Kan ynglen fastna!!

#1 - 6 september 2005 08:25
Hej !!

Jag e helt ny på det här med akvarier har ett litet 25 liters å köpte några guppies häromdan varav en Jättegravid.. hon drog sig undan precis som om hon skulle föda men efter ca ett dygn så dog hon...
På djur affären säger dom attt ett yngel kan ha fastnat ..
Stämmer det eller e det bara än ursäkt för att dom sålt en sjuk fisk!!
Har kollat alla vatten värden å dom va bra en liten aning högt nitrit men inte så väldans..
Kram Kajsa
#2 - 6 september 2005 12:13
Platy som jag har är snarlika guppy.

Ja, de kan ha svåra förlossingar som kan resultera i dödsfall. Det förekommer också att honor som flyttas precis vid födelsetid blir så stressade att de håller tillbaks, med diverse komplikationer som följd.

För att hjälpa din nitritnvivå att sjunka snabbare så kan du använda t.ex Nitrivec.
#3 - 6 september 2005 12:43
hej !!
Tack för svaret... Då vet jag att jag inte ska köpa någon mer Hög gravid hona...
Vi tänkte köpa Nitrivec men det verkade lösa sig ganska bra med ett litet vattenbyte.. men vi ska köpa hem det i alla fall.. .
Vi ska precis börja inreda ett lite större akvarium ( 100 l ) för det lilla vi har känns alldeles för litet.. Så det får väll bli yngel akvarium...
Kram Kajsa
#4 - 6 september 2005 13:04
Nitrivec innehåller de bakterier som behövs i vattnet för att ta hand om amonium och nitrit. Du snabbar bara på det hela så att säga.

Vattenbyte minskar nitrithalten lite, men skapar inte fler nyttobakterier som tar bort nitrit.

När du startar ett nytt akvarie kan du också använda nitrivec som en biostarter för filtret. Skölj ur filtret med filtermassa, spruta in i filtermassan med nitrivec och stoppa i akvariet.

Tillsätt en dos nitrivec i vattnet, samt i alla delvattenbyten ett tag frammåt.
På det sättet kan du börja introducera fiskar redan efter ca: ett dygn om du har bråttom, men vänta gärna någon dag till.

Mata sparsamt en gång om dagen första månaden.

Efter det kan du öka till matning 2ggr/dag.

Det kan gå bra med höggravida också, jag köpte en som jag nästan inte hann hem förän hon släppte. Det är olika från fall till fall.

Jag tror du snabbt kommer att tycka att också 100L är för litet:p
#5 - 6 september 2005 15:21
[QUOTE=PeterFag]
Jag tror du snabbt kommer att tycka att också 100L är för litet:p[/QUOTE]

Ja.. jag har bara haft mitt 100 liter i 3 veckor och börja redan sikta in mig på ett 500 eller 700 liter:)

Annons