Kåpan smälter

#1 - 6 oktober 2009 19:01
Min fråga är tvådelad.
1. Klarar sig växterna utan ljus några dagar? Detta på grund av...
2. Köpte ett begagnat kar förra veckan. Hur jag undgick se en grop i kåpan vet jag inte, men när jag idag köpt växter och tänt det verkar det som lapan är för varm och börjat smälta plasten. Är det värt testa svagare lampa, eller är det ny kåpa som gäller?

Editerar med att de tycks satt i en helt vanlig lampa, som kommer väldigt nära taket.
#2 - 6 oktober 2009 19:21
Det är lågenergi-lampor som gäller nuförtiden och de blir inte så varma att du behöver oroa dig för att de ska smälta din ramp! Om du märker att dina växter mår dåligt så bör du fundera på att köpa en lysrörsarmatur!
#3 - 6 oktober 2009 20:25
Uhm, alltså, den HÅLLER PÅ att smälta.
#4 - 6 oktober 2009 22:47
Jina skrev:
Uhm, alltså, den HÅLLER PÅ att smälta.
Ja och du måste ta ur den lampan och sätta i en lågenergilampa
#5 - 7 oktober 2009 11:53
Funderar på om jag vågar ta den... Det har smält så det är en fördjupning vilket gör att plasten ligger precis över lampan. Hmm hmm.
#6 - 7 oktober 2009 12:13
1.Skruva ur lampan.
2.Värm plasten och pressa tillbaka den i form.
3.Skaffa en lämplig LE lampa, 6500k eller mer brukar se vettigt ut.
4.Provkör armaturen på ett"okänsligt" ställe och se om du fortfarande får värmeprobem.
5a.Allt funkar, återmontera rampen o kör på.
5b. Överhettning, skaffa ny ramp...

//NiXoN
#7 - 7 oktober 2009 12:34
hyfsade LE lampor.

www.lampgrossen.se

.
#8 - 7 oktober 2009 13:04
Har hänt mig också, det är ett "hål" där lampan sitter.
#9 - 7 oktober 2009 17:25
Ser ut som problemet är att antingen lampan hade för kort fot, eller metallplattan sitter för långt ifrån?
Hur som helst tycks liten fot vara för liten och stor fot för stor. Irriterande.
#10 - 7 oktober 2009 17:36
Har ett 100 L akvarium med 2 st glödlampshållare, bytte till lågenergi lampor för några månader sedan och de är mkt bättre! finare öjus, bättre ljus för växterna, drar mindre ström och blir inte ens hälften så varmt ;)
#11 - 7 oktober 2009 17:48
Jag ger upp. Jag kan verkligen inte få tillbaka plasten.
Djurmagazinet har tydligen bara en leverantör, som har fel mått - suck. Får höra mig för lite mer imorgon.

Annons