Kantnålar

#1 - 30 september 2004 09:01
Någon som har erfahrenheter med sötvattens kantnålar? Är de lätta att sköta? Såg dem i affären idag för 500:- styck, så jag undrar om det inte är lite väl dyrt. Åh andra sidan är det första gången jag överhuvudtaget ser dem...
#2 - 30 september 2004 09:13
Jag hade ett par på 1980-talet som jag mestadels gav artemia och dammfoder vid tillgång. Jag kommer faktiskt inte ihåg om de kunde ta vita mygglarver eller ej. Jag fick aldrig någon lek. Eftersom de är så pass lugna fiskar är det bäst om dom får ett eget akvarium. Levande foder behöver de i alla fall.

Vad gäller priset så tror jag inte mina var så pass dyra även med hänsyn taget till inflationen. Skulle det röra sej om ett dokumenterat lekpar vore de kanske värda detta. Det är ju onekligen en avvikande fisk där hannen blir gravid och sedan föder ungarna.

PS du skriver bra svenska - bättre än många andra på detta forum.
#3 - 30 september 2004 09:23
Hur fasiken ser såna ut ?
Aldrig hört talas om kantnålar ?

Hmm....// Matte
#4 - 30 september 2004 09:35
Sötvattensvarianten har jag aldrig sett men då och då i östersjön. Långsmala fiskar som simmar upprätt i vattnet. Ser lite ut som uträtade sjöhästar som de är ganska nära släkt med.
#5 - 30 september 2004 10:42
Vill bara säga att erikthur har alldeles rätt i att 1) Det är extremt stillsamma fiskar som klarar sig dåligt tillsammans med annan fisk, och 2) de _kräver_ levande foder. Det går ibland att lära dem att äta frysfoder, men det är inte nåt man skall räkna med. De är dessutom mycket dåliga simmare, så stark cirkulation funkar inte med kantnålar. Svag cirkulation, hårt vatten, gärna med tillsats av salt, massor med växter, inga andra fiskar (och inga räkor eller krabbor), och god tillgång till smått levande foder, då funkar kantnålar bra. Förutsatt att det verkligen är en av sötvattensarterna, och inte nån av bräckvattensarterna.

De får nog med andra ord anses som svåra att sköta.
#6 - 30 september 2004 10:48
Ursprungligen skickat av drd

Hur fasiken ser såna ut ?

Aldrig hört talas om kantnålar ?

Hmm....// Matte

en liten länk http://www.fiskbasen.se/storrekantnal.html
#7 - 30 september 2004 11:19
ahaaa...sån har ja sett i havet när ja snorklat jö...=)
#8 - 30 september 2004 12:42
För ett par år sedan såg jag ett gäng röda sötvattenskantnålar på Akvarielagret. De såg verkligen häftiga ut, och jag var rätt sugen på att köpa en... men det blev inte av, och jag har aldrig sett dem igen sedan dess. Vet inte mer exakt vad sorten hette heller, tyvärr. Om inte annat skulle det vara kul att veta, för de var verkligen fina.
#9 - 1 oktober 2004 07:59
Jo, de röda är verkligen fina. Tittat lite i Akvarielexikonet där de även hade bilder på bräckvatten varianterna. Väldigt snygga...

Ja de flesta av mina fiskar är väl ganska så stillsamma, förutom den speciella sorten av sebrafisk och den enstaka blinda grottetran jag äger. Vattnet är också väldigt lung (förutom nära ytan).

Vad menar ni, ska man slå till? Priset är dock fortvarande oroande 500:- styck...nåväl man äger ju en del andra dyra fiskar (Altumskalar 485:-, Panaque nigrolineatus 695:-, Zebra pleco ~1000:-, Golden Nugget ?Clown pleco? 275:- och Leopard-acanthicus 595:-).

Dessutom är det lite NO3 kvar i vattnet. Inte farligt/skadligt längre enligt mätaren jag köpte men trotsallt...

Det är nog bäst att vänta tills allt nitrat är borta, men kantnålarna värkar vara väldigt eftertraktade trots dess höga pris...

@erikthur: tack, jag anstränger mig verkligen :).
#10 - 1 oktober 2004 08:20
Mina kantnålar jag har äter bara levande mysis. det är lite jobbigt faktiskt... de har inte velat ta ngt annat heller än så..

Annons