Har turen att min långhåriga kisse inte har några tov problem, borstas en gång i veckan med karda, har haft en tova sedan jag fick hem honom som kissunge, han fyller nu snart 2. Badas och så dessutom ca 1 gång i månaden, hjälper antagligen mkt att lossa död päls, men kissen älskar vatten så han är lätt att bada.
Mor å far har dock också en långhårig kisse, samma ras. Hon har alltid haft problem med tovor. Har rakat ner henne x-antal gånger, något hon alltid blivit tacksam för när det är gjort. Ska bara enstaka tussar bort brukar jag lirka in en kamm med metall piggar på mellan huden och tussen, på så vis riskerar man inte att klippa kissen i huden.
Ett tips är att faktiskt byta foder!!! Ibland blir man förvånad över hur stor effekt ett bra foder gör på pälsen. Kattan hemma hos mor å far har gått på bantarfoder i två år (hon har varit färdig bantad i över 1½ nu, går på underhållsdos sedan dess) anledningen till att hon går kvar på detta foder är att tovproblemen har minskat dramatiskt jämfört med det foder hon hade tidgare. Kostar några slantar mer att ha henne på detta men i längden är det ju snällare mot katten och hon slipper rakning.
Kämpa på med tovorna!