(Långt)
Hej
Jag är helt grön på både forumet och eget ansvar över mitt första akvarie.
Jag fick tipset att låta akvariet vara igång några dagar innan man lägger i fiskar.
Inköpet av akvariet och beslutet om dessa vackra små husdjur räknar jag som dag 1.
Akvariet med enbart vatten lampa och pump står igång i tre dagar. Sen lägger jag i grus.
Efter fem dagar åker jag till zooaffären och köper 14 fiskar. Expiditen frågade hur länge jag hade haft igång det och jag svarade. Inga problem.
Berättar också att jag är helt grön och får bara ett leende tillbaka.
(Akvariet är på 84liter föresten, köpt i ett paket med det mesta inräknat på Lidl. "Vitakraft" heter det.)
Jag får hem två pyttiga växter också, för det ville jag ju så klart ha.
Gruset, som jag förklarade i djuraffären är sk "dekorationsgrus". Marmorkross. Men jag sköljde det givetvis innan.
Mina fiskar låg i sin påse ca 20 minuter innan jag skar ett hål i påsen och de fick simma ut i vattnet som jag fick lära mig.
Och åååå vad de såg hungriga ut.
Jag matade 3 ggr om dan!
Men "bara" så mycket de hann äta upp på fem minuter, då var det lagom. Och jag höll koll på dem när dom åt, jag ville ju inte göra fel! Time-ade och gav lite åt gången så så lite som möjligt gick åt spillo, om nåt alls.
Några dar senare köper jag 11 fiskar till. En algmal av nåt slag, liknande fisken som zoopet här över har som symbol, fast brun och gul istället för vit och svart...
Och tio små tetror.
En stor växt till hängde också med hem.
Tre dagar efter mitt sista inköp av fisk, ringer jag stället där jag köpte mina sista 11 fiskar och undrade vad jag skulle göra med dom. De (och bara de, inte de första 14!) kämpade nämligen för att inte åka upp till utan som små ballonger. Tre andra fiskar hade också fått vita prickar på sig!
De ville att jag skulle ta med ett vattenprov så att de kunde se om det var något med vattnet, vilket jag gjorde.
EXTREMT höga halter av nitrin hette det och jag blev jätterädd för mina små firrar.
Varför? Vad är det för nåt? Hur har de fått det? osv osv.
Jag vet fortfarande inte vad det är, jag har bara fått veta att fiskarna inte ska matas på en vecka.
Kan nåt jag har lagt i vattnet påverka värdena?
Jag har avsköljda saltvattenssnäckor i samt en silverbägare tex. Ser bra ut, men kanske inte ÄR så bra??
En slöjstjärt är lite slö också... :(
Hur kunde expiditerna INTE berättat för mig det jag behövde veta så att de inte skulle riskera att dö???
Det känns konstigt att behöva byta vatten eftersom vattnet är nytt... eller?
(läst i en annan tråd)
Hur räddar jag mina fiskar på ett lite mer naturligt sätt än att slänga nåt för hundra spänn som jag inte ens vet vad det är?
Kommer de vita prickarna av nitriten?
Är det inte simblåsan som är kass på fiskarna om de flyter upp till ytan, eller påverkar nitriten simblåsan?
Varför är det bara fiskarna jag köpte från den sista djuraffären som tycks vara påverkade på olika sätt?
Smittar nåt av det???
Snälla hjälp mig rädda mina fiskar... :( [B)]
//Grön som gräset [:I]