katt och akvarium ??

#1 - 12 februari 2007 13:52
En av mina polare brukar titta på mina kar och säga : om jag inte hade haft katter så....

Hur är det egentligen med det? Går det bra att ha katter och akvarium ?
Är det något speciellt man ska tänka på?

Jag lovade henne att fråga här på zoopet... så vad säger ni, går det ?
#2 - 12 februari 2007 13:58
Det går jättebra, Se bara till att ha ett stabilt täckglas /eller kanske ännu hällre en heltäckande ramp och en stabil möbel.
#3 - 12 februari 2007 14:04
Har katt och akvarium och katten är inte det minst6a inresserade av fiskarna. Innan jag var född så hade mamma och pappa en annan katt samtidigt som dom hade akvariet och den katten var betydligt mer intresserad av akvarium. Den hoppade upp på akvariet så täckglaset gick i två bitar i och på botten så såg man enligt mamma och pappa 2 tassavtryck så precis som _Lena_ säger så se till att ha ett tjockt täckglas eller heltäckande ramp.
#4 - 12 februari 2007 14:05
Här går det oxå jättebra förutom att min katt gärna försöker fånga fiskarna med tassen, men han lyckas inte så bra eftersom mathålet är för litet som tur är!! Han försöker köra in huvudet i rutan emellanÅt oxå[B)] Han ligger gärna brevid akvariet och tittar på fiskarna, ser ut som fiskarna retas med honom:D ....dom simmar gärna fram dit där han ligger...
#5 - 12 februari 2007 14:31
Har två katter. Den ena bryr sig inte och den andra vill bara dricka av vattnet. Knäppa katter. :)
#6 - 12 februari 2007 14:42
Det gör min katt också. Den äldre katten skiter högaktningsfullt i fiskarna men Greeboo är uppe och "fiskar" i matningshålet, men det resulterar bara i blöta tassar.
#7 - 12 februari 2007 14:42
Vårt ena akvarium har bott hos en kattägare. Det enda katten brydde sig om var att ligga och mysa på den varma rampen.
#8 - 12 februari 2007 14:53
Läste i någon tråd för "länge sedan" att någons katt hade kissat i akvariet! Det kan ju vara en sak att se upp med, kanske..! :D
#9 - 12 februari 2007 14:59
Mina katter har aldrig brytt sig om akvariumet och Gizmo som bor här nu tittar inte ens åt det så visst går det :).Får bara se upp med om de hoppar upp på det så klart.
#10 - 12 februari 2007 15:02
Hade en katt ett tag.
Gick kanon. Hon brydde sig inte.

Men så å andra sidan var grannkatten inne och rev mina fiskar... (Hade altandörren öppen). Katten åkte ut med huvudet före, och jag funderar fortfarande på hemska hämnder :)
#11 - 12 februari 2007 15:10
Vår katt älskar akvariet, hon kan sitta och titta i flera timmar. Hon har dock inte fattat än att hon inte kan fånga fisken genom glaset.
#12 - 12 februari 2007 15:36
Har en list som går i nederkant på karet, den brukar katten hoppa och hänga sig i med framtassarna och samtidigt försöka fånga fisken.. Men dp kommer husse med vattensprutan och säger Ajabaja;)

/Hans
#13 - 12 februari 2007 15:47
Det går fint med katt + akvarium. Här har katterna ena akvariet som favvo-liggplats. Det blir så varmt o mysigt av lysrören. Yngsta kissen står ofta och försöker fånga fiskarna genom glaset på de större akvarierna. Yngelakvariet använder hon som vattenskål.
#14 - 12 februari 2007 15:59
Jag har katt och akvarium fungerar jätte bra så länge man kommer ihåg att stänga alla ev luckor som finns på rampen, Glömde det en gång och min scalare hoppade ut. katten var nyfiken men varje gång han kom nära hoppa scalaren till och katten blev skit rädd... så det var bara plocka up scalaren och ner i karet igen..mår jätte bra men katten blev chockad...:D
#15 - 12 februari 2007 16:24
Har 4 katter och ett antal akvarier och terrarier, absolut inga problem. Terrarierna är betydligt roligare tycker katterna iaf.
#16 - 12 februari 2007 16:33
Min katt har aldrig brytt sig om akvarierna - förutom att hon är sotis när jag håller på och rotar i dem :p Då ska hon krångla sig emellan och vara med..

Dricka akvarievatten är jättegott, men fiskarna blahablaha :D
#17 - 12 februari 2007 19:14
min ena katt bryr sej inte alls den andra har badat 3 ggr när jag håller på i akvariet. hon försöker fånga fiskarna genom glaset och sover oftast på
ljusrampen. enda problemet var när hon trampade på regulatorn till co2 tuben
och gasade mina fiskar några klarade inte den ökade mängdeen kolsyra
MVH
Mange
#18 - 12 februari 2007 19:28
Haha vilken katt mange. Våra katter ligger bara på lysrampen och värmer sig, men den ena har faktiskt tagit en guldgurami, de är så nyfikna, glömde täckglaset då xD
#19 - 12 februari 2007 19:31
Jag har mitt akvarium så strategiskt placerat att det är alldeles perfekt att liggai soffan med katten på magen och kolla fiskar, vi tycker det är lika bra båda två ^^
Hon är nyfiken på fiskarna och om hon skulle få ner tassen skulle hon nog försöka fånga dem också, så det gäller att ha bra täckglas som sagt :)
#20 - 9 mars 2007 08:58
Jag har två katter som brukar sitta på en pall framför akvariet i timmar i sträck å jabba mot glaset. Dom har hållit på i ett halvår men inte fattat att dom inte kan fånga någon fisk än. Den ena katten har lärt sig att hoppa upp på akvariet, och ligger/hänger där å myser i värmen samtidigt som han bankar på rutan. (den andra är för tjock och osmidig för att komma upp) Men den han fick en chock i förra veckan när jag höll på att göra ett vattenbyte och hade tagit bort rampen och täckglasen, jag vände ryggen till i 1 sekund och just då kom katten in och skulle hoppa upp och lägga sig på akvariet. Jag hörde ett plask och ett tjut, när jag vände mig om så såg det ut som om någon hade stoppat ner en utombordare och körde den på full gas, det tog 2 sek sen försvann en blöt hårboll med ögon stora som tefat med blixtens hastighet ut ur vardagsrummet och blötte ner halva villan på vägen.
#21 - 9 mars 2007 10:19
Mina katter (Tanterna - de börjar bli till åren) tycker att det är roligt att titta på fiskarna. Enda gången det har varit problem är när den ena tappade balansen och föll i när jag bytte vatten på lilla karet(54l) - resultatet var blöt lägenhet arg katt och rädda fiskar...
#22 - 9 mars 2007 11:16
Jag har två katter som jag är stödhem åt och jag var lite orolig hur de skulle reagera på vårt akvarium. Det är ca. 50 liter och står på en ganska hög möbel i hallen. Honan ignorerar det totalt, men hanen tycker det är varmt och mysigt att ligga uppe på rampen. Har glömt att stänga matluckan någon gång men han har nöjt sig med att sticka ner tassen i vattnet och fiskar inte alls upp nåot. Varken fisk eller växter. Så jag tror det där med katter och fiskar är lite överdrivet. Man har ju med sig sånt från Disneyfilmer osv. :)
#23 - 9 mars 2007 11:36
jag har då ett problem med min katt och akvariumet. Slangar som sticker ut har en benägenhet att bitas sönder.. Det är jobbigt värre kan jag tala om. Har funderat på att bocka tunna rör och dra slangar genom dessa men helst vill jag att katten inte skall bita sönder dom. Några förslag ??

I övrigt katten gillar att ligga på den varma rampen och titta på fiskarna.. Ibland slår hon lite försöktigt på sidoglas när fiskarna retas..
#24 - 9 mars 2007 13:05
En granne till mig som har problem med sin katt och plast (slangar, sladdar osv.) brukar smeta på ett tunt lager med tandkräm eller ketchup... hon tycker att det fungerar ganska bra. fast det funkar ju inte om slangen kommer att vara i vatten...
#25 - 10 mars 2007 08:44
Min idiot katt har lärt sig att öppna luckan på locket för att fiska.
Idioten är han kallad för att han är ganska jobbig, öppna ytterdörren inifrån när den är låst, är inte sådär jätte smart när det är 10- utomhus :)
#26 - 10 mars 2007 09:31
Fiddan skrev:
Min idiot katt har lärt sig att öppna luckan på locket för att fiska.

Idioten är han kallad för att han är ganska jobbig, öppna ytterdörren inifrån när den är låst, är inte sådär jätte smart när det är 10- utomhus :)

- Döp honom till Kloker eller Smartis istället... :D
#27 - 10 mars 2007 09:37
Undrar om den katten någonsin ville sova på akvariet igen?! :D

burton666 skrev:
Jag har två katter som brukar sitta på en pall framför akvariet i timmar i sträck å jabba mot glaset. Dom har hållit på i ett halvår men inte fattat att dom inte kan fånga någon fisk än. Den ena katten har lärt sig att hoppa upp på akvariet, och ligger/hänger där å myser i värmen samtidigt som han bankar på rutan. (den andra är för tjock och osmidig för att komma upp) Men den han fick en chock i förra veckan när jag höll på att göra ett vattenbyte och hade tagit bort rampen och täckglasen, jag vände ryggen till i 1 sekund och just då kom katten in och skulle hoppa upp och lägga sig på akvariet. Jag hörde ett plask och ett tjut, när jag vände mig om så såg det ut som om någon hade stoppat ner en utombordare och körde den på full gas, det tog 2 sek sen försvann en blöt hårboll med ögon stora som tefat med blixtens hastighet ut ur vardagsrummet och blötte ner halva villan på vägen.
#28 - 10 mars 2007 09:38
Är katt löst här hemma numera pga allergier men tidigare fanns de två slöfockar som gärna sov bort en hel dag på den varma rampen, i övrigt var de helt ointresserade av fiskarna o karen.

Under uppväxten hade vi en katt som gjorde samma sak, sov ovanpå karet. En dag när jag bytte vatten kom hon runt hörnet in i mitt rum och hoppade upp... MEN locket var ju inte på?! :eek:
Hon var nere på golvet igen efter 1 sekund och tvättade förnärmat pälsen torr igen men hon hann med att riva ihjäl min två stora vackra mollys. :(
#29 - 14 mars 2007 07:07
Healena skrev:
- Döp honom till Kloker eller Smartis istället... :D

Det är ju en gnutta ironi som han är kallad det :)
han hänger sig i handtaget och slår på vredet med andra tassen när han skall få upp dörren så man måste alltid snurra vredet så långt åt höger som möjligt.
#30 - 20 mars 2007 12:56
Min ragdoll kisse är inte så jätte intresserad av fiskarna. Trodde att han skulle vara med fascinerad faktiskt. Trodde han skulle sitta nedanför o kolla hela dagarna men icke. Fast dom har ju funnits där sedan han var liten så...

Ibland hoppar han upp på akvariet och lägger sig (varmt ifrån lysrören) När jag städar akvariet så sitter han på högtalaren bredvid ibland och kikar ner lite försiktigt. Doppar i tassen o kontrollerar vattenvärdet :)

Jag brukar även ibland öppna luckan, då sticker han ner huvudet och spanar intensivt:) Firrarna håller sig givetvis undan.

Han har försökt få upp luckan själv nån gång, men som tur var utan att lyckas.
#31 - 20 mars 2007 13:12
hade äntligen lyckats föra ut blomsterstängsel från min echinodorus bleheri för att försöka få den att blomma utan att bränna topparna på lysrampen, men då kommer kattfan och äter upp den!
#32 - 20 mars 2007 13:55
När katterna fick gå in i akvarierummet gick det inte bra, de skrämde fiskarna hela tiden, alltså tassade efter dem, så nu får de inte gå in i rummet där akvariet står..

Annons