karantän?

#1 - 6 mars 2008 11:10
är det nödvändigt att ha fiskar i karantän innan man stoppar dem i akvariet, och i så fall, hur länge? Är det överdriven försiktighet? Har någon faktiskt råkat ut för någon sjukdom, Camalanus cotti eller något annat otyg genom att föra dem direkt från affären in i burken. Så har jag gjort med alla mina firrar hittills tills jag jag blev avrådd.
#2 - 6 mars 2008 12:03
biotopofil skrev:
är det nödvändigt att ha fiskar i karantän innan man stoppar dem i akvariet, och i så fall, hur länge? Är det överdriven försiktighet? Har någon faktiskt råkat ut för någon sjukdom, Camalanus cotti eller något annat otyg genom att föra dem direkt från affären in i burken. Så har jag gjort med alla mina firrar hittills tills jag jag blev avrådd.

Om du inköpt en ny fisk är det absolut inte nödvändigt att sätta den i karantän. Däremot behöver du göra en iläggnings process som dom säkert berättar om i affären ifall du frågar.:)
#3 - 6 mars 2008 12:05
Har man bara utrymme för att ha fisken i karantän hemma så är det givetvis det bästa. Själv skulle jag inte tveka en sekund på detta om jag hade utrymmet:)!
#4 - 6 mars 2008 12:23
Måste och måste. Fisken ifråga bryr sig nog inte. Men det är ett bra sätt att undvika sjukdomar. Själv fick jag in nåt skit i ett av mina kar sist jag köpte fisk. Tror jag fått bukt med det nu men har ändå infört in- och utförselförbud där i minst 1 månad för att vara på den säkra sidan.
#5 - 6 mars 2008 13:27
3 guppy skrev:
Om du inköpt en ny fisk är det absolut inte nödvändigt att sätta den i karantän. Däremot behöver du göra en iläggnings process som dom säkert berättar om i affären ifall du frågar.:)

Jovisst koppar jag in fisken i burkarna, det gör jag ju även i karantänsburken.

Sara1111, vad var det för något du fick i burken? Köpte du firrarna i butik, eller i andra hand?

En månad låter lite väl mastigt. Jag tänkte mig mer två veckor. Då borde symptomen visa sig om de hade något tänkte jag.
#6 - 6 mars 2008 17:24
Köpte fiskarna i butik och den ena fick som bölder efter några dagar. Tog bort den omedelbart men det hela slutade med att 3 av mina guppy blev sjuka (den ena med likadana bölder) varav 2 dog. Häromdagen dog dessutom en platy plötsligt och av okänd orsak. Vill vara på den säkra sidan så det blir karantän i minst en månad.

Annons