[FONT=Comic Sans MS]Kan inte tänka mig att det är mer än Åleds i sverige som har en karantän till fisk som kommer direkt från importören/grossisten.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Såg senast idag i en butik att fisk direkt från en odlare åkte ner i butiksakvarierna direkt från frigolitboxen.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Inte för att det ska behövas igentligen om man handlar med fisk i den tron att all ny fisk är frisk men ibland så ser man en lapp på butikers akvarie där det står "karantän" med post it lapp och då klart har dom fått in någe skit med ny fisk.;)[/FONT]
I mina två favoritaffärer (varav Åled är den ena) så har jag flera gånger fått som svar på om dom har en viss art inne att, japp vi har den i karantänen och den är leveransklar det och det datumet. Men som du säger så kanske dessa affärer är undantag ifrån det normala.
Det jag reagerade på innan är att det låter som nästan all fisk är sjuk när man får den. Det är tvärtemot det jag upplevt under ganska många år, att fisk nästan alldrig är sjuk när man får det. De få gånger jag fått problem har det berott 100% på mig själv, att jag slarvat.
Med detta vill jag givetvis inte säga att ni hela tiden slarvar. Mer troligt är väl att jag köpt fisk ifrån de få affärer som har bra rutiner för karantän. Däremot har jag haft som rutin att köra karantän när jag tagit över fisk ifrån andra privatpersoner. Att jag heller inte inte fått några problem där tror jag mer är en slump.