katastrof?

#1 - 25 november 2005 06:09
Hej, håller på att tapetsera hemma och har därför flyttat mitt 400L Kar.
Nu har det börjat att låta mystiskt om ramen till akvariet.
det står helt i lod och är ej vridet, men akvariet är bara halvfullt, kan det ha med saken att göra?
Är det katastrof på G?
#2 - 25 november 2005 06:31
det verkar ju knasigt eftersom det bara är halvfullt men knakande akvarium är väl aldrig roligt.... flyttade du ställningen för sig och akvariet för sig? eller allt på en gång?
#3 - 25 november 2005 07:43
Hej, ja det låter inte alls bra om karet. men det låter inte hela tiden utan bara nån gång då och då, men det har vart så i tre dagar nu.
Jag flyttade allt på en och samma gång.
#4 - 25 november 2005 18:21
Fy f*a vad otrevligt.... kolla riktigt noga att det verkligen står i lod och titta efter eventuella flyttaskador... I övrigt kanske det är bäst att hoppas på det bästa. Vore ju lite dumt att byta ut det om det nu inte är något fel på det.

Fast 400l vatten löst i lägenheten är kanske ingen hit heller... :D
#5 - 25 november 2005 20:22
Är det benställningen kanske? Benställningar i aluminium har en läskig förmåga att knäppa mycket högt vid temperaturväxlingar.
#6 - 25 november 2005 20:26
[QUOTE=Heliko]Hej, håller på att tapetsera hemma och har därför flyttat mitt 400L Kar.
det står helt i lod och är ej vridet, men akvariet är bara halvfullt, kan det ha med saken att göra?
Är det katastrof på G?[/QUOTE]

Chansar på ställningen.....mitt brukar knaka om jag gör mer än 30% vattenbyte :D

Läskigt för stunden kan jag hålla med om

/ P
#7 - 25 november 2005 21:46
[QUOTE=Redbullen][QUOTE=Heliko]Hej, håller på att tapetsera hemma och har därför flyttat mitt 400L Kar.
Är det katastrof på G?[/QUOTE]

Chansar på ställningen.....mitt brukar knaka om jag gör mer än 30% vattenbyte :D

Läskigt för stunden kan jag hålla med om

/ P[/QUOTE]
Vet du var du har golvåsarna i golvet eller är det en gjuten betongsula??
#8 - 25 november 2005 21:58
[QUOTE=Heliko]Hej, håller på att tapetsera hemma och har därför flyttat mitt 400L Kar.
Är det katastrof på G?[/QUOTE]Ja det är nog bara tryckförändringen som gör att det knakar.... nog ingen fara!
#9 - 25 november 2005 22:19
[QUOTE=danturion]
Vet du var du har golvåsarna i golvet eller är det en gjuten betongsula??[/QUOTE]

Gjuten betongsula med nytt parkett på

Men det är min ställning....trycker jag på karet på ett ställe knäcker de till i en led på ställningen
#10 - 28 november 2005 11:20
Har du frigolit i bottnen på karet? Mitt Kar knäppte med i början och jag kom fram till att det var frigoliten som höll på att knäcka. Slutade efter ett par dagar... men det börjar knäcka när man planterar växter eller gör nått liknande.

Kanske kan vara nått sånt?
#11 - 28 november 2005 11:54
hej, tror också på tryckförändring, nu har det stått i fem dagar, inga sprickor i karet eller på ställningen, ingen läcka, karet är helt i lod. inga övriga skador, men fortfarande så knakar det lite då och då, men i morgon ska jag flytta tillbaka det och då ska jag göra en riktig besiktning av bänken.
Men det e riktigt olustigt. Men antar att det skulle ha pajat redan om det var tex.spänningar i glaset eller något liknande.

Annons