När jag natten till måndagen gick upp för att göra välling blev jag lite förbryllad av att det var strömlöst och att jag blev blöt om fötterna. När jag hittat ficklampan och får se hur vattnet strömmar ut från undersidan av akvariet insåg jag att katastrofen var ett faktum. 350 av 500 liter vatten ute på parkett golvet. Skadorna är förstås omfattande så alla golv i huset måste rivas upp. Blir att bo på en byggarbetsplats i 2 månader. Lyckligtvis täcker försäkringen skadorna.
Vad har då hänt?
Akvariumet är ett 500 liters Imazo med ALU ram som är 4 år gammalt. Stående på en alu ställning och avvägt enligt alla konstens regler med vatten pass. Karet har varit i drift under alla 4 åren Det enda som skett var 14 dag är vattenbyte och rengöring med magnet + lite nya fiskar då och då förstås.
Har flyttat akvariet till att våtutrymme och på nytt fyllt på vatten för att se vad det är för skada. Vid ca 150 liter börjar det läcka kraftigt i botten längs hela bakre långsidan.
Har haft kontakt med Imazo och de tar inget ansvar för akvariumet efter 2 år. Deras förklaring till läckan var tung trafik på vägen, sättningar i huset eller någon annan yttre påverkan. Det kan inte bero på att silikonet har släppt efter 4 år. Det skulle i så fall skett inom 2 år. Vi bor i villa på en liten återvändsgata husgrunden är platta på mark och vattenpasset visar inga sättningar.
Någon på forumet som har en förklaring till vad som hänt?
Bör ett akvarium limmas om efter 3 år för att undvika liknade problem?
Någon som har en vandrande pinne till salu?
Jonas Ripsäter
Växjö