Efter att förra helgen varit iväg på festival är det rätt trevligt att få vara hemma en ledig helg och bara ta det lugnt. Egentligen skulle det behövas städas men jag känner mig allt för lat för det. Dammsög i alla fall hela lägenheten så jag behöver inte skämmas helt och hållet.
I övrigt har det blivit latande i form av sport på TV (Chicago Cubs vann en match (Hurra!) och förlorade en (blä) och fotbollen håller vi tyst om), en film (nyfilmatiseringen av Friday the 13th som var fantastiskt usel), musik (har till slut skaffat Spotify och hittade genast Helgi Hrafn Jónsson som gjort en lysande skiva) och så en hel del läsande. Påbörjade Karlstad Zoologiska som är skriven av Hanna Hellquist igår. Hanna jobbar på DN och hörs tydligen i Morgonpasset på P3 för de som lyssnar på radio.
Hur som helst har Hanna skrivit en bok om hennes uppväxt med en pappa som är en riktig djursamlare. Hon har växt upp med hundar, marsvin, getter, alla möjliga sorters fåglar, sköldpaddor, ormar, fiskar såklart och en massa annat. Boken är skriven i små episoder och kapitlen är oftast bara ett par sidor långa. Det hela är väldigt lättläst och personligt och även om man de första hundra sidorna kunde reta sig lite på formen och känna sig lite förvirrad över allt hoppande över tid så vänjer man sig till slut och mot slutet så vill man att boken ska vara lite längre. Det är glatt, sorgligt och ibland blir man lite sur på deras tilltag men på det stora hela är det en underhållande skildring av en rätt ovanlig familj. Ibland känner man verkligen igen sig (episoderna med kakaduan Buffy känner jag igen då en gammal flickväns mor skötte en sådan på samma sätt). Jag slukade den på en dag och kan verkligen rekommendera den.
Nu dags för vattenbyte och sedan se hur det går för Robin Söderling i finalen av franska öppna.