Kardinaltetra

#1 - 10 december 2004 18:48
Ska skaffa ett nytt akvarium i helgen på 375L. Tänkte ha i vattenberedningsmedel osv osv, men tänker inte köra i med fiskar förrän efter nån vecka. Är väldigt sugen på att ha ett stim kardinaltetror, men har lite frågor om dom.

Jag har förstått att de är känsligare än neontetror, men undrar om de verkligen så känsliga som alla påstår?
Iaf, hur pass känsliga isf?

Sen har jag hört att de flesta stimfiskar behöver någon form av "hot" för att stimma, stämmer detta?
Det är ju inte så himla kul att köpa massa som bara är överallt o virrar runt nämligen.

Isåfall, vad är lämpligt att börja med till?
Tänkte bara ha nån slags algätare i början. Vill nämligen ta det lugnt så man inte får värsta nitritspiken eller likn :s

Har även hört att deras färger framhävs mer om man har mörk botten, är det då lämpligt med biltemas blästersand (den svarta)?

Tacksam för svar.
Hälsningar Amanda
#2 - 10 december 2004 19:14
Så himla kännsliga är de inte om man bara ger dem mjukt o trevligt vatten ;)Iofs inte alla som har lyxen att få det rätt ur kranen, så det beror lite på var man bor hur lätta de är.

Vad de gäller hur de stimmar, så behöver de absolut något hot. Hade tidigare 2 par fjärilciklider i samma kar som kardinaltetrorna o då stimmade de ganska bra. Specielt när cikliderna lekte. Nu utan dem så stimmar de inte alls. Sen är det ganska viktigt att ha många nog för att de ska stimma... men i ett 375l så misstänker jag att du hade tänkt att ha i mer än 10 ;)

Mörk botten är inget krav för att få fam dess färger. Ett rör med mycke blått o humusfärgat vatten gör att de lyser oavsett. Men mörk botten skadar ju inte.

Vad gäller fiskar att börja med rekomenderar jag helt klart ett litet stimm otocinclus. Ganska bra algätare som alltid är pigga och aktiva, fast tar inte penselalger o liknande.
#3 - 10 december 2004 20:39
Okej. Kan man ta reda på nånstans hur kranvattnet är där jag bor (Jönköping)? Typ nån hemsida eller så.. Har inga såna tester hemma.
I det akvariumet jag har nu (som jag ska sälja) har jag en ancistrus, en räka o ett palettpar som jag ska ha över i det nya. Resten ska jag försöka sälja/byta/skänka.
Efter ett tag ska jag dock skaffa scalarer och då göra mig av med paletterna, troligen. Utgör paletterna ett tillräckligt stort hot?
Har faktiskt funderat på ottosar. Om jag har ancistrusen också så kanske det räcker med 5-6 st?
I alla fall till en början.

Ja, jag hade definitivt tänkt ha fler kardinaler än 10 :) Men tänkte starta med 10-15 st, så jag köper ju inte alla på en gång.

Om jag har i vattenberedningsmedel, hur länge måste jag vänta innan jag kan stoppa i fiskar då?
Har även en de växter jag ska flytta över: vattenspikblad, två olika anubias, en svärdsplanta o cabomba.
#4 - 11 december 2004 18:23
Hej, maanda! Jag fyllde upp ett 400L kar och planterade en mindre skog med cabomba, hygrophila och Ech.bleheri. Efter 6 dgr inplanterade jag ett stim kardinaltetror (100 st= 650:-),4 ancistrusar och 5 andra sydamerikanska algätare (kan inte namnen,tyvärr). De första veckorna är känsligast med kardinaltetrorna och TVÅ har dött på 3 veckor. Jag hade i lite aquasafe och torvfiltrering. Efter 6 veckor har jag fortfarande 98 st kvar och endast en algätare har dött, så var inte rädd för kardinaler och börja med 50 st,inte färre i ett 375L! och håll temperaturen på 26-27 grader+ mata 2 ggr om dagen i mindre portioner för nitrithaltens skull och byta inte mer än en fjärdedel av vattnet var 7:de till var 10:de dag. Há även ett bra biologiskt filter med stor filtervolym. Till sist: Strunta i alla förslag om lysrör, för framhävs inte kardinalernas färger i växtrör,typ aquarelle o.liknande så är det skitkvalité på fiskarna! Lycka Till!
#5 - 11 december 2004 18:38
Den svarta "sanden" är tydligen inte sand utan Aluminiumsilikat tror inte firrarna mår så bra av det..
Fredrik
#6 - 11 december 2004 18:54
Förlåt om jag lånar tråden lite men hur många kardinaltetror kan jag har i mitt 375 om jag har 6 stycken skalarer. Dem ska absolut! inte störa mina skalarer i sina misslyckade försök att vakta ägg.
#7 - 11 december 2004 18:56
Frågan är om man ska ha scalare ihop med kardinaler.Tror att det blir dyrt levande foder.Läste ett inlägg här på zoopet skrivet av någon som hade dom ihop och det blev slakt i akvariet
Fredrik
#8 - 11 december 2004 18:57
jonerup: okej, 50 st? så många har jag aldrig haft, hehe. har bara haft små akvarium innan, så jag är lite småskraj av mej...
kardinaltetror brukar ju kosta typ 10-15 kr/st. Brukar man få billigare om man köper många? *hoppas*

Räcker det att vänta en vecka med att ha i dem om man har i typ AquaSafe?
Har även en liten (10 cm) ancistrus i ett annat kar som jag tänkte ha i det nya, när kan jag ha i den?

fredrikakesson: mm, har precis läst mig till det, tidigare idag, men tack ändå. =)

En annan fråga, vet nån här vilket land/världsdel woodräkan kommer ifrån?
#9 - 11 december 2004 19:08
tror ni inte att det funkar med kardinaltetror med scalarer?
neontetror kan jag förstå att de käkar, men kardinaler är ju större...

???
#10 - 11 december 2004 19:09
Tja jag har 6 st troliga fusk altum tilsammans med neoner..Nu är inte scalarerna så storä än men ändå...Hade tänkt att låta dom äta upp neonerna men dom rör dom inte..Neonerna stimmar inte ens
Fredrik
#11 - 11 december 2004 19:13
Jag har haft neontetra med skalarer i ett 100 liters akvarium (skalarerna är i 375 nu) Och de försvann typ bara 3 stycken på 2 år eller nå sånt. Och om man har många så måste ju skalarerna ge upp ganska fort. Jag menar försök att döda en fluga i en svärm med 50 fluger, Det kan bli lite frustrerande :D

#12 - 12 december 2004 09:22
Mm precis. Det borde ju vara svårare för dom ju fler kardinaler det finns =)
#13 - 12 december 2004 10:19
hade 21 kardinaltetror som vägrade stimma, inte ens 3 silverhajar hjälpte. Bara när lampa var släckt simmade dom tillsammans. Nu har jag 7 st som stimmar mer än vad de 21 gjorde =) Mindre växter, rötter mm brukar leda till med stimmande vad jag har fattat det som. Lycka till!
#14 - 15 december 2004 09:03
maanda: Du skulle kunna vänta 3 år innan du introducerar fiskar i ett nystartat akvarium och ändå få en nitrit-spik 1-2 veckor efter det att fiskarna flyttat in.

Det är ju fiskarnas avföring som skapar ammonium. Sen bryts ammoniumet ner av bakterier som omvandlar det till nitrit. I sin tur bryts nititerna sen ner och omvandlas till nitrat. Ammonium och nitrit är dödligt giftiga för fiskarna. Även de som inte dör kan få skador för livet.

Därför cyklade jag mitt akvarium innan jag introducerade fiskarna, enligt metoden som beskrivs på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html

Det tog en dryg månad. Jag är dock medveten att de flesta tycker att det är för lång tid att vänta på fiskarna. Kör man inte med denna metod måste man ALLTID börja väldigt försiktigt (jag skulle verkligen inte våga introducera 50 fiskar på samma gång! 10-20 kanske). Köra med Nitrivec, introducera få fiskar åt gången, mata sparsamt, testa vattnet ofta (helst varje dag) under de första månaderna. Så fort testen visar nitrit, måste du göra vattenbyten och tillsätta dubbla dosen Nitrivec.

Sen kan det vara bra att veta att kardinaltetra trivs med PH ca 6.5, svartvatten och något dämpad belysning. En temperatur på ca 26 grader är bra.

Jag kör med Waterlife's PH 6.5 buffer, Sera Morena (för att färga vattnet - det blir jättesnyggt), Rådasand (lite mörkare än de vanliga sorterna) och flytväxter (Ceratopteris cornuta) för att få det lite mörkare i akvariet. Alternativt kan du köra med GroLux lysrör som ger en något dunklare intryck än andra rör.
#15 - 15 december 2004 09:15
Ursprungligen skickat av Shagrat

Vad gäller fiskar att börja med rekomenderar jag helt klart ett litet stimm otocinclus. Ganska bra algätare som alltid är pigga och aktiva, fast tar inte penselalger o liknande.

Vad är penselalger? Hur ser de ut?

Vad gäller ottosarna, så är de väldigt känsliga, så jag skulle inte rekommendera att introducera dem innan akvariet är färdigcyklat. Annars håller jag med om att de är trevliga fiskar. Det bor 6 st i mitt 250L och jag tycker de är jättecharmiga :)
#16 - 15 december 2004 09:24
Okej. Kan man ta reda på nånstans hur kranvattnet är där jag bor (Jönköping)? Typ nån hemsida eller så.. Har inga såna tester hemma.

Du har tur, i Jönköping har vi mjukt och fint vatten som kardinaltetrorna trivs alldeles utmärkt i. Fick själv en (!) styck kardinaltetra för 1 1/2 år sedan som jag väntar på ska dö...[:I] Men icke, så jag får väl fundera på att skaffa fler. Just nu polar han med tre neontetror som kommit från ett annat håll (läs:en annan f.d. akvarist) som också "vägrar" dö...

Vill du veta mer om vattenvärdena i Jönköping kan du besöka JAFs hemsida på http://och.nu/jaf/index.php?page=17&sid=b3881690fe2790c925679bef4532723f
#17 - 15 december 2004 09:25
Ursprungligen skickat av maanda

Sen har jag hört att de flesta stimfiskar behöver någon form av "hot" för att stimma, stämmer detta?

Det är ju inte så himla kul att köpa massa som bara är överallt o virrar runt nämligen.

Visst kan det vara snyggt med ett stim. Men är det verkligen schysst att få fiskarna att känna sig ständigt otrygga i ett akvarium - där hotet aldrig försvinner - för vår nöjes skull? Jag tycker inte det! Det naturliga är att faror kommer och går. När man känner sig hotad blir man stressad och försöker komma undan hotet. Jag kan verkligen inte tänka mig att det kan vara nyttigt att vara ständigt stressad.

Mina kardinaler stimmar bara ibland. Mest när det är mörkt eller när jag matar. Annars känner de sig trygga i mitt akvarium och det tycker jag är bra. De är väldigt vackra att titta på oavsett om de stimmar eller inte.
#18 - 15 december 2004 09:28
Ursprungligen skickat av Lenita

Fick själv en (!) styck kardinaltetra för 1 1/2 år sedan som jag väntar på ska dö...[:I] Men icke, så jag får väl fundera på att skaffa fler. Just nu polar han med tre neontetror som kommit från ett annat håll (läs:en annan f.d. akvarist) som också "vägrar" dö...

Kardinaltetra kan leva i 12 år.
#19 - 15 december 2004 11:13
Jag köpte 10 stycken och hade i mitt 720 med mina 8 altum scalarer, nästa morgon var alla kardinaler spårlöst försvunna...
Så jag köpte inte fler så länge jag hade mina altum det var ingen idé kändes det som när dom försvann på bara en natt...
Nu har jag 40 stycken med mina discus och det går bättre, har inte förlorat en ända kardinal, mina 4 otocinslus mår också prima, det sägs att de också skall vara känsliga men så länge man sköter sina vattenbyten och håller en temp på över 28 så skall det inte bli så mycket bortfall.
lycka till!
mvh
Åhsa
#20 - 15 december 2004 11:29
Ursprungligen skickat av Lenita

[quote]Kardinaltetra kan leva i 12 år.

Det blir en lååång väntan. Nån som är intresserad av en ensam kardinaltetra och tre neontetror?
[/quote]

Synd att vi inte bor i samma stad, annars hade jag gärna adopterat kardinalen och jag vet en god vän till mig som har neon. Jag är säker på att hon gärna skulle ta emot de 3 neon.

Sätt en annons på Zoopets "Annonsbörs" så ska du se att det ordnar sig. Kardinaler och neon är populära, så det finns säkert flera människor som gärna tar emot dem.
#21 - 15 december 2004 12:26
Jag har 30 kardinaler i ett 250 liters och vi har inte mjukt vatten alls, om man säger så. Kh på 13 o ph på 7,2 ca. Men de ser ut att må bra. De har levt där i 2 år nu. Massor med växter + 5 honungsgurami, 6 pansarmalar o 2 ancistrusar.
#22 - 15 december 2004 15:22
mohlin: Kan hända att de tillhör en härdig kull. Vad jag förstått ska de trivas bäst med PH runt 6.5, men kan leva i PH 5.5-7. Hur stora är de nu efter 2 år? Mina flyttade in för kanppt 2 veckor sen, så de är fortfarande väldigt små.

Dina pansarmalar skulle nog bli mycket gladare om de fick typ 4 artfränder till...
#23 - 15 december 2004 16:28
Kom hem från skolan idag, kollade lite på akvariet och gissa vad man hittar.
Jo, en scalare. Hm. Vänta lite nu. Tittar igen. Jo, det är faktiskt en scalare där. Ganska stor.
Vad kommer den ifrån?

Min storebror har varit o köpt den på A6 Zoo. Har två svarta också, så jag flyttade över de till det nya, vill inte att den nya skulle vara ensam med en svärdbärare i stora stygga världen. Hehe...

Tänkte börja med 20 kardinaltetror i helgen, för att testa liksom. Sen om det går bra (och inte scalarerna äter upp dem) så blir det fler.
#24 - 15 december 2004 16:47
Så länge scalarerna inte är så stora och kardinalerna inte är så små går det nog. Men alla blir vuxna. Även scalarer...
#25 - 15 december 2004 16:49
Mm... Så ni tror inte att det kommer hålla med kardinaler vs scalarer i längden?
#26 - 16 december 2004 09:34
Mina kardinaler är mellan 1.5 och 3.5 cm, sådär cirka. Svårt att se genom glaset. Det finns ett par som inte vill växa, men de ser pigga ut.

4 pansarmalar till? Tja. Är lite försiktig med inköp nu eftersom vi ska lägga in nya golv om ett par månader och då ska allting flyttas... örrk.
#27 - 16 december 2004 10:21
Det finns ett par som inte vill växa, men de ser pigga ut.

Vissa människor är kortare än andra... Mina är nog knappt 2 cm.

Oj oj, det låter riktigt besvärligt med golvbytet. Jag förstår att du tar det försiktigt. Då får pansarmalarna vänta några månader på sitt stim.

Lycka till med allt!
#28 - 16 december 2004 11:40
Har haft 20 kardinaler i över ett år o all mår bra har ph8-8,5 o kh7 och vet ingen annan i mina trakter som har problem med varken neon el kardinal med dessa vattenvärden.
#29 - 16 december 2004 15:36
Ville bara nämna att jag har haft 20 kardinaltetror tillsammans med 5 skalarer sedan i februari.
Endast två kardinaler har dött, båda hade vid olika tillfällen hoppat ut genom de små hörn-öppningarna i täckglasen,
och inte blir dom jagade av skalarerna heller mest troligt för att allihop skaffades under en ganska kort tid.
#30 - 16 december 2004 16:56
Hur stora är kardinalerna och hur små är scalarerna? Det brukar alltså gå bra innan scalarerna blivit stora...
#31 - 16 december 2004 17:55
Jag har 15 kardinaler med ett par palettciklider och när jag låter dem leka så stimmar kardinalerna perfekt nästan hela tiden.

De flesta malar är rätt nitritkänsliga så de är inte en speciellt lyckad incyklingsfisk.

Angående kardinalernas känslighet så har jag flyttat dem flera gånger, ändrat pht lite väl snabbt några gånger och byter bara vatten varannan vecka och inte en enda har dött på snart ett år. Köpte dem när de var yttepyttesmå och toksöta.

/olivia
#32 - 21 december 2004 08:55
vanliga scalare med kardinal funkar fint. DOCK så blir det hänsynslös slakt om man har stora fina Atlum scalare med kardinaltetror.

Undertäcknad vet. 100st köptes 8 st kvar nu efter nån månad. Altum älskar kardinaltetror. =)
vanliga scalare har funkat fint dock med kardinal.
Mina otocinslus vart också slukade av mina altums =/.

men som sagt mina altum var 30 cm höga så dom va helt full vuxna.

Annons