Kar i badrum...varför inte ?

#1 - 8 december 2006 07:46
Hej !

Läste precis på Hornbach.se att man inte ska ha några akvarium i badrum.

Varför inte det ??

Är det pga elen de säger det ??

Om så är fallet, så borde det väl gå att lösa med jordfelsbrytare.....

Eller är det andra saker som gör att just badrum är olämpligt.... ???

*lätt förvirrad just nu*

K
#2 - 8 december 2006 08:09
Skulle tippa på att det har med elen att göra, ja.
#3 - 8 december 2006 09:11
Visst skall man vara försiktig med elen i badrum.
Men se vad Tant Nancy ställde till med för 1 1/2 år sedan.
:)
#4 - 8 december 2006 09:12
Kensa skrev:
Hej !

Läste precis på Hornbach.se att man inte ska ha några akvarium i badrum.

Varför inte det ??

Är det pga elen de säger det ??

Om så är fallet, så borde det väl gå att lösa med jordfelsbrytare.....

Eller är det andra saker som gör att just badrum är olämpligt.... ???

*lätt förvirrad just nu*

K

Det är nog primärt elen men har du inget badkar/dusch kan man nog få en elektriker att få det säkert installerat. Man har ju tvättmaskiner o torktumlare där ibland så får man bara en "säker" installation ska det väl inte vara några problem.

Sen har man ju ofta rätt bra fall på golven i badrum vilket kan ställa till det när man ska få akvariet plant. Till och med med ställbara ben kan det blir svårt.
#5 - 8 december 2006 10:48
Nu funderar inte jag personligen på att ha ett kar i badrummet.
Det är trångt som det är.

Jag bara undrade om det fanns andra saker än elen som satte stopp.

Exempelvis om man har konstaterat att luften i badrum innehåller för mycket rengöringsmedel (schampo...?), after shave, eller annat som gör att miljön för fiskarna blir mindre lämplig.

K
#6 - 8 december 2006 12:19
Länken i mitt inlägg (#3) visar väl att det går bra eller....
#7 - 8 december 2006 14:56
Jag planerar att installera ett akvarium i badrumet nu när vi renoverar. Vi har ett väldigt avlångt badrum. Ett snyggt avlångt malawikar kommer att lyfta hela rummet. Eftersom att det finns en tvättmaskin där idag tror jag inte att elen kan bli något problem. Har dock inte hunnit konsulera någon elektriker ännu.

Lycka till med ditt projekt tror stenhårt på idén
#8 - 8 december 2006 15:33
Häpp, jag har aldrig ens tänkt tanken att det SKULLE kunna vara något problem! Jag har alla mina akvarium - på övervåningen!
Inget av dem är ju jättestort, men ändå...
#9 - 8 december 2006 17:28
Hur dämpar han hoppen från tvättmaskinen då? Är det inte risk för att hoppen gör att glaset spricker? Eller hjälpes det effektivt med frigolit under karet?
#10 - 8 december 2006 17:39
LinneaHYLK skrev:
Hur dämpar han hoppen från tvättmaskinen då? Är det inte risk för att hoppen gör att glaset spricker? Eller hjälpes det effektivt med frigolit under karet?

Jag tror inte att det är en vidare bra idé att ställa akvariet på själva tvättmaskinen!;)
#11 - 8 december 2006 23:53
Tvättmaskin skall flyttas ner i tvättstugan självklart ;-)
Planen är att akvariet skall ställas där tvättmaskinen står idag inte på tvättmaskinen :-)

.....tror inte att fiskarna uppskattar centrifrugering :-D
#12 - 9 december 2006 00:06
kombinerat med elekrtisk ål så borde ju det hjälpa!!! (skakar den så bildas ju el)

HE he
#13 - 9 december 2006 00:17
Badrum

Tror inte att det är farligt alls bara man använder insidan å tänker på vad som står där..
Har precis fått upp mitt 720 inne i badrummet med en massa elsladdar till div, saker...

Har iof, jordfelsbrytare som en stor säkerhet..
Men saken är ju åxå att ja skall inte ha karet ståendes där i all framtid, ca:4 månader tror ja det blir....

Sigge
#14 - 9 december 2006 11:22
Crappy skrev:
Tvättmaskin skall flyttas ner i tvättstugan självklart ;-)

Planen är att akvariet skall ställas där tvättmaskinen står idag inte på tvättmaskinen :-)

.....tror inte att fiskarna uppskattar centrifrugering :-D

Hahah, nä, på tvättmaskinen hade jag väl inte heller räknat med ;)
Tänkte mer på om ett akvarium kunde stå i samma rum som en hoppande maskin...
#15 - 10 december 2006 09:57
Farsan har vart elektriker i 32år och brollan i snart 5 de bara skakar på huvudet.

Man kan ha ett akvarium på en toalett men det är 10.000 gånger farligare att gå in dit.

Farsan säger att han inte skulle gå in i ett badrum där det stog ett akvarium.

Att Tant Nancy kan ha 20 kar i sin lägenhet och det inte hänt en olycka på 10 år säger inte att det inte händer en imorgon
#16 - 10 december 2006 11:04
Nu är inte jag elektriker men med rätt IP-klassning på grejerna, ett gott mått med sunt förnuft och inga sladdar eller skarvdon nära golvet eller där dom kan bli fuktiga så ser jag inga problem med akvarier i badrummet.
#17 - 10 december 2006 11:58
petnym, jo men jag kan tänka mig att folk har grendosor och allt möjligt.
Det finns ju en anledning till att man oftast inte har ett kontakt uttag i badrummen
#18 - 10 december 2006 12:02
+ Jordfelsbrytare är skräp, det är ingen livs försäkring direkt
#19 - 11 december 2006 12:47
Jag språkade med en elektriker senast i går. Han trodde att projektet är genomförbart även med säkerhet som främsta kriterium. Jag blir dock osäker vill absolut inte utsätta mig själv, min familj eller vänner för livshotande fara.
#20 - 12 december 2006 21:28
En tanke som slår mig är hur försäkringsbolag ställer sig till detta?
Får man ut någon ersättning om det skulle hända en olycka?
Vilka kriterier ska vara uppfyllda?
Det kan vara bra att kolla upp.
Jag är helt övertygad om att det blir jättesnyggt!
Jag har en kompis som hade ett kar i sitt badrum :) men det var nog "bara" ca 40 liter.
#21 - 18 december 2006 17:20
Det folk inte verkar fatta är att det finns en anledning till att det inte finns kontakutag på insidan av ett våtutrymme, varför skall man då dra in elen igen?

En sak är om man gör det själv men tipsa inte andra om samma sak
#22 - 18 december 2006 17:45
Jag skulle nog inte heller ha ett akvarium/grenuttag nära t.ex. badkaret. Men på en toalett utan dusch går det ju bra. Jag har funderingar att ha ett mindre akvarie på vår toalett, hade varit mycket fint.
Vi har ju tvättmaskin/torktumlare precis brevid duschkabinen i grovköket. Uttagen sitter ovanför torktummlaren, det blir ca 60cm från duschen.
#23 - 18 december 2006 18:15
Nu ska vi inte överdriva farligheten med vatten. Visst det är inte bra att ducha elektrisk utrustning. Man får instalera elurtag i badrummet. När det gäller akvarier så finns det ju vatten i dom även när de inte är i ett badrum. I köket finnsd et oftast ett elurtag rakt åvanför vasken. Det är inget prat om att det skulle vara farligt.

Jordfelsbrytare är riktigt bra säkerhetshöjare. Så där jag Fiddan fel. Därmed inte sagt att allt är idiotsäkert bara för att man har en jordfelsbrytare.
#24 - 20 december 2006 02:44
Danei skrev:
Nu ska vi inte överdriva farligheten med vatten.

Hahaha nää jag lovar inte överdriva :) lova mig att du inte tänker så när du sitter i badet på fredag kväll med 2st tomma ölburkar jämte dig och kmmer på den lysande iden att spara tid genom att föna håret redan i badkaret :)

Jordfelsbrytaren bryter inte ut innan det händer någonting eller?
Jag har läst ganska mkt el själv fast jag har ingen erfarenhet utav det men jag minns vad läraren sa om jordfelsbrytare och han tyckte att det bara bar slöseri med pengar.

Sedan så skall jordfelsbrytare även installeras utav en behörig elektriker och kommer det in en behörig och fixar elen i ett badrum till ett akvarium så säger jag inte emot.

Det jag vill uppnå är att ingen hobby gubbe skall leka med el i våtutrymmen som folk i tråden har sagt skall inte vara några problem.

Varför skulle det inte vara fel att ha ett utag ovanför diskvasken bara för folk inte varnar för det? Det finns idiotiska elektriker trotts att de har 100 behörigheter.
#25 - 22 december 2006 11:16
Jag varken dricker öl eller fönar håret i badkaret. Antagligen hadde inte din lärare särskilt mycket koll på jordfelsbrytare. Den minskar risken för skador vid jordfel betydligt. Ska du ha ett elurtag i badrummet så är det krav på jordfelsbrytare. Den bryter innom 40ms efter ett fel. De som mätt upp säger att den bryter betydligt fortare. Alla fasta instalationer ska utföras av behörig elektriker. Jag håller med om att man inte ska pilla med el om man inte kar koll på det.

Vad jag menar med elen vid vasken är att nästan alla har det. Och ingen betraktar det som särskilt farligt.

Att det finns idiotiska elektriker betvivlar jag inte en sekund.
#26 - 22 december 2006 12:03
Om du är helt isolerad så hjälper inte en jordfelsbrytare. Då tror tror den att du är en lampa... men hur ofta är man helt isolerad?
Vär en säkring går så bryter den vid 6-10 A vilken säkring som sitter just där en jordfelsbrytare bryter vid 30 eller 50mA (tror jag) precis på hjärtflimmergränsen så det är nog inte så trevligt att få ström i stig så jordfelsbrytarn går....
Min äldsta son har använt en sax i kabel när han var liten och en säkring smällde av. Vilket gjorde att vi omedelbart skaffade jordfelsbrytare...
#27 - 22 december 2006 12:14
Jag har läst ganska mkt el själv fast jag har ingen erfarenhet utav det men jag minns vad läraren sa om jordfelsbrytare och han tyckte att det bara bar slöseri med pengar.

Jag tycker din lärare ska säga det till alla som dött av elektrisitet och som i de flesta fall hade överlevt om det funnits en jordfelsbrytare.

Förövrigt finns det jorfelsbrytare som man sätter i vägguttaget som en vanlig stickpropp. Kostar 79kr på Clas Ohlson. Bortkastade pengar, ja om ett liv inte värderas högre.
#28 - 22 december 2006 12:21
Det är det som jag menar otrevligt om man har jordfelsbrytare.... dödligt utan...

Annons