Kardinaltetror

#1 - 18 juli 2006 07:26
Nu har det blivit dags för att få lite fler fiskar i akvariet. Vi har funderat på några fiskar som stimmar och det verkar luta åt Kardinaltetror (om dom finns att få tag i förstås, tomt när jag var förbi två olika affärer i förra veckan).

Så då undrar man förstås om det är någon risk för våra inte allt för stora guppyyngel? Dom pyttesmå kan man förstå om dom försvinner, men dom som är 2 cm och större, kan dom också försvinna om man stoppar i ett gäng Kardinaltetror?

Hur många bör man minst ha för att få stimkänslan? Karet är på 160l och vi har 6 vuxna guppies, två ansistrusar en siamesisk algätare i för tillfället, plus ett antal yngel av varierande storlek från guppiesarna. Det är möblerat så att växterna är längs sidorna och mitt i akvariet är det rätt tomt på fisk, det är där vi vill ha stimmet. Håller kardinaltetrorna till mitt i karet?

Om ni har andra tips på trevliga stimfiskar tas det tacksamt emot också!
#2 - 18 juli 2006 07:37
Skall du ha en stimfisk så köp ett 20-tal Rödmunstetra!
#3 - 18 juli 2006 09:03
Har själv ett stim med kardinaltetror, köpte 30st (är tre år sedan nu) men lite drygt 20st är kvar. Ingen risk att tetrorna äter så många yngel, framförallt inte i början då de ofta är väldigt små i butiken. Däremot en och annan som blivit mat till mina skalarer! :rolleyes:

Nu är skalarerna så stora och alla kardinaler i butikerna så små att de skulle bli mat direkt är jag rädd, annars hade jag gärna skaffat 20st till!

Behövs ett 20-tal för att det skall bli ett stim, lite beroende på storlek av kar givetvis. I min smak och tycke den absolut vackraste tetran! Lite känslig för sjukdomar möjligen.

Annons