Karantänakvarium eller inte?

#1 - 18 november 2005 11:29
Hej, jag har läst här på trådarna under sjukdomar att en del köper fisk och lägger i dessa i sitt redan befolkade akvarie? Inte undra på att många får sjukdomar bland sina tidigare friska fiskar!
Jag har ett karantänakvarie som är limmat som en kub (50 cm*50 cm*50cm) där jag har samma vatten som i det akvarie som fiskarna efter 3 veckors vistelse skall hamna i! Om någon fisk blir sjuk så är det lättare att åtgärda de nya än att börja laborera i det tidigare friska akvariet!
Jag har ett stim billiga pansarmalar som ständiga hyresgäster i mitt karantänakvarium!:D
Jag rekommenderar samtliga att göra som ovanstående!
#2 - 4 december 2005 10:58
Konstigt att inte fler använder sig av ett karantänakvarium? När man läser här under rubriken sjukdomar skull de flesta sjukdomar som drabbar akvariet och deras innevånare kunna minimeras till nästan 0!
Det är ju enkelt att fixa till ett sådant!
#3 - 4 december 2005 11:46
Många av butikerna är så pass bar att håla efter sjukdommar bland sina fiskar. Så man kan vidta midre försiktighetsåtgärder. I en bra akvariehandel ska inte vitaprick finnas.

Men visst har man ett extra akvarium så kan man göra som du säger. Jag har ett akvarium på 67L som kommer få bli karantänakvarium, när jag fått igång mitt 410L.

Lite konstiga mått på ditt karantänakvarium måste jag säga. Men man tar vad man har.
#4 - 4 december 2005 11:53
måtten berodde på att jag hade glas till en glasmonter som låg och skräpade glaset är ungefär 5 mm tjockt! Och ja! Man tar vad man har!
Då det gäller Vitaprick infusionsdjuret verkar det vara vanligt att få angrepp ifrån, i vart fall om man läser de olika trådarna här! Borde inte vara det om man använder sig slaviskt av ett karantänakvarium!:)
#5 - 4 december 2005 12:10
Det går nog åka ditt där också ifall man anväder samma verktyg till alla akvarium.
#6 - 4 december 2005 12:19
Finns det dom som gör det??? Otroligt!
#7 - 4 december 2005 12:22
Det gör det säkert.
#8 - 29 december 2005 23:54
Jag tycker att karantän ska man alltid ha. Jag själv har en 2 liters (bara till glasräkorna, större kommer).
#9 - 30 december 2005 12:26
För många så handlar de säkert om utrymmesbrist. Jag har alltid kört karantän när de gäller diskus fast då är de kostnaden som motiverar en ;)
Men visst, de är absolut att rekomendera !!

Annons