Känner du dina trådisar ??

#1 - 18 oktober 2005 16:37
Tänkte dra lite info om trådalger ur er, börjar bli liiiiite trött på dem så alla erfarenheter uppskattas. Med lite tur kan vi mickla ihop åtminstone en kontroll-lista efter Era tips.

Här är mina !

Dom frodas gärna typ 2 dagar efter vb och verkar ogilla läget lite när det börjar närma sig nästa vattenbyte. Skitmysko tycker jag men det har varit så här en tid hos mig. Man skulle kunna tro att det beror på att jag göder dåligt direkt efter vb men det händer även när jag göder rejält.

Dom verkar inte trigga speciellt på järngödning, åtminstone har inte jag kunnat konstatera något samband. Har dock aldrig på rejält höga nivåer (0.2ppm+).

Dom sätter sig gärna på långsamväxare men det är knappast någon överraskning. Fast bara snabbväxare är ju inge skoj !

Dom verkar snarare gilla än ogilla höga nivåer co2.

Dom verkar inte påverkas av högt el lågt GH

Dom växer gladeligen på alla platser i akvariet, tokljust och skuggigt.

Den enda hyggliga metod jag har hittat för att bli av med dem är att röja rejält på dom ställen där dom verkar trivas. Plocka dagligen går ju åxå men löser inte problemet utan städar bara undan effekterna av problemet.
#2 - 18 oktober 2005 16:56
Bra tåt!
Du kanske skulle komplettera med en bild på rackarna. Jag är lite osäker på vilken sort det är?
Är det de gröna typ:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=296
eller mer grå/svarta:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=300

eller kanske de blå/svarta låååånga rackarna som gärna klämmer sig fast vid strömmande vatten?
#3 - 18 oktober 2005 17:00
Ingendera tror jag, sånna här rackare är det jag menar !

http://www.berthling.com/fish2/resources/P1020737.html

Scalaren verkar ju gilla att ha dem som yngelhänge men det gör inte jag...
#4 - 18 oktober 2005 18:17
Jag vet inte, men har fått för mig att det är ena riktiga ljusälskare.
Den teorin faller ju om de växer lika bra i skuggan. Är det ingen skillnad?

Dom frodas gärna typ 2 dagar efter vb och verkar ogilla läget lite när det börjar närma sig nästa vattenbyte.
Intressant. Hur stor skillnad är det? Kan det vara återhämtningen till stabilitet efter vb. som är boven med ditt feta ljus? Hur snabbt får du tillbaka inställd CO2-nivå? Kör du med fullt klös med ljus från dag 1 och hela den ljusa perioden?
Jag bara spånar lite om möjligheter eftersom jag aldrig får "dina" alger.
#5 - 18 oktober 2005 18:49
Skulle nog vilja svara generellt och påstå att de mår ungefär som växterna. Allt växer bra och det bubblar på bra i baljan. Någon direkt långvarig obalans vid vattenbyte tror jag inte riktigt på. Det brukar bara ta "en stund" tills riktvärdet nås och controllern stryper gasen.

När jag körde med "snuskhöga" co2-nivåer så såg det ungefär likadant ut som nu med normala.

En intressant sak att veta vore om någon upplever "trådisar" med högre KH !
#6 - 18 oktober 2005 19:06
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag fick nå´t liknande oveb:s trådar i jobbetburken på semestern. Jag var borta i 4 veckor, fiskarna fick mat lite sporadiskt av arbetande kollegor, men växterna fick inget extra "godis". [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Innan jag gick på semester så gjorde jag ett vattenbyte och hällde på med Nisse, Pelle och Micro+, har inget co2 och mjukt Jonseredsvatten ;).[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Trådarna och långa, gröna och sitter främst på vattenpesten, som väl kan anses som snabbväxande ;), och på javamossan. Fast dom sitter på de äldre/nedre delarna av vattenpesten.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Rensade bort så mycket jag kunde får ett par veckor sedan vid vattenbyte, men fick inte bort allt.[/color][/font]
#7 - 19 oktober 2005 17:42
Hmmm, det blev inget vidare tryck i det här tåten. Någon fler måste väl ha några schyssta erfarenheter ??
#8 - 19 oktober 2005 17:43
Fick mina trådisar vid gödning av *ENDAST* TMG. Slutade med det ganska snart och nu är mitt akvarium fräscht från trådar. :)
#9 - 19 oktober 2005 18:12
Gladhertas lilla observation får mej att vakna till. Jag har länge haft problem med trådisarna i mitt växtkar. Nu den senaste tiden så har dom sakta get med sig och börjat sjunka undan, orsaken är dock lite av ett mysterium...

1. Ökad växtmassa rikti djungel alltså har tidigar tryckt tillbaka dom.
2. Mer co2 och näring har inte verkat negativt på dom.
3. Dom gillar verkligen mina myriophyllum..
4. De verkligen mystiska, nu har dom börjat bli lätt bruna och dö undan samtidigt som jag upplever konstiga (micro)brister på mina växter.

Bland dom brister jag märkt mest av finns kopparbrist, bladen blir fläckvis genomskinliga och tillväxten stannar av. Eventuelt även brist på bor.
Dessa grejjer borde komma med micro gödningen men nu verkar den tappat stinget helt, kanske nåt fel? Jag fullpusdoserar dagligen, och så kör jag även från torrbollen samt mangnesium.
Vet inte om de hjälper så mycket..
#10 - 19 oktober 2005 20:53
En möjlighet skulle förståss kunna vara att man buffrar på sig rejäla nitrathalter och att de rackarna jublar efter vattenbytet när jag doserar "bara" 20ppm.

Problemet är att jag har aldrig sett "bara" 20ppm nitrat som för lite !

Kanske skulle ta och "stödmata" med KNO3 ändå...
#11 - 20 oktober 2005 06:40
Jag undrar varför så många i Sverige får trådalgsodling av TMG när dom bara göder med det utan något annat. Barr refuterar det helt men det är återupprepningsbart här.

Min teori är att växterna på något sätt är näringsbegränsade (NPK+CO2) så dom stressläcker ammonium som tillsammans med fina mikronivåer blir himmelriket för trådalger. Jag tycker dessutom att det verkar vara vid lägre KH utan CO2 man får problem med mikrogödning vilket alltså skulle bero på att alger har bättre CCM och inte behöver närmelsevis lika mycket makroämnen (NPK) som växter.
#12 - 20 oktober 2005 06:45
[QUOTE=NiXoN]
Bland dom brister jag märkt mest av finns kopparbrist, bladen blir fläckvis genomskinliga och tillväxten stannar av. Eventuelt även brist på bor.
Dessa grejjer borde komma med micro gödningen men nu verkar den tappat stinget helt, kanske nåt fel? Jag fullpusdoserar dagligen, och så kör jag även från torrbollen samt mangnesium.
[/QUOTE]
Är det NutriSi mikrogödning du använder? Jag har just nu kritvita nya skott på H.polysperma rosanervig trots att jag dosrar 1 krm rent NutriSi-pulver i min 300-litrare varje gödningspuls. Iofs får dom även 5 ml Seachem Flourish och 3 ml ren Mikro+ också men det blir ändå mikrobrister och det var länge sedan jag såg någon trådalg.

Jag började misstänka min gamla svartbruna keramik i ytterfiltret så jag bytte ut det mot skumplastkuber. Jag har även, håll i er nu, tryckt ner några rejäla lerkulor här och var.

Undrar var min mikrogödning försvinner någonstans.
#13 - 20 oktober 2005 08:15
Jag satt och gick igenom hela mitt lokala bildarkiv i går kväll och det enda jag hittade som påminner om trådar är denna bild (till höger):
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=394

Den är tagen i mars 04 och jag körde då med mäsk CO2, lera i botten och TMG. Växterna knatade på raskt och bubblade för det mesta bra. Minns jag rätt var det bara trådar nära ljuset.
Dessvärre känns det som det skulle kunna vara olika sorter trots allt.
#14 - 20 oktober 2005 08:29
BluesBoy, sådana där alger hade farsan också. Han skruvade upp CO2 och dom lossnade i stora tjok från hans Cryptocoryne: http://www.defblog.se/picture/1151.html
Samma sak där, bubblade och växte.
#15 - 20 oktober 2005 08:35
Han skruvade upp CO2 och dom lossnade i stora tjok från hans Cryptocoryne:
Mina försvann för gott månaden efter då jag installerade tub och ändrade setup:en till ren botten och efterhand fasade ut TMG. Vad som gjorde vad har jag ingen susning om.
#16 - 20 oktober 2005 09:47
[QUOTE=defdac]BluesBoy, sådana där alger hade farsan också. Han skruvade upp CO2 och dom lossnade i stora tjok från hans Cryptocoryne: http://www.defblog.se/picture/1151.html
Samma sak där, bubblade och växte.[/QUOTE]

nåt liknande fick ja på nålgräset nästan med en gång ja plantera det och de stog mitt i de starkaste ljuset.
på dom växter som stog i svagare ljus kom det inte några såna alger.
#17 - 20 oktober 2005 13:54
Jag använder micro+ aus granholmarn..
Jag har varit lite bekymrad under sista tiden då jag inte haft nån vidare jämn tillväxt samt dehär med microbrister.
Edit: Finns de nåt som kan sabba micron ? Förutom ljus, tid temp eller nåt annat..
Mvh NiXoN
#18 - 24 oktober 2005 16:40
Nu tusan oveb, tror jag minsann att jag också har fått fram ett par trådar :)
Kolla: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=408

Om det nu är dessa vi pratar om i den här tåten så kan jag tillföra att dessa kom nu dagarna efter jag har återställt karet efter CO2-begränsningen med övrig gödning i överkant:
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=202

De kom på en halvkrasslig Rotundifolia-stängel som står mitt under mitt starkaste ljus. Alla växter bubblar på fint.
#19 - 24 oktober 2005 17:03
[QUOTE=BluesBoy]Nu tusan oveb, tror jag minsann att jag också har fått fram ett par trådar :)
Kolla: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=408

Om det nu är dessa vi pratar om i den här tåten så kan jag tillföra att dessa kom nu dagarna efter jag har återställt karet efter CO2-begränsningen med övrig gödning i överkant:
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=202

De kom på en halvkrasslig Rotundifolia-stängel som står mitt under mitt starkaste ljus. Alla växter bubblar på fint.[/QUOTE]

Kanon, välkommen i klubben :)

Problemet är bara att jag enligt sugrörstestet, kontrollern och Hagens ph-test har nästan farliga nivåer av co2...

Jag provade att sänka ph't lite härmdagen och firrarna försökte hoppa ur då...
#20 - 24 oktober 2005 17:18
Problemet är bara att jag enligt sugrörstestet, kontrollern och Hagens ph-test har nästan farliga nivåer av co2...
Det betvivlar jag inte en sekund men...
Dom frodas gärna typ 2 dagar efter vb och verkar ogilla läget lite när det börjar närma sig nästa vattenbyte.
Jag funderar ändå om det har något med variation (kort eller lång?) att göra när man återgår till ett kanonläge. Du har ju dessutom fetljus som är rena himmelriket för allt växande i vattnet. Vi får fundera vidare. Jag låter mina trådar sitta kvar.
#21 - 24 oktober 2005 17:23
[QUOTE=BluesBoy]
Jag låter mina trådar sitta kvar.[/QUOTE]

Törs du är det ju kanon...

Mina frodas fortfarande trots 0,4 W/liter...

Antagligen har du rätt angående co2, jag har iallafall planer på att skippa upplösning i filtret. En teori jag har är att jag dräper filterbakterierna med co2.

Logiskt kanske men det som talar emot är att många lyckats med denna typ av "reaktor" tidigare...
#22 - 25 oktober 2005 17:39
Man kanske kan se dem som en del av inredningen :)
http://www.akvaforum.no/text.cfm?id=1701
#23 - 3 november 2005 20:55
Det blev aldrig någon tillväxt sedan jag höjde CO2 ett litet snäpp.

Logiskt kanske men det som talar emot är att många lyckats med denna typ av "reaktor" tidigare...
Jag kör också upplösning i ytterfilter och det verkar funka än så länge i alla fall.
#24 - 3 november 2005 21:05
Jag tror absolut att det fungerar så länge man inte öser på som jag gjort...

Men min balja har börjat räta upp sig så smått sedan jag gick upp rejält i kvävegödning.
#25 - 3 november 2005 21:14
Men min balja har börjat räta upp sig så smått sedan jag gick upp rejält i kvävegödning.
Gott att höra. Jag såg på bloggen att du börjat hysta i rejäla skopor. Har du gått begränsat tror du?
Jag kör f.n. motsatta taktiken med 0,3 W/l :confused: : http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=210
#26 - 3 november 2005 21:21
Begränsat... antagligen... fast jag har mätt det till 30-40ppm så endera har mitt test blivit skadad eller så är det scalarnitrat...
#27 - 4 november 2005 08:25
Jag har också fina trådisodlingar, men så kör jag ju också mäsk och halvdanna vattenbyten och pytsat i gödning lite oregelbundet, dvs inga 50% EI fulldos koll-på-nivåerna akvarie precis.

Det jag däremot kan tillföra diskussionen är att vi har betongvatten, KH på 13 (sjunker liiiiite med co2. Jo det gör det!), och ph på 8 (sjunker också lite), plus att algerna växer fint även i halvskugga.
#28 - 4 november 2005 13:15
Kanske inte relevant men jag slutade använda mitt ytterfilter som reaktor ca 1-2 veckor innan trådalgerna började ge sig. Nu hittar jag några enstaka trådar här och där och jag ligger konstant över 50ppm kväve enligt testerna..
Jag börjar dock misstro hurvida ens dropptesten tillför så mycket nyttig info, de har inte gått bättre fast jag kört efter mätningarna. Visuell bedömning av växterna samt alger säger mycke mer.
#29 - 4 november 2005 14:27
[QUOTE=NiXoN]Kanske inte relevant men jag slutade använda mitt ytterfilter som reaktor ca 1-2 veckor innan trådalgerna började ge sig. Nu hittar jag några enstaka trådar här och där och jag ligger konstant över 50ppm kväve enligt testerna..
Jag börjar dock misstro hurvida ens dropptesten tillför så mycket nyttig info, de har inte gått bättre fast jag kört efter mätningarna. Visuell bedömning av växterna samt alger säger mycke mer.[/QUOTE]

Mycket bra sammanfattning av mina senaste två veckor !!!
#30 - 4 november 2005 16:16
Även jag har nyligen höjt CO2, Fe, KNO3 och PO4 i karet och har sedan en tid tillbaka haft lite gröndamm på rutorna, prickar på blad, Cladophora i nålgräset och några enstaka trådisar. Inte några större höjningar, mest för ökad växtmassa.
#31 - 5 november 2005 08:49
Jag tänkte försöka bidra med mina erfarenheter. Mina trådalger försvann under semestern då jag stängde ner CO2, reducerade ljuset (aquarelle) från ca 0,4 W/l till 0,3, upphörde med vattenbyte och KNO3 och KH2PO4 under ca fem veckor. Däremot fortsatte jag med NutriSi, dock lite oregelbundet, och hade en rejäl växtmassa och en hygglig tillväxt trots avsaknad av CO2 o PMDD.

Nu ett par månader senare börjar de sakta men säkert komma tillbaka. Jag tror det började i samband med att jag slarvade med vattenbyte och PMDD dosering. Det är en sak men en annan sak är filtret. Jag kör med Dennerle filterstation, alltså ett innerfilter, som har en CO reaktor. Till och från misstänker jag att filterkapaciteten är otillräcklig om det nu kan vara en delförklaring till trådalgerna?

I dotterns akvarium som är lite av ett low tech har jag inte sett några. Hon har ungefär 0,4 w/l, oregelbunden tillförsel av PMDD, inget CO2 men har inte en trådalg trots att hon får växter av mig som sannolikt bär med sig en och annan.

Mvh
Jesper
#32 - 5 november 2005 12:37

ca 0,4 W/l till 0,3, upphörde med vattenbyte och KNO3 och KH2PO4 under ca fem veckor. Däremot fortsatte jag med NutriSi, dock lite oregelbundet, och hade en rejäl växtmassa och en hygglig tillväxt trots avsaknad av CO2 o PMDD.

Om du fortfarande hade hygglig tillväxt trots att du reducerade ljuset och makroämnena så är det ju lite halvt bevis på att du inte lyckades få ner någon CO2 alls (eftersom det blir ca 30 ggr snabbare tillväxt med CO2) och att ljusmängden var för stor för växternas tillväxtmöjligheter, vilket är ett ganska säkert sätt att få alla möjliga alger, i ditt fall trådalger i andras fall kan det vara toffsalger eller något annat.
#33 - 5 november 2005 15:39
[QUOTE=defdac]Om du fortfarande hade hygglig tillväxt trots att du reducerade ljuset och makroämnena så är det ju lite halvt bevis på att du inte lyckades få ner någon CO2 alls (eftersom det blir ca 30 ggr snabbare tillväxt med CO2) och att ljusmängden var för stor för växternas tillväxtmöjligheter,..[/QUOTE]

Visst får jag ner CO2, annars skulle inte ph sjunka från ca 7,6 direkt efter ett vattenbyte till under 7 dagen därpå. Med hygglig tillväxt menade jag inte att den var lika bra som innan. Där finns en markant skillnad och vissa växter lägger av helt precis som trådalgerna gjorde. Det tog som sagt flera månader med CO2 och PMDD innan de återvände igen.

Mvh
Jesper
#34 - 5 november 2005 15:49

Visst får jag ner CO2, annars skulle inte ph sjunka från ca 7,6 direkt efter ett vattenbyte till under 7 dagen därpå

Svårt koncept det här med att test inte alltid visar rätt 8)

Testa Krausemetoden och se vad du får för utslag på pH-testet/proben.

Där finns en markant skillnad och vissa växter lägger av helt precis som trådalgerna gjorde.

Alger går i princip inte att näringsbegränsa så det var sannolikt ljusbegränsningen som gjorde susen. Alger klarar långt lägre näringsnivåer jämfört med växter, och trådalger är fenomenala bikarbonatsanvändare vid starkare ljusintensiteter - så har du trådalger och kör med CO2 så är det sannolikt något fel med något makroämne, med största sannolikhet något CO2-fuffens och sedan N,K,P i den ordningen.

Dör alger pga näringsbegränsning så har växterna dött för länge sen.
#35 - 6 november 2005 08:47
Tackar för tipsen! Ja, det kanske i så fall skulle räcka med att dra ner på ljuset. Samtidigt så är det snyggare med ordentligt ljus och det har fungerat kanon under ett par månader så jag provar nog hellre att öka gödningen till att börja med. En fråga som dyker upp. Jag ökade doseringen av KH2PO4 för att bekämpa prickalger. Det gick bra men kan det ändrade förhållandet mellan KNO3 och KH2PO4 gynna trådalger?

Men vad är Krausemetoden? Jag hittade inget via forumets sök, heller inget på Google.

Mvh
Jesper
#36 - 6 november 2005 10:05
Krausekalibrering: http://www.defblog.se/permalink/1541.html

Det gick bra men kan det ändrade förhållandet mellan KNO3 och KH2PO4 gynna trådalger?

Trådalger är så stora alger att deras krav påminner om växter, med den stora skillnaden att dom är bättre när CO2 är begränsande än vad växter är iom att trådalger har mycket större yta mot vattnet och bättre CCM: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11355625&dopt=Abstract

Växter är även ganska obekymmrade vad gäller relativa koncentrationer mellan olika ämnen sålänge allt finns i bra mängder så dom hela tiden kan hålla igång sitt stora maskineri - något som alger inte är ett dugg bekymmrade om eftersom dom är så små och kan ta varje litet ammoniumtillfälle i akt för att producera sporer.
#37 - 14 november 2005 16:54
Fyller på banken lite.
När jag nyligen körde svajjig gödning ( http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=212 ) dök det upp några trådar igen. På samma ställe som sist - rakt under ljuset. Denna gång höll jag konstant CO2 (20 ppm).
#38 - 20 november 2005 16:08
En liten fråga.
Har ni kommit fram till varför trådalgerna invaderar akvariet? Vad det är som fattas eller är för mycket av?

Jag kör inte med CO2 och har slutat med TMG.

Skulle vara kul om man blev av med det någon gång.
#39 - 29 november 2005 13:58
Jag provade ett experiment hemma (som tog slut för någon dag sedan). Jag gjorde en hemmagjord mäskreaktor i en 5-litersdunk. Blev sugen på att testa Defdacs citat "Trådalger är så stora alger att deras krav påminner om växter, med den stora skillnaden att dom är bättre när CO2 är begränsande än vad växter är iom att trådalger har mycket större yta mot vattnet och bättre CCM" Saken är att jag alltid haft trådager (långa gröna trådar som är lätta att ta bort) Inte mycket men det har alltid existerat lite vilket jag irriterat mig på. Gödde på som vanligt med mitt normala ljus på ca 0.65W per liter. Kör lite mix mellan lowtech och hightech och det har alltid fungerat mycker bra trots att ja inte har någon koll med olika tester. Inte så mycket fisk för att växterna egentligen ska kunna trivas och mjukt vatten som tusan har jag. NU, experimentet som jag borde ha övervakat varje dag gick till som så att jag ledde in slagen från min reaktor till innerfiltret som sprutatde ut CO2 dag och natt. Växterna bubblade på något ofantligt och jag hällde i lite mer pmdd på känn som jag alltid gjort. Det roliga kommer här att jag var tvungen och åka på en arbetsintervju och när jag kom tillbaka 6 dagar senare är akvariet överfyllt med lååånga gröna trådalger. Växterna har växt som bara den också. Inte så lyckat och jag kan fortfarande inte sova om nätterna ;-) Har tagit bort reaktorn nu och algerna är kvar trots att jag har öst upp en massa. Va hände egentligen?
#40 - 29 november 2005 14:26
Näringsbrist/makrobrist såklart. 6 dagar utan näring är katastrof i en högljusburk.
#41 - 29 november 2005 14:28

Har ni kommit fram till varför trådalgerna invaderar akvariet? Vad det är som fattas eller är för mycket av?

Nej men vi har kommit fram när dom *inte* gillar läget och det är när man sköter all gödning och alltid har mycket av allt tillgängligt för växterna. I det fallet kan man dosera kopiösa mängder mikrogödning utan att få mer trådalger.

Kör man däremot makrobegränsat (ingen CO2, dåligt med KNO3/KH2PO4) så brukar t ex TMG kunna få de flesta burkar med halvmycket ljus att bli trådalgsodling direkt.
#42 - 29 november 2005 14:53
Äter Anostomus ternetzi trådalger? Tänkte ha sådana i ett bäckakvarium.
Vore kanske snyggt att ha trådalger som inredning och ha några stora solitärväxter som får växa upp ovanför vattenytan och blomma.
#43 - 29 november 2005 17:07
defdac
har lite riktigt tunna halvt vita halvt genonskinliga trådar på bakrutan vid pumputblåset.
dom är så diskreta så jag har aldrig orkat bry mej om dom.
näst intill noll tillväxt på men är det också trådisar eller är alla trådisar gröna ?
#44 - 29 november 2005 17:56
Om dom inte växer och är vita låter dom lite halvdöa, men staghorn har jag för mig kan vara lite grådassiga? Har för mig Azur har några schyssta bilder på dom:
http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm#Staghorn_Alga
#45 - 29 november 2005 19:10
dom bilderna av staghorn ser lite för täta ut.
är kanske 5-10 trådar som mest på en kvadratcentimeter.

och dom växte även väldigt långsamt när ja trycke i mycke pmdd mäsk-co2 och gjorde vattenbyten stupiett.

men iofs när du nämner det så är dom mycket lika bilder på staghorn jag sett som behandlats med väteperoxid.
#46 - 3 december 2005 17:45
Har läst varenda inlägg nu om hur jag ska bli av med mina förbannade (ursäkta språket) trådalger? Har aldrig i mitt liv haft problem med dem men nu efter mitt lilla katasrofala experiment har allt gått åt pipan (läs mitt tidigare inlägg). Jag har läst varenda tråd och inlägg om dem men ingenting hjälper. Drog ner ljuset till 0.32 W, har öst på med KN03 och KH2P04 men ingenting hjäper, de blir bara fler och fler och de äckliga gröna jäklarna blir längre och längre. Är beredd och ge upp min era som akvarist om det inte blir bättre... några ideer killar?
#47 - 3 december 2005 17:51
Är beredd och ge upp min era som akvarist om det inte blir bättre... några ideer killar?
Glöm inte bort alla duktiga tjejer... :rolleyes:
Hur har du det med CO2:n? Det är nyckeln till många framgångar.
#48 - 3 december 2005 18:04
Förlåt mig. Naturligtvis finns det oerhört duktiga tjejer som är akvarister. Det är bara det att de hetaste "inhoppen" görs av killarna här på forumet och en av legenderna är ju du bluesboy. Nä, jag har alltid kört utan CO2. Blir lite långsammare tillväxt men då behöver jag inte gallra så ofta ;-) Det har fungerat toppen i många herrans år men sedan jag körde med Mäsk-CO2 har det gått nedför (la av med det direkt när jag såg hur mycket trådalger jag fått). Kan bara inte förstå vad som kan vara fel. Visst har det sina brister med att inte ha olika tester utan bara gå på känn men jag får väl skaffa lite tester och mäta. De kanske inte är de mest pålitliga men bättre något än inget.
#49 - 3 december 2005 18:12
Helt klart är trådisar djävulska !

Lite bra'a tips:

1. Ös på med CO2 i massor
2. Missa aldrig att göda med övriga viktiga ämnen (KNO3,KH2PO4,micro)
3. Plocka så mycket du orkar manuellt,
4. Rota inte runt i gruset utan att suga ur det som yr upp.
5. Se till att skaffa en rejäl växtmassa, gärna snabbväxare
6. Skatta växterna där trådisarna trivs
7. Lita inte till tester.

Bubblar det inte så hugger trådisarna direkt.

Skaffa gärna ett gäng pyttesmå siamensisar

En annan notering, har man bara rejält med co2 så kan man ösa på med micro utan att trådisarna jublar.

EDIT: Fler åtgärder...
#50 - 3 december 2005 18:36
Det har fungerat toppen i många herrans år men sedan jag körde med Mäsk-CO2 har det gått nedför (la av med det direkt när jag såg hur mycket trådalger jag fått). Kan bara inte förstå vad som kan vara fel.
Jag vill verkligen stryka under det oveb radar upp. Problemet med mäsk CO2 är att man kan lätt kan få hoppiga CO2-nivåer. Jag tror bestämt att det är värre än att köra ett stabilt low-techkar utan CO2. Ser du till att byta mäsken lite innan den avtar och håller övrig gödning stabil på en hög nivå tröttnar alla alger.
När jag körde mäsk bytte jag några dagar "för tidigt" och nu börjar jag ana varför det var en bra metod. Hela fotosyntesmaskineriet är lite trögstartat. Jag ser det som en buffert som tar över när mäsken sviktar med konsekvensen att man måste fylla på den igen och det tar ett tag. Under tiden kliver algerna upp på bordet och dansar samba.
#51 - 4 december 2005 21:40
Bakslag...

Jag gjorde två förändringar vid senaste vattenbytet, osmart att ändra två saker men den ena av dem kändes "riskfri".

1. Jag höjde GH't med en tesked Seachem Eq
2. Jag tillsatte en tesked K2SO4

Idag har jag sett massor av helt nya skitlyckliga trådisar... Inge bra !!

Har sökt runt lite i min gamla blog och även om jag hade ett annat ljus då så tror jag att GH't kan vara busen. Kaliumet känns nästan ofarligt enligt andra erfarenheter.

Eller ???

Får nog ta och se om ett litet gäng psykfall (=siamensisar) kan hjälpa mig ur den värsta krisen.
#52 - 4 december 2005 22:22
Äter algätande fiskar trådalger?
#53 - 4 december 2005 22:41
Ingen aning om vad du ska göra Oveb, debatten går ju som sådan att om du har alla macroämnen kan du ha i en rejäl dos av andra också men det funkar väl inte så enkelt. Vattenkemi och växter blir bara svårare och svårare ju mer man vet. Mer kunskap mer lidande (inte för att jag vet så mycket). Men kan jag få det att lyckas utan CO2? Är borta rätt ofta och vill ha ett lowtech akvarium, det är så mycket lättare att bara ha i en dos av pmdd när växterna ser lite trista ut. Har gjort ovanstående uppgifter som Oveb sa utom just CO2. Kan ju vara så att jag övergött en aning, ska man ändra på standardpmddoseringen om man kör utan just CO2?
#54 - 4 december 2005 23:37
[QUOTE=sysifos]Mer kunskap mer lidande
[/QUOTE]
Stackars defdac :)

Kan ju vara så att jag övergött en aning, ska man ändra på standardpmddoseringen om man kör utan just CO2?

Ingen aning (kan inget om lowtech) men många anser att rekommenderade mängder enligt pmdd.se ofta är för lite.

Hmmm... kan nog inget om hightech heller...
#55 - 5 december 2005 08:15
Jag gjorde två förändringar vid senaste vattenbytet, osmart att ändra två saker men den ena av dem kändes "riskfri".

1. Jag höjde GH't med en tesked Seachem Eq

2. Jag tillsatte en tesked K2SO4
Tusan då! Jag tycker det verkar långsökt med båda, men vad innehåller Seachem Eq egentligen?
#56 - 5 december 2005 08:32
Off-topic, rant mode on:

Vattenkemi och växter blir bara svårare och svårare ju mer man vet.

Tvärtom skulle jag vilja säga om man vet var sin egen gräns går.

Man behöver inte dyka speciellt djupt i universums innersta väsen för att inse att växter behöver mineraler och ljus och hur växter konkurrerar ut alger när det finns gott om näring till båda.

Om ens egen gräns går till att inte vilja veta hur ett akvarium fungerar alls (eller sträcker sig så långt som att nöja sig med att veta hur nitrifikationen fungerar) och allt man kan gå på är känsla och gissningar så blir det svårt att hjälpa andra som kört fast.

"Ju mer jag vet desto mindre förstår jag att jag egentligen vet" är ett finurligt ordspråk om det används rätt - dvs som ett bevis på att man förstått att hela livet kommer vara ett ständigt lärande och att man aldrig kommer bli allvetande i något ämne. Då bevisar man att man tycker själva lärandet och resan i sig är rolig och att man aldrig kan lära sig för mycket.

Men jag storknar när det används som skygglappar.

Att ha känsla för hur man sköter ett akvarium är jättebra, men det hjälper knappast dom som vill lära sig mer om sitt problem och med den nyvunna kunskapen får fler verktyg att räta upp problemet och därmed känna segerns sötma, istället för den fadda smaken av att starta om och försöka med andra växter utan att man fattat alls vad som gick snett.

Rant-mode off, on topic:

men vad innehåller Seachem Eq egentligen?

Soluble Potassium (K20) 23.0%
Calcium (Ca) 8.06%
Magnesium (Mg) 2.41%
Soluble Iron (Fe) 0.11%
Soluble Manganese (Mn) 0.06%
#57 - 5 december 2005 09:18
Hmmm.
Det här *måste* gå att knäcka.

Om vi håller oss till oveb’s EI-burk ett slag så har den körts ganska lång tid nu med upprepade långvariga trådalgsbekymmer. Om vi sneglar på min EI-burk så har jag haft en ynka tråd vad jag kan minnas. Vi har båda kört EI ett par år nu eller mer. Tror vi drog igång våra stapplande försök ungefär samtidigt.

Det som har skiljt oss åt under lång tid är ljuset och därmed tuffare gödning i oveb’s burk. På senare tid börjar jag dock komma i fatt lite när det gäller gödning men ljuset är detsamma. Jag har svårt att tro att oveb’s burk skulle lida av låg CO2 under så lång tid. Jag har i så fall kört låga nivåer minst lika ofta?

Ljuset har jag svårt att bortse ifrån men min senaste period har jag haft ett sanslöst driv i växterna (Sessifloran knatar 5 dm i veckan) så nååååågon tråd skulle väl gilla läget även i mitt ljus?!? Jag är förresten lite inne på att plocka bort ytterligare ett rör för att minska mina 0,3 W/l…

Ok, ljusstyrka är en sak. Spektrum en annan. Jag kör uteslutande med Aquarelle. Kan det vara nåt?

Funderar vidare.
Kan det ligga en hund begravd i vattnets sammansättning månne?
Vi kanske skulle lägga upp våra ”specifikationer” på vatteninnehållet bredvid varandra och se om vi har något som skiljer markant som vi kan skylla på?
#58 - 5 december 2005 09:49
Jag lägger också min röst på ljusmängd kontra växtmängd.

Minimal design, mycket ljus och rikligt med PMDD är erkänt svårt. Men man borde ändå kunna hålla sig ifrån att få alger på växterna och det kan jag bara tro har att göra med CO2-halten. Tyckte jag såg något om en time-lapse-movie på Ovebs blog som skvallrar att något inte stått riktigt rätt till.

Enda gångerna kranvattnet kan spöka är i extremfall typ 0 i totalhårdhet (calciumbrister) och om det innehåller ammonium (som i ditt fall). Eventuellt även läskigt höga kopparnivåer som t ex Daniel Löfgren fick uppleva när han bodde i Vellinge, vi vet ju vad som händer med fotosyntesen när vi stoppar ner Algenkiller (kopparsulfat).
#59 - 5 december 2005 10:32
Minimal design, mycket ljus och rikligt med PMDD är erkänt svårt. Men man borde ändå kunna hålla sig ifrån att få alger på växterna och det kan jag bara tro har att göra med CO2-halten.
Ja, jag har svårt att käfta emot. Jag funderar faktiskt lite på om vi lite till mans lurar oss mer än vi tror på kH:t (som vi använder för att beräkna setpoint/bubbeltakt). *F-n ta den som frågasätter CO2:n [B)] *

Jag har vid något tillfälle mätt upp en minskning av kH när CO2:n var lite usel. Tolkade detta som att växten stod mellan två hötappar för att dra kolet. I ett sådant läge kanske man hamnar i en "ond cirkel". kH:t är lägre än det man tar för givet (vad vattenverket anger) setpoint blir för högt och växterna varvar upptaget mellan lätttilgängligt CO2 som börjar bli en bristvara och bikarbonater. Algerna jublar.
Långskott kanske, men vi vet ju vikten av CO2. Har man dessutom mer ljus blir detta ännu mer sårbart/påtagligt.

Min burk är väl en dålig referens och det fegaste man kan köra. Lite ljus, CO2-kontroller, tre biologiska filter och stora snabbväxande buskage som håller det hela i schack. oveb's ibland nedtrimmade växter med mycket ljus kanske helt enkelt är svårstyrt som sagt.
#60 - 5 december 2005 11:18
[QUOTE=BluesBoy]Hmmm.
Det här *måste* gå att knäcka.

Om vi håller oss till oveb’s EI-burk ett slag så har den körts ganska lång tid nu med upprepade långvariga trådalgsbekymmer. Om vi sneglar på min EI-burk så har jag haft en ynka tråd vad jag kan minnas. Vi har båda kört EI ett par år nu eller mer. Tror vi drog igång våra stapplande försök ungefär samtidigt.

Det som har skiljt oss åt under lång tid är ljuset och därmed tuffare gödning i oveb’s burk. På senare tid börjar jag dock komma i fatt lite när det gäller gödning men ljuset är detsamma. Jag har svårt att tro att oveb’s burk skulle lida av låg CO2 under så lång tid. Jag har i så fall kört låga nivåer minst lika ofta?

Ljuset har jag svårt att bortse ifrån men min senaste period har jag haft ett sanslöst driv i växterna (Sessifloran knatar 5 dm i veckan) så nååååågon tråd skulle väl gilla läget även i mitt ljus?!? Jag är förresten lite inne på att plocka bort ytterligare ett rör för att minska mina 0,3 W/l…

Ok, ljusstyrka är en sak. Spektrum en annan. Jag kör uteslutande med Aquarelle. Kan det vara nåt?

Funderar vidare.
Vi kanske skulle lägga upp våra ”specifikationer” på vatteninnehållet bredvid varandra och se om vi har något som skiljer markant som vi kan skylla på?[/QUOTE]

Jag satt och grävde i min gamla blog igår kväll. 2 saker har hänt sedan jag senast i Juli skrev att jag hade algfritt.

1. Min Cuba stuntade och jag fick hjälp av defdac att analysera Mg-brist. Då började jag strula med GH't. Det stämde säkert med det ljuset men lär inte vara någon fara nu. Förhållandet ur kranen Ca/Mg är 27/4.

2. Jag började i samma period att köra ytterfiltret som reaktor. Nu kör jag hembygge med 1/2liters flaska. De pyttebubblor som spruttar ur den har jag riktat så att de sugs in 2028:ans insug.

Jag är naturligvis knäpp men jag tänkte nu återställa GH't mha vb och köra på ett par veckor utan Eq/Mg/Ca. När saker och ting rätas upp (förhoppningsvis) så tänkte jag försöka upprepa eländet med en tesked Eq.

Skitspännande tycker nog jag iallafall :)
#61 - 5 december 2005 11:33
Jag är naturligvis knäpp
Ja, och det tackar vi för :D
När saker och ting rätas upp (förhoppningsvis) så tänkte jag försöka upprepa eländet med en tesked Eq.
Det är just såna saker som är skitsvårt tycker jag. Ponera att CO2:n är liiiite sämre när du vippar i Eq - då kommer vi döma ut Eq så det sjunger om det.
Kolla in mina senaste dagars koldioxidförbukning (med minimal ytcirkulation hela tiden):
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=444
Min växtmassa har ökat rejält, konsumtionen har sigit från 10-11 h/dygn till 13-14. Nedgången dag 4 till 10 h beror på att jag fyller på vatten (med ~15ppm CO2) som dunstat sedan ökar det igen. Hade jag kört med timer och inte parerat bubbeltakten hade jag ovillkorligen hamnat på fisens mosse.

Jag gjorde detta test för att se om kH:t påverkades vid påfyllnad av vatten men jag kunde inte se någon skillnad.

Skitspännande tycker nog jag iallafall
Vi är *minst* två i alla fall :)
#62 - 5 december 2005 12:00

Min växtmassa har ökat rejält, konsumtionen har sigit från 10-11 h/dygn till 13-14.

Vilket otroligt tufft sätt att kolla hur växtmassan ökar. Om den flat-line:ar uppåt (exakt det som Oveb såg med sin timelapse) är det fara å färde med andra ord..
#63 - 5 december 2005 12:24
Nu upptäckte jag just att jag feltolkade Ovebs timelapse - den bevisar ju att han aldrig kommer över pH 6.15 dvs att det borde vara oerhört mycket CO2 tillgängligt. Om det inte är monsterlågt KH vilket jag tvivlar på.
#64 - 5 december 2005 19:37
Ja visst é den nördig :)

http://www.berthling.com/oblog/210917.avi (varning 40meg)

Jag har nästan trott emellanåt att det är kolsyra som bubblar och inte syre :)

Det tog "bara" tio dagar senast att få hygglig stil på det så jag återkommer !!
#65 - 5 december 2005 20:16
[QUOTE=oveb] http://www.berthling.com/oblog/210917.avi (varning 40meg)[/QUOTE]
Ja, den var ju spännande... :-p

*snabbspolade det mesta*
#66 - 5 december 2005 20:32
Har man inte så fina plottande kontrollrar som du och BluesBoy så får ta vad man har :)
#67 - 14 december 2005 16:51
Dags att skaka lite i den här tåten.

Trenden här har varit att mina trådisar börjat få bekymmer, dom har dock festat lite på mina långsamväxare direkt efter vb.

Så jag testade med ett dygns mörkläggning och det fungerade faktiskt över all förväntan.

Kul sånt :)
Bilagor:
#68 - 14 december 2005 17:12
Jag har märkt av lite trådalger, men inte mer än att jag kan plocka 3-4 trådar varannan dag. Ska hoppa över NutriSi i mellangödningen och se om det bubblar lika bra hela veckan ändå. Tyvärr är mitt Fe test slut, det hade varit kul att mäta upp vad det ligger på... :(
#69 - 28 december 2005 23:30
Tänkte ta upp denna tråd igen med tanke på att trådalger alltid är på tapeten. Efter mitt misslyckade experiment där jag hade grymma macrobrister tillsatte jag mer NPK och mörklade akvariet i några dagar vilket hjälpte i en vecka. Eftersom jag inte använder CO2 är det alltid svårt att veta hur mycket man ska tillsätta utam macroämnena.
Jag kan se brister i pmddoseringen, den är ju inte anpassad till växtmängd. Vi som inte hållt på med pmdd särskilt länge och är nybörjare har svårt med den exakta doseringen. Detta måste alltid anpassas efter växtmängd och även våra gamla rävar på forumet har detta problem ibland kan jag tycka. Jag har fått kritik av defdac för att "gå på känn" men jag är ju int den ende som gör det.
Efter mina macrobrister har jag tillsatt rätt kopiösa mängder av dessa men har fortfarande extrema problem med trådalgerna, har många gånger varit orolig för fiskarna men de har klarat sig.
Till min egentliga fråga nu. Hur kan de som har lera i botten, som jag läst på forumet, ha problem med trådalger om jag bland annat hört defdac säga att man kan ha hur mycket microämnen som helst om det bara finns tillräckligt med macroämnen? Lera är väl ganska rikt på järn om jag int minns fel? Hade i några kulor i mitt gamla lilla akvarie för något år sedan och det har det aldrig varit alger i det nämligen.
Mycket att diskutera men vi kan ta det lite stötvis om ni kan hjälpa migmed dessa funderingar.
#70 - 28 december 2005 23:38
kan ju berätta om mina senaste erfarenheter som inkluderar trådisar.

kört lite experiment för att se hur mycket näring som går åt och körde ända tills jag fick brister.
hade i 5ml av varje flaska, ska egentligen ta strax under 4ml.
en vecka efteråt såg javaormbunken fortfarande tråkig ut och hade i 5ml till av nutrisi flaskan och fick strax efteråt trådisar, dock mindre tillväxt.

sen jag upptäckte dom har jag gjort ett vattenbyte efter att ha rotat i botten och hade då i en fulldospuls och nu är trådisarna borta.

gjort lite research om trådisar och läst att dom ofta indikerar överskott av järn, >0.15ppm.
#71 - 29 december 2005 11:08
Jag testade att bara mikrogöda en gång under en vecka och visst minskade trådarna sin framfart och det fortsatte att bubbla bra tills på kvällen den 5:e dagen efter vattenbytet. 6:e dagen var rätt kass i bubbel så jag vågar inte köra så.. Funderar på om jag inte ska sätta en halv dos med mikro mitt i veckan och se om det kan funka.
#72 - 29 december 2005 11:43
[QUOTE=sysifos]
Eftersom jag inte använder CO2 är det alltid svårt att veta hur mycket man ska tillsätta utam macroämnena.
[/quote]
Det är exakt det jag alltid säger. Att köra på känn är skitsvårt och man får hela tiden köra på fisens mosse där växterna är pågränsen till tokbegränsade av något ämne. Man får ett instabilt system som lätt tippar över.

Detta är något jag upprepar om och om igen så det är ingen personlig kritik till dig vilket du verkar ta det som när du säger "Jag har fått kritik av defdac för att "gå på känn" men jag är ju int den ende som gör det."

Jag vill att alla ska vara jäkligt med på att såfort man börjar gå ifrån Estimative index så blir det en gissningslek som lätt leder till trubbel.

Jag kan se brister i pmddoseringen, den är ju inte anpassad till växtmängd.

Googla på Estimative index. Ett finurligt system som utan vattentester kommer anpassa doseringarna exakt efter växternas behov.

Vi som inte hållt på med pmdd särskilt länge och är nybörjare har svårt med den exakta doseringen.

Detta är helt fel och något jag upprepat har sagt åter och åter igen. Det handlar inte om decimaler och gram hit och dit. Allt växtakvaristen behöver bry sig om är att alla näringsämnen ska finnas i någorlunda rätt nivåer. 1 eller 2 ppm nitrat är ett ryck på axlarna, det är för lite. 5 eller 25 ppm nitrat är också ett ryck på axlarna, det är lagom och spannet är stoooooort.

Den som tror att växtakvarier handlar om att försöka hålla sig på exakt 5,23443 ppm nitrat har verkligen gått vilse. Estimative index är räddningen.

Detta måste alltid anpassas efter växtmängd och även våra gamla rävar på forumet har detta problem ibland kan jag tycka.

Om du med gamla rävar menar t ex BluesBoy, mig och Oveb så tror jag man kan få en lite felaktig bild eftersom vi hela tiden riskerar våra växtakvarier med nya elaborata gödningsmängder för att vi är nyfikna och för att det med PMDD har öppnats så många möjligheter till kontroll och jämförande mellan kompisar doseringsidéer. Vi gillar att skruva, jämföra resultat och testa idéer från internationella forum trots att det ofta leder till algodlingar. Det ger extremt mycket erfarenhet och känsla.

Efter mina macrobrister har jag tillsatt rätt kopiösa mängder av dessa men har fortfarande extrema problem med trådalgerna, har många gånger varit orolig för fiskarna men de har klarat sig.

Har algerna ingen konkurrens och du häver ner en massa näring och ljus kommer dom aldrig gå bort.

Hur kan de som har lera i botten, som jag läst på forumet, ha problem med trådalger om jag bland annat hört defdac säga att man kan ha hur mycket microämnen som helst om det bara finns tillräckligt med macroämnen? Lera är väl ganska rikt på järn om jag int minns fel?

Ja lera och torv är ett säkert sätt att få extremt mycket järn i akvariet. Torven tillsammans med leran skapar kalasredox och det blir för mycket av det goda.

Detta fungerar sålänge du även kör med relativt lika mycket makroämnen vilket du aldrig kan lyckas med i ett akvarium utan CO2. Detta innebär även väldigt höga näringsnivåer överlag och har du dåligt med växter och mycket ljus så har du en garanterad algodling. Däremot ser förmodligen växterna väldigt fina och algfria ut.

Ditt eget problem är svårt. I ditt akvarium får växterna inget kol men dom har tillgång till alla andra näringsämnen (en massa makroämnen och mikroämnen). Växterna skulle potentiellt kunna växa i 180 km/h i men någon har stoppat in en banan i avgasröret (inget kol) så dom bara kan krypa fram i någon km/h. Algerna som är fenomenala på att använda bikarbonat där det finns gott om ljus (kolla var trådarna sätter sig) har inte samma problem och får således uppdukat festbord.
#73 - 29 december 2005 12:02
Jag kan bidra lite med mina erfarenheter av trådalger också:

Kör pmdd (fulldospuls varje vecka efter ca 30% vb) och ungefär 0.18w/l (3*36w på 600l). Jag har vallisneria och en e. bleheri samt pistia. Framför allt vallisnerian, bladen på bleherin som är precis vid utloppet från mina pumpar, samt själva rören vid utloppet är täckta med trådalger som jag närmast kan likna vid hår.

De längsta jag tagit bort var ca 15cm, rätt grova och gråa. Ser precis ut som grått hår :/ Karet är 55cm högt, och trådalgerna växer ca hälften av höjden ner på växterna och som sagt, främst vid utloppet. Däremot har jag inga andra alger alls, varken på stenar eller glas. Har inte skrapat rutorna på ~två månader, vilket sammanfaller med när jag satte i växterna och började med pmdd.

Jag antar att det som defdac nämde råder i mitt kar, brist på CO2 gör att växterna "stressläcker" ammonium, vilket trådisarna gillar. Skumt dock att de trivs bäst vid utloppet?

Det vore hemskt trevligt att få bort dem, men jag antar att jag får ge mig till tåls tills jag får pengar till CO2utrustning.
#74 - 29 december 2005 12:11

Skumt dock att de trivs bäst vid utloppet?

Algerna som är fenomenala på att använda bikarbonat där det finns gott om ljus (kolla var trådarna sätter sig)

Glada blad nära ljuset på växter som har bra tillgång på näring är algfria nära ljuset medans det gärna sätter sig alger på andra prylar i akvariet nära ljuset. Har man ammoniumstabilitet bör det dock inte vara någon katastrof så det bör inte ta många gånger av renskrubbning av dessa prylar innan algerna ger sig. Dom kommer garanterat inte försvinna av sig själva (inom en resonlig framtid) och där är det nog många växtakvarister som är lite naiva och tror att alger magiskt försvinner bara man göder rätt. Det stämmer till viss del med växter eftersom man ändå trimmar glada växter och på så sätt försvinner algerna snabbt från växterna, men det stämmer inte på döda prylar i akvariet, om man inte har en armé av supereffektiva algätare.

Statiska prylar nära ljuset är svårt.
#75 - 29 december 2005 12:53
[QUOTE=M.W]Jag testade att bara mikrogöda en gång under en vecka och visst minskade trådarna sin framfart och det fortsatte att bubbla bra tills på kvällen den 5:e dagen efter vattenbytet. 6:e dagen var rätt kass i bubbel så jag vågar inte köra så.. Funderar på om jag inte ska sätta en halv dos med mikro mitt i veckan och se om det kan funka.[/QUOTE]

kör du EI så kan du ju köra vattenbyte var femte dag istället för var sjunde.
kan ju alltid prova med en halv dos också, de värsta som kan hända är att du får alger ;)
#76 - 4 januari 2006 23:21
Nädå defdac, jag vet att du ger oss kritik men det är ju bara för att du vill vårt bästa. Konstruktiv kritik är alltid bra. Estimative index är ju oerhört bra vilket jag inte reflekterat över nämnvärt innan. Hittade dock Barrs artikel denna gång och jag litar mer på honom än på andra "engelska" akvarister jag sett på google. Jag har faktiskt legat i mittenskalan på hans rekommendationer på estimative index utan att egentligen veta om det. Jo, det är er jag menar.
He, hade jag varit i era skor hade jag kört på den gödningsregimen som funkar men trixa får man. Jodå, jag har massor av växter och i och med att jag har en del fisk i 375-litarn (ca 50 tetror och några stora malar) blir det en del CO2. Hur många ppm det ligger på vet jag icke. Statiska föremål i akvariet är knappt inte algbevuxna. Trådarna sätter sig mest på växterna närmast ljuset, växterna växer fint men det hindrar inte trådisarna att sätta sig på växterna också. Alltså: växterna växer bra men det gör också trådarna på växterna (nu på senare tid även penselalger på mina långsamväxande anubias).
Visst förstår jag att CO2 fattas men jag vill köra lowtech i grund och botten. Det kommer väl sen när det har ansamlats massa godsaker i botten och näringsnivåerna stabilserats. Det svåra är ju att hitta den där balansen som det pratas om. Tack för att du orkar engagera dig i våra bekymmer defdac och orkar svara på så många inlägg, ni andra gamla rävar ska ha ett stort tack också. Nä - nu får jag sluta med fjäskparaden...
#77 - 5 januari 2006 07:34

Trådarna sätter sig mest på växterna närmast ljuset, växterna växer fint men det hindrar inte trådisarna att sätta sig på växterna också. Alltså: växterna växer bra men det gör också trådarna på växterna (nu på senare tid även penselalger på mina långsamväxande anubias).

Grejjen är att det aldrig sätter sig alger på "glada" växter varken i high-techs med CO2 eller lowtechs utan CO2. Dom är begränsade av något du förbisett, förmodligen KNO3 eller KH2PO4 om man kollar rent statistiskt på vad man mest sannolikt missar i low-techs. Penselalger är typiskt varierande CO2-halter i akvarier man bara "duttar" i CO2 lite på känn. Trådalger typiskt lerbottenakvarier som får för mycket järn i förhållande till övriga makroämnen (NPK).
#78 - 5 januari 2006 08:21
[quote=Raven]kört lite experiment för att se hur mycket näring som går åt och körde ända tills jag fick brister.
hade i 5ml av varje flaska, ska egentligen ta strax under 4ml.[...]
gjort lite research om trådisar och läst att dom ofta indikerar överskott av järn, >0.15ppm.[/quote] Har själv haft problem med trådisar, men har blivit av med dom nästan helt nu tack vare ökad mikrodosering. Jag häller i fyrdubbel puls av mikro (NutriSI) tre gånger per vecka (alltså mellan varje vb). Håller också konstant hög CO2-nivå och väldigt höga makronivåer.

Har man höga nivåer av alla ämnen så kan man alltså troligen dra på med hur mycket mikro som helst utan problem. När jag hade bra nivåer av allt utom mikro som kom trådisarna. När jag började tokdosera mikro så försvann dom. Alltså: var inte rädda att hälla i mycket näring. Finns allt så är det bara bra.
#79 - 5 januari 2006 08:27
Exakt. Det är när man t ex har lerbotten (mycket järn) utan att även öka alla andra makroämnen (NPK) det brukar bli trådalgsodling.

Annons