Kardinal eller neon ihopa med diskus?

#1 - 25 november 2003 22:31
Kardinal eller neon ihopa med diskus?Vilket passar bäst?
#2 - 25 november 2003 22:34
Kardinal...absolut!

Neon anses för små för fullvuxna Discus eller Scalare (risk att bli uppätna). Jag anser personligen att Kardinaltetran är avsevärt mycket snyggare än Neontetran.

*När du köper någon av dessa tetror, se då till att alla fiskar ser friska ut och har en rak kropp. Ofta är dessa tetror desformerade..*
#3 - 26 november 2003 05:52
Hej Malin!
Jag håller med tricella om att Kardinalen är finare men köper inte hans tes om att neoner är för små. Men och andra sidan så är neonen hälften så dyr så du får ett större stim till samma pris!
Sen vet jag i ditt fall att dina discusar inte är i den storlek att du behöver oroa dig!
Jag säger Neontetra men har själv Kardinaltetor! (ca 50st)
#4 - 26 november 2003 07:18
helt klart kardinalen
#5 - 26 november 2003 07:21
Diskus äter inte tetror, jo visst är dom riktigt riktigt små kanske en oförsiktig liten tetra kan råka simma in i deras mun men dom är inga jägare och en vuxen tetra klarar sig garanterat.
#6 - 26 november 2003 07:31
Diskus äter inte tetror

vuxen tetra klarar sig garanterat

Synd att jag inte läste detta innan mina 10 diskusar, framför mina ögon under två veckors tid, satte i sig 20 vuxna neontetror. Hade du betalt dem åt mig då [;)]
Har även sett discusar (iofs ca 20 cm stora) klippa Kardinaler på 4-4,5 cm, och de har knappast "simmat in i munnen" på discusen.
#7 - 26 november 2003 07:33
Ja om du verkligen har sett dig så är det väl svårt att säga emot =) .. Fast ja måste ju säga i ärlighetens namn att jag har svårt att tro på det =) . .men men även dom bästa kan väl ha fel hähä =)
#8 - 26 november 2003 07:41
Nej, detta är verkligen tragiskt men sant. Jag hade ett jätefint stim på mellan 30 och 40 Neoner som hade varit inkörningsfisk under uppstarten. När jag sedan satt i discusarna började neonerna försvinna, utan att misstänka diskurna började jag kolla karet mer noggrannt, och såg jagande discus. Man kan säga att det är en rätt komisk syn.
#9 - 26 november 2003 07:51
OJDÅ!
Det finns alltså mördardiscus!!:-) skämto sido, jag har inte heller en endaste gång sett mina discusar ens försöka klippa en tetra.
Bilbo. Fick discusarna verkligen tillräckligt mycket mat? (och då menar jag inte fler tetror)
#10 - 26 november 2003 07:53
säkert genmanipulerade självlysande MÖRDAR DISCUSAR!!!
#11 - 26 november 2003 07:55
Dessa discusr uppförde sig ungefär som scalarer bukar göra gentemot "små" tetror, dvs jagade dem ibland, och om de fick chansen tog de dem. De fick mycket mat!!!!!
#12 - 26 november 2003 07:55
Jag har också svårt att tänka mig diskus som lyckas jaga i kapp kardinaler. Jag släppte i 50 st extremt små kardinaler till mina diskusar, det gick bra förutom dom 2 som försvann in i munnen på mina röda ataraxer (eller vad dom heter: små tetror med mycket håg kropp). Om du vill köpa kardinaler så finns dom för 7 kr stycket i Göteborg, han skickar om du vill men då tillkommer frakt.
MVH
Magnus
#13 - 26 november 2003 07:57
Grattis,Tropfrog!
Till dina 2500 inlägg!!
#14 - 26 november 2003 08:04
Små kardinaler eller neoner typ 15 mm blir lätt uppätna av discus, det ser discusen som levande foder. Större kardinal & neon typ 30-50 mm går bra med discus. Har sett Mats akvarium i discusklubben där kardinaler är ca 5 cm & går jättebra med discus.
#15 - 27 november 2003 14:50
Jag röstar på kardinaler. Tycker de är vackrare än neoner. Kardinalerna är otroligt färgstarka och tillsammans med discus stimmar de väldigt tätt. Antar att de upplever discusarna som ett hot och därav stimningen.
#16 - 25 januari 2004 08:52
Blev nyfiken och följde länken till Diskusklubben (som står under några av signaturerna ovan). Vilka underbara diskusbilder ni lagt ut under medlemmarnas sidor!! Pelle, du har ju biler med Diskus och kardinaltetror ihop!
#17 - 4 februari 2004 16:16
Rekommenderar varmt kardinaltetror. Har själv ett stim kardinaler tillsammans med mina discusar. Förutom att de är väldigt vackra är det mycket effektfullt då de stimmar tätt.
#18 - 7 februari 2004 15:16
jag tror att noener coh kardinaler blir uppätna[:-133]
#19 - 23 mars 2006 06:41
Neontetran, ett äkta mobboffer

[quote=johannes_weghe]jag tror att noener coh kardinaler blir uppätna[:-133][/quote]

T o m guppyhananrna kan ge sig in i ett stim för att jaga iväg dom om dom har en bra dag. Rätt kul att se den äldsta neontetrorna (5 åringarna) inte flyttar sig en millimeter för guppyn, medan färskingarna sticker iväg direkt.

Annons