Katastrofen ett faktum

#1 - 15 mars 2006 19:44
När jag natten till måndagen gick upp för att göra välling blev jag lite förbryllad av att det var strömlöst och att jag blev blöt om fötterna. När jag hittat ficklampan och får se hur vattnet strömmar ut från undersidan av akvariet insåg jag att katastrofen var ett faktum. 350 av 500 liter vatten ute på parkett golvet. Skadorna är förstås omfattande så alla golv i huset måste rivas upp. Blir att bo på en byggarbetsplats i 2 månader. Lyckligtvis täcker försäkringen skadorna.

Vad har då hänt?

Akvariumet är ett 500 liters Imazo med ALU ram som är 4 år gammalt. Stående på en alu ställning och avvägt enligt alla konstens regler med vatten pass. Karet har varit i drift under alla 4 åren Det enda som skett var 14 dag är vattenbyte och rengöring med magnet + lite nya fiskar då och då förstås.

Har flyttat akvariet till att våtutrymme och på nytt fyllt på vatten för att se vad det är för skada. Vid ca 150 liter börjar det läcka kraftigt i botten längs hela bakre långsidan.

Har haft kontakt med Imazo och de tar inget ansvar för akvariumet efter 2 år. Deras förklaring till läckan var tung trafik på vägen, sättningar i huset eller någon annan yttre påverkan. Det kan inte bero på att silikonet har släppt efter 4 år. Det skulle i så fall skett inom 2 år. Vi bor i villa på en liten återvändsgata husgrunden är platta på mark och vattenpasset visar inga sättningar.

Någon på forumet som har en förklaring till vad som hänt?
Bör ett akvarium limmas om efter 3 år för att undvika liknade problem?

Någon som har en vandrande pinne till salu?

Jonas Ripsäter
Växjö
#2 - 15 mars 2006 20:13
Ingen förklaring...

...men vilket skit!
#3 - 15 mars 2006 23:00
det är lite svårt o veta eftersom det kar funkat i 4 år utan problem. har du mätt med vattenpass nångång efter du satte de på plats?

ja har själv haft ett läckande akvarium, men då hade ja bara runt 200l vatten på parkettgolvet i lägenheten. inte roligt alls, så ja förstår hur du har de
#4 - 16 mars 2006 01:08
golvet kan ju röra sej en hel del speciellt i trähus.

sen kan silikonet sakta ge sej men då brukar det oftast börja med att de dribblar ut vatten.
#5 - 16 mars 2006 08:46
Jag hade ett liknande problem, dock såg jag och min kompis redan skadan innan vi fyllde på vatten (i ett hörn) sedan när vi hade fyllt på 240L vatten, så crackade hela långsidan från ena hörnet upp till mitten och allt forsande ut. Tack och lov i bastun (våtutrymme) var bara att hämta en Eheim pump och pumpa ut allt vatten ner i avloppet :)

http://web.telia.com/~u17613074/akvarie.jpg

Det jag funderat på är (om man har ett stort rum som mig och vill känna sig säker), varför inte bara bygga en fet träram och sätta fast vattentätplastmatta och sen ha akvariet i själv ramen, med lite enkelt matte så kan man ju räkna ut hur många liter det får platts osv. Det behöver ju inte vara särskilt fult heller, det blir ju vad man gör d till.
#6 - 16 mars 2006 08:57
tackar, nu har du förstört min sömn i flera veckor framåt! tur att man gör sig av med 240-literskareet och bara har 125 liter kvr efter det...

en ren gssning: kan värme/kyla ha båverkad alu-ramen på något sätt?
#7 - 16 mars 2006 09:02
Det lär ju inte spela så stor roll om du spiller ut 240L lr 125L vatten ;) du får ändå riva upp golvet överallt och ha jättemegamuchto fläktar i flera veckor. Krävs nog en jvla temp. skillnad för o böja aluminum, snabbt skall d gå oxå.
#8 - 16 mars 2006 09:04
Jo, men risken känns ju mindre, ju färre kar man har.
#9 - 16 mars 2006 09:08
Sant. Vad tycker du om min idé då? (ramen)
#10 - 16 mars 2006 09:38
Fy fan vad surt. Det enda som gör att jag känner mig lite mer säker är att huset jag bor i är byggt i betong och jag kan inte se någon som helst anledning till varför det skulle vara skarvar i betongen förutom vid dörrarna så om vattnet läcker ut hoppas jag att skadorna blir begränsade till rummet i fråga.

Kan dock inte vänta tills jag köper ett hus eller något om ett gäng år och faktiskt kan bygga ett speciellt rum för mina akvarier.
#11 - 16 mars 2006 10:09
Inte för att det är till någon hjälp, men jag vet hur det är. På mitt 310 liters Zooline kar sprack bottenglaset efter 6 månader och karet skickades tillbaka till Zooline för att dom ville kolla det, men dom sa bara att jag hade tappat en sten i botten på karet och det var därför glaset sprack.. Jag har inte ens stenar, bara grus, några rötter och växter. Karet stod på en alu-ram som var helt rätt invägd med vattenpass. Nu så fick jag iallafall ut på hemförsäkringen, men det känns surt iallafall. Det "roliga" är att jag skaffade ett nytt 250 liters Zooline kar, fast jag var lite osäker på om jag ville ha ett.. Men det har funkat i över 2 år nu utan problem.
#12 - 16 mars 2006 10:24
[quote=genius]Det lär ju inte spela så stor roll om du spiller ut 240L lr 125L vatten ;) du får ändå riva upp golvet överallt och ha jättemegamuchto fläktar i flera veckor. Krävs nog en jvla temp. skillnad för o böja aluminum, snabbt skall d gå oxå.[/quote]

ja fick inga vattenskador av 200l vatten i min lägenhet i alla fall.
ja torkade upp allt vatten, sen va allt bra :)
#13 - 16 mars 2006 10:36
Är det så att akvarietilverkare mer eller mindre alltid skyller på att det är ägaren som har "tappat" något i akvariet? Tycker det låter så.
#14 - 16 mars 2006 10:38
ja så är det med allting tycker ja som man köper. det är ALDRIG tillverkarens fel om produkten går sönder, dom kan praktiskt taget inte göra fel enligt dom själva.
vore ju kul om någon annan har haft ett liknande problem med att likadant kar som trådskaparen har
#15 - 16 mars 2006 10:40
Enligt den nya konsumentlagstftningen ligger bevisbördan på tillverkaren, som måste bevisa att det inte gått till som du säger.
#16 - 16 mars 2006 10:47
Funkar det?
#17 - 16 mars 2006 10:55
Idus Martiae

[QUOTE=Ripan1]Någon på forumet som har en förklaring till vad som hänt?
[/QUOTE]
15 mars,Idus Martiae (Idus Martii) är en klassisk otursdag.
"Idus martiae, d.v.s. den 15 mars, år 44 f.Kr. mördades Caesar.... Han fick motta 23 dolkstygn av de sammansvurna, bland vilka hans förtrogne Brutus befann sig. När Caesar segnade ner vid foten av en staty av Pompejus, skall han på latin ha yttrat Et tu, Brute? ("Även du, min Brutus?"). Det är dock högst sannolikt att han i stället uttalade sina sista ord på grekiska: και συ, τεκνον? (Kai sy, teknon? "Även du, mitt barn?")."
Många olyckor har inträffat detta datum (eller omkring detta datum) t.ex. 1933 - Adolf Hitler utropar "Tredje riket", som enligt honom skall bestå i tusen år.
1939 - Nazityskland invaderar det som återstår av Tjeckoslovakien
Historien upprepar sig alltså som vanligt.
<<<(^;>
#18 - 16 mars 2006 11:02
[quote=harbard]15 mars,Idus Martiae (Idus Martii) är en klassisk otursdag.
"Idus martiae, d.v.s. den 15 mars, år 44 f.Kr. mördades Caesar.... Han fick motta 23 dolkstygn av de sammansvurna, bland vilka hans förtrogne Brutus befann sig. När Caesar segnade ner vid foten av en staty av Pompejus, skall han på latin ha yttrat Et tu, Brute? ("Även du, min Brutus?"). Det är dock högst sannolikt att han i stället uttalade sina sista ord på grekiska: &#954;&#945;&#953; &#963;&#965;, &#964;&#949;&#954;&#957;&#959;&#957;? (Kai sy, teknon? "Även du, mitt barn?")."
Många olyckor har inträffat detta datum (eller omkring detta datum) t.ex. 1933 - Adolf Hitler utropar "Tredje riket", som enligt honom skall bestå i tusen år.
1939 - Nazityskland invaderar det som återstår av Tjeckoslovakien
Historien upprepar sig alltså som vanligt.
<<<(^;>[/quote]Jag föddes 1966 15/3. Världen grät av olycka.;)
#19 - 16 mars 2006 11:49
Vad är det som har hänt igår som är så oturssamt då? (EDIT: Såg din parantes om omkring detta datum nu. vill dock påpeka att med den sortens marginaler och med en lös bedömning av vad som kan räknas som en otursam händelse så är det inte så konstigt att man hittar en hel del. ta åtta dagar var som helst på året så kommer du hitta en rad dåliga händelser över de senaste 2000 åren)

En annan sak jag funderar på. Julius Ceasar dog under Juliansk tidräkning, nu har vi Gregoriansk. Vilket av de två 15 Mars var det han dog? Detta är samma problem som uppstår vid beräknandet av Gustav II Adolfs dödsdag som normalt sett dateras till 6 Juni men som jag vill minnas det egentligen inträffar i Oktober eller något sådant.
#20 - 16 mars 2006 12:22
Kör ramakvarium istället så slipper man risken att silikonet ger sig.Alla fall min erfarenhet!!
#21 - 16 mars 2006 12:41
Han hade ju aluram. Tyvärr krävs det ju bara ett ganska litet hål i silikonet för att en hel del vatten ska hinna läcka ut över en natt.
#22 - 16 mars 2006 12:42
Man får kalla kårar på ryggen bara av tanken.:(
#23 - 16 mars 2006 13:32
[quote=RÖDLÖGA]Jag föddes 1966 15/3. Världen grät av olycka.;)[/quote]

haha :)

har man ställt upp ett akvarium ordentligt så är risken för läckage mycket liten om man ser relativt till hur många akvarier som finns.
speciellt om man ser till alla "inkompetenta" som sätter upp akvarier.

till exempel ska man alltid kolla silikonet även om det är ett helt nytt akvarie.
kan man så kan man ställa in akvariet i badrummet ett dygn och kolla alternativt fylla det delvis så ifall det läcker inte läcker så mycke.
frigolit under sanden för att skydda mot stenar.
#24 - 16 mars 2006 13:57
Mitt akvarium lutar typ 2 mm från höger till vänster, men lika mycket överallt (det är alltså iten skevt). finns det risk för att de ska spricka då?
#25 - 16 mars 2006 14:03
[QUOTE=Nils Holmström]Mitt akvarium lutar typ 2 mm från höger till vänster, men lika mycket överallt (det är alltså iten skevt). finns det risk för att de ska spricka då?[/QUOTE]

Nej :)
#26 - 16 mars 2006 14:06
de finns dom som har akvarier som lutar över 1cm framåt utan problem, inte så snyggt men håller.
tror dock helglasakvarier är känsligare med det än ramakvarier.

problemet är om vänstra sidan är i lod medans högra sidan lutar framåt, dvs skev belastning.
då börjar det bli krisigt för den belastningen har glas inte så lätt för att ta.
#27 - 16 mars 2006 14:11
Jamen då är det ju lungt, eftersom det inte lutar framåt alls, utan bara åt höger och likamycket fram och bak.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 16 mars 2006 14:20
En skadereglerare på ett försäkringsbolag sa en gång till mig att det procentuellt (dvs i förhållande till det totala antalet) skedde betydligt fler vattenskador med diskmaskiner än med akvarier.
Så risken att det skall gå illa är klart överdriven. Visst har jag råkat ut för några vattenläckage från akvarier under årens lopp men det har varit väldigt få.
Jag hade ju en gång affär med ca. 400 akvarier (inkl. karantänen) och har också haft flera odlingslokaler. Totalt har jag väl haft mer än 1000 akvarier och jag har bara råkat ut för en handfull läckage och bara ett där vattnet forsade ut. Nån skillnad i läckageproblem mellan aluminium och helglas har jag inte noterat - visst de flesta problem jag haft har varit med ramakvarier men de flesta akvarier jag haft har ju också varit ramakvarier så det är inte så konstigt. De helglas jag haft problem med har alla varit "hemmabyggen".
#29 - 16 mars 2006 14:34
kan man lita på aluminium ställningar? Jag har en till mitt största akvarium och jag var väldigt förvånad över hur vinglig den är.
#30 - 16 mars 2006 14:37
själv litar jag INTE på aluställningar :/ tycker dom känns för vingliga men är lätt ordnat med lite trä.

skaffa lite fyrkatinga trästänger 3x3cm och såga till dom och tryck in diagonalt undetill går..
#31 - 16 mars 2006 14:43
Tjejens farsa har ju varit skadereglerare på länsförsäkringar, numera är han säljare på if. Jag skulle kunna fråga honom om han sitter på lite statistik i ämnet.
#32 - 16 mars 2006 14:59
[quote=Raven]själv litar jag INTE på aluställningar :/ tycker dom känns för vingliga men är lätt ordnat med lite trä.

skaffa lite fyrkatinga trästänger 3x3cm och såga till dom och tryck in diagonalt undetill går..[/quote]

Tack för tipset!

Har börjat fundera på leca eller en stärk träbänk.
#33 - 16 mars 2006 15:29
nånstans härinne ska det finnas bilder på en som stärkte upp en aluställning.
TROR han använde sej av fyrkantinga spånskivor som sattes in i hålen med brädor bakom som höll dom på plats.
#34 - 16 mars 2006 18:37
Jag har sett nått liknande, det blev som hyllplan i mitten av alu ställningen. Har inte plats för filtret om jag gör det.
#35 - 16 mars 2006 22:42
Får tacka för alla svar som kommit.

Har kontrollerat akvariet lite mer nu och kan då se att silikonet mot bottenglaset har börjat släppa på en del ställen. Akvariet läcker inte förrän trycket kommer upp i ca 150 liter men då börjar det rinna destå mer. Kan tänka mig att det var bra fart på vattnet till en början med tanke på hur högt det sprutat på väggen.

Rent statistiskt har jag väl haft otur och fått ett måndags exemplar som inte höll i mer än 4 år och det skall väl inte behöva hända igen. Funderar därför på att börja om.

Kan man / vågar man limma om mitt trasiga akvarium eller är det bästa att köpa ett nytt?

Hur gör man rent BTN moduler på lämligaste sätt? Går det med högtryckstvätt som jag läst någonstans?

Kjell är du möjligen samma person som man köpte fiska av utanför Kalmar på det glada 70 talet?
#36 - 16 mars 2006 22:51
[quote=Ripan1]Kjell är du möjligen samma person som man köpte fiska av utanför Kalmar på det glada 70 talet?[/quote]

Hehe! Läs tråden "Det var en gång en korpulent akvariehandlare". :D
Då blir du på gott humör igen!!!:p

Finns på "off topic"
#37 - 16 mars 2006 22:52
fram med "brytbladskniv" och grovskär bort all silikon.
sen finskär du med fönsterskrapa
tvätta av glaset med ex: aceton utan olja.

på med maskeringstejp om du så vill för att enkelt få bort spill och sen på med silikon.
lite diskmedel på fingret så kan du enkelt trycka ut silikonet utan att de fastnar på fingret.
vänta minst 4 dagar.
ta en fuktig trasa och torka försiktigt av silikonet och fyll upp så är det färdigt.

tar lång tid men är inte så fruktansvärt mycke arbete bakom.

kan ju alltid sälja akvariet och köpa nytt.
eller leta upp nån som kan göra jobbet för dej om du inte vill göra det själv.
#38 - 16 mars 2006 23:36
Oj, oj! Jag som just satsar på ett 720L akvarium, 3 år gammalt.

Min förklaring är följande: Det var blåsigt ute, det knakar till genom ditt hus. Du hade en liten liten spänning i akvarieglaset, och då det rycker till spricker det.

Hm.. kanske skippar 720L nu ;).
#39 - 17 mars 2006 00:07
Har ett 540l zooline som har gått i 10 år nu har bara flyttats två gånger på sin livstid, och det håller än. men nästa gång jag ska flytta det så blir det nog tippen, vill inte chansa det är ju trots allt 10 år gammalt.
Har även ett kar som är ca 5mm båge alltså den är emot på båda sidor men inte i mitten. har typ varit så sen dom hade det på spånskivan är väl cirka 15-20 år på nacken och det är ett helglas. :D plus att det är en flisa som farit ut längst upp på akvariet. (ska göras om till skäldpaddsakvarie eller tippen).

Har hitills har tur med mina akvarier, bara för jag skriver det så pajar väl något av dom.
Kan bara säga vilken jävla otur du har [xstream].

Mvh Mattias
#40 - 17 mars 2006 00:26
varför inte behålla 540, silikona om de om de behövs och ha de till sköldpaddor.
#41 - 17 mars 2006 06:49
Jag har väl inte otur manta? Inte än i alla fall...
#42 - 17 mars 2006 11:47
[QUOTE=Raven]varför inte behålla 540, silikona om de om de behövs och ha de till sköldpaddor.[/QUOTE]
Det är inte jag som ska ha sköldpaddor, har bara en och den har ett kar redan, tänkte kanske göra terrarium av 540l akvariumet. Och så har jag inte tänkt flytta på ett tag så det får stå och bubbla ett tag till.

Sorry [xstream] menade Ripan1 blev lite för mycket ctrl c tror jag.[:o]
#43 - 17 mars 2006 11:50
ingen som har nån kommentar om min idé?
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 17 mars 2006 11:55
Kjell är du möjligen samma person som man köpte fiska av utanför Kalmar på det glada 70 talet?

Jo så är det + några kilo till:p
#45 - 17 mars 2006 16:58
Har nu pratat med min flickväns pappa och under sina 25 år på Länsförsäkringar hade han varit med om runt 10 fall av läckande akvarium. Då vet jag inte exakt hur stort område det rör sig om men säkerligen minst fem mil runt Jönköping och så får man väl räkna med att det var fall han själv varit på och Länsförsäkringar i Jönköping har väl ett gäng skadereglerare som arbetar med vattenskador.

Men som vi tidigare konstaterat, läckande akvarier är en ganska försumbar risk.

Annons