Karamellfärg i akvarievatten??

#1 - 17 november 2006 20:09
Hihi, visste väl att den rubriken skulle göra er nyfikna :)

Satt och diskuterade akvarium med en kompis i dag.
Han sa att han hade haft ett akvarie när han var yngre och att han hade hällt grön karamellfärg i det för att få det lite roligare! :eek: Han kunde inte komma i håg om fiskarna överlevde eller inte.. [:-56]

Nu behöver ni inte vara oroliga, jag har absolut inte tänkt experimentera med några fiskar eller nåt.
Men min fråga är om möjligtvis en växt skulle klara av det? Eller finns det nåt konstigt i karamellfärgen? :confused:

Har en stor fin glasvas som jag tänkte lägga i lite grus o snäckor som en fin dekoration i mitt tråkiga kök. Funderade oxå på en växt. Tänkte att det kanske kunde va lite häftigt att färga vattnet rött??

Tror ni att det skulle kunna funka eller ska jag lägga ner med en gång?? :confused:
#2 - 17 november 2006 20:24
Borde gå bra med fiskarna en kompis gjorde grön potatismos en gång såg äckligt ut men smaka som vanligt
#3 - 17 november 2006 20:36
Karamellfärg borde ju vara ofarligt eftersom det är godkännt att använda för oss att färga mat och äta av. Men färga fisk är väldigt oseriös tycker jag, fast det tänkte du ju inte göra ;)
Men om du färgar vatten i en glasskål och har i växter och grus tror jag inte växterna syns så mycket egentligen. Allt kommer ju att se rött ut. Tror växterna kommer att se röda ut dom också.

Jag har provat att färga en vit blomma en gång. Tog en narciss, som brukar suga upp mycket vatten. Klöv stjälken och ställde ner de två stjälkhalvorna i varsitt glas som stod bredvid varandra. Fyllde i karamellfärgat rött vatten i ena och grönt i andra glaset. Efter några timmar var halva blomman röd och halva grön :)
#4 - 17 november 2006 20:42
sonja,, vilket roligt expriment med blomman :) höll blomman sig dom färgerna hela tiden sen? skulle va lite roligt o se en bild på de :)
#5 - 17 november 2006 20:44
Oj, oj det var lååång innan jag började fota som jag gjorde det ;) Tror t o m att det var något expriment i skolan. Jag kommer inte riktigt ihåg om den höll färgen, men det borde den. Färgen borde inte kunna avdunsta när den väl är inne i blomman.
#6 - 17 november 2006 20:48
tänk om man kunde rärga en julgran så den blev helt röd :) hade varit fint nu till jul. :)
#7 - 17 november 2006 20:48
Tack för svaren!

Men som sagt jag tänker absolut inte använda färgen till fiskar.

Men du har ju så rätt Sonja i det du skriver! Allt kommer ju att se rött ut :p
Att jag inte kunde tänka så långt själv [:I]

Jaja, här sitter man med en hjärna som går på högvarv utan att ha kopplat in hjärncellerna :D :D
Usch, va dumt egentligen [:o] Får skylla lite på febern kanske :rolleyes:

Hmm, får nog ta och tänka över mina ideér lite nogrannare nästa gång, hihi :D
#8 - 17 november 2006 20:50
tänk om man kunde rärga en julgran så den blev helt röd :) hade varit fint nu till jul. :)

Jo, det hade vart himla kul :) Tar du på dig uppgiften?? :D
#9 - 17 november 2006 20:51
Nej spåna på du. Det är nyttigt ;) En växt i en skål/vas med karamellfärg kan du ju testa själv hur det ser ut. Jag gissar bara, lite med tanke på hur pass blaskiga växter i ett akvarium med riktigt brunt vatten kan se ut. Om man inte färgar så mycket kanske det är snyggt :)
#10 - 17 november 2006 20:51
Jo, det hade vart himla kul :) Tar du på dig uppgiften?? :D

visst, jag kan teste.. köper en hink med karamellfärg i moron ;)
#11 - 17 november 2006 20:55
Sonja skrev:
Nej spåna på du. Det är nyttigt ;) En växt i en skål/vas med karamellfärg kan du ju testa själv hur det ser ut. Jag gissar bara, lite med tanke på hur pass blaskiga växter i ett akvarium med riktigt brunt vatten kan se ut. Om man inte färgar så mycket kanske det är snyggt :)

Lite lätt rosa vatten kanske skulle funka. Fast rosa är iofs den fulaste färg jag vet så jag skippar nog det :D

Får nog ta och fixa det utan färg i, tror nästan det blir snyggast så
#12 - 17 november 2006 20:55
Den här tråden borde nog ligga under Off Topic, snart blir den nog låst [:I]
#13 - 17 november 2006 20:56
visst, jag kan teste.. köper en hink med karamellfärg i moron ;)

Fint!! :D
Lova att lägga upp bilder på den nya granen :D
#14 - 17 november 2006 20:57
Sonja skrev:
Den här tråden borde nog ligga under Off Topic, snart blir den nog låst [:I]

OOps [:o]

Men jag började iaf att fråga om vattnet :p
#15 - 17 november 2006 20:58
Jag fick en galen ide om att en del växter kan gilla det, anubisen vill ju inte ha för mycket ljus och kan pigmentet i färgen fungera som en "stopper" för ljuset?
Ungefär som svartvatten typ,, jaja ni fattar nog, ;)
#16 - 17 november 2006 21:02
jolon skrev:
Jag fick en galen ide om att en del växter kan gilla det, anubisen vill ju inte ha för mycket ljus och kan pigmentet i färgen fungera som en "stopper" för ljuset?

Ungefär som svartvatten typ,, jaja ni fattar nog, ;)

Har faktiskt ingen aning :confused:
Hoppas någon växtkunnig kan svara på det, men det skulle ju vart häftigt :)
#17 - 17 november 2006 21:09
Eftersom växter tar upp minimalt med ljus i det gröna våglängdsområdet (det är därför dom ser gröna ut) så gör den gröna karamellfärgen att växterna knappt får något ljus alls. Röd eller blå karamellfärg gör betydligt mindre skada - i det avseendet.

Starkt färgade ämnen är ofta ohälsosamma. Många färgämnen som användes på 1960- och 1970-talen förbjöds därför att de visade sig vara cancerogena för människa. De ämnen som vi använder i akvarium för att bekämpa mögel och bakterier, metylenblått och malakitgrönt är också starkt färgade. Även om dagens karamellfärger antas vara ofarliga för oss (?) kan dom vara dödliga för andra organismer. Därmed inte sagt att karamellfärg är farligt för fiskar eller växter (för det ar jag ingen aning om) men det finns anledning att vara lite försiktig. Jag är inte förtjust i att mina barn äter starkt färgat godis även om det anses ofarligt - just nu.
Bilagor:
#18 - 17 november 2006 21:16
Antagligen så är du mindre road av det efter att vi blev tvugna att sänka våra ideer om vad som är giftigt efter eu inträdet helt plötsligt så blev saker som var förbjudna tillåtna. Fantastiskt! :rolleyes:
#19 - 27 november 2006 20:05
Får jag spinna vidare med en fråga jag vägrar testa?
Saft? Kan en fisk överleva i det?
Och blir de fulla om de simmar i alkohol?

Jag har för mycket strötid i skolan tror jag ^^

Annons