten mår ju inte sämre för att den inte är försäkrad.
Och samma med spruta, nog är det för kattens bästa men alla vaccinationer har också risker man sprutar ju in skit(bakterier eller sjukdom eller vad det nu är i sprutan) i kroppen på dom.

Jag och min man tvekade länge innan vi vågade vaccinera barnen men vi gjorde det ändå även fast vi inte ville.
#58 - 20 februari 2009 22:37
Inte lönt att diskutera mer märker jag. Men det ska bli intressant den dagen ni som inte har försäkring råkar ut för en skada som kostar 30,000 om ni då kan betala notan. Att det finns kattägare som har försäkrat katterna och inte ens borde få äga ett djur håller jag med om till fullo. Men vist underlättar det att veta att man har råd att behandla sitt djur även om det skulle uppgå till en kostnad på 30,000. eller ??
#59 - 21 februari 2009 07:44
elinj skrev:
Nu har hon inte kissat någonstans än i toaletten. Jätte skönt, har blivit ännu noggranare med att ta bort kiss och plutt så fort en kisse har varit där, och inte vänta med det.

Vad skönt att höra.
Lycka till med kiss provet.
#60 - 22 februari 2009 15:51
hej, ska tvätta imorgon måndag, tänkte höra hur mycket man ska hela i av ättikan, så att doften av urin försvinner.

Ja jag hoppas att det kommer fungera..
#61 - 22 februari 2009 16:14
Jag hoppas att du inte menar tvätta i maskinen med ättika, det vet jag inte om det fungerar eller om maskinen mår bra av det, kanske kan man lägga stället på tyg i ättika men jag vet faktiskt inte.
Det jag menade var att torka av ställen som är kissade på typ möbler, golv och andra hårda ytor eller skin soffa eller något sånt. :)
Om jag torkar av hårda ytor så häller jag ättika på ett fat och doppar trasan eller svampen i det sen torkar jag av stället, tänk på att det kan kännas i näsan och ögonen och luktar ett tag efter men det försvinner efter ett tag du kan ju vädra med.
#62 - 22 februari 2009 17:10
nä det tänkte jag inte göra, men jag tänkte jag skulle lägga på lite efter jag har tvättat,, men jag antar att det inte behövs så jätte mycket för.
#63 - 22 februari 2009 17:34
Prova och se,men prova i en hörna först ifall det är frätande, vet ej hur vanligt tyg reagerar.Fungerar det och att det fortfarande luktar efter behandling så kan du ju lägga på lite till, tänk på att så länge det är blött luktar det mer.
Hur har det gått med kissandet har hon slutat?
Bilagor:
#64 - 23 februari 2009 11:24
ok, tack .
Ja kissandet är någ bättre, men är lite orolig, för varje gång hon går på toan, o jag följer med för att kanske få ett prov. så skiter hon istället. Så jag vet inte om hon går på toan och kissar på natten då man ligger och sover.
Men hon har inte på flera dagar gått och kissat på saker och ting i lägenheten, efter att hon fick tabletterna. Men hon är trött sover för det mesta på dagarna, men jag kan tro det beror mkt på tabletterna.Fast det står dock att de inte ska bli trötta. det ända som står om biverkningarna är Gastrointestinala symtom kan förekomma. Allergiska reaktioner som hudreaktioner och anafylaxi kan uppträda i sällsynta fall.
#65 - 23 februari 2009 14:10
Typiskt att hon bajsar när du väl är där , men man tycker att hon borde kissa någon av gångerna. Hoppas att det bara är som du missat tillfället så att det inte är något annat fel.
Trötta brukar dom vara denna årstiden jag tycker mina vilar jämt, dom vilar väll för att våren är på väg.
Vilar hon onormalt mycket för henne eller?
Är du orolig så ring veterinären och fråga om både kissandet och biverkningar.
Skön ivarjefall att hon inte kissat på något som hon inte får.
#66 - 23 februari 2009 15:17
elinj skrev:
Så jag vet inte om hon går på toan och kissar på natten då man ligger och sover.
Stoppåbelägg, du vet inte om hon kissat alls? Ser du inte det i lådan?
Men hon är trött sover för det mesta på dagarna, men jag kan tro det beror mkt på tabletterna.
Hon kan väl vara rätt sliten efter en lång tids urinvägsinfektion och behöva vila, men försök verkligen kolla så hon över huvud taget kissar, annars är det bråttom att få tillbaks henne till veterinär.
#67 - 23 februari 2009 15:53
vad jag har sett iaf, men kissblåsan är ju inte så stor när jag trycker på den, jag tycker att hon är mer slö än vad hon burkar vara,, hon brukar alltid komma fram på kvällen, o gosa, men efter tabletterna kom till så sover väldigt mkt.
#68 - 23 februari 2009 15:53
[quote=Azur;1262535]Stoppåbelägg, du vet inte om hon kissat alls? Ser du inte det i lådan?
jag har ju 2 katter till, lite svårt att se vem av de 3 som har varit på toan,,
#69 - 23 februari 2009 18:50
Elinj: Jag tycker att du kan ringa och rådfråga vetrinären ang. tröttheten och kissandet. Annars kan du testa om du har 2 toalådor, att stänga in henne och en låda i ett eget rum över natten. då kan du lätt se om kissandet fungerar som det ska. Vissa katter tycker dock det är jobbigt att vara instängda över natten, vilket kan resultera i jam och krafsande på dörren. Tänk också på att ställa in mat och vatten.

Förresten, har du sett henne dricka?
#70 - 24 februari 2009 11:17
att stänga in katten komme inte att fungera, hon kommer att raffsa massor på dörren och jama. jag försökte det på fm då hon skulle till vet. för att försöka få till ett prov, men det gick inte. hon jamade och rev istället för att kissa.

Ja lite har jag sett henne att dricka, eftersom tabletten som jag ger henne vill hon inte ta utan att jag får blanda den med lite vatten i en liten spruta.
#71 - 24 februari 2009 13:05
elinj skrev:
att stänga in katten komme inte att fungera, hon kommer att raffsa massor på dörren och jama. jag försökte det på fm då hon skulle till vet. för att försöka få till ett prov, men det gick inte. hon jamade och rev istället för att kissa.

Det håller hon på med i en timme eller så, sen lugnar hon ned sig. Du måste få reda på om hon kissar eller inte, för gör hon inte det kommer hon att dö.
#72 - 24 februari 2009 15:20
Nu har jag precis sett min skrållan kissat. men det luktade väldigt starkt. tyvärr hann jag inte med med prov.

Men skönt att se henne kissa.
#73 - 24 februari 2009 16:04
Det var ju skönt. Kanske har hon hållt sig väldigt länge eftersom att det luktar skarpt.
#74 - 24 februari 2009 16:49
kanske kan avvakta och se en stund se om hon blir piggare, eftersom hon kissade eller?
#75 - 24 februari 2009 17:12
Det kanske är bäst och ringa och rådfråga så du vet med säkerhet att det ska vara såhär, det låter konstigt att hon är så trött och att det luktar så skarpt. Ringa och fråga kostar inget bara att du kanske kan få tips om vad du kan göra för din älskling.[:o]
#76 - 24 februari 2009 17:14
ja får väl göra det imorgon,, för nu har hon iaf kissat det är bra det.
#77 - 25 februari 2009 11:04
Nu har man ringt till vet.
de sa att katternas doft av urinet kan bli väldigt starkt om de går på detta pencillin . tröttheten sa hon att det inte står någe om det om tabletterna, men hon har hört att det har varit några djur som blivit trötta med dessa tabletter. Men skulle det bli värre fram tills på lördag då vi ska sluta med dom, eller att hon fortsätter med tröttheten efter tabletterna skulle vi höra av oss igen.
#78 - 25 februari 2009 12:56
Det var skönt att höra att det var normalt, lycka till.:)
#79 - 25 februari 2009 16:46
mm det är jätte skönt att få veta det.
Jag vill tacka alla som har gett mig tips på vägen.

ha det gott

Annons