Karet sprack...

#1 - 18 augusti 2008 18:20
Har en kompis vars flickvän ville vara snäll och köpa honom ett kar på 840 liter när han fyllde år. Alldeles föe stort första-kar om jag får bestämma... Men men, dom satte igång det men golvet verkade inte palla så dom bestämde att flytta det till källaren (betong). När jag kom till honom igår såg jag att det stod ojämnt och frågade om hanhade lodat in det riktigt och det hade han ju sjävklart inte... Det var inte mycket att göra, han hade ju redan fyllt det... Och så hände det, han ringde mig och frågade om jag hade plats i mitt malawi-kar (500 l) för hans hade spruckit i botten. Som tur var så sipprade det sakta ut och han märkte det snabbt. Och nu står jag här med ett överbefolkat akvarium... Men barnen är ju glada:)

Min fråga är nu: beror det på att det inte stod rakt?
(Det skilde ca 1 cm på fram- och baksida...)
#2 - 18 augusti 2008 18:25
Lutade det bara framåt eller skevade det så att det är snett tex 5 mm på vänster sida och 10mm på höger sida? Då är det troligt att det beror på det.
#3 - 18 augusti 2008 18:30
Om det inte beror på ovarsamhet med t.ex stora stenar i akvariet så har han förmodligen lodat in karet fel i synnerhet med tanke på att det stod på betong. Att det skiljer lite mellan fram/bak lr vänster/höger behöver inte alltid vara så allvarligt som om mittenbenen är inställda fel i förhållande till ytterbenen vilket kan medföra hemska diagonalspänningar.

Mitt resonemang gäller aluställningar men principen med spänningar på diagonalen är den samma i vilket fall.
#4 - 18 augusti 2008 18:34
Så vitt jag kunde se så var det bara framåt men jag mätte ju inte eller så... Men min teori är att det blev så hårt tryck på framrutan så det typ drog isär botten...
Men det är ju bara en teori:)
Jag är alltid noga när jag sätter upp ett nytt kar (hade ett 720 där halva botten trillade ur... Blött...) men nu ska jag vara ännu mer noga...
#5 - 18 augusti 2008 18:36
Detta var ingen aluställning utan en välbyggd i trä... Så det gick ju inte skruva på benen som på en aluställning. Han hade planer på att lägga en matta under pratade han om men det rann väl ut i sanden...
#6 - 18 augusti 2008 19:01
Det var nog mer som rann ut i sanden i den källaren:D...
Även jag tror att det berodde på spänningar i karet, och förmodligen på diagonalen. Att det skulle vara för att hela karet lutade lite framåt är inte så stor risk, men i vilket fall som helst är det tråkigt när det händer.
#7 - 18 augusti 2008 19:37
Visst är det tråkigt, och kostsamt! När mitt 720 sprack så åkte vattnet ut på bara några sekunder. Hade ju självklart grendosorna under karet så hela rummet blev ju strömförande, och så klart ramen på karet som jag höll i... Fick rolig frisyr den natten ;) Nu ligger alla grendosor på mina kar, man gör inte om samma misstag om olyckan skulle vara framme. Har även 22 mm spånskiva mellan karet och ställningen, det gör iaf så att inte glaset åker rakt ner i golvet och det bromsar upp vattenflödet en aning. Man kan aldrig vara försiktig nog när det gäller denna hobby...
#8 - 18 augusti 2008 19:49
Ja, det där med att ha en skiva mellan karet och ramen var en bra ide. Så borde man gjort... Men än läcker det inte!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 augusti 2008 19:59
Så vitt jag kunde se så var det bara framåt men jag mätte ju inte eller så... Men min teori är att det blev så hårt tryck på framrutan så det typ drog isär botten...

Men det är ju bara en teori:)

Jag är alltid noga när jag sätter upp ett nytt kar (hade ett 720 där halva botten trillade ur... Blött...) men nu ska jag vara ännu mer noga...

Jag tror nog inte på din teori. Jag har varit med om betydligt större nivåskillnad i ännu större akvarium utan problem.
Däremot så är som flera redan har nämnt orehört viktigt att diagonalen inte skevar.

Bygger man en bänk själv så lägger man en kraftig spån/plyfaskiva på bänken och denna lodar man in noggrant så att den ligger rejält stadigt på alla ställen. Ovanpå skivan lägger man sedan en frigolitskiva eller liknande (i alla fall om glasskivan ligger kloss an mot underlaget).
#10 - 18 augusti 2008 20:18
Jag tror nog inte på din teori. Jag har varit med om betydligt större nivåskillnad i ännu större akvarium utan problem.

Däremot så är som flera redan har nämnt orehört viktigt att diagonalen inte skevar.

Bygger man en bänk själv så lägger man en kraftig spån/plyfaskiva på bänken och denna lodar man in noggrant så att den ligger rejält stadigt på alla ställen. Ovanpå skivan lägger man sedan en frigolitskiva eller liknande (i alla fall om glasskivan ligger kloss an mot underlaget).

Kjell,
Alla (gissar jag) i hobbyn har stor respekt för Dina kunskaper. (Har dom inte det, borde dom ha det i alla fall)....

Jag har precis skaffat ett Juwel 450 Vision. När jag ställer upp det tomt på tillhörande skåp/bänk har jag en ungefärlig lutning från bakkant till framkant på 1-2 mm. Det ser ut att vara nästan helt i våg på diagonalen och också om man mäter vänster bakkant till höger bakkant. Likaså framsidan. Max 1 mm i alla fall. (alla mätningar visar bubblan inom strecken på vattenpasset).

1) I manualen till Juwel säger man att man inte skall placera något mellan akvarium och bänk. Jag tycker det låter sunt - Juwels produkter är gissningsvis avsedda att ha rätt passning. Det kanske kan bli fel ändå - vad säger du?

2) 1-2 millimeter "lägre" i framkant än bakkant. Är det "acceptabelt" och inom felmarginalen enligt Din uppfattning?

mvh
/Janne

Annons