Karantän akvarium

#1 - 20 februari 2009 23:00
Jag har en fråga angående ett karantän/sjukhus akvarium.

Har införskaffat ett litet akvarium på 40L som jag tänker behandla sjuka fiskar i när det behövs.
Hur brukar ni göra? Ska karet vara igång och ”vänta på patienter” (i så fall ska det vara någon fisk där i?) eller startar man upp det när man ska behandla med salt/medicin osv?
#2 - 21 februari 2009 07:52
frågan är har du så ofta fiskar som är sjuka att du behöver ett sånt kar? att ha karantänkar kanske är vettigt men lär nog stressa fisken som antingen inte passar i ett så litet kar eller så lär vattenvärdena inte va samma som det rätta karet sen och onödig stress med dubbla flyttar kan nog orsaka mera problem än dom löser.
min tanke är nog fyll upp det vid behov för en behandling och ha tomt i övrigt, fast nu har jag inte haft nån sjuk fisk som gått att behandla på över 3 år så ser väl inte riktigt behovet ;)
#3 - 21 februari 2009 07:57
Karantänakvarium är nog bättre att använda när du köper ny fisk ;)
Ha en liten pump som går i ett annat kar och flytta över det till karantänen när du köper ny fisk ist.
På så vis ska du slippa att dina andra fiskar blir sjuka :)
#4 - 21 februari 2009 08:19
Fuzzop skrev:
frågan är har du så ofta fiskar som är sjuka att du behöver ett sånt kar? att ha karantänkar kanske är vettigt men lär nog stressa fisken som antingen inte passar i ett så litet kar eller så lär vattenvärdena inte va samma som det rätta karet sen och onödig stress med dubbla flyttar kan nog orsaka mera problem än dom löser.

min tanke är nog fyll upp det vid behov för en behandling och ha tomt i övrigt, fast nu har jag inte haft nån sjuk fisk som gått att behandla på över 3 år så ser väl inte riktigt behovet ;)

Jo jag har tyvärr haft en del sjuka dvärggurami och en kampfiskhane som jag inte vågat behandla i deras ordinarie kar så jag tycker att det kan vara bra med ett extra kar vid behov. En sjuk fisk blir ju stressad av friska fiskar också och hinner inte till maten heller. Vill ha gott samvete att jag har gjort allt för mina fiskar ;)
#5 - 21 februari 2009 08:25
Nina82 skrev:
Karantänakvarium är nog bättre att använda när du köper ny fisk ;)

Ha en liten pump som går i ett annat kar och flytta över det till karantänen när du köper ny fisk ist.

På så vis ska du slippa att dina andra fiskar blir sjuka :)

Det låter också som en bra idé, hur länge ska de gå i karantänen?
#6 - 21 februari 2009 08:26
aneta skrev:
Det låter också som en bra idé, hur länge ska de gå i karantänen?

Vet faktiskt inte vad standarden är men 2-3 veckor tror jag är lagom :)
#7 - 21 februari 2009 13:13
aneta skrev:
Jo jag har tyvärr haft en del sjuka dvärggurami och en kampfiskhane som jag inte vågat behandla i deras ordinarie kar så jag tycker att det kan vara bra med ett extra kar vid behov. En sjuk fisk blir ju stressad av friska fiskar också och hinner inte till maten heller. Vill ha gott samvete att jag har gjort allt för mina fiskar ;)

har du koll på vad det är för sjukdomar och vart dom kommer ifrån? kanske en mindre lyckad sammansättning av fisk så dom blir mobbade? för stress kan ju sätta ner imunförsvaret så dom drabbas av sånt som annars inte ger några konsekvenser.
hade själv lite guramis och dom mobbade varandra så några knappt fick nån mat och flyttade man över dom till ett annat kar så återhämtade dom sig men så fort man flyttade tillbaka nån vart det samma visa igen :(
#8 - 22 februari 2009 08:11
Fuzzop skrev:
har du koll på vad det är för sjukdomar och vart dom kommer ifrån? kanske en mindre lyckad sammansättning av fisk så dom blir mobbade? för stress kan ju sätta ner imunförsvaret så dom drabbas av sånt som annars inte ger några konsekvenser.

hade själv lite guramis och dom mobbade varandra så några knappt fick nån mat och flyttade man över dom till ett annat kar så återhämtade dom sig men så fort man flyttade tillbaka nån vart det samma visa igen :(

Jag har inte märkt iaf att mina dvärggurami blivit mobbade. De har dött mest av bölder orsakade av virus som jag hört är vanligt just hos den arten. Rubingurami har däremot klarat sig från sjukdomar.
#9 - 23 februari 2009 07:25
Ok jobbig men du vet ju iaf vad dom dör av :(
får väl hoppas iaf att nu när du har ett sjukkar så ska det inte behövas längre ;)

Annons