Har som sagt köpt ett 375l kar med alu (tror ja de heter) ställning.
Nu undrar ja behöver ja ha någon spån/frigolit skiva under karet för att stabilisera upp (har aldrig haft det innan, men inte haft så stora kar heller.)
tetraodonfeber skrev:det är ren idioti att inte ha en skiva under. om det skulle hända ngt har du iaf lite mera tid att tömma karet.. tro mej,
Nu är vi på känsliga saker Anders:D:D:Ddet beror vad du har under givetvis men hindrar det gör det alla gånger,det ska mycket till för att en 25mm FormPlyfa eller nåt annar med samma tjocklek ska ge vika,då får du nog fan stå och hoppa samtidigt som det läcker ifrån karet;)ansjo skrev:Sorry, men spricker bottenglaset har du ingen tid att göra något då trycket ordnar den saken ändå;).
Gaffel skrev:Om botten på ett 300 eller 720 spricker så får du istället för en fors ner på golvet en vertikal fontän rakt in i den nya tv'n eller skinnsoffan med en skiva som försöker stoppa vattnet, detta ämne har dessutom redan avhandlats ett par ggr de senaste åren..
johel skrev:Men det är ganska lämpligt att du har nånting under tassarna på alu ställningen så du fördelar ut trycket lite så slipper du fula märket i golvet! Jag hade ingenting under mina tassar tilll mitt 720 liters kar när jag fyllde det första gången. När jag hade 10cm kvar att fylla så small det till ordentligt i parkett golvet och det sprack :eek: Så det var bara att börja tok tömma ur vattnet och såga till 8 stycken regäla skivor i MDF och lägga under tassarna så så blev det bra sen! Men skrajj blev jag :D
johel skrev:Men det är ganska lämpligt att du har nånting under tassarna på alu ställningen så du fördelar ut trycket lite så slipper du fula märket i golvet! Jag hade ingenting under mina tassar tilll mitt 720 liters kar när jag fyllde det första gången. När jag hade 10cm kvar att fylla så small det till ordentligt i parkett golvet och det sprack :eek: Så det var bara att börja tok tömma ur vattnet och såga till 8 stycken regäla skivor i MDF och lägga under tassarna så så blev det bra sen! Men skrajj blev jag :D
Narii skrev:Vissa sätter under varje tass vissa tar en stor skiva.. Välj själv. Jag hade nog tagit en stor om ja skulle haft det på parkett.
Narii skrev:Ja tyckte stor skiva va säkrare, tänkte att 1 säg 10*10cm kloss skulle kunna spräcka parketten medans en hel skiva inte skulle kunna.
Mathce skrev:Men hur gjorde du då, skar du till så att du lade en liten skiva under varje tass eller lade du skiva under hela karet (blir inte de riktigt fult).
Min ställning har ju svarta små plast snurror så man kan reglera så att de står rakt.
Ska plocka fram vattenpasset snart.
Parketten är om den är gammal lagd på sand, rekommenderar hockeypuckar..johel skrev:Jag la en skiva under varje tass stora som ett cd-skiv`s fodral men nu har golvet sjunkit ner mer mot väggen så akvariet har börjat luta :( Så Nu har jag tömt det helt och ska lägga 2 stycken 2 tumm 4 på längden och justera in fötterna efter vatten passet. Blir även en mdf skiva mellan ställningen och karet samt en tunn frigolit skiva. Verkar som att parketten i vardags rummet inte ligger tajt mot betong golvet :confused: Vill inte ge upp nu heller när jag köpt mitt drömm akvarium inom rimliga gränser. Vore ju en mardröm om det skulle bli spännigar i karet så det sprack nu när man bor på fjärde våningen i lägenheten som jag å min sambo har köpt!