kardinaltetror

#1 - 4 september 2003 20:08
hej.. kan kardinaltetror vara i ett akvarie med mycket ljus å ljus sand??? lr måste d va mörkt?? hejsvejs/jonas
#2 - 4 september 2003 20:16
Ja de kan vara däri. De kommer nog inte att leka.
#3 - 4 september 2003 20:16
Att det är mycket ljus gör nog ingenting, bara att de inte blir lika fina i färgen som de gör när det är lite mindre ljus. De lever i svartvatten dvs att vattnet är lite tefärgat. Men att gruset är ljust är sådär bra. De blir väldigt skygga och gömmer sig gärna. Om man kollar på dem uppifrån så är de lite mörka på ryggen och om bottenmaterialet är lite mörkt så syns de inte lika bra av rovdjur uppifrån som t ex fåglar[:D]
#4 - 16 september 2003 21:49
Eftersom det fanns en tråd om kardinaltetror tänkte jag att jag kunde återuppta den:

Jag har ett litet stim på 10 kardinaltetror som har bott här i ca 3 veckor. Nu verkar 2 av dem ha fått lite storhetsvansinne och har helt plötsligt bli revirhävdande. Den ena håller till ovanför en sten och den andra en bit därifrån vid en Anubias. De står där för det mesta och spretar med fenorna och jagar iväg alla andra som kommer för nära. Deras revir, om det nu är det det är frågan om, ligger bredvid varandra vilket gör att de kaxar sig mot varandra ganska mycket. De ställer sig med sidorna mot varandra och fäller ut alla fenor så mycket som möjligt och sprätter med stjärtfenorna mot varandra. Jag har också noterat att båda två har en ljus fenstråle på rygg- och bukfena.

Gissar jag rätt om jag tror att det är två hannar som är leksugna och försöker hålla en plats dit honorna skall komma?

Jag har inte läst någonstans att de skulle bete sig på detta sätt, känner någon igen det?
#5 - 17 september 2003 08:36
Att de jagar varandra gör mina med samt att vissa har en ljus fenstråle på rygg- och bukfena. Skulle vara intressant att veta vad de ljusa fenstrålarna betyder. Kanske kan det vara könsspecifikt?
#6 - 17 september 2003 09:01
Enl artbeskrivningen för kardinaltetra, här på zoopet, så blir
fisken 5 cm, Alltså betydligt längre än tex rosentetra som blir 4 cm. Har någon sett 5 cm stora kardinaltetror eller hör detta till
ovanligheterna. De kanske bara växer extremt långsamt..

Av mina totalt 10 st är bara en stackare kvar, men då har jag också Scalarer i akvariet.

Annons