Karva frigolit???

#1 - 8 oktober 2005 19:21
Har tittat lite på sådana där bakgrunder som ser naturtrogna ut, men när jag sett prislappen så har jag fort traskat vidare T_T... Så nu undrar jag om det finns någon guide eller något så att man kan karva ut i frigolit själv???

Då har jag frågor som:

1) Är det bara att börja hugga, eller ska man gärna ha ett motiv målat på för att se var man ska skära och hur mycket??? Är ABSOLUT ingen konstnär!!!

2) Ska man måla med någon typ av grundfärg innan man lägger på "originalfärgen???

3) Vilka färger ska man använda för att man ska kunna ha bakgrunden i akvariet utan förgiftning???

4) Ska man ha flera nyanser av färgen ex. brun, eller räcker det bra med endast 1 nyans, kanske syns inte kanter m.m. så bra då???

Osv osv osv osv os o................ =D
#2 - 8 oktober 2005 20:57
ett hett tips är att söka på forumet här på zoopet, har skrivits spaltmeter om just detta ämne!
#3 - 8 oktober 2005 23:09
finns även en artikel under gör det själv på framsidan om bygge.
#4 - 10 oktober 2005 06:48
Som sagt, sök på forumet :). Men då jag har tråkigt svarar jag ändå på frågorna ;)

1) Är det bara att börja hugga, eller ska man gärna ha ett motiv målat på för att se var man ska skära och hur mycket??? Är ABSOLUT ingen konstnär!!!

Jag brukar rita på frigoliten med en spritpenna först för att se hur jag vill ha stenarna. Sen börjar jag karva utefter detta. Ett tips är att lägga ifrån sig bakgrunden och då då och gå iväg några meter och titta på den.. Då ser du om någon sten bör vara mindre/större. Jag brukar ofta rita för små stenar, som jag sedan får göra till några större stenar när jag väl börjat karva.

2) Ska man måla med någon typ av grundfärg innan man lägger på "originalfärgen???

Du blandar med fördel pigment med husfixen!

3) Vilka färger ska man använda för att man ska kunna ha bakgrunden i akvariet utan förgiftning???

Det spelar egentligen ingen större roll så länge du lackar bakgrunden. Jag använder naturpigment till mina bakgrunder, så även ifall vattnet skulle komma åt dem så ska de inte vara giftiga för fiskarna.

4) Ska man ha flera nyanser av färgen ex. brun, eller räcker det bra med endast 1 nyans, kanske syns inte kanter m.m. så bra då???

Jag brukar använda brun+grön+svart. Enbart svart till "murbruket" och en blandning till stenarna.

Osv osv osv osv os o................ =D

Här får du nog faktiskt använda sökfunktionen ;)
#5 - 10 oktober 2005 09:12
Om bakgrunder: http://snurl.com/bakgrund
<<<(^:>*

Annons