Kar på andra våningen ??

#1 - 8 december 2006 07:51
Hej !

Någon som vet hur mycket ett vanligt golv/tak håller ?

Anledningen till frågan är att jag kanske i en framtid skulle vilja ha ett kar på andra våningen i huset.

Golvet är inte ett normalt golv.

Alla vägar och även innertaken är i grunden gjuten, armerad betong.
Jag tror att golvet/taket är ca 8 cm tjock armerad betong.
Fanns ingen ovanvåning när huset byggdes 1966. Då var ovanvåningen
en kallvind. Som sedan blev inredd.

K
#2 - 8 december 2006 07:57
du borde nog skriva hur stort kar du ska ha.*
Blir svårt att svara på frågan annars
Bilagor:
#3 - 8 december 2006 07:59
OK.

Finns ett par tre versioner i min skalle.

1) ca 60 liter (bör ju inte vara problem, bara tv-pjäsen väger mer än det)
2) ca 120 liter....problem ??
3) ca 200 liter....problem ?

kensa
#4 - 8 december 2006 08:14
Hur mycket väger en rejäl gardrob?

Vill du ta det säkra före det osäkra, så kan du ju använda någon typ att ställning som fördelar tyngden äver en stor yta, typ leca-block.
#5 - 8 december 2006 09:38
Jag har mitt 275l på ovanvåningen. Vi har trägolv... Jag har det karet vid en yttervägg och nära den andra ytterväggen nästan i hörnan. Där är golvet stabilast. Gjutet golv borde inte vara några problem. Det är väll inte svikt i det?
Det jobbigaste med att ha akvarium på ovanvåningen är att man måste ha lång slang att byta vatten med...
Mitt tips är att ställa akvariet vid en yttervägg...
#6 - 8 december 2006 10:40
mmm...lång slang eller tålamod med att bära många spannar....
#7 - 8 december 2006 14:45
Inte om man har badrum på övervåningen också.
MvH Richard
#8 - 8 december 2006 14:53
Det borde inte vara något problem med golvet. Har du betänkligheter när familjen samlas på överväningen?

Tänk ett scenario där några vuxna personer dansar eller när ni samlas några stycken för en gruppfotografering. 6-8 personer är inga problem att få in på 2 kvadrat. De behöver inte vara värst välväxta för att väga 700 kg.

Är det problem att ställa in ett 500 liters kar är det inget dugligt golv för boende heller.

Men stabiliteten är ju störst vid ytterväggarna så det är så klart att föredra för att minska svikten.
#9 - 8 december 2006 15:35
Häpp, jag har aldrig ens tänkt tanken att det SKULLE kunna vara något problem!
Jag har alla mina akvarium - på övervåningen! Inget av dem är ju jättestort, men ändå.. :p
#10 - 8 december 2006 18:45
Talade med en släkting som precis gått i pension efter 40 år som byggnadsingenjör. Han upplyste mig om att det utan tvekan går att ställa upp ett 900 kg tungt kar vid en bärande vägg, många bokhyllor väger tydligen mer eller lika mycket när de är fulla så vikten bör inte vara något problem. Han upplyste mig dock om att det inte var lämpligt att sätta et riktigt tungt akvarium i mitten av rummet (inte för viktens skull utan för att golvet då skulle kunna svikta och innebära farliga spänningar i glaset).
#11 - 8 december 2006 18:52
Det är inte vikten som är problemet för trä golv många gånger det är gungningarna som blir när man går vid det.Och sen om man har alu-ställning under så är det lite vanskapligt enligt mig och sen om man har barn som rycker och drar så kan det vara direkt farligt det ska inte mycket till för att bena ska knäckas vid gungning.Man kan alltid förankra ställningen vid väggen.
#12 - 8 december 2006 18:57
När jag hade mitt 375l (på nedanvåningen) så gungade golvet så mycket så vi fick sätta upp stöttor i källaren för att få golvet stabilare. När man gick förbi så gungade akvariet läskigt... men du hade ju gjutet golv så det är inga problem... Alla våra större akvarie står på golvspånskiva.
#13 - 8 december 2006 19:07
Jag såg det nu att personen hade gjutet golv då är det inga problem men 8 cm kan inte stämma det är nog tjockare golvet allså

Annons