kanin kulfisk

#1 - 27 september 2003 11:40
Så har det kommit, det jag länge varit rädd för. Att jag behöver klippa tänderna på en utav kulfiskarna... detta är inget som jag iaf ser som något roligt och är faktiskt lite orolig för hur jag ska bete mej. Har fixat en finmekanisk avbitar tång som är liten men vass så den ska nog funka kanon bra, det som är lite mer oroande enligt mej är:
1. har de nervtrådar i tänderna som vi människor? (vill inte orsaka smärta... men vilket är värst, inte kunna äta lr ont i tänderna?)

2. hur mycket? ska man ta så mycket som mäjligt nu när man ändå är igång?

har läst annikas kommentarer där det stod att man skulle ge dem snäckor lr musslor som kunnde förebygga detta i framtiden. Jag har gett mina hela räkor med skal och där har de lite att tugga i trodde jag, men ikke =) musslorna? hur ger ni dem? jag menar bara en mussla är juh mjuk och gele aktig... väll? så ni måste juh ge dem med skal och allt? kommer fiskarna verkligen igenom skalet? lr har jag missuppfattat något?

mycket babbel från en vilsen david =) ha det bra alla =P
#2 - 27 september 2003 16:38
Om tandklippning har jag ingen erfarenhet tyvärr, och hoppas slippa få det också. Verkar läskigt. Berätta gärna hur det gick sedan!

Jag brukar ge mina kulfiskar sötvattensnäckor i tandvårdande syfte. Jag föder upp snäckorna i mina yngelakvarier, så fungerar de som rengöring där också. De har väl ungefär lika hårt skal som musslor, och visst kan kulfiskarna få hål på dem, det är ju därför de har sina hårda växande tänder.
#3 - 4 oktober 2003 08:59
hmm, har precis hällt tillbaka stackaren till sitt kar igen... försökte mej på att klippa men upptäckte just att det inte fungerade... först så är tången för stor... fast det är den minsta jag har hittat, en finmekanisk tång som verkligen är liiiten. sen gapar juh inte fisken, kanske har tandläkarskräck? hmm, ne men allvarligt, det fugerar faktiskt inte. tänderna var inte raka som jag trodde, jag trodde att de satt som ungefär kanin tänder

--

men de satt mer

/vilket gör att man måste juh klippa bakifrån och fram... på nått sätt... ni som har klippt tänder kom gärna med tips...
utför vetrinärer denna typ av tandläkar problem?
#4 - 11 november 2003 08:53
Hej!

Hur har det gått med tänderna på kulfisken?

Själv använde jag en liten nagelsax för att klippa tänderna på min kulfisk. Jag höll fast fisken i en blöt handduk och tryckte försiktigt med fingrarna på sidorna av munnen för att få den att gapa.

Jag ger kulfiskarna små hela blåmusslor med skal samt snäckor för att tänderna skall hållas i trim.

//Annika

Annons