Känner mig lurad, hur räddar jag mina fiskar??

#1 - 6 februari 2008 13:25
(Långt)

Hej
Jag är helt grön på både forumet och eget ansvar över mitt första akvarie.

Jag fick tipset att låta akvariet vara igång några dagar innan man lägger i fiskar.
Inköpet av akvariet och beslutet om dessa vackra små husdjur räknar jag som dag 1.
Akvariet med enbart vatten lampa och pump står igång i tre dagar. Sen lägger jag i grus.
Efter fem dagar åker jag till zooaffären och köper 14 fiskar. Expiditen frågade hur länge jag hade haft igång det och jag svarade. Inga problem.
Berättar också att jag är helt grön och får bara ett leende tillbaka.

(Akvariet är på 84liter föresten, köpt i ett paket med det mesta inräknat på Lidl. "Vitakraft" heter det.)
Jag får hem två pyttiga växter också, för det ville jag ju så klart ha.
Gruset, som jag förklarade i djuraffären är sk "dekorationsgrus". Marmorkross. Men jag sköljde det givetvis innan.

Mina fiskar låg i sin påse ca 20 minuter innan jag skar ett hål i påsen och de fick simma ut i vattnet som jag fick lära mig.
Och åååå vad de såg hungriga ut.
Jag matade 3 ggr om dan!
Men "bara" så mycket de hann äta upp på fem minuter, då var det lagom. Och jag höll koll på dem när dom åt, jag ville ju inte göra fel! Time-ade och gav lite åt gången så så lite som möjligt gick åt spillo, om nåt alls.

Några dar senare köper jag 11 fiskar till. En algmal av nåt slag, liknande fisken som zoopet här över har som symbol, fast brun och gul istället för vit och svart...
Och tio små tetror.
En stor växt till hängde också med hem.

Tre dagar efter mitt sista inköp av fisk, ringer jag stället där jag köpte mina sista 11 fiskar och undrade vad jag skulle göra med dom. De (och bara de, inte de första 14!) kämpade nämligen för att inte åka upp till utan som små ballonger. Tre andra fiskar hade också fått vita prickar på sig!
De ville att jag skulle ta med ett vattenprov så att de kunde se om det var något med vattnet, vilket jag gjorde.
EXTREMT höga halter av nitrin hette det och jag blev jätterädd för mina små firrar.
Varför? Vad är det för nåt? Hur har de fått det? osv osv.
Jag vet fortfarande inte vad det är, jag har bara fått veta att fiskarna inte ska matas på en vecka.

Kan nåt jag har lagt i vattnet påverka värdena?
Jag har avsköljda saltvattenssnäckor i samt en silverbägare tex. Ser bra ut, men kanske inte ÄR så bra??
En slöjstjärt är lite slö också... :(

Hur kunde expiditerna INTE berättat för mig det jag behövde veta så att de inte skulle riskera att dö???
Det känns konstigt att behöva byta vatten eftersom vattnet är nytt... eller?
(läst i en annan tråd)

Hur räddar jag mina fiskar på ett lite mer naturligt sätt än att slänga nåt för hundra spänn som jag inte ens vet vad det är?

Kommer de vita prickarna av nitriten?
Är det inte simblåsan som är kass på fiskarna om de flyter upp till ytan, eller påverkar nitriten simblåsan?
Varför är det bara fiskarna jag köpte från den sista djuraffären som tycks vara påverkade på olika sätt?
Smittar nåt av det???

Snälla hjälp mig rädda mina fiskar... :( [B)]

//Grön som gräset [:I]
#2 - 6 februari 2008 13:32
Hej och välkommen.

Du började helt rätt med att inte stressa med att släppa i fiskar.
Felet du har gjort är att du har köpt för många fiskar. Du skulle kanske ha börjat med 5st.

Sen att mata 3ggr om dagen i början är alldeles för mycket. Mata varanan dag nu tills du har fått ner nitrit värderna.
Dom vita prickarna betyder att dina fiskar är sjuka och måste medicineras mot "vita prick".
Anledningen kan vara att dom har varit stressade i början, men kan säkert bero på nitriten också (det är jag inte säker på).

så mitt tips är.

1. mata mycket mindre.
2. bytt lite vatten varje dag, och köp dej ett nitrit test i din djuraffär.
3. köp inga fler fiskar
4. medicinera fiskaran, annars är risken ganska stor att dom dör.

lycka till

edit: glömde säga att jag tycker du ska köpa nitrivec också, det är ett medel som minskar nitriten, och behöver bara användas i början.Gör inte rent filtret heller.

Mvh
Hampus
#3 - 6 februari 2008 14:41
Processen för att bilda de viktiga bakteriekulturen sätter inte igång förrens du släpper i första fisken. Alltså var egentligen svaret på "hur länge har du haft igång akvariet" - noll dagar :(

Att sedan släppa i 25 fiskar på så kort tid innebär, som du nu fått erfara, att halterna av skadliga ämnen skjuter i höjden och gör fiskarna sjuka. De faktum att de fått för mycket mat har med all säkerhet höjt värdena av amoniak och nitrit ännu mer.

Som hampus sa ovan skulle du börjat med mindre fisk - jag skulle vilja säga MAX fem stycken.

De kan alltid vara bra att läsa på lite innan man skaffar djur, de gäller allt från hästar och kor till fiskar och vandrande pinnar.
#4 - 6 februari 2008 14:45
Allright, du har begått det vanligaste nybörjarfelet. Akvariet har inte varit igång så länge att bakterieflororna kommit igång, och du har fått nitrit i burken. Kvävecykeln i ett akvarium går från början att du matar fiskarna. Fiskarna äter, och bajsar. Bajset bryts ned till bland annat ammoniak och ammonium (vilket beror på vilket pH du har). Ammoniak/ammonium (NH3/NH4+) går över till nitrit (NO2-) genom att bakterier omvandlar det. Nästa steg är att nitriten blir till nitrat (NO3-).
Ammoniak och nitrit är väldigt giftiga för fisk.

Som ovanstående skriver - köp ett nitrittest av dropptyp. Jag rekommenderar Tropic Marines dropptest, som man kan testa både nitirit och nitrat med.
Du bör också köpa bakteriekulturer - Sera Nitrivec är en bra sådan. Ett alternativ är att ta filtergegga från en akvarium som redan är igång och mosa in i filtermaterialet.

Du får sedan testa för nitrit varje dag. Om halten är över 0,1 mg/liter, byt 30% av vattnet. Pytsa i Nitrivec med varje vattenbyte.

Mata ytterst sparsamt. Riktmärke: 1 gång om dagen, och maten får inte sjunka till botten.

De vita prickarna är säkerligen en fisksjukdom, som heter Vita Prick. Den kommer sig av parasiter som någon av fiskarna haft med sig. Den smittar snabbt, och är oftast dödlig. Den är dock inte så svår att bota med medicin, som t ex Tetra ContraIck och en del andra medel. Viktigt är att du inte använder medicin som är bredverkande och som även dödar bakterier. Gör du det, tar du ju kål på de bakterier du vill ha i filtret!
Det finns mediciner som enbart tar parasiter, så använd en sådan! Tänk också på att med varje vattenbyte, så får du även pytsa i ny medicin.
Vita prick kan också vara väldigt segt, eftersom medicinen bara tar på parasiter som är frisimmande. De finns även i botten och i fiskarna, och i de stadierna tar inte medicinen. Var beredd på att få behandla enligt vad som står i bruksanvisingen upp till fyra gånger på raken!

En silverbägare är inget vidare att ha i ett akvarium. Även silver är giftigt för fisk. Saltvattensnäckorna kan vara farliga, om de är lackade. Man vet inte vad det är för lack, och gifter kan läcka ut därifrån.

Problemen går att fixa, men det tar lite tid och jobb. Och det går inte utan att du köper medlen jag skriver om ovan. Ofta gör inte zoobutikerna så här medvetet, de kan helt enkelt inget...men visst är det illa att inte ha den kunskapen och berätta om det. :(
#5 - 6 februari 2008 14:50
Grodlund skrev:
De kan alltid vara bra att läsa på lite innan man skaffar djur, de gäller allt från hästar och kor till fiskar och vandrande pinnar.

Ja, problemet är tycker jag många gånger den okunniga personalen i affärerna, jag är relativt ny i detta - i alla fall på en mer ambiös nivå - läst på noga, men så kommer jag till affären och säger jag vill ha det och det, så säger man gör så här eller de fiskarna ....., så gör man det de säger, stämmer sällan, litar inte längre på affärerna särskilt mkt, mycker större kunskaper och seriösare här på forumet t ex, desto mer jag lär mig om detta desto mer inser jag på sitt sätt komplicerat det är, men vissa enkla grundregler finns ju
#6 - 6 februari 2008 14:58
Jag håller med - jag blev intresserad av allt dehär när ja av en slump gick in i en affär å kikade... ja pratade med personalen och de verkade lite osäkra men vafan, man tror ju på vad dom säger.

Sen har ja ju fördelen av att vara kontorsråtta så ja satte mig ner på jobbet och läste och läste och läste på faktasidor och disskussionsforum och det är fantamej skrämmande hur fel de har i affärerna!

Nu är jag glad att jag inte sprang å köpte ett akvarium första dagen utan tog lite tid på mej att läsa på.
Jag tänker följa steg för steg cyklingen på "http://www.akvariefisk.com/ till punkt och pricka - inte ha bråttom med att slänga i alla fiskar och vara noga med att kolla vattnet varje dag...

hoppas de årdnar sig för dig..
#7 - 6 februari 2008 15:06
Största nybörjar felet va att du lyssnade på en Säljare ..... DUMT
#8 - 6 februari 2008 15:08
Jo. Det är tyvärr så... Säljare vill sälja...

Hoppas det löser sig för dig!
#9 - 6 februari 2008 15:08
Heeyy..jag är säljare :D
#10 - 6 februari 2008 15:11
mayday skrev:
Största nybörjar felet va att du lyssnade på en Säljare ..... DUMT

Nu tycker jag inte man ska lasta henne/honom för att säljaren inte kan något, nått ansvar måste väl en säljare ha.
Eller börjar akvariebranschen bli som mäklarbranschen :rolleyes:
#11 - 6 februari 2008 15:20
hambli skrev:
Nu tycker jag inte man ska lasta henne/honom för att säljaren inte kan något, nått ansvar måste väl en säljare ha.

Eller börjar akvariebranschen bli som mäklarbranschen :rolleyes:

Säljaren ska gå en utbildning enligt lag!
läs här:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=250&Itemid=220

Men som jag förstår det så har inte säljaren något ansvar att informera... Man får leta rätt på informationen själv.
Jämför med att köpa en katt. Hur mycket ska säljaren upplysa om här? Hur mycket infromation bör man ta in innan man köper en katt? Vems fel är det om katten äter fel mat och blir dålig i magen, säljaren eller ägaren?

Mäklaren är kanske värst... Och efter det bil-försäljare. Men efter det är det nog hugget som stucket...
#12 - 6 februari 2008 15:44
Stew skrev:

läs här:

Men som jag förstår det så har inte säljaren något ansvar att informera... Man får leta rätt på informationen själv.

Jämför med att köpa en katt. Hur mycket ska säljaren upplysa om här? Hur mycket infromation bör man ta in innan man köper en katt? Vems fel är det om katten äter fel mat och blir dålig i magen, säljaren eller ägaren?

Mäklaren är kanske värst... Och efter det bil-försäljare. Men efter det är det nog hugget som stucket...

Jag vill nå påstå att många som säljer hundar/katter är väldigt serriösa och säljer inte vissa raser till folk som inte haft hund innan osv. Men det är så klart långt ifrån alla.

Jag tycker bara att säljaren borde ta sånt ansvar att informera om det mest självklara när man skaffar fiskar. kanske ge ett litet informationsblad på vad man ska tänka på.

men det stämmer det du säger.
#13 - 6 februari 2008 16:16
Ojdå! Men det är lätt hänt att det blir såhär i början! Tyvärr lyssnar många på butiksägarna och jag har fått erfara att många är oärliga... Jag köper aldrig något utan att ha gjort egna, objektiva efterforskningar först.

Men ryck upp dig! :) Här får man alltid hjälp! Det finns några riktiga fenor(!) på akvariefisk här så de hjälper dig. Akvariehobbyn är ruskigt rolig, så låt dig inte nedslås av sådana här tråkiga händelser utan försök ta hand om fiskarna nu och få allt på rätt spår igen.
#14 - 6 februari 2008 16:49
Stew skrev:

läs här:

Jo säljarenär skyldig att informera. Klicka vidare på nästa 2 gånger så kommer du till informationsplikten:)
Sedan om den följs är ju en helt annan femma..
#15 - 6 februari 2008 17:03
Oj!
Tack snälla för alla svar. =)
Ja, visst litar man på att folk i zooaffärer är måna om sina fiskar och andra diverse djur. Varför annars hålla på med det lixom.

Ang att akvariet hade "egentligen" vart igång 0 dagar... hur väl stämmer det? Jag förklarade hur det låg till för försäljaren som verkade intresserad och mån, för tusan - hon frågade ju...? och hon sa att man ska lägga i FÖRSTA fisken efter det vart igång ett tag.
Min första fisk har nu i eftermiddags dött och jag är livrädd för att jag kommer hitta en efter en de närmsta dagarna nu... :(

Jag har vart iväg och köpt medel för vita pricken och hoppas att de snabbt kurerar sig från detta.
Läste om lite fisksjukdomar här på zoopet och ilade iväg som en liten pil till den lokala zoobutiken igen som upptäckte nitriten...
Nu kan jag inte låta bli att undra om det fanns annan skit i vattnet också som kan skada dem?? Förutom nitrit?

Fick inte rådet att börja droppa i för nitrit där.
Ringde den första zooaffären där jag påbörjade mina inköp och berättade om nitriten och han sa att det var lugnt. :confused: "Byt hälften av vattnet och mata var fjärde dag" sa han bara. Sen trodde han att det skulle vara borta eller nere på ok nivå.

Jag kan inte låta bli att fundera på att denna vita prick kom som fallande från skyn efter jag planterade den där stora växten. Sjukdomen kan inte följa med växter eller?

Jag hade ingen aning om att det var en hel vetenskap med ett akvarie, speciellt i början. Hade jag vetat det hade jag kanske aldrig skaffat nåt!
Men nu har jag mina sötnosar här och tänker göra allt för att de ska få det bra!

En annan fundering. Det är inte bättre att föra över fiskarna i ett annat akvarie (nytt) medans de är på "bantning" , eller blir det samma skit då, eftersom vattnet är nytt? Vad tror ni?
Och hur sjutton ska jag få tag på BRA bakterier nu när mitt akvarie verkar förpestat, eller i annat akvarie och vattnet är nytt?
Vilket är bäst? Flytta över dem till ett rent akvarie (eller blir det för sterilt och de blir sjuka av det???) eller låta de vara kvar och få ångest över att jag kanske dödar dem långsamt i samma akvarie som, oavsett hur vackert det är, är giftigt för mina firrar... :(
SKA JAG BÖRJA OM?

Glad att jag hittade hit när jag googlade! :p
Tack för hjälpen!

// Gillar ju mina firrar!
#16 - 6 februari 2008 17:18
Ramnissan skrev:
Jo säljarenär skyldig att informera. Klicka vidare på nästa 2 gånger så kommer du till informationsplikten:)

Sedan om den följs är ju en helt annan femma..

hopp. Där ser man :)
I stand corrected!

Tack för infon!
#17 - 6 februari 2008 17:38
De goda bakterierna kommer att komma, de kommer när de bryter ner nitrit. Man får för höga halter av nitrit när man inte har tillräckligt med bakterier.

5min är alldeles för lång tid för fiskarna att äta upp, 5s är mer lagom...

Byt 50% av vattnet varje dag tills du inte ner någon nitrit på testet längre. Fiskarna klarar sig utan problem ett par dagar utan mat så du kan skippa maten i början.

Vita prick fick du sannolikt med fiskarna och de blev sjuka av det för att de blev försvagade av den höga nitrithalten.
#18 - 6 februari 2008 17:39
Fru Jippie skrev:
Oj!

Ja, visst litar man på att folk i zooaffärer är måna om sina fiskar och andra diverse djur. Varför annars hålla på med det lixom.

Ang att akvariet hade "egentligen" vart igång 0 dagar... hur väl stämmer det? Jag förklarade hur det låg till för försäljaren som verkade intresserad och mån, för tusan - hon frågade ju...? och hon sa att man ska lägga i FÖRSTA fisken efter det vart igång ett tag.

- Min första fisk har nu i eftermiddags dött och jag är livrädd för att jag kommer hitta en efter en de närmsta dagarna nu... :(

Jag har vart iväg och köpt medel för vita pricken och hoppas att de snabbt kurerar sig från detta.

Läste om lite fisksjukdomar här på zoopet och ilade iväg som en liten pil till den lokala zoobutiken igen som upptäckte nitriten...

- Nu kan jag inte låta bli att undra om det fanns annan skit i vattnet också som kan skada dem?? Förutom nitrit?

Fick inte rådet att börja droppa i för nitrit där.

-Ringde den första zooaffären där jag påbörjade mina inköp och berättade om nitriten och han sa att det var lugnt. :confused: "Byt hälften av vattnet och mata var fjärde dag" sa han bara. Sen trodde han att det skulle vara borta eller nere på ok nivå.

Jag kan inte låta bli att fundera på att denna vita prick kom som fallande från skyn efter jag planterade den där stora växten. Sjukdomen kan inte följa med växter eller?

Jag hade ingen aning om att det var en hel vetenskap med ett akvarie, speciellt i början. Hade jag vetat det hade jag kanske aldrig skaffat nåt!

Men nu har jag mina sötnosar här och tänker göra allt för att de ska få det bra!

En annan fundering. Det är inte bättre att föra över fiskarna i ett annat akvarie (nytt) medans de är på "bantning" , eller blir det samma skit då, eftersom vattnet är nytt? Vad tror ni?

Och hur sjutton ska jag få tag på BRA bakterier nu när mitt akvarie verkar förpestat, eller i annat akvarie och vattnet är nytt?

Vilket är bäst? Flytta över dem till ett rent akvarie (eller blir det för sterilt och de blir sjuka av det???) eller låta de vara kvar och få ångest över att jag kanske dödar dem långsamt i samma akvarie som, oavsett hur vackert det är, är giftigt för mina firrar... :(

SKA JAG BÖRJA OM?

Tack för hjälpen!

// Gillar ju mina firrar!

-Jo. Risken är stor att flera kommer att dö framöver.

-Annan skit; Läs vad jag skrev om silver och snäckorna.

-Det tar ett-två veckor innan de bra bakterierna kommit igång. Inte fyra dagar. Han menar bara att du får bort nitriten tillfälligt. Du måste ha igång bakterierna i filtret för att det ska bli permanent.

-Vita prick kan följa med både fisk och växter. Parasiten kan finnas i bottnen, och kan följa med rötterna. Man skall inte heller gärna ösa vatten från påsen i akvariet, utan istället håva upp fisken.

-Du kan föra över en del fisk till ett annat akvarium för att minska belastningen, ja. Men är inte det igång, så kommer sammaa sak att hända där, om du inte har koll på nitriten även där.

-De bra bakterierna håller på att växa till. Du kan även få filtergojs från någon som redan har ett akvarium i gång. Läs mitt förra inlägg.

Läs även gärna denna tråd, den är jättebra:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#19 - 6 februari 2008 17:46
Du får ev räkna med att några av dina fiskar kommer att stryka med, gör som Jensa skrev och köp en stor flaska nitrivec med en gång, tappa ut 50% av vattnet, fyll på med nytt vatten och dosera med full dos nitrivec, pilla inte på filterpumpen, gör inte rent någonting och kolla artikeln ang nystart av akvarie och du, INGEN mat på typ minst 3 dagar..

lycka till och håll tummarna..
#20 - 6 februari 2008 17:59
Stew skrev:
hopp. Där ser man :)

I stand corrected!

Tack för infon!

Så lite så..:)
Skulle aldrig ha hittat infon om jag inte vore obotligt nyfiken på alla nästa knappar..:D
#21 - 6 februari 2008 18:33
Välkommen...

Deppa inte ihop nu.. Det kommer att dö flera fiskar och det kommer att ta ett par veckor innan värdena sjunker.
Du följer instruktionerna till medicinerna och därefter kan du byta 0-50% vatten om dagen tills nitriten är borta. Jag gillar inte att byta mer än ca 20% om jag inte ser att fiskarna är hängiga, jag tror att berg o dalbanan i vattenvärdena är mer skadliga än allt annat.
Du måste vara medveten om att alla är vi individer som gör olika, det fungerar olika för oss alla. Du måste själv bedömma vad du tror på.
Så här skulle jag göra:
-Pumpen ska göra vågor på ytan.
-Ca 1 dl salt till 100 L vatten, fördelat på minst 2 dagar. (Tänk på att salt inte dunstar, man ska inte hälla i mer sedan!!! Bara det man tagit bort isf).
-Mata lite varje dag med fryst levandefoder (små döda kräftdjur) som är nyttigt
-byta vatten enligt ovan
-ha minst 25 grader, oftast rekommenderas högre temp när de är sjuka
-hälla i snälla bakterier, överdosera

Om du har möjligheten att dela upp fisken i ett kar till så att de inte är så många i samma kar så kan det vara bra men problemet är alltså att ditt kar är för rent och inte har snälla bakterier, dessa kommer att bildas och det ända du kan göra fram tills dess är att försöka ge dem lite friskt vatten, bra mat och medicin om de blir sjuka. Kort och gott hålla liv i dem tills balansen är ordnad.
Läs på nybörjartråden.
Sniglar, gärna Posthorn, och mycket växter är bra för balansen. Luftbubblor är inte bra för växterna. Man kan stoppa lite växtnäring i gruset så växterna kommer igång. Jag häller i 33cl naturell Loka per 100 L i veckan nu när mitt inte har kommit igång ordentligt...
Även sedan nitriten har gått ner så tar det någon/några månader innan balansen blivit bra när man har gått den här "jobbiga vägen", börjat i fel ände alltså..

Som sagt. Härda ut nu.. Nästan alla har gått igenom det här. Nitriten bara stigen trots allt man gör och fiskarna mår pyton. Ge inte upp... Det ger med sig.. [:-174]
#22 - 6 februari 2008 18:40
Fru Jippie skrev:
Ang att akvariet hade "egentligen" vart igång 0 dagar... hur väl stämmer det? Jag förklarade hur det låg till för försäljaren som verkade intresserad och mån, för tusan - hon frågade ju...? och hon sa att man ska lägga i FÖRSTA fisken efter det vart igång ett tag. Min första fisk har nu i eftermiddags dött och jag är livrädd för att jag kommer hitta en efter en de närmsta dagarna nu... :(

Okej, vi tar det från början: I akvariet ska en massa nyttiga bakterier skapas. Dessa sätter sig fast i filtret och bryter ner farliga ämnen, så att de blir ofarliga. Men i början, i ett helt nytt akvarium, finns det bara jättefå såna bakterier. För att bakterierna ska föröka sig måste de få MAT. Maten är bajs från fiskar, fiskmat och liknande. Så fort sådant kommer i akvariet, börjar bakterierna föröka sig. Så för att denna process ska komma igång måste man släppa i några fiskar. Man brukar rekommendera 2-5 fiskar den första månaden, för att man ska kunna vara säker på att bakterierna klarar belastningen. Efter en månad ska det finnas så många bakterier i filtret, att man kan köpa lite fler fiskar.

Din situation nu är alltså att du har i princip INGA nyttobakterier och en MASSA fiskar som skitar ner... Då hinner inte bakterierna ta hand om all denna skit, och då skapas ämnen som nitrit och ammonium/ammoniak.

Fru Jippie skrev:
Jag har vart iväg och köpt medel för vita pricken och hoppas att de snabbt kurerar sig från detta. Nu kan jag inte låta bli att undra om det fanns annan skit i vattnet också som kan skada dem?? Förutom nitrit?

Bra att du har börjat medicinera. Följ instruktionerna till medicinen NOGA. Och nej, jag tror inte att det finns något annat i vattnet som kan skada. Fiskar som kommer i ett så hårt belastat vatten, med nitrit, kommer bli stressade och deras immunförsvar bryts ner. Då är risken stor att sjukdomar bryter ut, så det är en "naturlig reaktion" på allt som hänt.

Fru Jippie skrev:
"Byt hälften av vattnet och mata var fjärde dag" sa han bara. Sen trodde han att det skulle vara borta eller nere på ok nivå.

Han har rätt i att du måste byta vatten regelbundet nu, annars blir halterna av nitrit så höga att dina fiskar dör. 10-20% en gång om dagen kan vara lagom. Och mata bara var fjärde dag, pyttepyttelite, så att INGET blir över. Fiskarna klarar sig i mer än en vecka utan mat, ingen fara! Gör du precis såhär, och låter filtret vara i fred, så kommer nitriten att minska till slut.
För att hjälpa det hela på traven kan du tillsätta nyttobakterier på flaska, en flaska som heter Nitrivec och överdosera med denna varje dag (gör inget att överdosera).

Fru Jippie skrev:

Sjukdomen är mycket vanlig, men den kan ligga latent hos fisken och bryta ut när fisken blir försvagad. Akvarieaffärerna har tyvärr inte alltid för vana att ha sina fiskar i karantän, utan säljer dem direkt efter att de fått in dem.... Då är risken stor att man får med en fisk med sjukdom. Levandefödare som guppy och platy och black molly är ovanligt känsliga för vita-prick-sjukan. När vattenkvaliteten är bättre i ditt akvarium och ingen fisk mer har vita prick, så kan det hända att du aldrig ser skymten av den igen :)

Fru Jippie skrev:

Det är precis samma sak: Där finns inte heller några nyttobakterier i filtret! Det enda du kan göra nu är att göra ALLT för att bakterierna snabbt ska bildas, men samtidigt rädda dina fiskar. Små vattenbyten varje dag + Nitrivec och knappt någon matning. Då borde du klara det.

Fru Jippie skrev:

Nitrit och ammoniak är inte bakterier. Nyttobakterier finns i massor i ditt akvarie, de är bara lite för få! :) Så det är inget fel på ditt vatten egentligen. Processen med nedbrytningen har bara inte kommit igång. När bakterierna förökat sig kommer de göra om nitrit till NITRAT, som är ett bra ämne som blir till näring för växterna.

Fru Jippie skrev:

Som sagt, börja om hjälper inte. I ett nytt akvarium kommer samma sak hända! Jag hoppas du förstår varför nu :) Det handlar alltså bara om mängden nyttobakterier, som är lite för liten just nu. Belastningen blev för stor för de stackars bakterier som fanns.

Regelbundna vattenbyten, 10-20% per dag, eller mer om du inte märker att fiskarna blir piggare. Och så Nitrivec eller andra nyttobakterier på flaska. Och så knappt någon matning. Och gör INTE rent filtret, för där sitter alla bra bakterier :)

Då kommer de flesta fiskar klara sig, men några kommer nog dö, det får du räkna med.
#23 - 6 februari 2008 20:57
Tråkigt att det går dåligt för dig, och jag tycker att du har fått bra svar i inläggen.

Å ena sidan så håller jag med att du har fått mycket dåliga råd ifrån din affär. Men å andra sidan så tycker jag faktiskt att man bör ta reda på lite själv när man ska skaffa levande djur.

Det finns många bra böcker och för att inte tala om alla fantastiska sidor på Internet

Detta är inget personligt påhopp utan en personlig åsikt.

Det är inte helt lätt att vara säljare heller, det finns en massa lagar och regler som ska följas. Men för att göra det så behövs det för det mesta fler personal. Och det rimmar sällan med ägarens vinstintressen.
#24 - 6 februari 2008 21:18
Ja, bra toccata... Jag glömde sjukdomsursprunget.. Det är så bra när man delar upp frågorna sådär som du gjorde. Lättöverskådligt..

Om en fisk har en bra miljö, vattenvärden och varierad kost så har den motståndskraft emot sjukdomar, precis som vi. Men om man har gift i karet som du har nu (amoniak o nitrit) så sänks ju givetvis motståndskraften och fisken utvecklar vita prick, svamp, fenröta osv.
En bra grej kan vara att plocka ut den smittade fisken och låta den vara i ett medicinbad i 30 min så man slipper hälla mer medicin i karet. Det är ju inte heller bra för balansen, med medicin. Precis som för oss... ;) Salt är bra emot dessa sjukdomar och även att höja tempen med ca 1 grad per dygn upp till 28 kanske...
Jag tror att det blir dåligt med syre i karet under dålig balans så jag tror att det är bra att man flyttar upp pumpen så att det blir riktiga vågor på vattenytan och jag höjer inte tempen över 25 grader, men det är jag det..

Phu.. Har vi fått med allt nu.. Igen... [:-174]
#25 - 7 februari 2008 12:48
Tack för din åsikt om mitt svar :)
Hoppas hon ser att en sida 2 har tillkommit i tråden!

Jag tycker det är lite fel att kalla nitrit och ammoniak för "gift" för som hon själv sade så låter det som att vattnet är förpestat och bör bytas ut! Men så är det ju inte.. Nitrit och ammoniak finns i ALLA akvarier, men det existerar bara en mycket kort stund, sedan omvandlas det till nitrat (enkelt förklarat)... Så det är en helt naturlig process, som nu bara går alldeles för långsamt, på grund av för få nyttobakterier :)

Så se inte vattnet som förpestat eller förgiftat, utan gör bara allt för att öka antalet nyttobakterier så kommer det bli bra :)

Hoppas det ordnar sig.
#26 - 7 februari 2008 13:58
Byt vatten 30% trots att inte akvariet varit igång särsklit länge med fisk i.
Ur med silverbägaren och snäckorna.
Medicinera mot vita pricksjukan.
Eventuellt med "generaltonic" som slår ut det mesta.(vattnet blir dock grönaktigt).
Byt 10% vatten varannan dag i en veckas tid.
Vid varje vattenbyte tillsätt först "aquatan(vattenberedningsmedel)enligt dosering.
Tror att sjukdomsstadiet har både med silvret och vitapricksjukan att göra.
Silver i akvariet eller någon metall överhuvudtaget i akvariet bör undvikas.
Silver är nästan det samma som bly(kolla bara på östersjön vars bottensediment är blyförgiftat på vissa områden).
Silver löser inte upp sig så fort eller fäller ut lika snabbt.
Hoppas du inte putsade silverbägaren innan du ställde ner den i karet!

När du ser att sjukdomen avtar/slutat så sluta med medicineringen och börja tillsätta nitrivec samt ammovec, båda från tillverkaren"Sera".
Rengöring av filtret är ett måste...
Innan du tillsätter Seras ovanstående produkter.
Gör inget om du över doserar dessa med dosering+20%.
Följ doseringsanvisningarna.
Mata 1ggr/dag.
Köp snabbväxande växter, cabomba, hornsäv, hygrophelia polysperma.
Dessa kommer hjälpa dig med att hålla stabila värden.

Bara ett råd från en som gjort samma misstag fast för många många år sen!
Fråga gärna om du undrar över något.
#27 - 7 februari 2008 16:35
Ska man inte höja tempen också? vad har du nu? Enligt vad jag har hört så skyndar man på parasitens (vita prick) livslängd.. Hoppas att det löser sig! Lycka till
#28 - 7 februari 2008 19:57
Tack snälla igen, vad gulliga ni är allihopa. :)
Visst har man fått lite småpanik...

Jens A. , Firefox - Japp, allt silver och färgade snäckor är ur. Bara naturliga ickefärgliga eller giftiga dekorationer kvar. ;) Tackar!

Toccata - Tack! Jag tror att jag börjar få grepp om det nu. :) Men om nitriten inte är giftig utan är "bra" och/eller "behövs" och finns i alla kar, varför ska man då byta vattnet...? Förstår du vad jag menar?

Mina tre platy fick definitivt vita prick först och har smittat de flesta andra, men de har fått medicin nu idag.
Jag har också bytt vattnet, ca hälften och fyllt på med nytt.
Det stod på flaskan att man "efter behandligen ska byta ut delar av vattnet".
När är behandlingen slut då? Och hur ofta ska man göra det? Det står det inget om ju...

Och om jag ska fortsätta tömma ur delar av akvariet varje dag nu en tid, vad händer då med medicinen för vita prick?
"Lufta akvariet" stod det åxå på flaskan mot vita prick och en tredjedel av karet är öppet... Men det betyder väl inte att inte pumpen behöver vara på..? Eller...?

Medel mot nitriten tyckte affären faktiskt att jag klarade mig utan... så jag fick inte med mig nån sån hem. :confused: Hoppas att det ska gå att klara ut detta ändå...?
Ska jag kanske kasta mig dit och häva ur mig ett "jag SKA ha en sån där flaska, släng hit! :p"

Ok, 10% av vattnet varannan dag i en vecka. ;)

Tempen är 2 grader LÄGRE än vad det var innan. Dvs 24 grader nu. Ni menar att det ska vara tvärtom??? :eek:

Hmm... många olika budskap här. Ska jag eller ska jag inte rengöra filtret? Fick uppfattningen att det var ett ajjabajja nu om man har nitrit i ett nystartat akvarium...? Firefox?
Har inte pillat på filtret.

O ja. :) Klart man ska fråga om man behöver veta nåt. Varför tror du jag frågar? ;)
Ett rop på hjälp!
Lite klurigt måste jag nog säga dock, eftersom ni inte alla är överens. [:-54]
Till er som tyckte att "varför tog du inte reda på ALLT om akvarier innan du skaffade ett??"
Svar på det är väl kort och gott att man litar på folk som har haft akvarier i kanske 35 år, samt på personal som bör och SKA underrätta köpspekulanter, speciellt när de frågar. Får man inget direkt svar eller det känns lite ointressant så får man ju uppfattningen om att "det spelar mindre roll".

Jag frågade noga på fler ställen iaf vilka fiska man kan ha ihop och berättade mina önskemål.
Nu däremot så är två av mina 15 neontetror spårlöst försvunna och jag läste igår genom en länk härifrån att scalarer kan äta upp såna! [:-9]
Det finns ingen chans att de har kunnat hoppa ur och jag har verkligen grävt igenom hela akvariet och dragit upp växter och rotat.
Borta!
Scalarerna är små och det känns väldigt konstigt om en sån pyttig scalar (jag har två) kan ha ätit upp en liten neontetra... men vad finns det kvar att tro...?
Nån som vet?
En guldfisk???
Det är ungefär vad jag har. 15 (nu 13 då) neontetror, 3 slöjstjärtar (hade fyra :() en knepigt looking mal och 2 scalarer. 3 prickiga men pluttiga platy då åxå förstås.

Ha det gott!
=)
#29 - 7 februari 2008 19:58
Tack för länkarna föresten. Ska lusläsa båda på stört. ;)
#30 - 7 februari 2008 20:05
Det är giftigt för fisken så jag kallar det för gift. Däremot är det meningen att det ska brytas ner naturligt och "de snälla killarna" finns inte i ditt rena kar än, absolut att du skulle ha haft "de snälla killarna" på burk, konstig affär?! Jag har även köpt en tablett som säljs styckevis för 15 kr, bakteriebomb som gör hela karet mjölkvitt ett par dagar.
Det kommer att ta flera månader innan karet har fått riktig symbios och då kan det vara bra att pysa ner lite snälla bakterier när man byter vatten också även om man inte har nitrit längre.

Stäng absolut inte av pumpen, då kommer fisken att börja dö i stor hastighet. Pumpen blir dessutom också giftig om du stänger av den i flera timmar för då dör alla snälla killar i filtret av syrebrist.

Behandlingstiden brukar vara 1-2 dagar.

Ja, höj tempen en grad per dag. Jag skulle gå till 26 eller så men många går mycket högre.

Ja, du måste tänka själv också för alla gör och tycker olika här. Du frågar många och sedan bildar du din egen uppfattning. Återigen. Läs på nybörjartråden också.

Neontetran har nog självdött och blivit uppäten.

Jag brukar krama ur filtret ett par gånger i smutsvattnet vid vattenbytena när jag har haft nitrit men meningarna går isär där. Men jag tycker att det är bra att få bort den värsta smutsen som döda växtdelar. Men alla är eniga om att man inte ska göra rent filtret ordentligt utan det är där bakterierna ska växa till sig.
#31 - 7 februari 2008 20:55
Fru Jippie skrev:
Tack snälla igen, vad gulliga ni är allihopa. :)

Visst har man fått lite småpanik...

Jens A. , Firefox - Japp, allt silver och färgade snäckor är ur. Bara naturliga ickefärgliga eller giftiga dekorationer kvar. ;) Tackar!

Toccata - Tack! Jag tror att jag börjar få grepp om det nu. :) Men om nitriten inte är giftig utan är "bra" och/eller "behövs" och finns i alla kar, varför ska man då byta vattnet...? Förstår du vad jag menar?

-Nitriten är ett delsteg på vägen mot nitrat. Utan nitrit = inga bakterier som tar hand om det. Så man får acceptera lite nitrit under uppstarten, men det får inte bli för mycket!

Och om jag ska fortsätta tömma ur delar av akvariet varje dag nu en tid, vad händer då med medicinen för vita prick?

Den försvinner med vattenbytena. Du får ösa i ny medicin som motsvarar vattnet du har bytt.

"Lufta akvariet" stod det åxå på flaskan mot vita prick och en tredjedel av karet är öppet... Men det betyder väl inte att inte pumpen behöver vara på..? Eller...?

Pumpen skall vara på.

Medel mot nitriten tyckte affären faktiskt att jag klarade mig utan... så jag fick inte med mig nån sån hem. :confused: Hoppas att det ska gå att klara ut detta ändå...?

Ska jag kanske kasta mig dit och häva ur mig ett "jag SKA ha en sån där flaska, släng hit! :p"

Är de helt j-a tokiga? Gå dit och grabba tag i flaskan!

Ok, 10% av vattnet varannan dag i en vecka. ;)

Tempen är 2 grader LÄGRE än vad det var innan. Dvs 24 grader nu. Ni menar att det ska vara tvärtom??? :eek:

Hmm... många olika budskap här. Ska jag eller ska jag inte rengöra filtret? Fick uppfattningen att det var ett ajjabajja nu om man har nitrit i ett nystartat akvarium...? Firefox?

Har inte pillat på filtret.

Rengör inte!

Ha det gott!
=)[/quote]
#32 - 8 februari 2008 15:37
Jag menade bara att det inte är ett gift, utan en naturlig process. Men nitrit är skadligt för fiskarna i för höga doser, även om det är ett naturligt ämne :) Som Jens skrev så går processen där nitrit görs om till nitrat mycket fort i ett igångsatt akvarium. I ditt akvarium har det som sagt stannat till på det steget och kan inte komma vidare för det finns för lite bakterier.

Håller med om att du INTE ska göra rent filtret, då kommer du inte få igång bakterierna på evigheter! Och strunta i vad affären säger, har de Nitrivec eller bakterier på flaska, tänkta för uppstart av akvariet, så KÖP och VRÄK i....
#33 - 13 februari 2008 17:10
Vad heter butiken? anmäl dom för djurplågeri..
#34 - 13 februari 2008 19:56
Jag tycker klart att du ska rengöra filtret...så länge du medicinerar så slår du tyvärr ut de nyttiga bakterierna.
När du slutar med medicineringen så gör delvatten byte.
Rengör filtret noga...spraya på nitrivecen på filtret...
Montera ihop o starta igen.
Sen när allt funkar så tillsätt amovec...då det ger nitrivecen en boost och tillför bottensubstratet ny bakteriekultur.
Även nitrivec kan du dosera i...

Vad för medel medicinerar du med idag???
Menar är det mot vitaprick så slår det ut dina bakterier vare sig du vill eller inte...
Därför tycker jag du ska rengöra filtret...för det finns ytterst få levande bakterier kvar där om ens alls...Sen så tillsätter du Nitrivec och amovec....helst i dubbel eller tre dubbeldos...
DETTA GÖR DU NÄR DU SLUTAT MEDICINERA.
#35 - 9 mars 2008 14:55
Fru Jippie skrev:
Oj!

Tjäna pengar kanske? ;) Långt ifrån alla som jobbar i djuraffär har tillräckligt med kunskaper. En del tycker det är kul att hålla på med vissa djur men kan ibland ingenting om andra arter. Vad gäller fiskar så värderas de tyvärr väldigt lågt som individer.

Fru Jippie skrev:

Min första fisk har nu i eftermiddags dött och jag är livrädd för att jag kommer hitta en efter en de närmsta dagarna nu... :(

Ja tyvärr är risken överhängande. Du började med på tok för många fiskar, har matat för mycket (under uppstart) och har inte ens tillsatt bakteriekultur. Det är som ett recept för katastrof. Nu förstår jag att du inte visste, men jag måste säga att jag faktiskt tycker det är märkligt att folk skaffar sig levande varelser utan att läsa på i förväg om hur man ska göra för att sköta dem på rätt sätt.

Fru Jippie skrev:

Såå svårt är det inte, men man måste veta vad man gör så det inte blir problem. Det är ju så med det mesta.

Fru Jippie skrev:

Om du har tillgång till ett annat akvarium kan du i så fall dela på fiskarna så de blir färre i varje akvarium. Men då måste du se till att tillsätta bakteriekultur, mata väldigt sparsamt (varannan eller var tredje dag - fiskars ämnesomsättning är betydligt långsammare än vår - detta gäller bara under den första månaden, sen kan du börja mata dem oftare) och börja mäta nitrit även i det andra akvariet. Problemet är inte att vattnet är nytt, utan att det inte finns en välutvecklad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit som uppstår som ett resultat av fiskarnas avföring och andning. Det tar lite drygt 1 månad innan man får en tillräckligt stor bakterieflora för att akvariet ska fungera utan problem. Kolla här: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Fru Jippie skrev:

Det finns bakteriekultur på flaska att köpa i akvarieaffärer. JBL är ett bra märke, fast Nitrivec är lättare att få tag på. Sera har även en produkt som heter Toxivec som man kan använda i akuta fall som ditt. Ett annat sätt att få tag på nitrifikationsbakterier är - om man känner någon annan som har akvarium - att krama ur filterskit från ett välinkört filter intill insuget på ditt nya filter. Vad du än gör rengör inte filtret så länge du har nitrit i vattnet. För det är i filtret som merparten av bakteriena etablerar sig. Filtret ska bara rengöras när vattengenomströmningen börjar avta och då ska man bara rengöra filtermaterialet försiktigt i en hink med akvarievatten eller under kranen med vatten som håller ungefär samma temperatur som vattnet i akvariet.

Fru Jippie skrev:
Vilket är bäst? Flytta över dem till ett rent akvarie (eller blir det för sterilt och de blir sjuka av det???)

Vattnet i ett rent akvarium blir lika fort giftigt eftersom det inte finns nån etablerad bakterieflora som kan ta hand om avfällsprodukterna. Men om du har möjlighet att dela på fiskarna som de inte är så många i något av akvarierna så är det bra.

När du flyttar fiskar mellan olika akvarier måste du koppa in dem precis som man gör när man kommer hem med nya fiskar. Du skrev att du gjorde hål i påsen efter 20 minuter och det låter inte som nån bra koppningmetod. Jag brukar öppna påsen och rulla ner den en del så den kan flyta på vattnet i akvariet i ca 15 minuter. Sen tar jag lite vatten från akvariet och häller i påsen var 10:e minut i ca 1 timme, för att fiskarna ska kunna vänja sig vid det nya vattnet successivt. Sist tar jag upp fiskarna med en håv (alt. häller försiktigt ut vattnet med fiskarna i en håv över en hink så fiskarna hamnar i håven) och stoppar ner dem i akvariet, så inget att de vattnet som de kom i hamnar i akvariet.

Fru Jippie skrev:
eller låta de vara kvar och få ångest över att jag kanske dödar dem långsamt i samma akvarie som, oavsett hur vackert det är, är giftigt för mina firrar... :(

SKA JAG BÖRJA OM?

Om du börjar om med lika många fiskar kommer samma sak att hända igen. Antalet fiskar (och akvariets storlek) spelar en avgörande roll. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar däri under hela den första månaden. Sen började jag successivt öka antalet invånare i akvariet med 1 månads mellanrum. Då blev det inga som helst problem med vare sig ammoniak eller nitrit.

Det du kan göra nu är:

1. Dela på fiskarna så de blir färre i varje akvarium (om du har möjlighet)
2. Byt 50% av vattnet flera gånger om dan tills nitrithalterna har sjunkit under 0,25 mg/l
eller/och använd Toxivec
3. Tillsätt dubbla doser bakteriekultur efter det att du har bytt vatten
4. Mata väldigt sparsamt (heller hungrig än förgiftad till döds)
5. Skaffa mycket växter och då helst snabbväxande sådana (du kan byta ut dem sen mot andra växter som du vill ha), då växterna hjälper till att rena vattnet.

Nånting som jag reagerade på var att du skaffade fiskarna innan du hade planterat färdigt i akvariet. Nu vet jag inte vad du har för fiskar, men de flesta fiskarna vill ha ett väl inrett akvarium med många gömställen för att trivas och det är många arter som vill ha mycket växter.

Fru Jippie skrev:

Ja Zoopet är en fantastiskt bra community!

Fru Jippie skrev:
Tack för hjälpen!

Det var så lite så. Hoppas bara att du hinner rädda några! Lycka till!
#36 - 9 mars 2008 15:15
Fru Jippie skrev:

Jag frågade noga på fler ställen iaf vilka fiska man kan ha ihop och berättade mina önskemål.

Nu däremot så är två av mina 15 neontetror spårlöst försvunna och jag läste igår genom en länk härifrån att scalarer kan äta upp såna! [:-9]

Det finns ingen chans att de har kunnat hoppa ur och jag har verkligen grävt igenom hela akvariet och dragit upp växter och rotat.

Borta!

I stort sett alla fiskar är asätare, så liken blev säkert uppätna på nolltid.

Fru Jippie skrev:
Scalarerna är små och det känns väldigt konstigt om en sån pyttig scalar (jag har två) kan ha ätit upp en liten neontetra... men vad finns det kvar att tro...?

Nån som vet?

En guldfisk???

Det är ungefär vad jag har. 15 (nu 13 då) neontetror, 3 slöjstjärtar (hade fyra :() en knepigt looking mal och 2 scalarer. 3 prickiga men pluttiga platy då åxå förstås.

Jag blir så ledsen när jag läser detta :( Ditt akvarium är på tok för litet för scalarer (som borde ha minst 275 liter och 50 cm höjd för att kunna trivas och utvecklas normalt) och även för sljöjstjärtarna. Guldfiskar skiter dessutom ner ganska mycket och kräver ordentlig filtrering. Scalarer och guldfiskar kommer från helt olika miljöer och bör inte hållas i samma akvarium.

Och ja, guldfiskar kan äta neontetror.
#37 - 9 mars 2008 18:04
Fru Jippie

Du får många råd här. Kör på Jens A:s råd men droppa i startdosen (20 ml nitrivec) varje dag i tre veckor. För att minska skadan som redan skett (skummade tråden så det är möjligt att detv redan är nämnt men att jag inte sett det) lägg i 1 matsked vanligt bordsalt (eller havssalt). Det tar bort mycket av giftverkan av nitriten. Du har också vita prick. När du har ett akvarie i så stor obalans som här är det alltid ett vågspel att medicinera. Har du redan medicinerat så fortsätt med det men det kommer säkert förlänga starttiden. Mata [COLOR=red]inte[/COLOR] under minst 4 till 5 dagar. Efter det så ger du bara några flingor/korn per dag. Fisken kommer inte att svälta ihjäl! Efter ca 15 - 16 dagar kan du öka fodergivan. Ser du fiskar som är så dåliga att de kommer att dö - ta ut dem direkt och avliva dem. Låt ingen fisk dö i karet (eller ligga kvar där). Om de gör det så utgör de substrat för farliga bakterier som sedan kan attackera de andra fiskarna.

MVH Lasse

Edit - missade några svar: Byt ej vatten och rengör inte filtret under inkörningsperioden. Du kan eventuellt byta 30 % vatten när vitaprickkuren är klar (bör vara i 7 dagar). Normal vitaprickmedicin dödar inte bakterier!

Edit igen: Guldfisk stavas med ett d och inte två ll :) Neontetror - mumsilimums
#38 - 12 mars 2008 10:20
När jag och min pappa hade varit på gotland o hittat en jätte fin kalksten så la vi i den i akvariet efter att ha diskat av den (inte med diskmedel) ocgh efter två dagar så var allt tvår dött bara malen levde och det skedde på en dag när alla var på jobbet är inte det konstigt.
Vi fisk helt enkelt starta upp akvariet igen från grunden så lägg aldrig i för mycket kalk saker i akvariet
Bilagor:
#39 - 12 mars 2008 15:20
bessa skrev:
När jag och min pappa hade varit på gotland o hittat en jätte fin kalksten så la vi i den i akvariet efter att ha diskat av den (inte med diskmedel) ocgh efter två dagar så var allt tvår dött bara malen levde och det skedde på en dag när alla var på jobbet är inte det konstigt.

Vi fisk helt enkelt starta upp akvariet igen från grunden så lägg aldrig i för mycket kalk saker i akvariet

Hm. Jag tror att det kanske blev så, att kalkstenen höjde pH i akvariet. Då kan ammoniumjoner övergår till giftig ammoniak. I det fallet krävs dock at man har mycket ammonium till en början.
En annan orsak kan vara, att om ni hämtade stenen i närheten av en åkermark (det finns gott om det på Gotland, ju), så kan det ha varit bekämpningsmedelsrester kvar på den.
Det var inte kalken i sig själv som tog död på dina fiskar.
#40 - 12 mars 2008 16:54
Jens A. skrev:
Hm. Jag tror att det kanske blev så, att kalkstenen höjde pH i akvariet. Då kan ammoniumjoner övergår till giftig ammoniak. I det fallet krävs dock at man har mycket ammonium till en början.

En annan orsak kan vara, att om ni hämtade stenen i närheten av en åkermark (det finns gott om det på Gotland, ju), så kan det ha varit bekämpningsmedelsrester kvar på den.

Det var inte kalken i sig själv som tog död på dina fiskar.

Jag instämmer i att det kan ha varit ammoniak eller bekämpningsmedel. Men kan det inte även ha varit så att (om akvariet inte var för stort) stenen orsakade en för snabb - och för fiskarna shockartad - pH-höjning?
#41 - 12 mars 2008 17:23
batski skrev:
Jag instämmer i att det kan ha varit ammoniak eller bekämpningsmedel. Men kan det inte även ha varit så att (om akvariet inte var för stort) stenen orsakade en för snabb - och för fiskarna shockartad - pH-höjning?

Som Jens skriver, Det förhöjda pH värdet kan ha reverserat nitrifikationsprocessen, dock tror jag inte på att det förändrade pH värdet pga stenen slog ut fiskbeståndet, men ingenting är omöjligt..

En annan sak, märker ni vilken skillnad det är på tonen i den här tråden(all heder till trådskaparen) när svaren bemöts med glädje och tacksamhet för engagemanget och hjälpen istället för med spott och spe och "jag gör som jag själv vill"?
#42 - 12 mars 2008 17:27
Ja, ens egen attityd är jätteviktig. Men lite snäll får man ju lov att vara mot de yngre också.. tycker jag.. ;)
#43 - 12 mars 2008 17:42
Ok, i fortsättningen ska jag försöka skärpa mig och vara snäll mot både unga och ni oldtimers Katharina, mellanskiktet lämnar jag öppet..
#44 - 12 mars 2008 20:17
Gaffel skrev:
Ok, i fortsättningen ska jag försöka skärpa mig och vara snäll mot både unga och ni oldtimers Katharina, mellanskiktet lämnar jag öppet..

:D:D:D
#45 - 12 mars 2008 20:51
byt stora mängder vatten, 50%, till nitriten avtagit. köp inga mer fiskar och dra ner betydligt på maten, mata varannan dag. detta gjorde jag när jag fick problem med nitrit och fungerade bra.
#46 - 13 mars 2008 08:38
[quote=Fru Jippie;1087728](Långt)

Efter fem dagar åker jag till zooaffären och köper 14 fiskar. Expiditen frågade hur länge jag hade haft igång det och jag svarade. Inga problem!

svarar man "inga problem"så är det väl knappast försäljarens fel att fru jippie gör fel.
och varför tar man inte reda på hur man ska göra innan man startar upp ett akvarium?
#47 - 13 mars 2008 09:31
Det var nog snarare försäljaren som sa "inga problem"... ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 13 mars 2008 09:40
batski skrev:
Men kan det inte även ha varit så att (om akvariet inte var för stort) stenen orsakade en för snabb - och för fiskarna shockartad - pH-höjning?

Definitivt inte - även om det nu är så att akvariet i fråga hade varit extremt vanskött och pH hade rasat "i botten", så hade ändå pH bara höjts mycket långsamt. Så långsamt att risken varit 0% att fiskarna dog av denna orsak.
Däremot om man höjt pH med bikarbonat eller helt enkelt gjort ett lite större vattenbyte så hade pH kunnat stiga väldigt snabbt.
Men med en kalksten - inte en chans. Så orsaken till dödsfallen var något annan än kalken i stenen
#49 - 13 mars 2008 09:47
Gaffel skrev:

Jaha.. Det var du som snodde min rullator förra veckan!!! Kan du inte skaffa en egen.. nu sitter jag ju här framför datorn och håller på att växa fast... [:(!]
#50 - 13 mars 2008 11:32
Jag kan komma förbi med den stora kofoten och bända loss din rumpa från stolen om det är den som är problemet, sen stjäl jag av princip inte rullatorer, roligare kan man ha det när man är ung och vacker..
#51 - 13 mars 2008 11:44
Definitivt inte - även om det nu är så att akvariet i fråga hade varit extremt vanskött och pH hade rasat "i botten", så hade ändå pH bara höjts mycket långsamt. Så långsamt att risken varit 0% att fiskarna dog av denna orsak.

Däremot om man höjt pH med bikarbonat eller helt enkelt gjort ett lite större vattenbyte så hade pH kunnat stiga väldigt snabbt.

Men med en kalksten - inte en chans. Så orsaken till dödsfallen var något annan än kalken i stenen

Ok, bra att veta :)
#52 - 13 mars 2008 11:52
taiyo skrev:
Det var nog snarare försäljaren som sa "inga problem"... ;)

läste lite slarvigt[:o] så det stämmer nog bra det,dåligt av försäljaren i såfall:mad:
#53 - 13 mars 2008 11:59
Gaffel skrev:
Jag kan komma förbi med den stora kofoten och bända loss din rumpa från stolen om det är den som är problemet, sen stjäl jag av princip inte rullatorer, roligare kan man ha det när man är ung och vacker..

Ähh.. Det är bara ett kaxigt nätalias... I själva verket är du en darrig liten gubbe... Jag såg dig nog på PRO förra veckan.. med min rullator..

Hoppas Fru Jippie ursäktar att vi spårar ur lite men jag måste ju ta honom i örat.. Gamla människan, att uppföra sig på detta viset...
#54 - 13 mars 2008 16:42
Ja fast fan va äcklig den va, skulle vila mig lite utanför bingon och så hade ju din en sån käck sittplatta så jag slog till bromsarna och satte mig till rätta men så gled jag lite och tog tag under sätet för att häva mig upp och kände någe kletigt på fingrarna och tänkte sätter tösen fast tuggummi här och bröt loss ett för o smake och visst först kändes det lite som dom där BUGG med lakris men sen va fan det blir ju alldeles kletigt och slemmigt i munnen o spotta ut det i näven o tror du inte jag fick en jävla massa gammel snor på fingrarna, gamla människa och hålla på med sånt äckel..
#55 - 13 mars 2008 17:12
Gaffel skrev:
Ja fast fan va äcklig den va, skulle vila mig lite utanför bingon och så hade ju din en sån käck sittplatta så jag slog till bromsarna och satte mig till rätta men så gled jag lite och tog tag under sätet för att häva mig upp och kände någe kletigt på fingrarna och tänkte sätter tösen fast tuggummi här och bröt loss ett för o smake och visst först kändes det lite som dom där BUGG med lakris men sen va fan det blir ju alldeles kletigt och slemmigt i munnen o spotta ut det i näven o tror du inte jag fick en jävla massa gammel snor på fingrarna, gamla människa och hålla på med sånt äckel..

Näää... Det hade jag käkat upp... Det var därför jag mådde så illa... Det var din egen gegga från förra veckan.. Har du blivit senil också???

Kan vi koncentrera oss på Fru Jippies problem nu??? Men lämna tillbaka rullatorn, ren och fin som den var när du tog den... Jag ska sitta och åka ner för backen sen, så det ska inte vara gaffelrester på den..

Annons