Hejsan, har haft ett akvarium i några veckor nu. Ett Juwel rekord 110. Nu är det så att jag är lite orolig över lutningen. Det lutar åt höger och frammåt. Och som jag förstod i inlägget här under så är jag inte långt från en katastrof. Ska jag tömma ur allt vatten, plocka ut alla lavastenar och lägga en frigolit skiva under karet? Eller är jag tvungen att flytta det till en annan del av rummet? / Mvh Jonathan Tacksam för snabba svar.
Frigolit kan inte räta upp din akvariebänk. Det enklaste är väl att justera bänken mha schims (tunna formstabila underlägg i lämpligt material) så den kommer i våg. Kan hända att du behöver ta ur det mesta av vattnet, men du behöver nog inte tömma det helt. Använd vattenpass när du justerar.
Justerade med vatten pass när jag ställde dit karet. Trodde inte att det skulle vara något problem. Jag har 8 mil till närmsta akvarie affär och inte har jag körkort. Kanske är det bäst att flytta akvariet till en annan del av rummet? Ifall jag nu flyttar det ska jag då lägga en frigolit skiva mellan bänken och akvariet?
Men för att hitta användbara underlägg för att få akvariet i våg behöver du inte bege dig till en akvariebutik ... Gör bara som Hasse H skrev så blir det bra.
Sen ska är det bra med frigolit under om det är ett helglasakvarium. Om man ska ha det under ramakvarier verkar det vara delade meningar om.
Vad är då ett användbart underlägg som jag kan använda som man har hemma eller i närheten? Akvariumet är helglas. Så då lägger jag väll en skiva frigolit under. Men vad ska jag stabilisera bänken med?
Ett juwelakvarium vilar på en ram som ligger mot bänken och frigolit är därför inte nödvändigt. Det kommer inte tillföra nåt mer än att det blir fult.
När man fyller vatten i karet så kan det hända att golvet sjunker en aning, inte helt ovanligt men oftast heller inte farligt. Jag skulle låtit akvariet stå kvar och justerat mha schims .
Tunna plastskivor (slakta nån fryslåda el dyl), metallplåtar, restbitar från golvlaminat och plastmattor, endast fantasin sätter gränser. Det viktiga är att det inte ger efter med tiden när det utsätts för tryck.
Vi har massor av golvlamitnat liggandes ( Tror att det är laminat?) Vi har laggt om golvet i tvättstugan iaf. Så om jag har fatta det rätt. Ska jag lägga en stor bit laminat under akvariebänken eller ska jag lägga under akvariet på den sidan som det lutar åt? ( Ni tror säkert att jag är totalt pantad med jag är inte riktigt med just nu )
Om du lägger under hela så kvarstår ju fortfarande lutningen =) , Justera med en bit så att du får akvariumet plant , använd vattenpasset och kontrollera runt om...
Det bästa är om du jobbar med hörnena på bänken. Skär eller såga alltså till mindre bitar som du kan lyfta ett hörn i taget med. Om bänken lutar som du skriver i rubriken så ska du alltså stoppa in bitar under det högra hörnet närmast dig, sett framifrån karet.
Du kan säkert behöva schims i olika tjocklekar, börja med de grövsta nederst för att grovjustera och stoppa in tunnare för att finjustera det sista.