Kardinaltetra blivit lite svart..

#1 - 9 april 2010 08:57
Hej!

En av mina kardinaltetror har skimmer av svart fläck på bakre halva kroppen, men bara på ena sidan..

Nån som vet vad detta kan vara?
#2 - 9 april 2010 14:16
Är den helt svar eller bara antydan? Bild?
#3 - 9 april 2010 20:38
Ja, jag vet...bild skulle inte skada..skulle nog säga att det är helt svart, med tanke på fjällen så blir det ju som skimmer, och det är bara en kardinal som är så. Måste skaffa mig en egen kamera tror jag..
#4 - 13 april 2010 06:34
Äh kom igen nu hörrni...kom med lite kunskap nu... *ler* Behöver er...visst ja, en bild...svårt att ta på en liten kardinal..=)
#5 - 13 april 2010 16:37
Det jag först tänker på är neonsjukan, som jag verkligen hoppas att det inte är. Gör en liten snabbsökning på det och jämför bilder och din firre...
#6 - 14 april 2010 06:35
Ja, man ser verkligen tydligt att den är svart. De tär ju lätt att se på det blåa och det röda..Jag kollar det upp det..Men det är ingen som dött så inom 1-3 dagar..som det står ang neonsjukan..
#7 - 14 april 2010 16:03
De få gånger jag set den sjukdomen "in action" har de faktiskt inte dött så fort, däremot spred det sig ganska fort och alla tetrorna togs bort omgående...men det är inte säkert det är den sjukdomen din tetra fått.
Men en bild kanske skulle ge lite mer kött på benen:).
#8 - 15 april 2010 13:59
Hittade 3 Kardinaler döda vid pumpen imorse...nåt knas var/är det, jag tar nog bort alla ikväll och gör ett vb 50%, gjorde senast vb i söndags 50% ...Eller har nån nåt annat bra tips...
#9 - 15 april 2010 14:41
Det skulle nog jag göra med, tråkigt men kanske nödvändigt...
#10 - 15 april 2010 18:03
Ja, och en kardinal har inåtbuktande mage, magen går liksom uppåt såg jag igår..
En fundering, dom rackarna är ju väldigt snabba..skulle du ta bort all inredning, jag kommer aldrig få tag i dom, sen tänker jag på mina övriga fiskar som förmodligen kommer blir väldigt stressade av håven...

Övriga fiskar verkar må bra iallfall...

10 black molly, (2 är höggravida)
5 st praktbotia
1 stor mal på 10 cm gibb tror jag att det är.
3 siamesiska algätare.
2 khuli ål

Mycket växter...29,5-30 grader i akv.
Bilagor:
#11 - 15 april 2010 18:12
Jag skulle nog plocka bort den inredningen som kommer mest att vara i vägen vid håvandet. Tar du det sedan lugnt med håven brukar det vara lättare att fånga tetrorna utan att stressa upp alla fiskarna så nämnvärt:).
#12 - 15 april 2010 18:16
Ja, okej, då kör vi på det...tänker mest på växterna också...vill ju inte dra upp dom igentligen. Men vi får börja lite smått..och se om det fungerar. Ja, tanken var ju först att jag bara skulle ha kardinaler i akvariet ett mass stim..men sen blev det ändå andra fiskar..och nu får jag ta bort dom jag tänkte ha först.. =( får väl satsa på black mollyn... =) Tack så jättemycket för hjälpen!! =)
#13 - 15 april 2010 18:20
Hoppas att det går vägen med ingfångandet och att inga andra blir dåliga...
#14 - 15 april 2010 19:56
Fick upp alla kardinaler, tog det lugnt. Filtret har inte sköjts ut sen i aug -09, gjorde det nu, lite lätt, bakt floran ska ju vara kvar.
Jag gjorde inget vb ikväll, då jag "rengjorde" filtret, men om jag halvrengjort filtret ikväll, då kan jag väl göra ett delvattenbyte på söndag??
#15 - 15 april 2010 21:21
Jadå, det finns inte så mycket av de goda bakterierna i vatnet som i filtret eller gruset så det är lugnt att göra delvattenbytet då:).
#16 - 16 april 2010 05:59
Perfekt! Ja, det blev lite tomt i akvariet...ska låta allt vara ett tag nu. Sen får vi se vad det blir, men det kan ju inte ha varit för att det var överbefolkat...i ett 240 L akv.. Hört att kardinaltetror är känsligare än neontetrorna..stämmer verkligen det? Har du eller någon, nåt fint tips på några fina fiskar som jag kan sätta i sen?

Nu har jag kvar:
10 black molly
5 praktbotia
1 turkos diskus (glömde skriva den förra gången, därför jag har 30 gr i akv)
1 gibbis mal
3 siamesiska algätare
2 khuli.
#17 - 16 april 2010 06:15
Jag tycker mer tvärtom, när jag haft Kardinaltetror har de alltid klarat sig bra från både sjukdomar och parasiter. Tror faktiskt inte det är så vanligt att tetror dör av tex den anledningen dina drabbats av, då är det nog vanligare att de blir mat åt någon predator i karet.
Det finns så många olika tetror att välja mellan, då är det nästan lättare att kolla vilka sorter affären har inne.
Men ett par sorter som jag personligen gillar är Diamanttetra, Citrontetra, Fantomtetra och Rosentetra:).
Bilagor:
#18 - 16 april 2010 08:35
Ja, detta är fösta gången jag drabbas av att mina fiskar dör. Har haft akvarium till och från, i flera år, så det är lite konstigt. Ja, jag tänkte mig kanske några större fiskar denna gång..men vi får se vad det blir. Ska kolla dom tetrorna du skrev.

Annons