Karantänakvarium

#1 - 4 januari 2007 20:44
Jag anser det mycket viktigt för att inte få in sjukdomar eller parasiter som #vita prick" i akvariet, att man har ett litet (50-100 L) karantänakvarium för att förvara nyinköpen i ca 3-4 veckor! Att släppa i nyinköpta fiskar i ett friskt akvarium är som "rysk rollett" !
#2 - 4 januari 2007 20:58
Medhåller laerni... En sådan dumhet kan kosta....
#3 - 5 januari 2007 08:29
Jag har ganska nyligen fått ett 75 som ska få bli karantänkar, då vi har fått in skit i karet ett par gånger....... Det kostar för fiskstackarna som dör, och pengar för oss..... Helt vansinnigt att tro att det ska gå bra varje gång, så sambon och jag bestämde oss för att sluta vara dumma!

I helgen kommer det förhoppningsvis att startas upp!
#4 - 5 januari 2007 08:40
kan bara instämma.. jag skaffade mig karantänakvarie efter jag fått betalat över tusingen för att medicinera i sällskapsakvariet som blivit sjukt efter ny fisk.
#5 - 8 januari 2007 17:04
Lyfter upp denna tråd så man fortfarande ser folk slänga i nyinköpta fiskar i sina etablerade kar!
#6 - 9 januari 2007 07:18
Hur stort måste karet vara för att vara ett karantänkar? Jag som inte har så mycket plats och behöver ett sånt, hur stort ska det då vara?
(är så trött, hoppas ni förstår mig)
#7 - 9 januari 2007 08:50
Beroende av vad för fisk som inköpes kan allt mellan ca 20L till 100L funka bra!
#8 - 9 januari 2007 09:58
VARENDA GÅNG - jag stoppat i fisk direkt i akvarium från affär..har det blivit strul :mad: En gång vitaprick... en annan gång klåda....o.s.v!

Jag har nu ett litet 20 - liters.
Köper ej många firrar åt gången (om jag köper några ALLS vill säga :p ).

Man lär av misstagen - ibland den hårda vägen ;)
#9 - 9 januari 2007 10:08
Healena skrev:
VARENDA GÅNG - jag stoppat i fisk direkt i akvarium från affär..har det blivit strul :mad: En gång vitaprick... en annan gång klåda....o.s.v!

Jag har nu ett litet 20 - liters.

Köper ej många firrar åt gången (om jag köper några ALLS vill säga :p ).

Man lär av misstagen - ibland den hårda vägen ;)

Var köper ni eran fisk egentligen? Har gott om akvarium och har använt mig av karantän ibland men långt ifrån alltid. Har aldrig haft några problem. Men då köper jag endast fisk ifrån affärer som drivs av entusiaster och som jag vet har bra rutiner på karantän hos sig.
#10 - 9 januari 2007 10:23
dessa karantänkar, ska de vara igång hela tiden eller startas de upp när man vet att man ska införskaffa sig fiskar... blir det inte en ytterligare stress att läggas i ett nyuppstartat kar för att sedan komma in i "den riktiga burken"....

många frågor nu, man kanske borde skaffa sig ett karantänkar..?
#11 - 9 januari 2007 11:06
Jag har alltid ett kar stående som inte används så att om jag impulsköper eller köper planerade fiskar kan stoppa i dom där ett tag under karantänstiden som kan vara allt från några veckor till månader.

Just nu så simmar det 3 nyköpta altum och ett par schackbrädeciklider som ska få simma i 720 karet om några dagar [:o]
#12 - 9 januari 2007 11:18
Exakt så som drd beskriver är en vettig användning av ett karantänkar!

Om karet står utan vatten så är det vettigaste att fylla upp det med vattnet från karet dit fiskarna sedan skall bo!

Stressen uppväger helt klart det faktum att man slipper behandla de tidigare fiskarna om olyckan är framme!
#13 - 9 januari 2007 11:47
ah, såklart man tar vattnet från det ingångna karet! tänkte jag då rakt inte på! en till dumfråga, snackar vi inredning i dessa kar eller är det bara onödigt? blir som sagt sugen på att inte smitta mina små ögonstenar!
#14 - 9 januari 2007 12:57
Behövs ingen inredning! Lättare att se ev. sjukdomar utan inredning, samt även bättre koll på ev. medicinering!
#15 - 9 januari 2007 13:13
vad är en/ett karatänkar?

är nyfiken bara
#16 - 9 januari 2007 13:16
Det är ett akvarium man har sina nyinköpta fiskar i ca 2-4 veckor för att utröna om dom har någon sjukdom, man har dom där för att inte smitta ner de fiskar man redan sedan länge har!
#17 - 9 januari 2007 13:20
Det har jag aldrig använt är det viktigt att använda det ?
#18 - 9 januari 2007 13:26
Jag och många med mig anser det, då vi inte vill att våra fiskar skall bli sjuka i de ordinarie akvariumen, dessutom är det mer komplicerat att medicinera alla fiskar för att man tanklöst slängde ned en fisk som ex.vis bar på parasiten "Vita Prick"
#19 - 9 januari 2007 13:35
laerni skrev:
Behövs ingen inredning! Lättare att se ev. sjukdomar utan inredning, samt även bättre koll på ev. medicinering!

Men kan inte fisken/fiskarna må dåligt av att bo helt utan inredning? så att den blir lättare sjuk av det kanske?

Jag har inte kört med karantän hittills, men skulle vilja börja med det för att inte riskera att alla fiskar jag redan har blir sjuka.
#20 - 9 januari 2007 13:46
Ni som har haft problem när ni inte kört karantän, tycker ni att det hjälpt? Vad jag tror så triggas många sjukdomar av stress. Fiskarna kan bära på sjukdomar/bakterier länge men det är först när dom stressas det bryter ut. Och en flytt innebär ju givetvis en stress som kan få sjukdommen att blomma ut när man fått fisken och här hjälper karantän. Flytten från fångstplats/odling bör ju butikens karantän få bukt med men flytten ifrån affär till egna bostaden kan ju egen karantän hjälpa till med.

Men en lika stor stress borde det bara att komma ner i den nya karet där fiskar redan gjort upp om revir mm. Att köra karantän borde ju få problemet om det triggas av flyttstress men inte det senare?

Sedan kan ju den nya fisken bära på sjukdomar som inte bryter ut men som ändå smittar de gamla fiskarna som kanske inte har samma motståndskraft mot dessa sjukdomar. Dessa tas ju inte bort genom karantän.

För att summera min fråga till er: Karantän är bra men är det guds gåva till det friska karet, ganska bra, funkar ok ibland eller helt onödigt?
#21 - 9 januari 2007 13:47
Friska fiskar blir inte sjuka i ett oinrett kar! Många är det som har diskus i oinredda kar för att kunna mata med foder som skräpar ned.

Om en fisk skulle bli sjuk i karntänakvariet så inte beror det på en ev. avsaknad av inredning, nej den fisken var sjuk när den kom hem.
#22 - 9 januari 2007 13:49
ok, då ska jag nog våga mig på att testa med karantän vid nästa inköp av ny fisk
#23 - 9 januari 2007 13:53
Långås skrev:

För att summera min fråga till er: Karantän är bra men är det guds gåva till det friska karet, ganska bra, funkar ok ibland eller helt onödigt?

Jag tycker det nog inte är onödigt! Jag har aldrig fått in någon sjukdom i mina huvudkar, däremot har jag fått bekämpa sjukdomar i mitt karantänkar me framgång:) Så för mig gäller det karantänkar till 100%:D
#24 - 9 januari 2007 13:53
Kan vara bra att ha en liten firre från vanliga burken gående i karantänburken med dom nya oxå. Dom nya kan ha något dom gamla inte tål och tvärtom.
#25 - 9 januari 2007 13:55
Om man läser här under sjukdomar är det lätt att konstatera att de flesta har fått in "skiten" i samband med nya fiskköp. Dessa skulle sluppit mycket besvär om dom hade haft ett karantänkar.
#26 - 9 januari 2007 13:58
Om tar en fisk från akvariet till karantän så ser man om de nya eller de gamla bär på något som smittar.
#27 - 9 januari 2007 14:26
Ju mer jag tänker på detta desto fler funderingar dyker upp:D

Om vi tar en VF fisk som importeras av en distributör så bör ju dessa (alltså distributören)ha karantän på ett antal veckor. Sedan går fisken ut till butiken som också SKA ha karantän innan de säljer fisken.

Sedan då så i den tredje karantänen (hemma hos oss slutkunder) så låter det som att ni allt som oftast upptäcker sjukdommar. Vad är det då som gör att det inte upptäckts innan? Slarvas det med kanantän i de en eller två tidigare leden?
#28 - 9 januari 2007 14:38
Kan tyvärr inte ge dig ett uttömmande svar! Men du kan själv genom att läsa trådarna här under sjukdomar, lätt konstatera att flertalet av dessa kommer med nyinköpta fiskar. Vad man skall dra för slutsats av det överlämnar jag till var och en.
#29 - 9 januari 2007 14:40
Inte ovanligt att man ser nya fiskar till affärerna i påsarna i försäljningsburkarna väl. Tror knappast affären håller dom i karantän då.
Om nyköpta fiskar råkar ut för sjukdom kan såklart bero på att dom haft med sig. Därför så bra att dom får gå med någon från ordinarieakvariet så man ser vad som händer i karantänburken hemma
#30 - 9 januari 2007 14:49
Långås skrev:
Ju mer jag tänker på detta desto fler funderingar dyker upp:D

Om vi tar en VF fisk som importeras av en distributör så bör ju dessa (alltså distributören)ha karantän på ett antal veckor. Sedan går fisken ut till butiken som också SKA ha karantän innan de säljer fisken.

Sedan då så i den tredje karantänen (hemma hos oss slutkunder) så låter det som att ni allt som oftast upptäcker sjukdommar. Vad är det då som gör att det inte upptäckts innan? Slarvas det med kanantän i de en eller två tidigare leden?

[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kan inte tänka mig att det är mer än Åleds i sverige som har en karantän till fisk som kommer direkt från importören/grossisten.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Såg senast idag i en butik att fisk direkt från en odlare åkte ner i butiksakvarierna direkt från frigolitboxen.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Inte för att det ska behövas igentligen om man handlar med fisk i den tron att all ny fisk är frisk men ibland så ser man en lapp på butikers akvarie där det står "karantän" med post it lapp och då klart har dom fått in någe skit med ny fisk.;)[/FONT]
#31 - 9 januari 2007 15:05
drd skrev:

[FONT=Comic Sans MS]Kan inte tänka mig att det är mer än Åleds i sverige som har en karantän till fisk som kommer direkt från importören/grossisten.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Såg senast idag i en butik att fisk direkt från en odlare åkte ner i butiksakvarierna direkt från frigolitboxen.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Inte för att det ska behövas igentligen om man handlar med fisk i den tron att all ny fisk är frisk men ibland så ser man en lapp på butikers akvarie där det står "karantän" med post it lapp och då klart har dom fått in någe skit med ny fisk.;)[/FONT]

I mina två favoritaffärer (varav Åled är den ena) så har jag flera gånger fått som svar på om dom har en viss art inne att, japp vi har den i karantänen och den är leveransklar det och det datumet. Men som du säger så kanske dessa affärer är undantag ifrån det normala.

Det jag reagerade på innan är att det låter som nästan all fisk är sjuk när man får den. Det är tvärtemot det jag upplevt under ganska många år, att fisk nästan alldrig är sjuk när man får det. De få gånger jag fått problem har det berott 100% på mig själv, att jag slarvat.

Med detta vill jag givetvis inte säga att ni hela tiden slarvar. Mer troligt är väl att jag köpt fisk ifrån de få affärer som har bra rutiner för karantän. Däremot har jag haft som rutin att köra karantän när jag tagit över fisk ifrån andra privatpersoner. Att jag heller inte inte fått några problem där tror jag mer är en slump.
#32 - 9 januari 2007 15:14
Alla fiskar bär mer eller mindre på parasiter/bakterier men blir inte sjuk om deras immunförsvar är bra.
#33 - 9 januari 2007 15:31
Jag har tyvärr!!! inte hittat någon "problemfri" leverantör jag litar till 100% på ännu...

Har hittills provat 3.

Ju mer man lär sig härinne - destu mer ser man att de faktiskt har diverse problem när man besöker butikerna!!
På ställe 1 är ofta fler akvarier nedsläkta jämt (där började jag min akvarieresa) p.g.a sjukdom - och de använder ofta samma håv mellan karen!

På ställe 2 har jag ena gången upptäckt och uppmärksammat dem på laerneaparasiten i ett kar, och svamp i ett annat...och de försökte sälja eldstjärt i stim - som ALGÄTARE [:(!]

Det tredje stället har allt som oftast grumligt vatten, fel fisksammansättning och där fick jag påpeka fenröta hos kampis en gång. Även döda fiskar förekommer.

PROBLEMET är att man upptäckt detta efter hand. När man köpte fiskarna såg allt bra ut...ofta i ens - från början - egna okunniga ögon .

Ska nu leta en annan fiskhandlare! Har fått tips om en bra och kunnig sådan med bra rykte här i stan, men han har lite knasiga öppettider [:o]
Och just nu har jag inte behov av fler fiskar.. Har en massa yngel som ska placeras ut så småningom!

Men hädanefter blir det karantän som gäller här!
#34 - 9 januari 2007 15:38
Långås skrev:

Det jag reagerade på innan är att det låter som nästan all fisk är sjuk när man får den. Det är tvärtemot det jag upplevt under ganska många år, att fisk nästan alldrig är sjuk när man får det. De få gånger jag fått problem har det berott 100% på mig själv, att jag slarvat.

Inte står det någonstans att all fisk är sjuk som man köper? Karantänakvariet användes då det kan hända man får sjuk fisk, men oftast visar det sig att de fiskar man haft i sitt karantänakvarium är helt friska. Man använder karantänakvariet för att känna sig säkrare och kanske slippa vissa sjukdomar och parasiter. Och att använda ett sådant akvarium till nyinköpta fiskar är bara en rekommendation, inget som är tvingande.
#35 - 10 februari 2007 17:34
Nu har jag en liten fisk i karantän för första gången :)

Hur kinkigt är det egentligen? Borde jag ha helt egna hinkar o tillbehör till karantänen? (antar att jag borde ha det, men vad besvärligt det verkar...) Jag kom på det nu när jag skulle till att byta lite vatten och bara har en hävert.

En annan fundering: Finns det några smittsamma sjukdomar som man kan missa trots karantän?
#36 - 10 februari 2007 17:40
Man bör ha egna håvar, hinkar slangar mm till karantänakvariet! Givetvis kan man spola ur allt i så varmt vatten som möjligt och låta torka efter användandet! De flesta smittsamma sjukdomar brukar i allmänhet visa sig under tiden de nya fiskarna går i karantän! Så lycka till med din karnatän!:)
#37 - 10 februari 2007 17:44
:) då har jag anledning att ta mig en tur till fiskaffären då, det är ju alltid kul. Firren får klara sig utan vattenbyte några dar till.

Usch, det jag är mest rädd för är sån där äckliga röda maskar. Kommer just nu inte ihåg vad de heter, men de är röda och hänger ut ur analen på smittade fiskar. Urk.

Annons