Katastrof, filtret urdraget i 2 dagar!

#1 - 10 april 2014 12:35
Kom precis hem efter en 4 dagars vistelse på sjukan. Till min stora fasa har min kille råkat dra ut filterkontakten och den har antagligen inte gått på 2 dagar. Tog ur allt filtermaterial o grovsköljde det samt bytte 50% av vattnet. Sen överdoserade jag med Happy life filtermedia. Kan inte tänka klart just nu av oro för de stackars liven däri. Nåt mer jag ska göra/tänka på? Oturligt nog ska jag bort över helgen på begravning. Men tänkte kanske byta 30% i morgon oxå. Sen kommer jag mata ytterst sparsamt närmsta veckorna.

Vad tror ni? Vad ska jag göra?
#2 - 10 april 2014 12:39
Ingen katastrof, du har fått igång cirkualtionen nu och även om bakteriestammen i filtret fått sig en törn så är den nog vid god vigör i bottensubstratet mm. Ett matstopp är på sin plats och ingen mat när du är borta, perfekt! Det kommer gå bra det här:) Du har redan gjort ett stort vattenbyte så låt det bara vara ifred nu.
#3 - 10 april 2014 12:41
Det går nog bra. Håll koll på ifall fiskarna börjar bete sig märkligt (står och flämtar vid ytan, "tappar balansen"... ), i så fall gör stora vattenbyten. Men jag tror det bara kommer att tuffa på. Ta det lite lugnt med matningen i en vecka eller två, medan filterbakterierna växer till.
#4 - 10 april 2014 12:50
Tack grabbar! Det var nog mest paniken över att komma in o känna doften av lite svagt ruttet som skrämde mig. Ser iaf de flesta av akvariets invånare. Tänkte inte på att det sitter bakterier i sanden också, akvariet i fråga har varit igång i 3 år utan minsta sjukdom eller obalans så förhoppningsvis repar det sig fort.
#5 - 10 april 2014 14:20
Se det som tur att sambon inte upptäckte fadäsen och stoppade i kontakten igen.
Det hade varit mycket värre!
#6 - 10 april 2014 14:25
Ja det är ju faktiskt sant! Han är har precis blivit intresserad av akvaristik, men kan inte så mkt än. Ska nog ha en snabbkurs med honom.

Annons