Katastrofområde i ditt hus?

#1 - 26 juli 2008 09:17
Brukar de rum som ni ha akvarium i bli tll katastrofområden en gång i veckan när ni gör vattenbyte eller en större städning någon gång om året? när jag gör vattenbyten blir det iallafall ett katastrofområde.. vatten på akvariets sidor, vatten på ställningen, vatten på golvet, vatten på lysrampen... känner någon igen sig?
Någon som har tips på hur man undviker detta? förutom att lägga ut en massa handdukar på golvet innan man börjar?
Ska samtidgt fråga: hur gör man rent akvarieglaset? jag använde fönsterputs men det blev typ fettfläckar då..
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 juli 2008 09:33
Nej jag känner inte igen mig och undrar istället lite hur du bär dig åt.

För rengöring av akvariets utsida använder jag oftast vanligt vatten - ibland utspädd fönsterputs. Hur ditt fönsterputs kan ge fettfläckar förstår jag inte - de tar snarare bort fettfläckar.
#3 - 26 juli 2008 09:40
Håller med om att det är svårt att ta av rampen på de små akvarierna utan att hälla vatten på golvet :(. Finns ju inga anordningar får att hålla uppe rampen på småakvarier om man inte sätter dit det själv. Har alltid en handduk till hands när jag kluddar ;).
Utsidan av akvariet putsar jag med glas-, fönsterputs och det ger inga märken utan blir kanonbra. Bara torka med hushållspapper och det ser ut som nytt :)
#4 - 26 juli 2008 10:35
Jag använder en mirakeltrasa som är lätt fuktad med vatten för att torka av glasen.

Vattenbytena sker med en fem meter lång slang som rinner ut i diskhon (eftersom jag har akvarierna i köket). När jag har tömt så mycket som jag ska i alla tre karen kopplar jag bara slangen till kranen så fylls vattnet på istället. Inget spill.
#5 - 26 juli 2008 11:06
Använder du hink för vattenbyte? Det brukar bli mindre spill om man använder slang tycker jag.
#6 - 26 juli 2008 11:33
Några droppar på golvet och utsidan akvarium tycker jag är svårt att undvika, iom att våta saker lyfts ut, men katastrofområde skulle jag inte kalla det. Lilla akvariets ramp kan jag fälla upp så den kilas fast mellan akvariet och väggen, och ändå lyser i karet, väldigt bra.

Men ibland lyckas man ju ställa till det. Jag häverterar ned i en hink och häller i nytt vatten med samma hink. Blir man då distraherad medan man häverterar ned i hinken kan det bli lite blött när det blir för mycket vatten i för lite hink helt plötsligt... Och av någon anledning lyckas jag alltid hälla vatten ljusrampen i sköldpaddsakvariet, men det gör inte så mycket.

Använder fönsterputs och papper på utsidan och tycker det funkar bra. Insidan glaset är mycket jäkligare att hålla ren, putsar bort alla algprickar jag ser, blir nöjd, plockar ihop och sedan ser jag alltid något ställe jag missat! Hopplöst ju!
#7 - 26 juli 2008 12:28
Whistler84 skrev:
Jag använder en mirakeltrasa som är lätt fuktad med vatten för att torka av glasen.

Vattenbytena sker med en fem meter lång slang som rinner ut i diskhon (eftersom jag har akvarierna i köket). När jag har tömt så mycket som jag ska i alla tre karen kopplar jag bara slangen till kranen så fylls vattnet på istället. Inget spill.

En blå mirakeltrasa som är lättfuktad att torka utsidan med blir inga fett fläckar däremot har jag en blöt trasa så kan den lämna "vatten ränder" efter sig då får man vrida ur den lite mer och köra en gång till.
Som Whistler skrev så använder även jag slang för att tömma och fylla på karet med. Visst det kan komma någon droppe på soffan (ett vägg akvarium ovanför soffan) eller själva glaset när man tar ut slangen men det är inte katastrof :D
#8 - 26 juli 2008 12:46
Vi använder oxå slang men lite spill blir det för det mesta eftersom vi inte kommit på nån bra upphängningsanordning till 54L & 84L. Dock inget som en bit handduk inte fixar :)
#9 - 26 juli 2008 19:20
Nej jag känner inte igen mig och undrar istället lite hur du bär dig åt.

För rengöring av akvariets utsida använder jag oftast vanligt vatten - ibland utspädd fönsterputs. Hur ditt fönsterputs kan ge fettfläckar förstår jag inte - de tar snarare bort fettfläckar.

Använder en slang som är typ 1 meter lång.. lägger ena änden i akvariet.. suger lite i andra änden så vattnet kommer och lägger den änden i en hink sedan.. ibland kommer vattnet lite innan man hunnit få i den i spannet så då kommer det på ställningen och på stolen och på golvet..
För att fylla på: fyller ett spann och häller sedan i lite i taget från spannet över till akvariet.. blir alltid en stor grop i bottengruset då..
#10 - 26 juli 2008 20:35
Biltema har hävertar för 14-15 spänn. Fråga mor din efter gamla handdukar, eller köp ett billigt gäng på IKEA, har alltid handduk beredd vid akvariestök.
Om du tittar bland Artiklar, akvarietillbehör, finns det en beskrivning hur man gör en bra slang+ hävert som kan användas både vid urtapping och påfyllning
#11 - 26 juli 2008 21:21
Temeraire skrev:
Använder en slang som är typ 1 meter lång.. lägger ena änden i akvariet.. suger lite i andra änden så vattnet kommer och lägger den änden i en hink sedan.. ibland kommer vattnet lite innan man hunnit få i den i spannet så då kommer det på ställningen och på stolen och på golvet..

För att fylla på: fyller ett spann och häller sedan i lite i taget från spannet över till akvariet.. blir alltid en stor grop i bottengruset då..

När du har sugit klart kan du alltid täppa till med tummen och sedan i lugn och ro lägga änden i hinken och sedan ta bort tummen :D
Det där med att hälla lite i taget i akvariet och så blir det grop i grudet låter jobbigt.... varför inte köpa slang och koppla in på kranen?
Hur stort är akvariet?
#12 - 27 juli 2008 08:31
Mumin skrev:
Biltema har hävertar för 14-15 spänn.

Funkar kanonbra :D. Har en sådar 5-6st här hemma :p

Kommer väl använda dem mindre ofta dock eftersom vi just flyttat från huset till marklägenhet och slangen räcker fram till alla karen :)
#13 - 29 juli 2008 14:18
Använder slang med ett böjt VP rör (som ett U) som är kapat till den nivå jag byter till, häverteffekt till brunnen och sen en trädgårdsslangs anslutning på duschblandaren.. byter vatten 3 gånger per vecka(odlingsakvarium) - inget spill.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 29 juli 2008 15:49
Temeraire skrev:

Nu vet jag inte hur stort ditt akvarium är, men om det inte är väldigt litet så är det oftast bättre att ha en lång slang som går till duschbrunnen eller något sådant och sedan har man en koppling på den som passar till dusch/kökskranen eller något sådant när man fyller på.
Kör man med en kort slang och hink som du så finns det slamhävertar i handeln som man pumpar igång då droppare det inget utanför.
När du fyller på så kan du ställa ner en tallrik eller något sådant i akvariet så blir det inget grop i gruset
#15 - 31 juli 2008 12:40
Nu vet jag inte hur stort ditt akvarium är, men om det inte är väldigt litet så är det oftast bättre att ha en lång slang som går till duschbrunnen eller något sådant och sedan har man en koppling på den som passar till dusch/kökskranen eller något sådant när man fyller på.

Kör man med en kort slang och hink som du så finns det slamhävertar i handeln som man pumpar igång då droppare det inget utanför.

När du fyller på så kan du ställa ner en tallrik eller något sådant i akvariet så blir det inget grop i gruset

Eller använda dig utav en sten eller rot som du kanske redan har i akvariet. Alltså rikta slangen mot det.

Annons